Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Fiat |
Μοντέλο | 500 |
Segment | Α-Segment |
Power Train | Electric |
Όταν το 1957 η Fiat είχε βγάλει το Nueva 500, ήταν η ιταλική εκδοχή του «αυτοκινήτου του λαού». Ένα ικανό, φτηνό όχημα για τις -τότε- ανάγκες της οικογένειας, ταυτόχρονα όμως είχε περισσότερο στιλ απ' τους αντιπάλους του και ήταν πιο όμορφο. 65 χρόνια μετά το New 500e, κρατάει ένα μεγάλο κομμάτι της ταυτότητάς του, γίνεται πιο όμορφο και στιλάτο ενώ ταυτόχρονα αποκτά ένα υψηλότερο status. Α, και να μην ξεχάσω, μεταμορφώνεται σε ένα απ' τα κορυφαία ηλεκτρικά οχήματα για μέσα στην πόλη!
Βλέμματα πολλά
Το κοιτάνε όλοι, κυρίως οι γυναίκες, γιατί είναι πράγματι ένα κουκλί! Σε οποιοδήποτε χρώμα το καταφέρνει αυτό, ωστόσο στην πλούσια έκδοση Icon Cabrio της δοκιμής με την απόχρωση Rose Gold και τις 17άρες πολυάκτινες ζάντες γίνεται ακόμη περισσότερο lifestyle αξεσουάρ και λιγότερο καθημερινό εργαλείο. Ή τουλάχιστον έτσι νομίζεις αν το κρίνεις επιφανειακά, το 500e έχει χαρακτήρα και αρκετές δυνατότητες. Βέβαια η υπερδύναμή του είναι αυτή που ανέφερα πιο πάνω, με τον σχεδιασμό του να το κάνει να ξεχωρίζει, κινούμενο ή παρκαρισμένο.
Το συγκεκριμένο είναι με τον δυνατό κινητήρα των 118Ps (22,5kgm ροπής) και την μεγαλη μπαταρία χωρητικότητας 42kWh. Σίγουρα έτσι όπως το βλέπεις στις φωτογραφίες αναρωτιέσαι πως χώρεσε τόσο μεγάλη μπαταρία σε αυτοκίνητο πόλης.
Η πλατφόρμα είναι ολοκαίνουρια και το 500e σχεδιάστηκε σε λευκό χαρτί (διατηρεί το 4% των εξαρτημάτων του απερχόμενου μοντέλου..), αφού έπρεπε να μοιάζει με τον πρόγονό του, αλλά είναι αρκετά μεγαλύτερο σε όλες του τις διαστάσεις (6cm μακρύτερο, 6cm φαρδύτερο, 32cm ψηλότερο)! Δεν του φαίνεται καθόλου, οι αναλογίες του οπτικά παρέμειναν αναλλοίωτες, οι Ιταλοί σχεδιαστές έκαναν πάλι τα μαγικά τους. Με το μεταξόνιο να είναι πλέον στα 2,322mm και χάρη σε αρκετά απ΄ τα εκατοστά που κέρδισε σε ύψος (πιο παχύ πάτωμα και οι επιβάτες κάθονται ψηλότερα) να είναι χώρος στο πάτωμα για την μεγάλη μπαταρία, να που αυτή χώρεσε εύκολα.
Όταν παρέλαβα το 500e ήταν full φορτισμένο και βλέπω στον πίνακα οργάνων να γράφει αυτονομία 400km...καλά ξεκινάμε! Πράγματι, έχει μεγάλη αυτονομία αφού στην διάρκεια της εβδομάδας δοκιμής μόνο μια φορά χρειάστηκε να το φορτίσω, 3 ήμερες μετά, γιατί πλέον είχε πέσει στο 50% έχοντας διανύσει 180km μέσα στην πόλη. Με προσεκτική οδήγηση αλλά χωρίς να γίνω ψυχαναγκαστικός χτύπησα 12kWh/100km, έτσι με μια μέση ημερησία χρήση τα 60km μπορεί να βγάλει εύκολα 360km σχεδόν σε 6 ημέρες (7 σύμφωνα με την Fiat που λέει για 460km αυτονομία αποκλειστικά μέσα στην πόλη). Αν χρησιμοποιήσεις το Sherpa, το 3ο και πιο οικονομικό πρόγραμμα οδήγησης, ίσως φτάσεις κοντά σε αυτό το νούμερο αλλά το Sherpa είναι μόνο για σπάνιες περιπτώσεις αφού περιορίζει την τελική του αυτοκινήτου στα 80km/h, κλείνει ότι καταναλώνει ρεύμα (π.χ. aircondition) και μειώνει σημαντικά την επιτάχυνση.
Είτε κρατάς το Normal για μέγιστες επιδόσεις είτε επιλέγεις το Range ώστε να έχεις την λειτουργία “one-pedal-drive”, που προσωπικά το προτιμώ σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα για σωστή ανάκτηση ενέργειας. Όταν το έβαλα στην απλή πρίζα για να φορτίσει, ήθελε μόνο 7 ώρες για να πάει απ' το 50 στο 100%, μια full φόρτιση δεν ξεπερνά τις 15 ώρες. Με wallbox των 11kw θέλει μόνο 4μιση ώρες, ενώ σε DC85 kW ταχυφορτιστή χρειάζεται μόλις 35 λεπτά για να πάει από τέρμα άδειο στο 80%!
Μολονότι η τιμή ρεύματος έχει εκτιναχθεί το τελευταίο διάστημα, το 500e δεν θέλει ούτε 5euro/100km μέσα στην πόλη.
Ανοίγεις πόρτα
Οι χώροι για τους εμπρός θα ικανοποιήσουν και τον Γιάννη Αντετοκούνμπο, πίσω όμως τα πράγματα είναι καλύτερα αν είσαι ο ...Νίκος Ρίζος! Ξεκάθαρα δεν είναι αυτοκίνητο για οικογένεια, αν και για μια βόλτα στα μαγαζιά ή έναν καφέ μπορούνε να μπούνε 4 άτομα μέσα. Αν ανοίξεις το πορτμπαγκάζ βλέπεις χώρο 185lt, ό,τι πρέπει για να βάλεις τις σακούλες του supermarket ή για 2 μικρές βαλιτσούλες για ένα Σαββατοκύριακο στα Καλάβρυτα. Δυστυχώς το άνοιγμα είναι μικρό και δυσκολεύει λίγο την κατάσταση.
Όπως και έξω, έτσι και μέσα, είναι ένας πολύ πετυχημένος συνδυασμός κλασικού με μοντέρνα στοιχεία. Μπροστά απ' τον οδηγό βρίσκεται μια 7ιντση οθόνη που παίζει τον ρόλο του πίνακα οργάνων και στο κέντρο του ταμπλό που είναι βαμμένο στο χρώμα του οχήματος, υπάρχει άλλη μία 7in ή 10,25in (ανάλογα με την έκδοση). Εκεί το όμορφο infotainment σύστημα U-Connect 5 παρέχει πληροφορίες για τα πάντα, εντύπωση όμως μου έκανε ότι είναι εφοδιασμένο με ένα απ' τα καλύτερα συστήματα navigation που υπάρχουν σε αυτοκίνητο ανεξαρτήτου κατηγορίας, σημαντικότατο για όχημα πόλης!
Επιλογέας δεν υπάρχει, απλά στο κέντρο του ταμπλό υπάρχουν 4 μεγάλα πλήκτρα (P, R, N, D) και μόλις συνηθίσεις το διαφορετικό αυτό σύστημα αναρωτιέσαι γιατί δεν υπάρχει και αλλού. Ακριβώς από πάνω είναι ένα χώρος όπου βάζεις μικροαντικείμενα ενώ διαθέτει και ασύρματη φόρτιση Smartphones. Είναι ένα όμορφο και απλό περιβάλλον ενώ χάρη στα άνετα καθίσματα (δεν έχουν πλευρική στήριξη αλλά δεν την χρειάζεσαι κιόλας!) δεν πρόκειται πότε να δυσανασχετήσεις ακόμη και στο χειρότερο μποτιλιάρισμα.
Ο εξοπλισμός του, ιδίως αυτός της ενεργητικής ασφάλειας, είναι φορτωμένος καλούδια. Από ανίχνευση ποδηλατιστών/πεζών με αυτόνομο φρενάρισμα και Lane Keep Assist έως adaptive cruise control, Lane centering και Urban Blind Spot (παρουσία οχημάτων στα τυφλά σημεία). Αυτό τα συστήματα μπορούν να συνεργαστούν και να προσδώσουν στο ηλεκτρικό Fiat τεχνολογία ημι-αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2!
Πατάς το Start
Με τα 22+kgm ροπής και την αμεσότητα απόκρισης του ηλεκτροκινητήρα, το ιταλικό ηλεκτρικό πετάγεται αμέσως μπροστά (9sec για 0-100km/h) και αλλάζεις λωρίδες πριν καν το σκεφτείς! Είναι απίστευτα εύκολο μέσα στην κίνηση και τα στενάκια, κάτι στο οποίο βοηθάει αφάνταστα και το τιμόνι που κόβει πάρα πολύ (ακτίνα κύκλου στροφής 5m).
Στην οδήγηση δείχνει την καταγωγή του, είναι ένα Ιταλικό πόλης οπότε έχει γραμμένα στο DNA του κάποια σπορτίφ στοιχεία. Στην εθνική, οι αυξημένες του διαστάσεις το κάνουν σταθερότατο θυμίζοντας αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας. Μπορεί άκοπα να κινείται με 130km/h (ηλεκτρονικά περιορισμένη τελική ταχύτητα 150km/h) αλλά με αυξημένο θόρυβο απ' την υφασμάτινη οροφη, τα cabrio έχουν και κάποια μικρά μειονεκτήματα.
To αυξημένο βάρος λόγω του μεγάλου πακέτου μπαταριών, αλλά και των επιπλέων ενισχύσεων που διαθέτει το Cabrio, απαιτεί υποχρεωτικά κάπως σκληρότερες αναρτήσεις από το hatch-back 500e που είχαμε δοκιμάσει. Ενώ πολύ σπάνια θα σε ενοχλήσει αυτό (στα σαμαράκια ο ημιάκαμπτος αντιδρά κάπως ξερά), υπάρχει και ένα πλεονέκτημα: μόνο μικρές κλίσεις στις στροφές. Τα 205/45 λάστιχα είναι χαμηλής τριβής για μείωση της κατανάλωσης, οπότε μην περιμένεις να χτυπήσεις πολλά g στις στροφές. Αν το πιέσεις στην στροφή, το ηλεκτρικό 500αράκι αρχίζει να γλιστράει σχετικά νωρίς, όμως είναι πολύ φιλικό και τα σχετικά ευαίσθητα συστήματα ασφαλείας δεν θα αφήσουν την κατάσταση να ξεφύγει. Μιλάμε όμως για ένα όχημα που φτιάχτηκε για να κινείται χαλαρά με κατεβασμένη την οροφή, οπότε ηρεμείς, βάζεις μουσική και κινείσαι όσο πιο αγχολυτικά γίνεται! Ξεκινάς την χαλαρή βόλτα και ανοίγεις την συρόμενη οροφή η οποία έχει τρία στάδια ανοίγματος (1ο μέχρι πίσω απ' τους εμπρός επιβάτες, 2ο μέχρι πίσω απ' τους πίσω επιβάτες, 3ο κατεβαίνει εντελώς διπλώνοντας και το πίσω παράθυρο). Στο 3ο στάδιο η ορατότητα πίσω μειώνεται αρκετά αλλά βελτιώνεται περισσότερο η διάθεσή σου!
Τελικά?
Η βασική έκδοση του 500e με τη μικρή μπαταρία των 23,65kW ξεκινά από τα €23.190 (συνυπολογίζοντας την κρατική επιδότηση), ενώ η έκδοση της δοκιμής 500e Cabrio Icon με την μπαταρία 42kW στοιχίζει 28.977 ευρώ με το ίδιο όφελος από το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά.
Δεν θα το πάρεις ποτέ για μεγάλα ταξίδια ή για οικογενειακό. Ο αγοραστής του είναι απόλυτα συνειδητοποιημένος του τι αγοράζει: ένα πανέμορφο ηλεκτρικό μικρο αυτοκίνητο που μέσα στην πόλη είναι φοβερά ικανό και εύκολο, με εντονότατη προσωπικότητα, καλή ποιότητα και μεγάλη αυτονομία. Το 500 ήταν ανέκαθεν καλό αυτοκίνητο πόλης, το 500e είναι 3 σκάλες πάνω!
Τιμή βασικής έκδοσης 500e Red Edition hatchback 23,65kW: €23.190 (με κρατική επιδότηση)
Τιμή έκδοσης δοκιμής 500e Icon Cabrio 42kW: €28.977 (με κρατική επιδότηση)
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Εμφάνιση | Χώροι πίσω επιβατών |
Αυτονομία | Περιορισμένος χώρος αποσκευών |
Ποιότητα κατασκευής | |
Οδική συμπεριφορά | |
Αίσθηση τιμονιού |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Ηλεκτροκινητήρας AC, μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Ιόντων Λιθίου (li-on) | |
Χωρητικότητα | 42kWh (37,3kWh ωφέλιμα) | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |
Κιβώτιο | 1 σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 281x26mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 6,5Jx17in | |
Ελαστικά | 205/45 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.632 | |
Πλάτος (mm) | 1.683 | |
Ύψος (mm) | 1.527 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.322 | |
Βάρος (kg) | 1.440 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 185 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 118 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 22 | |
0-100km/h (sec) | 9,0 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 150 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 0 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (kWh/100km) | 14kWh/100km (WLTP) | |
Δοκιμής (kWh/100km) | 12kWh/100km | |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | ||
Ονομαστική | 320km (WLTP) | |
Δοκιμής | 300km |