Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Ταυτότητα Αυτοκινήτου
Μάρκα Ford
Μοντέλο Explorer
Segment C-SUV
Power Train Electric
Αντιπρόσωπος Ford Motor Ελλάς / 210 4805 620 / www.ford.gr
Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Late to the party

Η αλήθεια είναι ότι η Ford άργησε να μπει στο ηλεκτρικό «παιχνίδι». Τουλάχιστον με το σήμα του μπλε οβάλ, καθώς το Mustang Mach-E βρίσκεται μαζί μας εδώ και 4 χρόνια. To 2024 όμως ήταν η χρονιά «επαναπροσδιορισμού» της Ford καθώς λανσάρισε όχι ένα, αλλά δύο ηλεκτρικά μοντέλα (Explorer και Capri) με το τρίτο να βρίσκεται μόλις μερικούς μήνες μακριά (Puma Gen-E), ενώ σύντομα περιμένουμε και την ανανεωμένη Mustang Mach-E.

Το Explorer που δοκιμάζουμε εδώ όμως είναι ένα πολύ σημαντικό μοντέλο. Είναι το αυτοκίνητο που σηματοδοτεί την ηλεκτρική επίθεση της Ford, όντας προπομπός μιας πλήρης σειράς αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων τουλάχιστον στην Ευρωπαϊκή αγορά. Είναι επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που έχει εξελιχθεί πάνω στην modular πλατφόρμα MEB του Group VW, την ίδια δηλαδή με τα ID.3/ID.4/ID.5 και διάφορα άλλα μοντέλα του Γερμανικού ομίλου. Η τεχνολογική «ανταλλαγή» των 2 εταιρειών (το τελευταίο Amarok αντίστοιχα βασίστηκε στο υπόβαθρο του Ranger) σύμφωνα με τη Ford, μείωσε κατά δύο χρόνια τον χρόνο ανάπτυξης του Explorer (και του Capri). Πρακτικό όταν προσπαθείς να ανταγωνιστείς μία πολυπληθή και συνεχώς αναπτυσσόμενη κατηγορία οχημάτων. Η Ford όμως, δεν συμβιβάστηκε στην γνωστή “lazy” τακτική του “badge engineering” όπου θέλει 2 -ή παραπάνω- μοντέλα να αλλάζουν μόνο σηματάκια σε αμάξωμα και εσωτερικό. Η Ford «επειδή είναι η Ford» άλλαξε τόσα στοιχεία στο Explorer, σε σημείο που ελάχιστες λεπτομέρειες «προδίδουν» τη συνεργασία.

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Dont call me “Explorer”

Ορισμένοι μπορεί να θυμάστε το τεράστιο SUV καθαρά αμερικάνικων προδιαγραφών που έμοιαζε να αποτελεί ομοσπονδιακό όχημα του FBI. Το νέο Explorer αλλάζει εντελώς σελίδα και πολύ σωστά τοποθετείται στην εξαιρετικά δημοφιλή κατηγορία των C-SUV με μήκος 4,47m, πλάτος 1,87m και ύψος 1.63m. Τοποθετείται δηλαδή στην καρδιά της κατηγορίας και με σύμμαχο τον μοντέρνο και επιβλητικό σχεδιασμό, είναι βέβαιο ότι θα προσελκύσει πολλούς καταναλωτές που ενδιαφέρονται για ένα αυτοκίνητο σαν το Ford Kuga -που να καλύπτει όλες τις οικογενειακές τους ανάγκες, αλλά και τις οδηγικές ανησυχίες- βλέποντας θετικά την μεταπήδηση στο πρώτο τους ηλεκτρικό όχημα.

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Οι τετράγωνες γραμμές, η απόλυτα κλειστή μάσκα και τα φουτουριστικά φωτιστικά σώματα (LED Matrix στις εκδόσεις Premium όπως της δοκιμής μας) δεν αφήνουν ερωτηματικά για την ηλεκτρική του υπόσταση, ενώ οι διαφορετικού χρώματος κολώνες δίνουν την ψευδαίσθηση αιωρούμενης οροφής. Το σύνολο είναι κομψό, μυώδες και δυναμικό και μόνο αν το κοιτάζεις από τα πλάγια μπορείς να εντοπίσεις ορισμένες ομοιότητες με τα ID.4/ID.5.

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Μοντέρνο και ευρηματικό

Αν η εξωτερική σχεδίαση του Explorer «κρύβει» τις σχέσεις του από τη VW, η καμπίνα το κάνει κάπως λιγότερο, παρότι οι σχεδιαστές έχουν κάνει φιλότιμες προσπάθειες. Οι ρίζες με τα ID ηλεκτρικά μοντέλα εντοπίζονται στον μικρό ψηφιακό πίνακα οργάνων 5,3in, στον επιλογέα των ταχυτήτων στην κολώνα του τιμονιού και στην πιο ηλίθια υλοποίηση διακοπτών παραθύρων τουλάχιστον στα 18 χρόνια που αρθρογραφώ για αυτοκίνητα. Αυτό θα ήταν το πρώτο πράγμα που κανονικά θα έπρεπε να έχουν αλλάξει οι σχεδιαστές της Ford, καθώς η εναλλαγή από τα μπροστά στα πίσω παράθυρα με τον touch διακόπτη, πιστέψτε με δεν συνηθίζετε ΠΟΤΕ!

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Εξαιρώντας τις ομοιότητες αυτές το εσωτερικό του Explorer είναι πιο ευχάριστο, ανοιχτόχρωμο και πιο premium σε σχέση με τα ID.4/ID.5. Τα πλαστικά είναι στην πλειοψηφία τους σκληρά με εξαίρεση το ανώτερο μέρος του ταμπλό, έχουν όμως προσεγμένο φινίρισμα (δεν υπάρχει κανένα μέρος με άσχημο σαγρέ πλαστικό), αφήνοντας υποσχέσεις αντοχής στην πάροδο των ετών. Το κεντρικό τμήμα του ταμπλό είναι πλήρως ανασχεδιασμένο για να υιοθετήσει την εντυπωσιακή κατακόρυφη οθόνη αφής SYNC Move 14,6in που προσδίδει μία hi-tech αύρα. Το μενού είναι εύχρηστο, οι ενδείξεις ευδιάκριτες, όμως το πιο εντυπωσιακό μέρος της οθόνης είναι o «κρυφός» αποθηκευτικός χώρος “My Private Locker” που εξασφαλίζει ασφαλή φύλαξη προσωπικών αντικειμένων πίσω ακριβώς από την οθόνη η οποία μετακινείται σε προεπιλεγμένες θέσεις. Γενικότερα το Explorer έχει ιδιαίτερα προσεγμένη πρακτικότητα με πολλές και έξυπνες θέσεις για μικροαντικείμενα, όπως για παράδειγμα το καταπληκτικό MegaConsole, έναν χώρο αποθήκευσης 17lt με πρακτικό αποσπώμενο διαχωριστικό, στο οποίο μπορεί να χωρέσει 2 μπουκάλια 1,5lt ή ακόμα και ένα Laptop 15in!!! 

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Οι χώροι είναι πολύ καλοί ακόμα και για πέντε ενήλικες, με αρκετό αέρα πίσω, τόσο για τα γόνατα όσο και για το κεφάλι, ακόμη και με την -extra- πανοραμική ηλιοροφή. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ακόμα και αν η μπροστινή θέση είναι ρυθισμένη για οδηγό 1,90m, ακριβώς πίσω του μπορεί να κάτσει ένας επιβάτης ίδιου ύψους χωρίς να ακουμπάνε τα γόνατα του στο κάθισμα! Ο χώρος αποσκευών θα ικανοποιήσει απόλυτα μία οικογένεια καθώς έχει χωρητικότητα που ξεκινάει από τα 470lt (465lt στις εκδόσεις Premium όπως της δοκιμής μας που διαθέτουν subwoofer), ενώ η ηλεκτρική πίσω πόρτα (στάνταρ στην έκδοση Premium) δίνει πόντους στην πρακτικότητα. Αν θέλετε περισσότερο χώρο για τις αποσκευές μπορείτε να κοιτάξετε τα Peugeot e3008 (520lt), Ford Capri (572lt) ή Skoda Enyaq (585lt).

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Τα εξοπλιστικά πακέτα είναι υπερπλήρη, αφού η πρώτη έκδοση Style διαθέτει την οθόνη αφής SYNC Move 14,6in, διζωνικό κλιματισμό, θερμαινόμενα καθίσματα μπροστά (του οδηγού με ηλεκτρική ρύθμιση και μασάζ), ασύρματη φόρτιση smartphone και ζάντες αλουμινίου 19in. Η έκδοση Premium κοστίζει 2.700 ευρώ επιπλέον και περιλαμβάνει επιπλέον το premium ηχοσύστημα της B&O με 10 ηχεία, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών, ζάντες αλουμινίου 20in και εσωτερικό ατμοσφαιρικό κρυφό φωτισμό, ενώ προαιρετικά διατίθενται η πανοραμική οροφή (€1.224) και head-up display, αυτόματο σύστημα παρκαρίσματος και κάμερα 360 μοιρών (όλα αυτά αποτελούν μέρος του Driver Assistance Pack με κόστος €1.300).

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Ιδανικό πακέτο

Αναφέρομαι στην μεσαία έκδοση της γκάμας του Explorer που αποτελεί την χρυσή τομή ανάμεσα στο βασικό δικίνητο μοντέλο των 170 ίππων με μπαταρία 52kWh και το τετρακίνητο με τους 2 ηλεκτροκινητήρες, τους 340 ίππους και την 79άρα μπαταρία. Εδώ λοιπόν έχουμε έναν ηλεκτροκινητήρα τοποθετημένο στον πίσω άξονα, που αποδίδει 286Ps και 55,6kgm ροπής και συνδυάζεται με συστοιχία μπαταριών ωφέλιμης χωρητικότητας 77kWh. Ο συνδυασμός αυτός σύμφωνα με την Ford προσφέρει αυτονομία έως 602lt, που είναι φυσικά αισιόδοξο νούμερο, η πραγματικότητα όμως δεν απέχει υπερβολικά. Με κατανάλωση κοντά στις 16kWh/100km, βλέπεις σχετικά εύκολα 480-490km. Καθόλου άσχημα για C-SUV με βάρος 2.015kg. Αν μάλιστα θέλετε μεγαλύτερη απόδοση και αυτονομία υπάρχει και προαιρετική αντλίας θερμότητας με κόστος €1.300 για να μην τρομάζετε κάθε φορά που ανάβετε το κλιματιστικό βλέποντας την αυτονομία να πέφτει κατά 50km! H φόρτισή σε παροχή DC με ισχύ έως 135kW επιτρέπει την αναπλήρωση της ενέργειας από 10% έως 80% σε μόλις 28 λεπτά. Σε Wallbox ισχύος 11kWh μία πλήρης φόρτιση απαιτεί 8 ώρες.

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Tο Explorer έχει πολλά στοιχεία που θα προσελκύσουν την προσοχή σε μια πολυπληθή κατηγορία ηλεκτρικών SUV. Ενώ φυσικά μοιράζεται την ίδια αρχιτεκτονική πλαισίου-ανάρτησης με την VW, οι μηχανικοί της Ford έχουν προχωρήσει σε αρκετές αλλαγές όπως διαφορετικό setup αμορτισέρ-ελατηρίων, αναπρογραμματισμένο σύστημα διεύθυνσης και μεγαλύτερους τροχούς. Το αποτέλεσμα είναι ένα πιο ανάλαφρο, ευέλικτο και ευχάριστο αυτοκίνητο από τα ID.4 και ID.5 της VW. Όταν αποφασίσεις να κινηθείς γρήγορα, αξιοποιώντας τους 286 ίππους και τα ακαριαία 50+kgm ροπής, θα διαπιστώσεις ότι το Explorer εμφανίζει μία πιο πισωκίνητη συμπεριφορά, παραπλήσια με της Mustang Mach-E, καθώς δεν θα πει όχι στο ελαφρύ άνοιγμα της ουράς με το ESP να παραμονεύει, αλλά να μην είναι τόσο αυστηρό «με το καλημέρα», όπως συμβαίνει στα γερμανικά ξαδέρφια του. Το τιμόνι είναι πιο άμεσο, με πιο μεστό βάρος και καλύτερη πληροφόρηση προς τον οδηγό. Δεν είναι βέβαια τόσο οδηγοκεντρικό όσο η Mustang Mach-E (ή τα συμβατικά μοντέλα της μάρκας όπως Puma και Focus), κάτι που είναι λογικό αν σκεφτείς ότι το SUV με το αλογάκι απέχει από το έδαφος μόλις 147mm, ενώ το Explorer κάθεται στα 193mm.

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Η ποιότητα κύλισης -τουλάχιστον με τους τροχούς 20in- ικανοποιεί απόλυτα δεν είναι όμως κορυφαίου επιπέδου, με τις έντονες ανωμαλίες να γίνονται αισθητές στην καμπίνα μόνο σε σχετικά χαμηλές ταχύτητες. Σε μεγάλους αυτοκινητόδρομους το Explorer σιδερώνει σχεδόν τα πάντα, με τη σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης να επιτρέπει μικρές κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές. Εκεί αποδεικνύεται άνετο και αγχολυτικό, με σύμμαχο την προσεγμένη ηχομόνωση (διπλά κρύσταλλα στα εμπρός παράθυρα γαρ) και το άκαμπτο πλαίσιο που το καθιστά ακλόνητο ακόμη και αν πλησιάζει την τελική των 180km/h. Μου φάνηκε μάλιστα πιο ευδιάθετο στις επιταχύνσεις ακόμα και από το ID.5 GTX του οποίου οι 300 ίπποι ήταν αισθητοί μόνο στο πρόγραμμα Sport. Το μειωμένο βάρος 70-90kg σε σχέση με ID.4 και Enyaq κάνει τη διαφορά στις επιταχύνσεις με το 0-100km/h να απαιτεί μόλις 6,4sec. Το μόνο που μπορούμε με σιγουριά να προσάψουμε στην οδική συμπεριφορά του Explorer είναι η μέτρια και σπογγώδης αίσθηση του πεντάλ φρένου, αλλά και η απουσία λειτουργίας one-pedal (κάτι που έχει η Mustang Mach-E), ενώ επιπρόσθετα δεν υπάρχει διαβάθμιση στην ανάκτηση ενέργειας παρά μόνο το πρόγραμμα B που απλά ενισχύει την επιβράδυνση χωρίς φυσικά να ακινητοποιεί το όχημα.

Test: Ford Explorer 77kWh RWD 286Ps

Χωρίς να προσπαθεί να αλλάξει τους κανόνες του παιχνιδιού στα ηλεκτρικά, το νέο Explorer πατάει σε μία δοκιμασμένη λύση, παραθέτοντας όμως ανώτερη πρακτικότητα και ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά συγκριτικά με τα ξαδέρφια που επίσης βασίζονται στην πλατφόρμα MEB. Η τιμή του ξεκινάει από τα €43.700 για την έκδοση Style των 170 ίππων, με πιο ορθολογική την πισωκίνητη επιλογή των 286 ίππων με την 77άρα μπαταρία που ξεκινάει από τα €48.700. Το νούμερο δεν είναι ευκαταφρόνητο όμως το πακέτο είναι πλήρες και μπορεί εύκολα να αποτελέσει το μοναδικό αυτοκίνητο της οικογένειας.

Τιμή βασικής έκδοσης Explorer 52kWh RWD 170Ps Style: €43.700

Τιμή έκδοσης δοκιμής Explorer 77kWh RWD 286Ps Premium: €51.400

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Design Εργονομία διακοπτών αφής
Επιδόσεις Έλλειψη λειτουργίας one pedal
Αυτονομία
Ποιότητα κατασκευής
Χώροι-πρακτικότητα
Υψηλή τεχνολογία
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΗλεκτροκινητήρας σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη
ΘέσηΠίσω, εγκάρσια
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΤύποςΣυστοιχία Ιόντων Λιθίου (Li-NMC)
Χωρητικότητα82kWh (77kWh ωφέλιμα)
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.468
Πλάτος (mm)1.871
Ύψος (mm)1.630
Μεταξόνιο (mm)2.767
Βάρος (kg)2.015
Χώρος αποσκευών (lt)470-530-1.460
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΔιάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους πίσω τροχούς
Κιβώτιο1 σχέσης
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι 358mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΤαμπούρα 280mm
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες8J x 20in μπροστά - 9J x 20in πίσω
Ελαστικά235/50 μπροστά - 255/45 πίσω
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm)286
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)55,6
0-100km/h (sec)6,4
Τελική ταχύτητα (km/h)180
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km)0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km)14,7kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km)15,8kWh/100km
AYTONOMIA
Ονομαστική (km)572
Δοκιμής (km)480-490