Ο πήχης του ανταγωνισμού στην κατηγορία των C-SUV έχει ανέβει ιδιαίτερα ψηλά τα τελευταία χρόνια και για να ξεχωρίσει ένα αυτοκίνητο εκεί, θα πρέπει να προσφέρει μοντέρνο design, παραπάνω από επαρκείς χώρους, αποδοτικό κινητήριο σύνολο αξιοπρεπείς δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου, πλούσιο εξοπλισμό και ανταγωνιστική τιμή. Η τελική επιλογή του υποψήφιου αγοραστή επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες, με τον κύριο λόγο όμως να τον έχει πάντα η σχέση αξίας-τιμής, και έναν θετικό συνδυασμό εξοπλισμού, χώρων και εμφάνισης.
Εμείς συγκεντρώσαμε πέντε αντιπροσωπευτικά μοντέλα της μεσαίας SUV κατηγορίας και τα συγκρίνουμε μεταξύ τους με γνώμονα τις παροχές που δίνει το κάθε ένα σε τεχνολογία, χώρους, άνεση, ποιότητα κατασκευής και φυσικά κόστους αγοράς. Τα μοντέλα που επιλέξαμε είναι το νεοαφιχθέν KIA Sportage, το επίσης νέο Nissan Qashqai, το Hyundai Tucson, το ανανεωμένο Peugeot 3008 και το Citroen C5 Aircross. Όπως θα δείτε και στους πίνακες των τεχνικών χαρακτηριστικών οι εκδόσεις των συγκεκριμένων μοντέλων δεν είναι άμεσα συγκρίσιμες μεταξύ τους, αφού έχουμε ένα τετρακίνητο που είναι το Tucson, τα δύο γαλλικά με κινητήρες πετρελαίου και το ένα εξ αυτών με χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ το Qashqai έχει τον πιο αδύναμο κινητήρα από τα υπόλοιπα βενζινοκίνητα, που είναι στα 158Ps. Οπότε η σύγκριση γίνεται περισσότερο με βάση τα μοντέλα καθαυτά και λιγότερο με τις συγκεκριμένες εκδόσεις.
Το design έχει τον πρώτο ρόλο
Ξεκινάμε με το κριτήριο που κοιτάζει πάνω απ' όλα η σύζυγος του κάθε πιθανού αγοραστή, που είναι φυσικά η εξωτερική εμφάνιση. Το πιο φρέσκο από όλα, προφανώς είναι το ολοκαίνουριο KIA Sportage που παρουσιάστηκε επίσημα στο τέλος του 2021. Το νέο Sportage διαθέτει ένα ιδιαίτερα τολμηρό και μοντέρνο design, με μυώδεις και επιθετικές γραμμές, μια χαρακτηριστική μεγάλη μάσκα στο μπροστά τμήμα και πολλά επιμέρους χαρακτηριστικά που κάνουν σχεδόν όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα της κατηγορίας να δείχνουν σχεδιαστικά ξεπερασμένα. Το Tucson παραμένει ένα ξεχωριστό και εντυπωσιακό σε σχήμα SUV, ακολουθώντας και αυτό μιας παρόμοιας φιλοσοφίας σχεδίαση με το Sportage, χωρίς όμως να μοιάζει ούτε στο ελάχιστο μαζί του. Το 3008 μετά την πρόσφατη ανανέωσή του εξακολουθεί να διαθέτει και αυτό ένα όμορφο και κομψό σχήμα, χωρίς περιττές σχεδιαστικές φλυαρίες, με εντυπωσιακά μπροστινά φώτα και μυώδεις αναλογίες. Το επίσης νέο Nissan Qashqai δείχνει και αυτό μοντέρνο, δεν ξεφεύγει όμως σε μεγάλο βαθμό από το design του προκατόχου του και σε σχέση με τα τρία προαναφερθέντα δείχνει λίγο πιο πίσω σχεδιαστικά, όταν σταθεί δίπλα τους. Μεμονωμένο πάντως δείχνει σύγχρονο, ισορροπημένο και κομψό χωρίς σχεδιαστικές υπερβολές. Τέλος, το C5 Aircross είναι μεν όμορφο και πιο απλό, αλλά πλέον δείχνει τα χρόνια του, χωρίς απαραίτητα να είναι κακό αυτό. Το καλοκαίρι όμως περιμένουμε την ανανέωση του.
Χωροταξικά?
Ένα SUV της κατηγορίας αυτής, το επιλέγει κάποιος που θέλει κατά κύριο λόγο να έχει ευρύχωρο εσωτερικό. Για να έχει άνετους χώρους ένα αυτοκίνητο, χρειάζεται και αντίστοιχα μεγάλο μεταξόνιο και φυσικά μια σωστή χωροταξική διαχείριση. Από τα πέντε αυτοκίνητα της παρέας, το C5 Aircross να έχει το μεγαλύτερο μεταξόνιο, με 2.730mm και να το ακολουθούν οι δύο Κορεάτες με 2.680mm. Το 3008 βρίσκεται ακριβώς πίσω τους με 5mm διαφορά και τέλος το Qashqai με 2.646mm. Οι πλατφόρμες είναι κοινές για τα 3008 και C5 Aircross, που χρησιμοποιούν την ΕΜΡ2, αλλά και για τα Sportage και Tucson, με την Ν3, ενώ το Qashqai χρησιμοποιεί την CMF-C. Πέρα από το μεταξόνιο, σημαντικό ρόλο παίζει η εκμετάλλευση της καμπίνας για να παρέχει όσο το δυνατόν περισσότερο διαθέσιμο χώρο για τους επιβάτες. Το μεγάλο μεταξόνιο του C5 του δίνει και ένα μεγάλο πλεονέκτημα τόσο στον χώρο αποσκευών όσο και στον διαθέσιμο χώρο για τα γόνατα των πίσω επιβατών. Το πίσω συρόμενο κάθισμα κατά 150mm μεταβάλλει αντίστοιχα τον χώρο αποσκευών από τα 580lt στα 720lt, ενώ αν αναδιπλωθούν σχηματίζουν έναν τελείως επίπεδο χώρο των 1.630lt! Οι πίσω επιβάτες μάλιστα με τα καθίσματά τους στην μπροστά θέση έχουν 158mm διαθέσιμο χώρο για τα γόνατά τους, ο οποίος αν τα καθίσματα πάνε τέρμα πίσω αυξάνεται κατά 150mm. Τον αμέσως πιο κοντινό διαθέσιμο χώρο για τα γόνατά τους έχουν οι πίσω επιβάτες στο Tucson, με 178mm διαθέσιμα, μετά ακολουθεί με 159mm το Qashqai, με 155mm το 3008 και τελευταίο το Sportage με 139mm. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι η έκδοση GT-Line του Sportage με τα πιο φαρδιά καθίσματα ευθύνεται σε κάποιο βαθμό για την διαφορά σε σχέση με το Tucson που μοιράζονται την ίδια πλατφόρμα. Τον περισσότερο διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια των πίσω επιβατών τον διαθέτει το Sportage με 78mm, με το Tucson να ακολουθεί με 71mm και το ακολουθούν το Qashqai με 47mm και το 3008 με 43mm, έχοντας το C5 την χαμηλότερη θέση με 36mm. Ένα ακόμα κριτήριο που ενδιαφέρει την σύζυγο, είναι ο χώρος των αποσκευών και εδώ νικητής είναι το C5 Aircross όπως αναφέραμε παραπάνω, με δεύτερο το 3008 που διαθέτει 591lt, το Tucson να έρχεται τρίτο με 577lt, τέταρτο το Sportage με 562lt και τελευταίο το Qashqai με 504lt. Στις εξωτερικές διαστάσεις τώρα, το μεγαλύτερο μήκος το διαθέτει το Sportage, με 4.515mm και το ακολουθούν στα 4.500mm το Tucson και το C5 Aircross, με το 3008 να είναι στα 4.447mm και το Qashqai στα 4.394mm. Το μεγαλύτερο πλάτος το έχουν οι δύο Κορεάτες με 1.865mm, με το 3008 να είναι στην τρίτη θέση με 1.841mm, 1mm πίσω του το C5 και τέλος το Qashqai με 1.806mm. Στο θέμα ευελιξίας εντός πόλης όμως, το Qashqai έχει ένα πλεονέκτημα λόγω των συνολικά πιο μαζεμένων διαστάσεών του.
Εσωτερική αισθητική
Το πιο εντυπωσιακό εσωτερικό το διαθέτει αναμφίβολα το νέο KIA Sportage. Οι δύο οθόνες των 12,3in, με την μία σε ρόλο πίνακα οργάνων και την δεύτερη για τον χειρισμό του infotainment, κεντρίζουν το βλέμμα σε όποιον μπει μέσα. Απαρτίζεται από μαλακά και ποιοτικά υλικά που του δίνουν έναν premium χαρακτήρα και παράλληλα διαθέτει αρκετές θήκες που το κάνουν πρακτικό. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και το Hyundai Tucson, το οποίο όμως έχει διαφορετική διάταξη στις οθόνες σε σχέση με το KIA, αλλά έχει και αυτό παρόμοιας ποιότητας υλικά και είναι εξίσου πρακτικό. Το ανανεωμένο 3008 έχει και αυτό εντυπωσιακή σχεδίαση, με την ανασχεδιασμένη θέση του πίνακα οργάνων ο οποίος -για πρώτη φορά από την παρουσίαση του μοντέλου- πλέον, διακρίνεται ολόκληρος ανεξάρτητα από την θέση του μικρού σε μέγεθος τιμονιού. Η σχεδίαση του ταμπλό παραμένει σύγχρονη και μοντέρνα σε αντίθεση με το «ομόσταυλο» C5 Aircross που είναι πλέον ξεπερασμένο σχεδιαστικά. Το 3008 όπως και το C5 Aircross, έχει και αυτό τις ιδιοτροπίες του όσων αφορά την εργονομία. Μικρές ποτηροθήκες, δύσχρηστη διάταξη στα κουμπιά του τιμονιού για τον χειρισμό του ηχοσυστήματος και των ενδείξεων του ψηφιακού πίνακα και σχεδόν πλήρη απουσία φυσικών διακοπτών για τον κλιματισμό. Το Qashqai δείχνει και είναι σχεδιαστικά λίγο πιο συγκρατημένο τόσο από τους Κορεάτες όσο και από τους Γάλλους, χωρίς όμως να ενοχλεί σε κάτι αυτό. Το εσωτερικό του απαρτίζεται από υλικά πολύ καλής ποιότητας, με εξαιρετική συναρμολόγηση και είναι εργονομικό, αλλά και πρακτικό, με τα διάφορα χειριστήρια να βρίσκονται εκεί που βολεύουν. Δυστυχώς ο ψηφιακός πίνακας οργάνων δεν παραμετροποιείται και ούτε αλλάζει γραφικά ανάλογα με το επιλεγμένο προφίλ οδήγησης, όπως γίνεται στα Tucson και Sportage, που έχουν και τους πιο καλούς σε εμφάνιση πίνακες οργάνων, αλλά και κεντρικές οθόνες. Οι δύο προτάσεις από την Γαλλία έχουν ένα μέτριο και όχι ιδιαίτερα βολικό infotainment, με το 3008 να διαθέτει όμως πιο εντυπωσιακά γραφικά και ενδείξεις από το C5 Aircross.
Ένα κοινό χαρακτηριστικό που έχουν σχεδόν όλα τα SUV της παρέας, είναι η μέτρια πλευρική στήριξη των καθισμάτων τους, με το C5 να έχει μεν την χειρότερη, αλλά να διαθέτει παράλληλα και τα πιο άνετα καθίσματα. Με αισθητή διαφορά. Στο 3008 κάθεσαι χαμηλά και σε συνδυασμό με το μικρό σε διάμετρο τιμόνι, έχει και την πιο σπορ «αύρα» από τα πέντε. Η θέση του Tucson είναι ψηλά και παρέχει καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις, όπως και στο Sportage. Το SUV της Nissan διαθέτει αρκετά χαμηλή θέση οδήγησης, άνετα και με αρκετά καλή πλευρική στήριξη καθίσματα και την καλύτερη ποιότητα κατασκευής από τα υπόλοιπα τέσσερα.
Εξοπλισμός
Οι επιλογές στους εξοπλισμούς των μοντέλων είναι αρκετές με τους δύο εκπροσώπους από την Νότιο Κορέα να προσφέρουν και τα περισσότερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό τους, έχοντας βέβαια και το ανάλογο τίμημα στο κόστος απόκτησης. Το Hyundai Tucson έρχεται στάνταρ με το πακέτο ασφαλείας SmartSense που περιλαμβάνει διάφορες ηλεκτρονικές ευκολίες και συστήματα που θα βελτιώσουν την ενεργητική του ασφάλεια, όπως adaptive cruise control, lane keeping assist, αυτόματο φρενάρισμα και πολλά ακόμα. Σε επίπεδο άνεσης έχει είτε διζωνικό είτε τριζωνικό αυτόματο κλιματισμό, ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10,25in, οθόνη αφής που ξεκινάει από τις 8in και φτάνει στις 10,25in -ανάλογα με την έκδοση-, θύρες USB εμπρός και πίσω, θερμαινόμενα ή και αεριζόμενα καθίσματα και γενικά εξοπλισμό που μπορούν να τον ζηλέψουν premium μοντέλα. Στο ίδιο μήκος κύματος βρίσκεται και το Sportage, με την διαφορά πως η ομπρέλα των συστημάτων ασφαλείας ονομάζεται DriveWise, με τον εξοπλισμό άνεσης να είναι στα ίδια υψηλά επίπεδα με το Tucson. Στο Peugeot 3008 ξεχωρίζει το Peugeot i-Cockpit με τον όμορφο ψηφιακό πίνακα των 12,3in και την οθόνη αφής των 10in στο κέντρο του ταμπλό, που είναι στον στάνταρ εξοπλισμό όλων των εκδόσεων, τα συστήματα ασφαλείας που περιλαμβάνουν το Pack Safety Plus με το adaptive cruise control, σύστημα αναγνώρισης πεζών και αυτόματο φρενάρισμα, αυτόματη εναλλαγή υψηλής δέσμης, αναγνώριση οδικών σημάτων κτλ. Στο C5 Aircross προτεραιότητα έχει η άνεση με τα καθίσματα Advanced Comfort, αλλά και τα Progressive Hydraulic Cushions της ανάρτησης, που προσφέρονται στις καλές εκδόσεις, ενώ διαθέτει και 20 συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, ψηφιακό πίνακα οργάνων των 12,3in, ασύρματη φόρτιση smartphone και φυσικά διζωνικό κλιματισμό. Το Qashqai είναι και αυτό εξοπλισμένο με διάφορα συστήματα ασφαλείας, όπως Blind Spot Warning, Intelligent Emergency Braking, υποβοήθηση υψηλής δέσμης προβολέων, αισθητήρες παρκαρίσματος και κάμερα οπισθοπορείας και διαθέτει αρκετές ανέσεις, όπως διζωνικό κλιματισμό, ψηφιακό πίνακα οργάνων 7in και οθόνη αφής των 8in.
Πολλές επιλογές
Ο υποψήφιος αγοραστής των συγκεκριμένων SUV έχει αρκετές επιλογές όσων αφορά τα κινητήρια σύνολα και τα κιβώτια ταχυτήτων, αλλά και το αν θα είναι mild-hybrid, hybrid ή ακόμα και Plug-in hybrid. Ξεκινάμε με το Tucson το οποίο προσφέρεται ως mild-hybrid με το υβριδικό σύστημα των 48V το οποίο συνδυάζεται με τον 1.6Τ-GDi κινητήρα που αποδίδει 150Ps για τις δικίνητες και 180Ps, σε δικίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις, με την επιλογή είτε μηχανικού κιβωτίου των έξι σχέσεων είτε 7άρι αυτόματο διπλού συμπλέκτη. Οι hybrid εκδόσεις χρησιμοποιούν τον ίδιο κινητήρα βενζίνης των 1.6lt, που αποδίδει συνδυαστικά 230Ps, ο οποίος συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων και την κίνηση να μεταδίδεται είτε στους μπροστά είτε σε όλους τους τροχούς. Ως Plug-in Hybrid εξακολουθεί να συνδυάζεται με τον 1.6T-GDi και το αυτόματο κιβώτιο των έξι σχέσεων, με την ιπποδύναμη να ανεβαίνει στα 265Ps και την κίνηση να είναι αποκλειστικά σε όλους τους τροχούς. Τέλος, διατίθεται και με κινητήρα πετρελαίου των 1.6lt που αποδίδει 136Ps και συνδυάζεται με το ήπιο υβριδικό σύστημα των 48V, καθώς και με μηχανικό εξάρι κιβώτιο ή 7άρι διπλού συμπλέκτη, με την κίνηση για τις εκδόσεις με το 7-DCT να είναι είτε δικίνητες είτε τετρακίνητες. Ακριβώς τα ίδια κινητήρια σύνολα χρησιμοποιεί και το KIA Sportage. Το Nissan Qashqai έχει λιγότερες επιλογές όσων αφορά τους κινητήρες του, αφού προσφέρεται στην βασική του έκδοση με τον βενζινοκινητήρα 1.3lt που αποδίδει 140Ps και συνδυάζεται με ήπιο υβριδικό σύστημα των 12V και μηχανικό κιβώτιο των έξι σχέσεων. Ο 1.3lt που αποδίδει 158Ps συνδυάζεται αποκλειστικά με το CVT κιβώτιο X-Tronic και με την επιλογή τετρακίνησης. Οι επιλογές στο C5 Aircross περιορίζονται στον βενζινοκινητήρα 1.2PureTech των 130Ps, καθώς και στον κινητήρα πετρελαίου 1.5BlueHDI που αποδίδει και αυτός 130Ps με τα δύο σύνολα να συνδυάζονται είτε με χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο είτε με αυτόματο 8άρι (ΕΑΤ8) με μετατροπέα ροπής, ενώ υπάρχει και η επιλογή για Plug-in Hybrid σύνολο με τον θερμικό βενζινοκινητήρα των 1.6lt που συνδυάζεται με έναν ηλεκτρικό με την συνδυαστική ισχύ να φτάνει τα 225Ps. Τα ίδια σύνολα θα συναντήσουμε και στο 3008 με την προσθήκη στην Plug-in Hybrid έκδοση και μίας τετρακίνητης, με την ισχύ να ανεβαίνει από τα 225Ps στα 300Ps, με το κιβώτιο ταχυτήτων να είναι αποκλειστικά το αυτόματο EAT8.
Οδήγηση στον δρόμο
Το πιο ενθουσιώδες οδηγικά, με την περισσότερη επικοινωνία ανάμεσα στο αυτοκίνητο και τον οδηγό, την έχει το Peugeot 3008. Το μικρό σε μέγεθος τιμόνι έχει και την καλύτερη αίσθηση από όλα, όντας άμεσο και ακριβές και όσο βαρύ χρειάζεται. Τα Sportage και Tucson έρχονται δεύτερα σε αίσθηση τιμονιού, το οποίο και στα δύο έχει τεχνητό βάρος, χωρίς όμως να υστερεί σε απόδοση. Το Qashqai είναι ελάχιστα πιο κάτω σε αίσθηση, χωρίς και αυτό να υστερεί σε ακρίβεια και αμεσότητα, ενώ το τιμόνι του C5 Aircross είναι αρκετά ελαφρύ και πολύ «φτωχό» στην μεταφορά πληροφορίας προς στον οδηγό.
Εκεί που κερδίζει ξεκάθαρα όμως το Citroen, είναι στην -εξαιρετική του- άνεση. Τα Progressive Hydraulic Cushions αμορτισέρ, με τα δύο υδραυλικά ελατήρια στο εσωτερικό τους, φιλτράρουν εξαιρετικά αποτελεσματικά κάθε είδους λακκούβα, σαμαράκι και κακοτεχνία, «αδιαφορώντας» για το είδος του οδοστρώματος που θα βρεθεί κάτω από τους τροχούς του Citroen, με αποτέλεσμα οι επιβάτες να μην καταλαβαίνουν πρακτικά τίποτα. Η τρομερή άνεση βέβαια έχει τον αντίκτυπο στις αντιδράσεις του αμαξώματος στην γρήγορη οδήγηση, η μούρη βουτάει στα φρένα και οι κλίσεις στις στροφές είναι πιο έντονες από τα υπόλοιπα SUV και κάπου εκεί ο οδηγός αντιλαμβάνεται πως το C5 Aircross δεν είναι το αυτοκίνητο που θα το πάρει για να κινηθεί γρήγορα. Σε διαφορετικό μήκος κύματος βρίσκεται όμως το αδερφάκι του, το 3008, έχοντας συνολικά πιο σφιχτό setup, με πιο σπορ χαρακτήρα, περιορισμένες κλίσεις του αμαξώματος και μάλιστα χωρίς μάλιστα να γίνεται μεγάλη θυσία στην άνεση. Η ρύθμιση της ανάρτησης στο Sportage πλησιάζει αυτή του 3008 και σε γρήγορο κομμάτι στην Βάρκιζα, το Sportage ήταν το μόνο που μπορούσε να ακολουθήσει από κοντά το Peugeot. Το Tucson έχει παρόμοια συμπεριφορά και ρύθμιση στην ανάρτηση με το Sportage, προσφέροντας όμως λιγότερο ποιοτική κύλιση και είναι λιγότερο επικοινωνιακό στην γρήγορη οδήγηση σε σχέση με τα άλλα δύο. Τα χαμηλότερα όρια πρόσφυσης, εξαιτίας της ρύθμισης της ανάρτησης, τα έχει το Citroen, που θα ξεκινήσει να γλιστράει ομαλά λίγο πιο νωρίς από τα υπόλοιπα τέσσερα. Το Qashqai είναι ίσως το πιο ισορροπημένο οδηγικά, ανάμεσα στην άνεση, την ποιότητα κύλισης και στον περιορισμό των κλίσεων του αμαξώματος υπό πίεση στις στροφές. Το τιμόνι του και η γενικότερη αίσθηση που προσδίδει στον οδηγό, βρίσκεται κάπου στη μέση από τα υπόλοιπα 4 SUV. Στο όριο παραμένει πάντα προβλέψιμο και με αρκετά περιθώρια πρόσφυσης, η οποία όταν χαθεί, ο έλεγχος είναι ιδιαίτερα εύκολος. Γενικά στη γρήγορη οδήγηση, ξεχωρίσει όπως είπαμε το 3008, το οποίο ακολουθούν τα δύο κορεάτικα μοντέλα και με ελάχιστη διαφορά πίσω τους το SUV της Nissan.
Τα δύο κιβώτια διπλού συμπλέκτη που εξοπλίζουν τα Tucson και Sportage, παραδόξως, έχουν διαφορετική ρύθμιση, με αυτό του Sportage να είναι λίγο πιο άμεσο, έχοντας καλύτερη διαχείριση, αλλά και καλύτερη απόκριση στα ανεβάσματα και στα κατεβάσματα. Το Χ-Tronic του Qashqai είναι μια ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη, αφού δεν έχει το χαρακτηριστικό πατινάρισμα των CVT κιβωτίων, εξομοιώνοντας αλλαγές σχέσεων σαν ένα κοινό αυτόματο, χωρίς βέβαια να έχει την ταχύτητα στις αλλαγές που επιτυγχάνει το EAT8 των Γάλλων. Αυτό είναι και το πιο ωραίο κιβώτιο σε αμεσότητα, αλλά και ομαλότητα κατά τις αλλαγές. Το χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο του 3008 μοιάζει κάπως outdated με τη σημερινή εποχή, με τον επιλογέα να μην διακρίνεται για την αίσθηση στο κούμπωμα των αλλαγών. Σίγουρα το αυτόματο 8άρι είναι καλύτερη επιλογή τόσο στο Peugeot όσο και στο Citroen.
Και εκτός δρόμου...
Το C5 έχει την μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος από όλα, αφού το χαμηλότερο σημείο του αμαξώματος είναι στα 231mm. Το αμέσως ψηλότερο είναι το 3008 με 219mm και ακολουθεί το Qashqai με 185mm και τέλος τα δύο χαμηλότερα με 170mm είναι τα Tucson και Sportage. Παρά το γεγονός πως οι εκδόσεις που είχαμε στα χέρια μας ήταν δικίνητες, εκτός από το Tucson που ήταν το τετρακίνητο, τα οδηγήσαμε σε μία εκτός δρόμου διαδρομή στο Σούνιο, η οποία μάλιστα σε ορισμένα σημεία ήταν και αρκετά ζόρικη, με έντονα νεροφαγώματα και μεγάλες πέτρες. Και τα πέντε πέρασαν με επιτυχία την δοκιμασία αυτή, με το C5 να έχει και το πλεονέκτημα τόσο της μεγάλης διαδρομής της ανάρτησης όσο και του μεγάλου ύψους του αμαξώματος, αλλά και λόγω της ύπαρξης του Grip Control που ρυθμίζει τα επίπεδα της πρόσφυσης ανάλογα με τις συνθήκες και το έδαφος στο οποίο βρίσκεται. Αντίστοιχα ικανό είναι και το 3008 με τον οδηγό όμως να απαιτεί μεγαλύτερη εμπειρία σε τέτοια οδήγηση λόγω του χειροκίνητου κιβωτίου αλλά και της έλλειψης του Grip Control. Το Tucson παρά την χαμηλότερη απόσταση από το έδαφος είχε ξεκάθαρο πλεονέκτημα λόγω της τετρακίνησης. Γενικά πάντως και τα πέντε SUV της δοκιμής, τα καταφέρνουν αρκετά καλά στις εκτός δρόμου διαδρομές, αρκεί ο εκάστοτε οδηγός να σεβαστεί την απουσία τετρακίνησης των υπολοίπων τεσσάρων. Το σίγουρο πάντως είναι ότι θα καλύψουν τις εκτός δρόμου ανάγκες του μεγαλύτερου ποσοστού των επίδοξων αγοραστών τους.
Η ώρα της κρίσης
Η κρίσιμη ώρα κατά την αγορά ενός αυτοκινήτου, είναι φυσικά η στιγμή που θα βάλει κανείς το χέρι στην τσέπη και θα κληθεί να πληρώσει το αντίτιμο των αναγκών του. Το πιο οικονομικό στην βασική του έκδοση, είναι το Hyundai Tucson, που εξοπλίζεται με τον 1.6T-GDi κινητήρα με 150Ps και με χειροκίνητο κιβώτιο με το επίπεδο εξοπλισμού Exclusive να κοστίζει €26.790 και το ακολουθεί με €200 διαφορά το Nissan Qashqai 1.3 140Ps Hybrid με το επίπεδο εξοπλισμού Elite. Η βασική έκδοση Dynamic του KIA Sportage 1.6T-GDi 150Ps έρχεται τρίτη με €29.990 και ακολουθεί στην τέταρτη θέση το Citroen C5 Aircross 1.2PureTech 130Ps Inspire με €30.900. Το ακριβότερο όλων είναι το Peugeot 3008 1.2 PureTech 130Ps Active Plus, με €33.300.
Αν εξετάσουμε όμως τις εκδόσεις που είχαμε για δοκιμή η 5άδα αλλάζει, με οικονομικότερο όλων το Qashqai 1.3 158Ps X-Tronic με το επίπεδο εξοπλισμού Ν-Connecta το οποίο γίνεται δικό σας με €34.490 και το ακολουθεί στην δεύτερη θέση το τετρακίνητο Tucson 1.6Τ 48V 180Ps Distinctive με €34.590. Επόμενο έρχεται το 3008 1.5BlueHDI 130Ps Allure με €38.000 και λίγο πιο πάνω ακολουθεί το Sportage 1.6T-GDI 2WD 180Ps 7-DCT στην έκδοση GT-Line με €38.790. Το ακριβότερο όλων των αυτοκινήτων που είχαμε για δοκιμή ήταν το C5 Aircross 1.5BlueHDI 130Ps EAT8 στην έκδοση Feel Pack με €39.750.
Συμπεράσματα
Το Nissan Qashqai είναι το αυτοκίνητο «μπαλαντέρ», χωρίς να ξεχωρίζει σε κάτι, καταφέρνει και τα κάνει όλα εξίσου καλά. Για παράδειγμα δεν θα το ξεχωρίσει κανείς για το design του, ούτε για την δύναμη του κινητήρα ή τους μεγάλους του χώρους, όμως είναι ένα αυτοκίνητο που ισορροπεί σε όλους τους τομείς και είναι ένας υπολογίσιμος αντίπαλος. Το KIA Sportage ξεχωρίζει με το ιδιαίτερα μοντέρνο και hi-tech design και μαζί με το Tucson έχει τις περισσότερες επιλογές όσων αφορά τα κινητήρια σύνολα και τον εξοπλισμό. Το Citroen C5 Aircross είναι το παλιότερο της παρέας και δείχνει πλέον τα χρόνια του σχεδιαστικά, όμως είναι ο αδιαφιλονίκητος νικητής της άνεσης και των εσωτερικών χώρων. Τέλος, το Peugeot 3008 έχει τον πιο σπορ χαρακτήρα από όλα, αλλά η τιμή του είναι λίγο τσιμπημένη αναλογιζόμενοι τον εξοπλισμό που προσφέρει. Προσωπική μας επιλογή είναι το Nissan Qashqai γιατί έχει την χαμηλότερη τιμή από όλα, έναν αρκετά ισορροπημένο χαρακτήρα και ένα καλό πακέτο εξοπλισμού.
Εδώ μπορείτε να διαμορφώσετε τις δικές σας εκδόσεις των Citroen C5 Aircross, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Hyundai Tucson και KIA Sportage.
Τιμή βασικής έκδοσης KIA Sportage 1.6Τ-GDI 2WD 150Ps Dynamic : €29.990
Τιμή έκδοσης δοκιμής KIA Sportage 1.6T-GDI 2WD 180Ps 7-DCT GT-Line: €38.790
Τιμή βασικής έκδοσης Hyundai Tucson 1.6T 48V 150Ps Exclusive: €26.790
Τιμή έκδοσης δοκιμής Hyundai Tucson 1.6T 48V AWD 180Ps 7-DCT Distinctive: €34.590
Τιμή βασικής έκδοσης Peugeot 3008 1.2PureTech 130Ps Active Plus: €33.300
Τιμή έκδοσης δοκιμής Peugeot 3008 1.5BlueHDI 130Ps Allure: €38.000
Τιμή βασικής έκδοσης Citroen C5 Aircross 1.2PureTech 130Ps Inspire: €30.900
Τιμή έκδοσης δοκιμής Citroen C5 Aircross 1.5BlueHDI 130Ps EAT8 Feel Pack: €39.750
Τιμή βασικής έκδοσης Nissan Qashqai 1.3 140Ps Hybrid Elite: €26.990
Τιμή έκδοσης δοκιμής Nissan Qashqai 1.3 158Ps Hybrid X-Tronic N-Connecta: €34.490
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
KIA SPORTAGE | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
Κυβισμός | 1.598cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 75,6mm x 89mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 10,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο επτά σχέσεων, διπλού συμπλέκτη | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 320x30mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι 300x10mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7,5J x 19in | |
Ελαστικά | 235/50 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.515 | |
Πλάτος (mm) | 1.865 | |
Ύψος (mm) | 1.645 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.680 | |
Βάρος (kg) | 1.580 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 562/1.751 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 180/5.500 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 27/1.500-4.500 | |
0-100km/h (sec) | 8,8 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 201 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 142/151 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 6,2-6,7 (WLTP) | |
Δοκιμής (lt/100km) | 8,5 | |
NISSAN QASHQAI | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 1.332cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 72,2mm x 81,3mm | |
Σχέση συμπίεσης | 10,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός καυσίμου, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστά τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7J x 18in | |
Ελαστικά | 225/55 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.425 | |
Ύψος (mm) | 1.625 | |
Πλάτος (mm) | 1.835 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.665 | |
Βάρος (kg) | 1.345 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 504-1.593 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 158/5.500 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 27,5/1.800-3.750 | |
0-100km/h (sec) | 9,2 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 199 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 145-153 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 6,3 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 7,6 | |
PEUGEOT 3008 | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας, σε σειρά με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 1.499cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 75mm x 84,8mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 16,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός πολλαπλών σημείων common rail, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Ανεξάρτητη τύπου McPherson, με ελικοειδή ελατήρια και υδραυλικά αμορτισέρ | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας με ελικοειδή ελατήρια και υδραυλικά αμορτισέρ | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7,5Jx18in | |
Ελαστικά | 225/55 R18 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.447 | |
Ύψος (mm) | 1.624 | |
Πλάτος (mm) | 1.841 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.675 | |
Βάρος (kg) | 1.504 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 520/1.482 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 130/ 3.750 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 30,6/ 1.750 | |
0-100km/h (sec) | 11,5sec | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 192 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 129-131 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 5,0 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 6,1 | |
CITROEN C5 AIRCROSS | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας, σε σειρά με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 1.499cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 75mm x 84,8mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 16,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός πολλαπλών σημείων common rail, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο με μετατροπέα ροπής 8 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7Jx19in | |
Ελαστικά | 205/55 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.500 | |
Πλάτος (mm) | 1.840 | |
Ύψος (mm) | 1.654 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.730 | |
Βάρος (kg) | 1.430 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 580/720/1.630 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 130/ 3.750 | |
Ονομαστική ροπή (Kgm/rpm) | 30,4/ 1.750 | |
0-100km/h (sec) | 10,6 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 186 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 106 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 5,4 (WLTP) | |
Δοκιμής (lt/100km) | 7,1 | |
HYUNDAI TUCSON | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο με συνεχή μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων CVVD | |
Χωρητικότητα | 1.598cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή (mm) | 75,6 x 89 | |
Σχέση συμπίεσης | 10,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων, ηλεκτροκινητήρας BISG 48V με μπαταρία χωρητικότητας 0,44kWh | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.500 | |
Ύψος (mm) | 1.650 | |
Πλάτος (mm) | 1.865 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.680 | |
Βάρος (kg) | 1.558 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 577-1.756 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αμορτισέρ αερίου με ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος | |
Πίσω | Πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ αερίου με ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική ράβδος | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Σε όλους τους τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο επτά σχέσεων, διπλού συμπλέκτη | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7,5J x 18in | |
Ελαστικά | 235/55 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ιπποδύναμη (Ps/rpm) | 180 / 5.500 | |
Ροπή (kgm/rpm) | 27 / 1.500-4.500 | |
0-100km/h (sec) | 9,0 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 201 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 159 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική κατά WLTP (lt/100km) | 7 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 9,2 |