Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Toyota |
Μοντέλο | Aygo X |
Segment | Α-Segment |
Power Train | Βενζίνη |
Μια φορά και...
..έναν καιρό υπήρχαν πολλά μικρά αυτοκίνητα... Αυτοκίνητα «πόλης» που υπολείπονταν σε εξοπλισμό, ισχύ και ποιότητα κύλισης, είχαν όμως άλλα χαρίσματα για κάποιον που ήθελε ένα χρηστικό στην καθημερινότητα και προσιτό στη χρήση αυτοκίνητο για την ζούγκλα της πόλης. Ήταν και πολύ οικονομικά στην αγορά τους, αφού μπορούσες να τα αποκτήσεις με 11-12 χιλιάδες ευρώ. Στο 2022 της ηλεκτροκίνησης, της microchipκρίσης και του crossoverισμού, τέτοια μοντέλα είναι πλέον μετρημένα στα δάχτυλα. Τα τελευταία δύο χρόνια αποχαιρετήσαμε πολλά χαριτωμένα μικρά όπως το Skoda Citigo, το Seat Mii, το Ford KA+, το Opel Adam, αλλά και τα Citroen C1 και Peugeot 108 που μέχρι πρότινος αποτελούσαν τους 3 «μπόμπιρες» της συνεργασίας του Group PSA με την Toyota. Με την απόφαση του τότε γαλλικού ομίλου (πλέον αποτελεί μέρος του Stellantis Group) να αποχωρήσει από την -από κοινού- εξέλιξη των A-segment μοντέλων της, η Toyota είχε δύο επιλογές. Είτε να σταματήσει και εκείνη την διάθεση του Aygo είτε να κάνει κάτι νέο, χωρίς να περιορίζεται σε «διαμοιραζόμενα» μηχανικά μέρη. Διάλεξε τον δύσκολο δρόμο, επένδυσε χρήματα εξαγοράζοντας το εργοστάσιο στην Τσεχία (όπου κατασκευαζόταν η τριπλέτα Aygo/108/C1) και εξέλιξε ένα νέο αυτοκίνητο, βασισμένο σε μία δοκιμασμένη πλατφόρμα.
Baby Yaris
Η πλατφόρμα αυτή είναι η TNGA-B, η ίδια που χρησιμοποιεί το Yaris και πιο πρόσφατα το Yaris Cross. Οι διαστάσεις του, όπως είναι αναμενόμενο μεγάλωσαν αρκετά. Με μήκος 3.700mm, το νέο Aygo X είναι μεγαλύτερο από το απερχόμενο μοντέλο κατά 23,5cm, ενώ το μεταξόνιο έφτασε τα 2.430mm (+9cm). To πλάτος είναι επίσης αυξημένο κατά 125mm (1.740mm και μόλις 5mm μικρότερο από το Yaris..), όπως και το ύψος κατά 6,5cm (1.525mm), με την απόσταση από το έδαφος να αυξάνεται κατά 11mm φτάνοντας τα 14,6cm προκειμένου το Aygo X να «χριστεί» crossover. Το δίχρωμο αμάξωμα με τα πλαστικά προστατευτικά στα φτερά, τονίζει τον crossover χαρακτήρα του μοντέλου, ενώ ταυτόχρονα εισάγει μία φρέσκια και άκρως διαφορετική εμφάνιση από αυτό που είχαμε συνηθίσει από το μικρό της Toyota. Το μπροστινό μέρος είναι σημαντικά διαφοροποιημένο και η μόνη «συγγένεια» με το προηγούμενο Aygo εντοπίζεται στην σχεδίαση των πίσω φωτιστικών σωμάτων και της θύρας του χώρου αποσκευών. Όντας crossover πρέπει να εξοπλίζεται και με μεγάλους τροχούς. Από τις βασικές εκδόσεις διατίθεται με ζάντες 17in με ελαστικά 175/65 (όπως η έκδοση X-Pulse της δοκιμής), ενώ στις δύο κορυφαίες εκδόσεις X-Envy και X-Limited εξοπλίζεται με ζάντες 18in και ελαστικά 175/60. Σίγουρα περίεργη απόφαση να εξοπλίσεις ένα αυτοκίνητο 3,7 μέτρων αστικού χαρακτήρα με 18άρες ζάντες που σίγουρα υποβαθμίζουν την ποιότητα κύλισης, αλλά όταν το SUVtrend έχει κατακλύσει την αυτοκινητοβιομηχανία, κάνεις και κινήσεις απλά και μόνο για να εντυπωσιάσεις.
Aygo plus size
Η σημαντική αύξηση των διαστάσεων ωφέλησε σε μεγάλο βαθμό την καμπίνα των επιβατών. Περισσότερο ωφελημένοι είναι ο οδηγός και ο συνοδηγός, οι οποίοι έχουν στη διάθεσή τους 45mm επιπλέον για τους ώμους. Δύο επιβάτες θα καθίσουν άνετα στα πίσω καθίσματα αρκεί το ύψος τους να είναι μέχρι 1,80m. Το περιορισμένο και μόνο πλευρικό άνοιγμα -προς τα έξω- των πίσω παραθύρων είναι απαράδεκτη εικόνα για αυτοκίνητο του 2022, ενώ θα θέλαμε και λίγο μεγαλύτερη γωνία ανοίγματος στις πίσω πόρτες, για πιο εύκολη πρόσβαση στο μπες-βγες των πίσω επιβατών. Η χωροταξική εικόνα ολοκληρώνεται με την σημαντική αύξηση του χώρου αποσκευών που πλέον διαθέτει 231lt (+63lt από το προηγούμενο μοντέλο) και για ένα αυτοκίνητο μήκους 3,7m είναι παραπάνω από ικανοποιητικό.
Η σχεδίαση του ταμπλό είναι πιο μοντέρνα από ποτέ με την μεγάλη έλλειψη στο κέντρο με μαύρο γυαλιστερό πλαστικό να φιλοξενεί την οθόνη αφής 8in (7in στις βασικές εκδόσεις και 9in στις τρεις ανώτερες εκδόσεις) του συστήματος πολυμέσων Toyota Smart Connect με το πλήρως ελληνικό μενού. Η απόκριση του συστήματος είναι σημαντικά βελτιωμένη, δέχεται ενημερώσεις over-the-air, παρέχει συμβατότητα με τα πρωτόκολλα Apple CarPlay και Android Auto όμως η αυξομείωση του ήχου συνεχίζει να προβληματίζει με τα δύο μικρά touch πλήκτρα στην άκρη της οθόνης, όμως οι περισσότερες από τις 7 εκδόσεις έχουν πολυλειτουργικό τιμόνι που εξαλείφει το πρόβλημα τουλάχιστον για τον οδηγό. Η κατασκευή είναι συνολικά αναβαθμισμένη, υπάρχουν ωστόσο μερικά χτυπητά “Aygo μέρη” που σίγουρα θα ξενίσουν κάποιους όπως είναι τα ακάλυπτα τμήματα του αμαξώματος και η απουσία φωτισμού στους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων, που επιπρόσθετα δεν έχουν καθόλου αυτόματη λειτουργία. Τα υλικά στο ταμπλό και στις επενδύσεις των θυρών είναι αναμενόμενα σκληρά με την καλή συναρμογή να μην επιτρέπει τριγμούς.
Η θέση οδήγησης είναι τοποθετημένη 5,5cm ψηλότερα από το προηγούμενο μοντέλο και θα βολέψει τους περισσότερους οδηγούς σε συνδυασμό με την καλή ορατότητα προς όλες τις γωνίες, με τις θήκες να είναι αρκετές για αυτοκίνητο του A-segment.
Old school λύσεις
Το νέο Aygo X είναι διαθέσιμο αποκλειστικά με έναν κινητήρα βενζίνης και δύο συστήματα μετάδοσης. Ο τρικύλινδρος ατμοσφαιρικός 1KR-FE των 998cc προέρχεται από το προηγούμενο μοντέλο, δεν διαθέτει οποιαδήποτε υβριδική «βοήθεια», αποδίδοντας 72Ps με 9,5kgm ροπής, έχει βελτιωθεί όμως στα σημεία (επαναπρογραμματισμός του μεταβλητού χρονισμού και αύξηση της συμπίεσης στο 11,8:1) για να παρέχει χαμηλότερη κατανάλωση (ονομαστικά 4,8lt/100km) και εκπομπές CO2 στα 108g/km, που επιτρέπουν ελεύθερη είσοδο στον Δακτύλιο. Οι 72 ίπποι κάνουν ότι μπορούν για να μετακινήσουν αξιοπρεπώς το Aygo X των 945kg, χωρίς ωστόσο αυτό να συμβαίνει πάντα. Δεν στέκομαι στο μετριοπαθές 15,6sec για να φτάσει τα 100km/h από στάση, αλλά στο γεγονός ότι αρκετές φορές δυσκολεύεται να επιταχύνει με ενεργοποιημένο τον κλιματισμό και δύο άτομα. Πρέπει να κρατάς το μοτέρ πάντα πάνω από τις 3.500rpm για να έχεις μία μικρή ζωντάνια. Σε αυτό βοηθάει το καλά κλιμακωμένο 5άρι κιβώτιο, ενώ με κόστος περίπου 1.000 ευρώ -ανάλογα με την έκδοση- διατίθεται και το αυτόματο S-CVT με 7 προεπιλεγμένες σχέσεις και paddles αλλαγών στο τιμόνι. Οι επιδόσεις λοιπόν σίγουρα δεν είναι ένα από τα θετικά στοιχεία του Aygo X, η χαμηλή κατανάλωση όμως είναι, αφού χωρίς κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια να οδηγήσουμε οικονομικά και με τον κλιματισμό πάντα σε λειτουργία είδαμε μέση τιμή 6,2lt/100km. Με λίγη σύνεση στο γκάζι είναι βέβαιο ότι μπορεί να πέσει κάτω από τα 6lt/100km.
Η νέα πλατφόρμα στην οποία βασίζεται το Aygo X κάνει αισθητή τη διαφορά της με όλους τους πιθανούς τρόπους. Η σημαντικά αυξημένη ακαμψία σε συνδυασμό με το μεγαλύτερο μεταξόνιο και μετατρόχια δίνουν καλύτερο και πιο στιβαρό πάτημα. Πλέον δεν επηρεάζεται τόσο πολύ από τους πλευρικούς ανέμους στην εθνική, ακόμα και αν ταξιδεύει με 150km/h. Τα επίπεδα θορύβου εντός της καμπίνας κρίνονται ικανοποιητικά χαμηλά, με μοναδική εξαίρεση τις φορές που θα χρειαστεί να επιταχύνεις πλήρως. Σε εκείνο το σημείο η καμπίνα θα γεμίσει με τραχύ θόρυβο από το τρικύλινδρο μοτέρ. Η ποιότητα κύλισης είναι επίσης βελτιωμένη με τους 17άρηδες τροχούς να περνούν άνετα από κάθε τύπο ανωμαλίας. Το τιμόνι είναι ακριβές με ικανοποιητική -για τα δεδομένα της κατηγορίας- αίσθηση, ενώ και τα φρένα του με δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω, δεν θα προβληματίσουν ιδιαίτερα ακόμα και αν ο οδηγός πιέσει παραπάνω σε σφιχτή διαδρομή. Το Aygo X διαθέτει σε όλες τις εκδόσεις το πακέτο Toyota Safety Sense που περιλαμβάνει αυτόματο φρενάρισμα με ανίχνευση πεζών/ποδηλάτων, σύστημα διατήρησης λωρίδας, traffic sign recognition και adaptive cruise control.
Το νέο μικρό της Toyota διατίθεται σε 7 επίπεδα εξοπλισμού, με πολλές δυνατότητες εξατομίκευσης και τιμή εκκίνησης από τα €14.370. Η δική μας έκδοση ήταν η X-Pulse που βρίσκεται περίπου στη μέση τιμολογιακά, με κόστος €16.240 και ένα πλήρες πακέτο εξοπλισμού. Αυτή μαζί με την X-Style (€15.670) έχουν την καλύτερη σχέση τιμής-αξίας, αφού δεν υπολείπονται σημαντικά σε σχέση με τις ανώτερες που «μπαίνουν στα χωράφια» του Yaris.
Διαμορφώστε το δικό σας Aygo X εδώ
Τιμή βασικής έκδοσης 1.0 72Ps 5MT (Χ): €14.370
Τιμή έκδοσης δοκιμής 1.0 72Ps 5MT (X-Pulse): €16.240
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Urban crossover σχεδιασμός | Αναιμικές επιδόσεις |
Αναβαθμισμένη ποιότητα κύλισης | Άνοιγμα πίσω παραθύρων |
Ευελιξία στην καθημερινότητα | Φινίρισμα εσωτερικού |
Χαμηλή κατανάλωση | |
Εξοπλισμός |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 998cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 71mm x 84mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 11,8 | |
Τροφοδοσία | Ηλεκτρονικός ψεκασμός πολλαπλών σημείων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστά τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 5 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο με τελική σχέση μετάδοσης 4,294 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 6,5J x 17in | |
Ελαστικά | 175/65 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.700 | |
Ύψος (mm) | 1.525 | |
Πλάτος (mm) | 1.740 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.430 | |
Βάρος (kg) | 945 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 231 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 72/6.000 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 9,5/4.400 | |
0-100km/h (sec) | 15,6 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 158 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 108-110 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 4,8 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 6,2 |