Στην εποχή που τα περισσότερα νέα αυτοκίνητα που παρουσιάζονται είναι είτε SUV είτε crossovers, ένα μεγάλο sedan, όπως το Superb της Skoda, μπορεί να μοιάζει με ένα «λείψανο» από μία άλλη εποχή, τότε που τα sedan αμαξώματα μεσουρανούσαν, αλλά πότε κάτι που απλά λειτουργεί είναι κάτι κακό; Και να σας πω την αλήθεια; Όταν η πλειοψηφία των αυτοκινήτων που οδηγούμε είναι κάποιο «ψηλωμένο» trendy μοντέλο, είναι μεγάλη η ευχαρίστηση που μου δίνει ένα κανονικό hatchback ή ακόμα καλύτερα ένα sedan. Νοιώθω πιο καλά όταν το κέντρο βάρους δεν είναι τραβηγμένο στο Θεό, αφού ό,τι, μα ό,τι και να κάνουν οι μηχανικοί, δεν υπάρχει περίπτωση να είναι ένα SUVοειδές καλύτερο από ένα αντίστοιχο hatch/sedan. Τα τελευταία θα στρίβουν καλύτερα, θα πατάνε καλύτερα και θα δίνουν καλύτερο feedback από το τιμόνι τους.
Η λιμουζίνα του λαού
To Superb από το 2001 που πρωτοπαρουσιάστηκε είχε ένα δύσκολο έργο. Έπρεπε να εισχωρήσει στις μεγάλες μπερλίνες, με ένα σήμα σημαντικά «υποδεέστερο» από τα Ευρωπαϊκά μοντέλα της κατηγορίας. Οι αχανείς εσωτερικοί χώροι και η αναβαθμισμένη ποιότητα το βοήθησαν να ξεχωρίσει από τα υπόλοιπα μοντέλα της τσεχικής φίρμας και παρότι δεν μπόρεσε ποτέ να χτυπήσει τον Γερμανικό ανταγωνισμό, είχε να αντιπαραθέσει ένα τρομερό πλεονέκτημα: είχε σχεδόν τη μισή τιμή από τα αντίστοιχα μοντέλα των Audi, BMW, Mercedes-Benz, ενώ ήταν σημαντικά φθηνότερο από το «ομόσταυλο» VW Passat, έχοντας όμως πολύ καλύτερους χώρους. Πλέον διανύει την τρίτη του γενιά, η οποία μάλιστα ανανεώθηκε στις αρχές του έτους και στα πλαίσια της γενικότερης τεχνολογικής αναβάθμισής του, πρόσθεσε στη γκάμα ένα νέο plug-in hybrid σύνολο, με την κωδική ονομασία iV, μπαίνοντας στην «πολυπόθητη» εποχή του ηλεκτρισμού.
Βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB Evo, που συναντάμε σε πολλά μοντέλα του Group VW, μεταξύ αυτών και το Skoda Octavia. Είναι κυριολεκτικά τεράστιο, κάτι που στα δικά μου μάτια το κάνει άκρως αρεστό. Τα επιπλέον 8mm από τον προκάτοχό του, το φέρνουν απειλητικά κοντά στα πέντε μέτρα (4.869mm), με το μεταξόνιο των 2.841mm να επιτρέπει το σταυροπόδι στα πίσω καθίσματα, ακόμα και σε δίμετρους.
Η ανανεωμένη έκδοση του Superb είναι ακόμα πιο ενδιαφέρουσα και δυναμική σχεδιαστικά, χάρη στα full LED Matrix μπροστινά φωτιστικά σώματα, στη νέα μάσκα που κρύβει έντεχνα το καπάκι για τη φόρτιση (ομολογώ ότι έκανα 2 γύρους γύρω από το αυτοκίνητο για να την εντοπίσω...), την αντικατάσταση του λογότυπου της Skoda στο πίσω μέρος που έχει αντικατασταθεί με γράμματα και τα πίσω σκουρόχρωμα φανάρια. Είναι ένα σύνολο που δύσκολα περνάει απαρατήρητο, αρχικά λόγω του μεγέθους και έπειτα λόγω του λευκού χρώματος που εναλλάσσεται με τις λεπτομέρειες μαύρου χρώματος, ήτοι τα smoked φανάρια, τις ενθέσεις στο τελείωμα των προφυλακτήρων, το διακριτικό lip spoiler και τις 18άρες ζάντες ειδικής σχεδίασης που συνδυάζονται με ελαστικά 235/45.
Αναβάθμιση τώρα!
Το εσωτερικό έχει αναβαθμιστεί αρχικά με την προσθήκη του νέου ψηφιακού πίνακα οργάνων Virtual Cockpit, της νέας οθόνης πολυμέσων με διαγώνιο 8in, των νέων επενδύσεων στα καθίσματα και των καλαίσθητων χρωμιωμένων επιφανειών. Το λογισμικό του συστήματος infotainment είναι πιο φιλικό στη χρήση από τις τελευταίες υλοποιήσεις του Group (σε αντίθεση με τα πολύπλοκα συστήματα σε Leon και Golf), καθώς διαθέτει πλήκτρα-συντομεύσεις αριστερά και δεξιά της οθόνης, ενώ φυσικά χειριστήρια για τον κλιματισμό είναι κάτι εξίσου θετικό, τη στιγμή που πολλά μοντέλα του Group τα ενσωματώνουν μέσα στο μενού της οθόνης.
Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι μαλακά στην πλειοψηφία τους, με προσεγμένη συναρμογή, συνθέτοντας μία εικόνα premium κατασκευής που οφείλει να ικανοποιήσει το Superb iV, με τιμή €48.900. Πολλοί θα αναρωτηθούν που πήγε το εξαιρετικό value for money του Τσέχικου μοντέλου που στα προηγούμενα μοντέλα ήταν δεκάδες χιλιάδες ευρώ φθηνότερο από τον ανταγωνισμό. Βλέπετε, η Skoda δεν ψωνίζει πλέον από το «κάτω ράφι» του ομίλου Volkswagen και ως αποτέλεσμα το Superb δεν υπολείπεται σε τίποτα ούτε σε ποιότητα, ούτε σε τεχνολογία, αλλά και ούτε σε κινητήρια σύνολα.
Αυτό που παραμένει αναλλοίωτο με τις προηγούμενες γενιές είναι οι πληθωρικές, σχεδόν αχανείς εσωτερικές διαστάσεις, ακόμα και για πέντε άτομα που έχουν επιπλέον στη διάθεσή τους και αρκετές πρακτικές λύσεις για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων. Ο χώρος αποσκευών έχει μειωθεί από τα 625lt των συμβατικών εκδόσεων στα 485lt λόγω της τοποθέτησης της μπαταρίας κάτω από τον χώρο αποσκευών, αλλά ακόμα και έτσι είναι υπερ-αρκετός.
Επιδόσεις στην πρίζα
Το Superb iV χρησιμοποιεί το υβριδικό σύστημα που φοράνε και άλλα μοντέλα του Group, όπως το Octavia iV, το Leon e-Hybrid, το Golf/Passat GTE κ.α. Το θερμικό μοτέρ 1.4TSI προέρχεται από την προηγούμενη γενιά EA211, αποδίδει για την περίσταση 156Ps, με 25,5kgm ροπής και συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 85kW (114Ps) και 33,6kgm ροπής, με τη συνδυαστική ισχύ να φτάνει τα 218Ps και τη ροπή τα 40,8kgm. Ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μία συστοιχία μπαταριών ιόντων λιθίου χωρητικότητας 13kW και βάρους 250kg. Φορτίζουν σε τρεισήμισι ώρες χρησιμοποιώντας μικρό wallbox 3,6kW ή μέσα σε έξι ώρες με απλή οικιακή πρίζα. Η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά μέσω αυτόματου κιβωτίου DSG 6 σχέσεων στους μπροστά τροχούς.
Η Skoda ανακοινώνει ηλεκτρική αυτονομία 55km στον κύκλο WLTP κάτι που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πετύχεις. Τα 50km είναι μία εύκολα επιτεύξιμη τιμή, ενώ αν κινείσαι αποκλειστικά σε αστικό περιβάλλον, με χαμηλές ταχύτητες, μπορείς να φτάσεις μέχρι και τα 60km. Το Superb iV ξεκινάει πάντα στην ηλεκτρική λειτουργία με μηδενικές εκπομπές και, φυσικά, πλήρη απουσία θορύβου. Υπάρχουν τρία διαφορετικά προγράμματα οδήγησης, που επιλέγονται από έναν διακόπτη δίπλα από τον επιλογέα του DSG. Το EV χρησιμοποιεί μόνο την ισχύ του ηλεκτρικού κινητήρα, το Hybrid, όπου το αυτοκίνητο λειτουργεί ως ένα κοινό υβριδικό, με τον θερμικό κινητήρα να έχει μεγαλύτερη εμπλοκή και το Sport, όπου γίνεται πλήρης εκμετάλλευση της ισχύος και των δύο κινητήρων. Η εναλλαγή μεταξύ των κινητήρων είναι ιδιαίτερα ομαλή, σχεδόν ανεπαίσθητη, κάτι στο οποίο βοηθάει και η πολύ καλή μόνωση της καμπίνας από εξωτερικούς θορύβους. Ακόμα και στην περίπτωση που «μείνεις» από μπαταρία υπάρχει μία «μαγική» επιλογή, όπου ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί ως γεννήτρια για να φορτίσει τη μπαταρία. Η κατανάλωση των 5,9lt/100km που είδαμε τις μέρες της δοκιμής μας είναι άκρως εντυπωσιακή, αρκεί να μην αφήσεις την μπαταρία ποτέ αφόρτιστη. Αν μάλιστα δεν αμελείς τη φόρτιση κάθε περίπου 2-3 μέρες, είναι πολύ εύκολο να δεις νούμερα ακόμα και κάτω από 4lt/100km.
Στην πράξη;
Αυτό που κάνει καλά το Superb iV είναι να μην προσποιείται ποτέ, ούτε για ένα δευτερόλεπτο, ότι είναι σπορ κατασκευή. Υπάρχει βέβαια προφίλ οδήγησης Sport, που ενισχύει την απόκριση των κινητήρων, το βάρος του τιμονιού και την συμπεριφορά του κιβωτίου, όμως αλλάζει και την απόσβεση της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης ανάρτησης DCC που ήταν εξοπλισμένο το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, κάνοντάς το κατά άλλα εξαιρετικά άνετο μοντέλο της Skoda, κάπως νευρικό σε ανωμαλίες. To Superb iV είναι ένας τρομερός χιλιομετροφάγος, με τη μέγιστη αυτονομία να αγγίζει τα 850km και τον ανοιχτό δρόμο να αποτελεί το ιδανικό πεδίο δράσης του.
Παρά το γεγονός ότι οι μπαταρίες έχουν αυξήσει το βάρος στα 1.730kg, οι επιδόσεις είναι πολύ καλές, με το 0-100km/h να απαιτεί 7,7sec και την τελική να αγγίζει τα 224km/h. Με τον ηλεκτροκινητήρα φορτισμένο, η επιτάχυνση με τέρμα γκάζι εντυπωσιάζει, δίνοντας υποσχέσεις για σπορ διάθεση και συμπεριφορά που δεν μπορούν να τηρηθούν στις στροφές λόγω του μεγέθους, του βάρους, αλλά και του μέτριου feeling που λαμβάνεις από το τιμόνι.
Η άνεση στα προφίλ οδήγησης Normal/Comfort είναι εξαίρετη ακόμα και παρά τις μεγάλες 18άρες ζάντες. Η ηλεκτρονική ανάρτηση στρογγυλεύει τη συντριπτική πλειοψηφία των ανωμαλιών, με τον θόρυβο που περνάει στην καμπίνα να είναι πάντοτε ανεπαίσθητος. Όταν το πιέσεις, θα γείρει ελάχιστα και θα φορτίσει γρήγορα τους μπροστινούς τροχούς του, με την υποστροφή να ελέγχεται εύκολα είτε από τον οδηγό είτε από το πολύ καλά ρυθμισμένο ESP.
Το Skoda Superb iV διατίθεται με ένα μόνο επίπεδο εξοπλισμού, το κορυφαίο της γκάμας Sportive, που κοστίζει €48.900. Σίγουρα δεν μπορούμε πλέον να μιλάμε για τη λιμουζίνα του λαού, όμως πρέπει να αναλογιστούμε το κόστος του plug-in hybrid συστήματος, την αναβαθμισμένη ποιότητα και τον υπέρ-πλήρη εξοπλισμό, που εμπλουτίστηκε με περισσότερα συστήματα ασφαλείας και επιπλέον ψηφιακά μέσα. Παρά το γεγονός ότι προσφέρει άνεση υψηλού επιπέδου, αξεπέραστους εσωτερικούς χώρους και πολύ καλές επιδόσεις σε συνδυασμό με χαμηλή κατανάλωση, η υψηλή του τιμή το φέρνει αντιμέτωπο με την πλειοψηφία των μεγάλων PHEV μοντέλων.
Τιμή βασικής έκδοσης Superb 2.0TDI 150Ps (Ambition): €33.600
Τιμή έκδοσης δοκιμής Superb 1.4TSI Plug-in Hybrid DSG 218Ps: €48.900
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Λειτουργία υβριδικού συστήματος | Τιμή |
Επιδόσεις | Αίσθηση τιμονιού |
Κατανάλωση | Ευελιξία σε αστικά κέντρα |
Χώροι | |
Εξοπλισμός | |
Ποιότητα κύλισης |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 1.395cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 74,5mm x 80mm | |
Σχέση συμπίεσης | 10 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστά τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.869 | |
Ύψος (mm) | 1.468 | |
Πλάτος (mm) | 1.864 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.841 | |
Βάρος (kg) | 1.730 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 485 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 312x25mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι 272x10mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7,5J x 18in | |
Ελαστικά | 235/45 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική συνδυαστική ισχύς (Ps/rpm) | 218 | |
Ονομαστική συνδυαστική ροπή (kgm/rpm) | 40,8 | |
Ονομαστική ισχύς βενζινοκινητήρα (Ps) | 156/5.000-6.000 | |
Ονομαστική ροπή βενζινοκινητήρα (kgm) | 25,5/1.500 | |
0-100km/h (sec) | 7,7 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 224 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 25-42 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 1,4 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 5,9 |