Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Nissan |
Μοντέλο | Qashqai |
Segment | C-SUV |
Power Train | Hybrid |
SUV Veteran
Το Nissan Qashqai είναι κυριολεκτικά ο «βετεράνος» στην κατηγορία των SUV, αφού ουσιαστικά αποτελεί το μοντέλο που ίδρυσε την κατηγορία και έκανε mainstream τα «αυτοκίνητα ελεύθερου χρόνου». Η Ιαπωνική εταιρεία ήταν επίσης στην πρώτη γραμμή της «επανάστασης» των ηλεκτρικών οχημάτων, με το πρώτο Leaf να αποτελεί πρωτοπόρο του είδους. Έπειτα από μεγάλη αναμονή, η Nissan στρέφει την καινοτομία της στην αντιμετώπιση του «προβλήματος»: να παρέχει την ηλεκτρική εμπειρία στους αγοραστές που δεν είναι ακόμα έτοιμοι να κάνουν το «άλμα» στα αμιγώς ηλεκτρικά. Βασίστηκε μάλιστα σε δική της έρευνα που τα αποτελέσματα ήταν στην πρώτη θέση η ανησυχία σχετικά με την αυτονομία και ακριβώς έπειτα ακολουθούσε το εξής απλό: «δεν θέλω να το βάζω στην πρίζα». Το σύστημα e-Power έρχεται -θεωρητικά- να εξανεμίσει τον δισταγμό των καταναλωτών με τα EV μοντέλα, προσφέροντας ένα υβριδικό που ακροβατεί ιδανικά ανάμεσα στους κόσμους των ηλεκτρικών και των θερμικών χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες. Και ποιο μοντέλο καλύτερο από το να δεχθεί πρώτο τη συγκεκριμένη τεχνολογία από το «πρωτοπαλίκαρο» της εταιρείας, το αυτοκίνητο που έχει καταφέρει να ξεπεράσει παγκοσμίως τις 5,6 εκατομμύρια μονάδες;
Enter e-Power
Η Nissan αποκαλεί το Qashqai e-Power «ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που μπορείτε να το γεμίσετε με βενζίνη». Αυτό ακούγεται σαν αντιφατικό, αλλά το συγκεκριμένο σύστημα κίνησης είναι κάπως δύσκολο να ταξινομηθεί. Δεν συνδέεται σε πρίζα, αλλά σε αντίθεση με ένα πλήρως υβριδικό, ο θερμικός κινητήρας δεν κινεί ποτέ απευθείας τους τροχούς, αλλά ο ρόλος του είναι διαφορετικός. Ας το δούμε λίγο πιο αναλυτικά.
Το σύστημα αποτελείται από έναν τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1,5lt, απόδοσης 156Ps, με μεταβλητή σχέση συμπίεσης, έναν ηλεκτροκινητήρα ισχύος 190Ps και ροπής 33,6kgm, ένα inverter και μια γεννήτρια ισχύος. Ο βενζινοκινητήρας παράγει ηλεκτρική ενέργεια τροφοδοτώντας μια μπαταρία υψηλής τάσης (400V), χωρητικότητας 2,1kWh, στον ηλεκτροκινητήρα ή και στα δύο, ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης και τις απαιτήσεις σε ισχύ. Το «περίεργο», λοιπόν, στο συγκεκριμένο υβριδικό σύνολο είναι ότι ο ηλεκτροκινητήρας είναι η κύρια πηγή ισχύος για τους κινητήριους τροχούς, φέρνοντας τα οφέλη που γνωρίζουμε από τα ηλεκτρικά μοντέλα (αθόρυβη κίνηση, ταχύτατη1 απόκριση, συνεχής επιτάχυνση κ.λπ.) χωρίς ποτέ να δημιουργηθεί η ανάγκη για να φορτίσεις με εξωτερικό παράγοντα (πρίζα).
Ο θερμικός κινητήρας λειτουργεί σε ιδανικές συνθήκες για βέλτιστη απόδοση, κάτι που επιτυγχάνεται από το μεταβλητό λόγο συμπίεσης, μία τεχνολογία που είδαμε για πρώτη φορά σε έκδοση παραγωγής το 2018 (παρότι η εξέλιξή του είχε ξεκινήσει το 1998) με την έλευση του Infiniti QX50. Μέσω ενός ειδικά σχεδιασμένου συστήματος μοχλισμού, μετακινείται ολόκληρη η διαδρομή του εμβόλου τόσο όσο προς το ΑΝΣ όσο και ως προς το ΚΝΣ και ρυθμίζεται με αυτόν τον τρόπο συνεχώς η σχέση συμπίεσης (μεταξύ 8:1 και 14:1), ..παρέχοντας βέλτιστη απόδοση και οικονομία ανάλογα με το φορτίο του κινητήρα. Σε συνθήκες χαμηλού φορτίου (σταθερή ταχύτητα με επαρκές επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας) η συμπίεση βρίσκεται στο υψηλότερο εύρος, για την βελτιστοποίηση της κατανάλωσης και των εκπομπές ρύπων. Σε συνθήκες υψηλού φορτίου (πλήρης επιτάχυνση, φόρτιση της μπαταρίας ή την παροχή ρεύματος απευθείας στον κινητήρα), τότε ο λόγος της συμπίεσης πέφτει μέχρι και το 8:1, για την μεγιστοποίηση της ισχύος του βενζινοκινητήρα.
Η Nissan υποστηρίζει ότι ήθελε το σύνολο να είναι όσο πιο γραμμικό γίνεται και να αποφύγει τον συνεχώς αυξανόμενο θόρυβο που παράγουν τα -συνηθισμένα- υβριδικά μοντέλα με κιβώτια CVT στην φάση της επιτάχυνσης. Και το πέτυχε! Το Qashqai e-Power είναι το λιγότερο «ενοχλητικό» υβριδικό στην φάση της επιτάχυνσης μαζί με το εξίσου αποτελεσματικό υβριδικό σύστημα του Honda Civic e:HEV.
e-Changes
Οι διαφορές σε σχέση με τις ήπια υβριδικές εκδόσεις του Qashqai είναι μικρές και εντοπίζονται σε μια ανασχεδιασμένη μπροστινή μάσκα, στον λίγο πιο δυναμικό προφυλακτήρα και στα λογότυπα e-Power. Στην καμπίνα, η διαφορά της υβριδικής έκδοσης έγκειται στην νέα και μεγαλύτερη οθόνη 12,3in για το σύστημα infotainment, στις επιπλέον ενδείξεις του υβριδικού συστήματος, στον ψηφιακό πίνακα οργάνων και στον νέο επιλογέα του συστήματος μετάδοσης. Η πλούσια έκδοση της δοκιμής -Techna- σε κερδίζει με την ποιότητα κατασκευής χάρη στην όμορφη δερμάτινη φάσα στο ταμπλό και τις δίχρωμες επενδύσεις με συνδυασμό δέρμα-ύφασμα. Όπως όλες οι εκδόσεις του Qashqai, έτσι και το e-Power έχει μελετημένη συναρμογή στις πλαστικές επενδύσεις, με αποτέλεσμα τις απειροελάχιστες πιθανότητες κάποιου τριξίματος. Ακόμα και οι χώροι έχουν μείνει αναλλοίωτοι, φιλοξενώντας άνετα 5 ενήλικες, ενώ η έξυπνη τοποθέτηση της μπαταρίας έχει κλέψει μόλις 25lt από το χώρο αποσκευών που φτάνει τα 479lt (504lt στις mild hybrid εκδόσεις).
Αδιάκοπη ροή ισχύος
Το πρωτοποριακό σύστημα κίνησης του SUV της Nissan (διατίθεται και στο X-Trail) δεν διακρίνεται μόνο για τις περιορισμένες ενεργειακές απαιτήσεις του, αλλά εστιάζει στην εμπειρία που παρέχει στον οδηγό. Ναι, σε κάποιο βαθμό το e-Power θυμίζει αμιγώς ηλεκτροκίνητο σύνολο, εφόσον όμως μιλάμε για αστικό περιβάλλον κίνησης. Έχει πάντα ζωηρή απόκριση στις «εντολές», κάτι που φυσικά αναμένεις από την στιγμή που η ισχύς ορίζεται από τα 190Ps του ηλεκτροκινητήρα. Η επιτάχυνση είναι άμεση και δεν έχεις λόγο να αμφισβητήσεις τα 7,9sec που δηλώνει η Nissan για το 0-100km/h. Φυσικά η αίσθηση της επιτάχυνσης εξαρτάται άμεσα και από το οδηγικό προφίλ που έχεις επιλέξει: Standard, Eco ή Sport, με το τελευταίο να κάνει σημαντική διαφορά στην απόκριση, αλλά και την απόδοση της ισχύος από τον ηλεκτροκινητήρα. Τα 170km/h τελικής ακούγονται -και είναι λίγα- για αυτοκίνητο 190 ίππων, όμως η πραγματικότητα είναι ότι τα περισσότερα Qashqai e-Power θα κινούνται σε αστικό δίκτυο που εκεί είναι που δείχνει το υβριδικό σύστημα το καλύτερό του πρόσωπο. Μπορείς να κινείσαι στην πόλη με 6,3-6,5lt/100km χωρίς να προσέχεις ιδιαίτερα το δεξί πεντάλ, ενώ αν είσαι λίγο προσεκτικός και ενεργοποιήσεις και το e-Pedal (ελαχιστοποιεί τη χρήση του μεσαίου πεντάλ αυξάνοντας σημαντικά την ένταση της ανάκτησης ενέργειας στο φρενάρισμα) είναι πολύ πιθανό να δεις και νούμερο κάτω από τα 6lt/100km.
Στον ανοιχτό δρόμο με υψηλότερες ταχύτητες τα πράγματα αλλάζουν και η κατανάλωση ανεβαίνει κοντά στα 8lt/100km, ενώ μαζί της ανεβαίνει και ο θόρυβος του τρικύλινδρου κινητήρα που λειτουργεί πιο συχνά (ως γεννήτρια για να παράγει ρεύμα), αλλά σε κάθε περίπτωση δεν ενοχλεί ιδιαίτερα, κάτι που οφείλεται στο κιβώτιο μονής σχέσης (σε αντίθεση με τα CVT που χρησιμοποιούν συνήθως τα υβριδικά) και στην τεχνολογία Linear Tune, η οποία «παρακολουθεί» τον βενζινοκινητήρα και αυξάνει σταδιακά τις στροφές του (έως τα 50km/h περιστρέφεται στις 1.600rpm, στις 2.000rpm για από τα 50 έως τα 80km/h και στις 2.400rpm σε ταχύτητες πάνω από τα 80km/h) για να καλύψει τις ενεργειακές απαιτήσεις του ηλεκτροκινητήρα. Επιπλέον, η Nissan έχει επιστρατεύσει την τεχνολογία Active Noise Cancellation ώστε να πλησιάσει ακόμα περισσότερο την εμπειρία χρήσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε συνδυασμό με την εξαιρετική ηχομόνωση της καμπίνας του Qashqai τρίτης γενιάς.
Το επιπλέον βάρος των 230kg που έχει προσθέσει το υβριδικό σύστημα είναι αισθητό μόνο όταν πιέσεις παραπάνω το Qashqai, με μοναδική διαφοροποίηση στην συμπεριφορά την νωρίτερη εμφάνιση της υποστροφής. Όπως είναι αναμενόμενο, δεν πρέπει να περιμένεις πλούσια αλληλεπίδραση πληροφορίας από ένα υβριδικό SUV και παρότι το ελαφρύ και με μέτρια αίσθηση τιμόνι δεν σε ενοχλεί ιδιαίτερα, αυτό που θα ήθελες είναι ένα πιο «γραμμικό» πεντάλ για το φρένο, καθώς έχει πολύ τεχνητή αίσθηση.
Οι μηχανικοί της Nissan έχουν αλλάξει τη ρύθμιση του ESP που επεμβαίνει λίγο πιο αυστηρά από τις mild hybrid εκδόσεις του μοντέλου, ενώ διαφορετική είναι και η ρύθμιση της ανάρτησης που κρίνεται ιδανική τόσο στο φιλτράρισμα των ανωμαλιών όσο και στον έλεγχο των κλίσεων του αμαξώματος. Παρά τους τροχούς των 19in και παρά τον ημιάκαμπτο άξονα πίσω (η διάταξη των πολλαπλών συνδέσμων συνεχίζει να αποτελεί προνόμιο μόνο των τετρακίνητων εκδόσεων), το Qashqai e-Power περνάει από παντού, χωρίς να ενοχλήσει ποτέ τους επιβάτες του.
Best of all
Αν τα αμιγώς ηλεκτρικά συστήματα κίνησης σάς φαίνονται ελκυστικά, αλλά σας αποτρέπουν τα «ζητήματα» αυτονομίας και συνεχής αναζήτησης φόρτισης, τότε θα βρείτε σίγουρα ενδιαφέρουσα την τεχνολογία e-Power της Nissan. Και αν αναζητάτε ένα μεσαίου μεγέθους οικογενειακό SUV, θα διαπιστώσετε ότι λειτουργεί εξαιρετικά τοποθετημένο κάτω από το καπό του Qashqai. Βέβαια, τα 38.990 ευρώ που στοιχίζει η βασική έκδοση Premium είναι ένα υψηλό ποσό, αλλά συγκριτικά με ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο που θα σας προβληματίζει με την εύρεση πρίζας, στην περίπτωση του e-Power θα έχετε την πλειοψηφία των EV αρετών με απόλυτη ελευθερία.
Τιμή βασικής έκδοσης Qashqai e-Power 190Ps Premium: €38.990
Τιμή έκδοσης δοκιμής Qashqai e-Power 190Ps Techna: €44.890
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Απόδοση υβριδικού συστήματος | Τιμή |
Κατανάλωση | Όχι τόσο οικονομικό όσο άλλες υβριδικές προτάσεις |
Επιδόσεις | Θόρυβος κινητήρα υπό πίεση |
Άνεση | |
Εξοπλισμός | |
Χώροι |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, με μεταβλητή συμπίεση, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο και μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων | |
Κυβισμός | 1.476-1.497cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 84 x 88,9mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 8-14 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός καυσίμου, υπερτροφοδότης καυσαερίων και ηλεκτροκινητήρας ισχύος 190Ps | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο 1 σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 296mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι 292mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 8J x 19in | |
Ελαστικά | 235/50 R19 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.425 | |
Πλάτος (mm) | 1.835 | |
Ύψος (mm) | 1.625 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.665 | |
Βάρος (kg) | 1.612 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 479 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 190/4.500 | |
0-100km/h (sec) | 7,9 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 170 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 119 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 5,3 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 6,5 |