Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το Spring δεν είναι ένα εντελώς νέο μοντέλο στην γκάμα της Dacia, αφού υπάρχει στην αγορά της Ινδίας από το 2015 όταν και λανσαρίστηκε μετά από την απόφαση του τότε αφεντικού της Renault, Carlos Ghosn, με την ονομασία Kwid. Βέβαια τότε, το Kwid ήταν ένα συνηθισμένο αυτοκίνητο με συμβατικό κινητήρα και αστικό προσανατολισμό, όμως η Renault είχε ήδη έτοιμο το πλάνο της μετατροπής του σε ηλεκτρικό και την είσοδό του και στις αγορές της Ευρώπης, με τα σήματα της Dacia. Αυτή πραγματοποιήθηκε την άνοιξη του 2021, αρχικά με την μικρή έκδοση ισχύος των 45Ps, ενώ πέρυσι λανσαρίστηκε και η ισχυρότερη έκδοση απόδοσης 65Ps, που είναι και η μοναδική που εισάγεται στην Ελλάδα.
Αρχικά να πούμε πως το Spring δεν είναι ένα όχημα μικροκινητικότητας, αλλά ένα 4θέσιο και ικανό αυτοκίνητο με στοχευμένο αστικό χαρακτήρα. Yπό αυτή την έννοια είναι ένα αυτοκίνητο που προσφέρει λύσεις στην κίνηση σε αστικές περιοχές και όχι ένα «περιορισμένο» και εναλλακτικό μέσο μετακίνησης. Με λίγα λόγια, το Spring έχει καλούς χώρους (για το μέγεθος του), άνετη ανάρτηση, απόλυτα επαρκές επίπεδο εξοπλισμού και τις επιδόσεις που χρειάζεσαι για να μην «κινδυνεύεις» όταν κινείσαι σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, έχει όμως και έναν «άσσο» στο μανίκι του που θα αποτελέσει και τον βασικό πυλώνα στήριξης της επικείμενης επιτυχίας του και στη χώρα μας. Είναι το φθηνότερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της ελληνικής αγοράς, ένας τίτλος που κρύβει πολλή ουσία όπως θα δούμε, με την τιμή του για την πιο πλούσια εξοπλιστικά έκδοση που διατίθεται (Extreme DCR) μετά την κρατική επιδότηση, να ξεκινά από τις 18.950 ευρώ (25.000 ευρώ χωρίς αυτή).
Αστικό, ηλεκτρικό και…SUV
To Spring έχει μήκος 3,74m, πλάτος 1,58m και ύψος 1,52m, διαστάσεις που το τοποθετούν στη mini κατηγορία των crossover. Είναι 4cm μεγαλύτερο από ένα Toyota Aygo X και έχει το ίδιο ύψος με αυτό, είναι όμως πιο στενό. Για την ακρίβεια είναι το πιο στενό αυτοκίνητο της αγοράς σήμερα. Αισθητικά πάντως έχει όμορφα στοιχεία και λεπτομέρειες που το καθιστούν κομψό και δυναμικό, κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην πλούσια σε φινίρισμα έκδοση που εισάγεται στη χώρα μας. Επίσης είναι εμφανείς οι crossover επιρροές του, με μαύρα προστατευτικά στα φτερά και χαμηλά στις πόρτες, στοιχεία που σε συνδυασμό με τις δίχρωμες λεπτομέρειες του χαρίζουν έναν συνολικά ευχάριστο και ξεχωριστό αισθητικό χαρακτήρα.
Το εσωτερικό του Spring έχει κι αυτό έναν λίγο διαφορετικό τρόπο που προσεγγίζει τα πράγματα. Και ενώ εκ πρώτης δεν συναντάς κάτι διαφορετικό σε σχέση με ένα Sandero, στην χρήση του προκύπτουν κάποιες παραχωρήσεις που πρέπει να γίνουν από πλευράς σου. Αρχικά αν μπει και συνοδηγός δίπλα σου θα καταλάβεις πόσο στενό είναι πραγματικά. Το τιμόνι -παραδόξως- δεν ρυθμίζεται προς καμία κατεύθυνση οπότε και δεν έχεις πολλές δυνατότητες να φτιάξεις μια ιδανική θέση οδήγησης. Εργονομικά πάλι, θέλει το χρόνο του για να εξοικειωθείς με τους διακόπτες που βρίσκονται δεξιά και αριστερά από το τιμόνι, ευτυχώς όμως στο πάνελ των διακοπτών της κεντρικής κονσόλας βρίσκονται όλοι οι σημαντικοί διακόπτες που θα χρειαστείς, μαζί με αυτούς για τα ηλεκτρικά παράθυρα.
Ποιοτικά, το Spring δεν πείθει με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν τα υπόλοιπα μοντέλα της Dacia, δεν υπάρχουν όμως ουσιαστικά προβλήματα φινιρίσματος και συναρμολόγησης. Απλώς εδώ είναι πιο εμφανής η προσπάθεια για διατήρηση του κόστους σε χαμηλότερα επίπεδα, η οποία εντοπίζεται όμως μόνο σε αυτό το σημείο. Γιατί από την άλλη εκτιμάς θετικά την παρουσία ψηφιακού και ευανάγνωστου πίνακα οργάνων με όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται, αλλά και την 7in οθόνη του συστήματος πολυμέσων MEDIA NAV που διαθέτει και σύστημα πλοήγησης. Επίσης εκτιμάς τους χώρους που προσφέρει, αφού 4 επιβάτες θα μετακινηθούν χωρίς σημαντικές παραχωρήσεις, αν και η είσοδος-έξοδος των πίσω, μπορεί να τους προβληματίσει λόγω του μικρού ανοίγματος των θυρών.
Ο χώρος αποσκευών έχει όγκο 290lt και είναι ο μεγαλύτερος στην κατηγορία, ενώ επιπλέον στην καμπίνα του Spring υπάρχουν συνολικά αποθηκευτικοί χώροι συνολικού όγκου 23,1lt.
Το Spring στην πιο ισχυρή έκδοση που εισάγεται στην Ελλάδα, εφοδιάζεται με ένα σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη το οποίο αποδίδει 65Ps και 11,5kgm ροπής και συνδυάζεται με κιβώτιο 1 σχέσης με μειωτήρα. Προφανώς οι επιδόσεις δεν είναι το δυνατό του σημείο, έχει όμως ζωντάνια στην επιτάχυνσή του λόγω της ηλεκτρικής του υπόστασης και του χαμηλού βάρους, επιταχύνοντας από στάση στα 50km/h σε 3,9sec και στα 100km/h σε 13,9sec. Το ρεπρίζ 80-120km/h πραγματοποιείται σε 13,5sec και η τελική του έρχεται στα 125km/h με ηλεκτρονικό κόφτη.
Από τα παραπάνω γίνεται σαφές πως το Spring είναι εξαιρετικό για τις αστικές μετακινήσεις, τη στιγμή που είναι δεδομένα και πολύ οικονομικό. Η αστική κατανάλωση ενέργειας στην επιλογή ΕCO που περιορίζει την απόδοση του Spring δεν ξεπερνά τις 10,3kWh/100km, με την μέση τιμή της να κυμαίνεται από 11,7kWh έως 12,4kWh/100km στην κανονική λειτουργία. Με δεδομένο πως η μπαταρία του Spring έχει χωρητικότητα 27,4kWh και χρησιμοποιεί τις 26,8kWh, η αυτονομία του ξεπερνά τα 260km σε αστική χρήση και τα 220km σε μεικτό κύκλο. Για την πλήρη φόρτισή του διαθέτει ενσωματωμένο φορτιστή AC 6,6kW, κάτι που σημαίνει πως χρειάζεται 13 ½ ώρες από απλή οικιακή πρίζα (2,3kW) ή 4h και 50min σε wallbox. Σε ταχεία φόρτιση DC, το Spring χρειάζεται 56min για την πλήρωση έως του 80% της μπαταρίας του.
Αστυφιλία
Στο δρόμο το Spring είναι ιδιαίτερα ευχάριστο και πολύ πρακτικό, θυμίζοντας σε μεγάλο βαθμό το Renault Twingo. Μόνο που σε σχέση με αυτό, αλλά και με οποιοδήποτε άλλο μοντέλο της κατηγορίας του, είναι και το πιο άνετο. Κάτι που λαμβάνει ακόμα μεγαλύτερη σημασία από τη στιγμή που μιλάμε για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αν και στην περίπτωση του Spring αυτό δεν έχει αρνητικό αντίκτυπο στο βάρος του, που είναι στα μόλις 975kg.
Η ανάρτησή του δουλεύει υποδειγματικά τηρουμένων των αναλογιών και απορροφά την πλειονότητα των ανωμαλιών με εξαιρετικό τρόπο. Μόνο σε πολύ έντονες και διαδοχικές ανωμαλίες η ανάρτηση δείχνει να μην προλαβαίνει να λειτουργήσει σε πλήρη έκταση, αναγκάζοντας και τον πίσω ημιάκαμπτο άξονα σε αναπηδήσεις. Και αν θεωρητικά μιλάμε για ένα πολύ ικανό αστικού προσανατολισμού αυτοκίνητο, το Spring δεν θα έχει πρόβλημα να κινηθεί και σε εκτός πόλης διαδρομές με τις δεδομένες υποχωρήσεις που ορίζουν τα στενά του ελαστικά, η ελαφριά αίσθηση του τιμονιού του και το χαμηλό επίπεδο ποιότητας κύλισης.
Γενικότερα, το τελικό πρόσημο του Dacia Spring είναι απόλυτα θετικό όσον αφορά στην ηλεκτρική φύση του και στη διαμόρφωση του αστικού του χαρακτήρα, αποτελώντας επί της ουσίας την καλύτερη (εκτός από τη φθηνότερη) αστική λύση της αγοράς σήμερα. Και αυτός ήταν ο αρχικός στόχος της κατασκευής του.
Τιμή βασικής έκδοσης Electric 65 Extreme DCR: €18.950 (με επιδότηση) – €25.000 (χωρίς)
Τιμή έκδοσης δοκιμής Electric 65 Extreme Plus: €19.680 (με επιδότηση) – €26.200 (χωρίς)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Εμφάνιση | Θέση οδήγησης |
Χώροι | Μικρό άνοιγμα πίσω θυρών |
Αστικός χαρακτήρας | Ποιότητα πλαστικών |
Λειτουργία ανάρτησης | Εργονομία |
Κατανάλωση-αυτονομία |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Ιόντων λιθίου | |
Χωρητικότητα | 27,4kWh (26,8 ωφέλιμα) | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο 1 σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.734 | |
Πλάτος (mm) | 1.579 | |
Ύψος (mm) | 1.516 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.423 | |
Βάρος (kg) | 975 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 290lt | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Hμιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 238mm | |
Πίσω | Ταμπούρα 170mm | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 4,5J x 14in | |
Ελαστικά | 165/70 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps) | 65 | |
Ονομαστική ροπή (kgm) | 11,5 | |
0-100km/h (sec) | 13,7 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 125 | |
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ-ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | ||
Μin (πόλη) | 10,3kWh/100km – 260km | |
Μax (αυτοκινητόδρομος) | 14,8kWh/100km – 180km | |
Μεικτή χρήση | 12kWh/100km – 220km | |
Mετρήσεις κατασκευαστή (WLTP) | 14,5kWh/100km – 220km | |
ΦΟΡΤΙΣΗ | ||
ΑC (0-100%) 6,6kW | 4h 51min | |
DC (0-80%) έως 30kW | 56min |