Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Fiat |
Μοντέλο | 500 |
Segment | Α-Segment |
Power Train | Hybrid |
Η Fiat ανέκαθεν είχε μια μακρά παράδοση στα μικρά αυτοκίνητα πόλης και το 500 είναι αναμφίβολα το πιο διαχρονικό της μοντέλο που μένει πιστό σε αυτήν. Επανήλθε στην αγορά το 2007 και χάρισε πολύτιμες πωλήσεις στην εταιρεία. Τώρα πλέον, εναρμονίζεται και αυτό με τις τάσεις εξηλεκτρισμού της εποχής μας και αποκτά εκτός από το πλήρες ηλεκτρικό 500e και μία ήπια υβριδική έκδοση με έναν νέο ατμοσφαιρικό χιλιάρη κινητήρα, διατηρώντας βέβαια το μοναδικό του design και το ξεχωριστό του στιλ.
Εξωτερικά τα μόνα στοιχεία που μαρτυρούν τον «υβριδικό» χαρακτήρα του Fiat 500, είναι το λογότυπο Hybrid στο πίσω μέρος και τα δύο μονογράμματα Η στις κολώνες του B-pillar. Από εκεί και πέρα, διατηρεί όλα τα γνωστά στοιχεία που μας έχουν κάνει να λατρέψουμε αυτό το μικρό και χαριτωμένο αυτοκίνητο πόλης. Με το συνολικό του μήκος να φτάνει μόλις τα 3.571mm, το πλάτος τα 1.627mm και το ύψος τα 1.488mm, το κατατάσσουν ως ένα από τα πιο μικρά και ευέλικτα αυτοκίνητα πόλης που μπορεί να αποκτήσει κανείς. Το Fiat 500 Hybrid δεν χρησιμοποιεί την ίδια πλατφόρμα με το 500e, αλλά αυτήν της προηγούμενης γενιάς.
Κοινός παρονομαστής!
Το Fiat 500 Hybrid μοιράζεται τόσο τον κινητήρα όσο και το υβριδικό σύστημα με το Fiat Panda Hybrid. Αμφότερα δηλαδή έχουν τον ατμοσφαιρικό τρικύλινδρο HyFly κινητήρα των 999cc, ο οποίος αποδίδει 70Ps στις 6.000rpm και 9,3kgm ροπής, στις 3.500rpm. Ο κινητήρας αυτός ζυγίζει 77kg, έχει ανασχεδιασμένους αυλούς εισαγωγής, νέο σύστημα ανακυκλοφορίας των καυσαερίων (EGR), καθώς και συνεχή μεταβλητό χρονισμό. Ο κινητήρας συνεργάζεται με ένα ήπιο υβριδικό σύστημα που αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα BSG, δηλαδή Belt Driven Generator των 12V, ο οποίος συνδέεται με τον ιμάντα που κινεί τα περιφερειακά του θερμικού κινητήρα -όπως το δυναμό και τον συμπιεστή του κλιματισμού- καθώς και με μία μπαταρία ιόντων λιθίου 11Ah και 3,6kWh η οποία βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του οδηγού. Το μεγάλο πλεονέκτημα αυτού του υβριδικού συστήματος είναι πως δεν ανεβάζει σημαντικά το βάρος του αυτοκινήτου, αλλά ούτε και επηρεάζει πολύ την τιμή αγοράς του. Ο κινητήρας συνδυάζεται με ένα νέο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων έξι σχέσεων, το οποίο έχει ειδικά σχεδιασμένα γρανάζια χαμηλής τριβής, που βοηθάνε στην πιο αποδοτική λειτουργία του κινητήρα, ενώ παράλληλα είναι μικρότερο σε μέγεθος και έτσι οι μηχανικοί μπόρεσαν να το τοποθετήσουν πιο χαμηλά, κατά 45mm συγκεκριμένα, βελτιώνοντας το κέντρο βάρος του οχήματος.
Ήπια μεν, ουσιαστική δε
Αναφερόμαστε βέβαια στην παρέμβαση του υβριδικού συστήματος στην λειτουργία του αυτοκινήτου. Ο ηλεκτρικός κινητήρας δεν βρίσκεται εκεί για να χαρίσει καλύτερες επιδόσεις στο Fiat 500, αλλά για να βοηθήσει την λειτουργία του θερμικού κινητήρα να μειώσει την κατανάλωση, αλλά και τους εκπεμπόμενους ρύπους. Πράγμα που το επιτυγχάνει με αρκετή επιτυχία, αφού η μέση τιμή των 5,8lt που είδαμε κατά την διάρκεια της δοκιμής, ελάχιστα απέχει από τα 5,4lt/100km που ανακοινώνει η Fiat. Στον αντίποδα βέβαια έρχονται οι επιδόσεις, αφού τα 13,8sec που χρειάζονται για να επιταχύνει από στάση στα πρώτα 100km/h, δεν υπόσχονται συγκινήσεις, άλλωστε δεν είναι και το ζητούμενο από το Fiat 500 Hybrid. Το υβριδικό σύστημα του 500 έχει τρεις λειτουργίες, η πρώτη ονομάζεται e-coasting και ενεργοποιείται μόλις αφήσουμε το πετάλι του γκαζιού. Κατά την λειτουργία αυτή το αυτοκίνητο επιβραδύνει ελαφρά και ο ηλεκτροκινητήρας φορτίζει την μπαταρία. Όταν πατήσουμε το πετάλι του φρένου η ανάκτηση ενέργειας γίνεται πιο έντονη και ο κινητήρας έχει περάσει πλέον στην λειτουργία e-braking. Τέλος, η λειτουργία e-sailing ενεργοποιείται όταν η ταχύτητα του αυτοκινήτου πέσει από τα 30km/h μέχρι και την πλήρη ακινητοποίηση. Από την στιγμή που η ταχύτητα πέσει στα 30km/h, μια ένδειξη στο ταμπλό μας προτρέπει να επιλέξουμε την νεκρά στο κιβώτιο, με αποτέλεσμα ο κινητήρας να σβήσει και η μπαταρία να αναλάβει την λειτουργία όλων των συστημάτων του αυτοκινήτου, όπως τον κλιματισμό, τα φώτα και το ηχοσύστημα.
Οικολογία και εξοπλισμός!
Ο οικολογικός χαρακτήρας του Fiat 500 Hybrid δεν σταματάει μόνο στο υβριδικό του σύστημα, αλλά συνεχίζεται και στα υλικά που απαρτίζουν το εσωτερικό του, το οποίο δεν διαφέρει σημαντικά από τις παλιότερες εκδόσεις του, πέρα από την διχρωμία στο ταμπλό που προσφέρει μεταξύ άλλων, η έκδοση Launch Edition της δοκιμής. Όπως στο Fiat Panda Hybrid, έτσι και στο 500 Hybrid θα συναντήσουμε για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής τα συνθετικά υφάσματα Seaqual Yarn, τα οποία κατασκευάζονται από την Seaqual Initiative, με τις ίνες τους να αποτελούνται από ανακυκλώσιμα πλαστικά που κατά 10% προέρχονται από την θάλασσα και κατά 90% από την στεριά. Τα υπόλοιπα πλαστικά που απαρτίζουν το εσωτερικό του είναι σκληρά στην υφή και αρκετές φορές θα ακουστούν ορισμένοι τριγμοί, ειδικά όταν οι τροχοί συναντήσουν κάποια λακκούβα. Σε αυτό συντελεί και η αρκετά σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης, αλλά και οι ζάντες των 16in με το χαμηλό προφίλ των ελαστικών που ήταν εξοπλισμένη η πλούσια έκδοση Launch Edition που δοκιμάσαμε.
Ο εξοπλισμός είναι αρκετά πλούσιος για την μικρή κατηγορία και περιλαμβάνει σταθερή γυάλινη οροφή, δερμάτινο τιμόνι, ηχοσύστημα U-Connect με οθόνη αφής 7in, ψηφιακό πίνακα οργάνων επίσης 7in, ρυθμιζόμενο ύψος στο κάθισμα του οδηγού, επτά αερόσακους, καθώς και το πακέτο Tech το οποίο περιλαμβάνει αισθητήρες παρκαρίσματος, βροχής και αυτόματη ενεργοποίηση φώτων. Επιπρόσθετα, όλες οι εκδόσεις του Fiat 500 Hybrid καλύπτονται από εργοστασιακή εγγύηση πέντε ετών ή 200.000km, με αντίστοιχη διάρκεια οδικής βοήθειας.
Το μικρό παιχνίδι!
Οδηγώντας μέσα στην πόλη θα εκτιμήσεις αμέσως τις μικρές διαστάσεις του 500 Hybrid, την ευελιξία του, αλλά και την χαμηλή του κατανάλωση. Η εναλλαγή στις λειτουργίες του υβριδικού συστήματος, αλλά και η εκκίνηση του κινητήρα κατά το star-stop στα φανάρια γίνονται εξαιρετικά ομαλά. Οι επιδόσεις του 500 Hybrid όπως είπαμε είναι κάτω του μετρίου σε απόλυτα νούμερα, όμως για τους ρυθμούς κίνησης μέσα στην πόλη, κρίνεται ικανοποιητικό, με τον κινητήρα να έχει λίγη επιπλέον βοήθεια από τον ηλεκτροκινητήρα όταν χρειάζεται. Η σφιχτή ρύθμιση της ανάρτησης και μάλιστα σε συνδυασμό με την μικρή διαδρομή των αμορτισέρ θα ενοχλήσει σε δρόμο με κακοτεχνίες και λακκούβες και θα κουράσει τους επιβάτες περισσότερο από το 500e που χρησιμοποιεί πιο άκαμπτη πλατφόρμα, αλλά τα πράγματα βελτιώνονται αρκετά όταν η άσφαλτος έχει καλή ποιότητα. Η ρύθμιση της ανάρτησης στον αντίποδα ελέγχει πολύ καλά τις κλίσεις του αμαξώματος σε δρόμους με στροφές αν και αμφιβάλουμε ότι κάποιος θα ζητήσει σπορ συμπεριφορά από το υβριδικό 500.
Οι εσωτερικοί του χώροι είναι επαρκείς για τους μπροστά επιβάτες, αλλά όχι και τόσο για τους πίσω (αυστηρά δύο και μετρίου αναστήματος), αφού η κλίση της οροφής δεν αφήνει και πολύ διαθέσιμο χώρο για τα κεφάλια. Μπορεί το Fiat 500 να μην είναι σχεδιασμένο για ταξίδια, αφού άλλωστε τα 185lt του χώρου αποσκευών περιορίζουν αρκετά στο τι θα κουβαλήσουμε μαζί μας, αλλά μπορεί να ταξιδέψει με ταχύτητες κοντά στα 130km/h χωρίς κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα, εκτός φυσικά από τον αεροδυναμικό θόρυβο που είναι παρών σε υψηλές ταχύτητες.
Το στυλ πληρώνεται
Η βασική έκδοση Cult κοστίζει €14.200, ενώ η πιο πλούσια έκδοση Launch Edition της δοκιμής σκαρφαλώνει στα €16.900, μια τιμή λίγο αλμυρή αν σκεφτεί κανείς τις επιλογές που έχει κανείς στην κατηγορία αυτή (Α-Segment) όσο και στην λίγο μεγαλύτερη (B-Segment). Στον αντίποδα όμως, αγοράζεις ίσως το πιο κομψό αυτοκίνητο πόλης που υπάρχει αυτή τη στιγμή, το οποίο πλέον έχει και οικολογικό χαρακτήρα, με αρκετά χαμηλή κατανάλωση, αλλά και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.
Τιμή βασικής έκδοσης Fiat 500 1.0 70Ps Hybrid (Cult): €14.200
Τιμή έκδοσης δοκιμής Fiat 500 1.0 70Ps Hybrid (Launch Edition): €16.900
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Design | Τριγμοί στο εσωτερικό |
Μικρές διαστάσεις | Σκληρή ρύθμιση ανάρτησης |
Χαμηλή κατανάλωση | |
Εξοπλισμός | |
Απόδοση υβριδικού συστήματος |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 999cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 70mm x 86,5mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 12 | |
Τροφοδοσία | Ψεκασμός καυσίμου πολλαπλών σημείων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστά τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο έξι σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.571 | |
Ύψος (mm) | 1.488 | |
Πλάτος (mm) | 1.627 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.300 | |
Βάρος (kg) | 940 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 185 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 257mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Δίσκοι 203mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 6J x 16in | |
Ελαστικά | 195/45 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 70/6.250 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 9,3/3.500 | |
0-100km/h (sec) | 13,8 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 167 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 114 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 5,4 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 5,8 |