Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Fiat |
Μοντέλο | Panda |
Segment | Α-Segment |
Power Train | Hybrid |
Το 2020, το Fiat Panda, συμπλήρωσε 40 χρόνια παρουσίας και αναμφισβήτητα είναι ένα από τα πετυχημένα μοντέλα της εταιρείας. Αυτό που πλέον χρειαζόταν, ήταν μια εναρμόνιση με τους αυστηρότερους κανονισμούς ρύπων και η εναρμόνιση αυτή έγινε με την νέα έκδοση Hybrid που υιοθετεί ένα ήπιο υβριδικό σύστημα 12V.
BSG Baby
Το σύστημα αυτό αποτελείται από έναν ηλεκτροκινητήρα BSG (Belt-driven Starter Generator) που παίρνει κίνηση από τον ίδιο ιμάντα που κινεί και τα βοηθητικά περιφερειακά συστήματα όπως τη μίζα και το δυναμό, καθώς και από μια μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 11Ah, η οποία είναι τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του οδηγού. Το BSG έχει τέσσερις βασικές λειτουργίες να κάνει. Η πρώτη που ονομάζεται e-Assist, είναι για να βοηθήσει τον κινητήρα προσφέροντάς του επιπλέον ισχύ κατά την επιτάχυνση. Οι άλλες τρεις λειτουργίες ονομάζονται e-Coasting, e-Braking και e-Sailing. Η πρώτη από αυτές τις τρεις, ενεργοποιείται μόλις αφήσει ο οδηγός το γκάζι και ξεκινάει με αυτό τον τρόπο την φόρτιση της μπαταρίας. Στη δεύτερη λειτουργία, χρησιμοποιείται και η επιπλέον ενέργεια από το φρενάρισμα για πιο άμεση φόρτιση της μπαταρίας, η οποία πλέον έχει όλη την απαιτούμενη ενέργεια για να τροφοδοτήσει όλα τα συστήματα του οχήματος, όπως ο κλιματισμός, το ηχοσύστημα κ.λπ. Τέλος, στην λειτουργία e-Sailing, εφόσον το αυτοκίνητο είναι «έτοιμο» να σταματήσει (όταν για παράδειγμα πλησιάζετε σε κόκκινο φανάρι...), προτρέπεται ο οδηγός μέσω του πίνακα οργάνων να βάλει νεκρά, όταν η ταχύτητα πέσει κάτω από τα 30km/h, αφού από εκεί και κάτω, απενεργοποιείται η λειτουργία του θερμικού κινητήρα, μέχρι να ακινητοποιηθεί το όχημα. Το ήπιο αυτό σύστημα έχει χαμηλό βάρος και δεν ανεβάζει σημαντικά την τιμή του Panda, το οποίο παραμένει ένα εύχρηστο και προσιτό όχημα πόλης.
Στην πράξη
Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα την εξαιρετικά χαμηλή κατανάλωση. Η τιμή που είδαμε κατά την διάρκεια της δοκιμής δεν ξεπέρασε τα 5,4lt/100km και η οδήγηση του Panda έγινε σε ποικίλες συνθήκες. Από μποτιλιάρισμα, οδήγηση μέσα σε πόλη, σε ανοιχτό δρόμο, σε ήπιο χωματόδρομο, ακόμα και σε στροφές. Οδηγώντας το, θα εκτιμήσει κανείς τις μικρές του διαστάσεις (μήκος 3,68m και πλάτος 1,66m), που το καθιστούν εξαιρετικά ευέλικτο για τις καθημερινές μετακινήσεις. Το ελαφρύ τιμόνι, η σχετικά υψηλή θέση οδήγησης, η άνετη ρύθμιση της ανάρτησης και οι καλοί -δεδομένου του μεγέθους του- εσωτερικοί του χώροι, είναι ορισμένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του μικρού Panda. Στην έκδοση City-Cross μάλιστα, έχει και κάποιες εκτός δρόμου δυνατότητες, χάρη στην ελαφρώς αυξημένη απόσταση από το έδαφος και στην προστατευτική ποδιά κάτω από τον προφυλακτήρα. Μην φανταστείτε βέβαια ότι θα κατακτήσετε τα βουνά, απλά θα μπορέστε να διαβείτε έναν χωματόδρομο χωρίς κανένα πρόβλημα.
Το Panda Hybrid μπορεί να ταξιδέψει και για μικρές αποστάσεις, με ταχύτητες γύρω στα 130-135km/h, με τον κινητήρα να λειτουργεί λίγο πάνω από τις 3.000rpm, παράγοντας ανεκτό θόρυβο.
Οι καθημερινές μετακινήσεις εντός πόλης, είναι μια ξεκούραστη εμπειρία, αφού η άνετη ανάρτηση μπορεί να απορροφήσει την πλειοψηφία των κακοτεχνιών των δρόμων, αν μάλιστα ο οδηγός ακολουθεί και τις οδηγίες για το πότε να βάζει νεκρά, θα δει αρκετά χαμηλά νούμερα στην μέση κατανάλωση. Με λίγη προσοχή το Panda Hybrid μπορεί να πέσει ακόμα και κάτω από τα 5lt/100km.
Στην έκδοση της δοκιμής, Launch Edition είναι εξοπλισμένο με επενδύσεις στα καθίσματα από το Seaqual Yarn, ένα συνθετικό ύφασμα κατασκευασμένο από ανακυκλωμένα πλαστικά που προέρχονται κατά 10% από την θάλασσα και κατά 90% από την στεριά. Επιπλέον, είναι εξοπλισμένο με αυτόματο κλιματισμό, cruise control, προβολείς ομίχλης, χειριστήρια στο τιμόνι για το ηχοσύστημα και με σύνδεση Uconnect μέσω smartphone. Το ταμπλό όμως σχεδιαστικά δείχνει ξεκάθαρα τα χρόνια του και η απουσία οθόνης αφής είναι παραπάνω από αισθητή.
Παιδί της πόλης
Ο κινητήρας του είναι εντελώς καινούργιος και ονομάζεται HyFly, προέρχεται από την ευρύτερη FireFly οικογένεια, έχει τρεις κυλίνδρους, ιδιαίτερα χαμηλό βάρος, που φτάνει τα 77kg και αποδίδει 70Ps στις 6.250rpm και 9,3kgm ροπής στις 3.250rpm. Έχει υψηλή σχέση συμπίεσης 12:1 για βελτιωμένη θερμοδυναμική απόδοση, ανασχεδιασμένους αυλούς εισαγωγής, νέο σύστημα ανακυκλοφορίας καυσαερίων EGR, και έναν εκκεντροφόρο που διαθέτει συνεχή μεταβλητό χρονισμό. Το υβριδικό σύστημα τον βοηθάει πολύ στο να λειτουργεί ομαλά και γραμμικά και το κυριότερο, οικονομικά.
Στην αποδοτικότερη λειτουργία του κινητήρα συμβάλλει και το νέο χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Διαθέτει ειδικά σχεδιασμένα γρανάζια χαμηλής τριβής, βελτιώνοντας επιπλέον την αποδοτικότητα του κινητήρα. Το νέο, πιο compact κιβώτιο, έδωσε τη δυνατότητα στους μηχανικούς να τοποθετήσουν χαμηλότερα το σύνολο κινητήρα-κιβωτίου κατά 45mm, βελτιώνοντας το κέντρο βάρους.
Στον βωμό βέβαια της χαμηλής κατανάλωσης θυσιάζονται οι επιδόσεις, αφού τα 14,7sec που χρειάζεται για τα πρώτα 100km/h και τα 155km της τελικής ταχύτητας, μάλλον αργό θα το χαρακτήριζαν το Panda. Βέβαια, αυτό δεν θα πρέπει να προβληματίσει και ιδιαίτερα τον οδηγό που επέλεξε το Panda Hybrid για καθημερινές και οικονομικές μετακινήσεις.
Πραγματικά οικονομικό
Το Fiat Panda στην βασική του έκδοση City-Life Hybrid κοστίζει €12.500 και είναι το οικονομικότερο υβριδικό αυτοκίνητο που μπορεί να αγοράσει κανείς σήμερα. Η έκδοση της δοκιμής Launch Edition φτάνει στα €14.200, η οποία βέβαια προσφέρει και το πακέτο Cross, που περιλαμβάνει την προστατευτική ποδιά στον εμπρός και τον πίσω προφυλακτήρα σε ασημί χρώμα, τις ράγες στην οροφή, τα μαύρα πλαστικά στα χαμηλά μέρη του αμαξώματος και την αυξημένη απόσταση από το έδαφος. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε ότι τα 89gr εκπομπές CO2, παρέχουν ελεύθερη μετακίνηση στο δακτύλιο και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας.
Τιμή βασικής έκδοσης City-Life Hybrid: €12.500
Τιμή έκδοσης δοκιμής City-Cross Launch Edition: €14.200
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Τιμή | Επιδόσεις |
Κατανάλωση | Έλλειψη οθόνης και συστήματος infotainment |
Εσωτερικοί χώροι | |
Οδηγική συμπεριφορά | |
Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 999cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 70mm x 86,5mm | |
Σχέση συμπίεσης | 12 | |
Τροφοδοσία | Ψεκασμός καυσίμου πολλαπλών σημείων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστά τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο έξι σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.686 | |
Ύψος (mm) | 1.635 | |
Πλάτος (mm) | 1.662 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.300 | |
Βάρος (kg) | 1.055 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 225-870 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 257mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι 203mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 6J x 15in | |
Ελαστικά | 175/65 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 70 /6.250 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 9,3 /3.250 | |
0-100km/h (sec) | 14,7 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 155 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 89 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 3,9 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 5,4 |