Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | CUPRA |
Μοντέλο | Formentor |
Segment | C-SUV |
Power Train | Βενζίνη |
Το λιγότερο SUV
Δεν είναι πως δεν μου αρέσουν τα SUV, απλώς αν ήταν να έχω ένα μόνο αυτοκίνητο, δεν θα έπαιρνα ποτέ «ψηλό». Για δεύτερο ίσως. Για πρώτο σίγουρα όχι. Το Formentor, όμως, είναι διαφορετικό μοντέλο από τα συνηθισμένα. Δεν είναι το κλασσικό SUV «σουλούπι». Έχει μεγάλη απόσταση από το έδαφος για να μπορεί να κινείται απροβλημάτιστα εκτός δρόμου, αλλά παράλληλα διατηρεί μια χαμηλή γραμμή, η οποία του προσδίδει δυναμική εμφάνιση. Σαν Cupra, το Formentor θεωρείται πιο premium μοντέλο από τα Seat, αλλά και πιο σπορ. Είναι το πρώτο καθαρόαιμο Cupra μοντέλο, που δεν μοιάζει δηλαδή με κάποιο άλλο του Group VW, όχι βέβαια όσον αφορά τα μηχανικά μέρη, αλλά τον σχεδιασμό του αμαξώματος. Η επιλογή των σχεδιαστών είναι πολύ πετυχημένη αφού το Formentor πείθει απόλυτα ότι δεν είναι ένα «ψηλωμένο» Leon. Η κάθετη εξάγωνη μάσκα και τα όμορφα φωτιστικά σώματα δίνουν μία διαφορετικότητα στο ισπανικό μοντέλο, ενώ δεν θα μπορούσα να παραλείψω τα πίσω φωτιστικά σώματα που ενώνονται με μία εντυπωσιακή φωτεινή λωρίδα.
Η ίδια γεύση και στο εσωτερικό του που συνδυάζει την ποιότητα με τη δυναμική εμφάνιση. Ο παραμετροποιήσιμος ψηφιακός πίνακας οργάνων Digital Cockpit των 10,25in και η κεντρική οθόνη αφής των 10in έχουν όμορφα και ευκρινή γραφικά, αλλά και το γνωστό infotainment του ομίλου το οποίο μοντέλο με το μοντέλο το συνήθισα και δεν ψάχνω πια με τις ώρες, οπότε το ίδιο θα ισχύει και για αυτόν που θα το αγοράσει και θα το χρησιμοποιεί καθημερινά. Οι χάλκινες λεπτομέρειες στο τιμόνι και την κεντρική κονσόλα είναι μία καλαίσθητη λεπτομέρεια, θυμίζοντάς σου ότι είσαι μέσα σε αυτοκίνητο με σπορ προσανατολισμό.
Οι χώροι στο εσωτερικό, παρά τη χαμηλή γραμμή, είναι υπέρ αρκετοί για τέσσερις ενήλικες, ακόμα και για τα κεφάλια των πίσω, με τον χώρο αποσκευών στα 450lt να αρκεί για τις ανάγκες μιας οικογένειας ακόμα και σε περίοδο διακοπών. Είναι πλούσια εξοπλισμένο, με λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης, ασύρματη φόρτιση κινητού, drive profiles, τριζωνικό κλιματισμό, πολλές επιλογές συνδεσιμότητας με το κινητό σου, Mirror-Link και όλα αυτά τα καλούδια που πλέον θεωρούμε ως standard για αυτοκίνητα αυτής της τιμής έτσι ώστε να μην χρειάζεται να τα επαναλαμβάνουμε συνέχεια γιατί είναι κουραστικό.
Ο γνωστός καλός 1.5TSI
Στη βασική του έκδοση, που είναι και η πιο προσιτή, το Formentor διατίθεται με τον τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα των 1.500cc. Γνώριμος και από άλλα μοντέλα του ομίλου, έτσι κι εδώ, είναι ένας από τους καλύτερους κινητήρες μέχρι τα 2,0lt, ειδικά συνδυαζόμενος με το αυτόματο κιβώτιο DSG που έχει 7 σχέσεις και δεν τον αφήνει ποτέ να «κρεμάσει» κάτω από τις 1.600rpm. Έχει πραγματικά δύναμη παντού, άφθονη ροπή και είναι εξαιρετικά οικονομικός. Αποδίδει 150Ps και 25,5kgm ροπής, τα οποία όμως είναι σταθερά από τις 1.500 ως τις 3.500rpm, στο φάσμα που χρησιμοποιείται δηλαδή για την κίνηση στην πόλη και έτσι δίνει την αίσθηση πολύ μεγαλύτερου συνόλου. Οι επιδόσεις του είναι ικανοποιητικές, με 8,9sec για τα πρώτα 100km/h από στάση, ενώ η τελική του ταχύτητα αγγίζει τα 203km/h. Για το βάρος (1.452kg) και τον όγκο του Formentor, οι αριθμοί αυτοί είναι καλοί, προς το γρήγορο.
Εξαιρετική είναι και η κατανάλωση, με 8,3lt/100km, στην οποία συμβάλλει και το σύστημα απενεργοποίησης των δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους σε συνθήκες χαμηλού φορτίου. Μια λειτουργία που δεν γίνεται ποτέ αντιληπτή από τον οδηγό και μόνο αν προσέξεις την αλλαγή στον ήχο του κινητήρα θα αντιληφθείς πότε λειτουργεί με τους μισούς κυλίνδρους. Μπορεί λοιπόν ο 1,5lt να είναι ο πιο «αδύναμος» από τους κινητήρες που εξοπλίζεται το Cupra Formentor, αφού η γκάμα διαθέτει δύο plug-in υβριδικές εκδόσεις απόδοσης 204Ps ή 245Ps, τετρακίνητη έκδοση με τον 2.0TSI και 310Ps και φτάνει μέχρι τον πεντακύλινδρο του Audi RS3/RS Q3 στην έκδοση VZ5 (που θα δείτε και θα διαβάσετε σε μελλοντική δοκιμή μας), αλλά το πλαίσιο και η ανάρτηση, που είναι εκεί για να υποδεχτούν τους μεγαλύτερους, υπάρχουν. Έτσι το Formentor είναι εξαιρετικό στο δρόμο, με σταθερό πάτημα, ελάχιστες κλίσεις στις στροφές, αλλά παράλληλα ικανοποιητικό επίπεδο άνεσης. Σε αυτό βοηθούν και οι τροχοί των 18in, με λάστιχα 245/45, τα οποία έχουν 110mm προφίλ, με προσωπικό μου όριο ασφαλείας για τους ελληνικούς δρόμους τα 100mm. Από εκεί και κάτω ή προσέχεις τις λακκούβες ή γίνεσαι φίλος με τους «λαστιχάδες». Η θέση οδήγησης είναι αρκετά χαμηλά για crossover, η κεντρική κονσόλα είναι ελαφρώς στραμμένη προς τον οδηγό και το τιμόνι είναι flat bottom που για κάποιο λόγο που ποτέ δεν κατάλαβα σημαίνει σπορ. Η ποιότητα κατασκευής και η συναρμογή είναι παραπάνω από ικανοποιητικά και πολύ δύσκολα θα ακούσεις κάτι να τρίζει έστω και λίγο.
Υπάρχουν τρία προγράμματα οδήγησης, τα Comfort, Sport και Individual, με ανάλογη επίδραση και στην απόκριση γκαζιού, του ESP και του τεχνητού «βάρους» στο τιμόνι, που σε όλα τα αυτοκίνητα είναι ενοχλητικό, γιατί στην πραγματικότητα δεν βελτιώνει την αίσθηση ή την απόκριση, απλά είναι σαν να κρατάει τον άξονα του τιμονιού κάποιος με γρασαρισμένο χέρι. Το πραγματικό «βάρος» και η καλή αίσθηση σε ένα τιμόνι προέρχονται από την ανάρτηση, την κρεμαγιέρα, τις γωνίες camber και caster, την κλίση του βασιλικού πείρου, το offset κτλ. Πράγματα που δεν αλλάζουν με ένα κουμπάκι, δηλαδή, οπότε το αφήνουμε στο comfort να μην καίμε και θερμίδες.
Το Formentor, ειδικά στο πρόγραμμα Sport, είναι σβέλτο και ευχάριστο στην οδήγηση, με την πολύ καλή ανάρτηση να σου επιτρέπει να οδηγήσεις γρήγορα σε δρόμους με στροφές και το κιβώτιο να μην σε αφήνει ποτέ «ξεκρέμαστο», έχοντας πάντα διαθέσιμη δύναμη για να μπορείς να ρυθμίσεις τη συμπεριφορά του. Μάλιστα επιτρέπει και ένα ελαφρύ γλίστρημα του πίσω μέρους, στο άφημα του γκαζιού, όπως τα περισσότερα αυτοκίνητα που βασίζονται στην MQB πλατφόρμα, με πολύ εύκολη διόρθωση (μειώνεις λίγο την γωνία του τιμονιού ή το φέρνεις στην ευθεία, περισσότερο δεν θα χρειαστεί, δεν το επιτρέπει το ESP). Στον αυτοκινητόδρομο θα εκτιμήσεις την πολύ καλή ηχομόνωση και το σταθερό πάτημα που δίνει το μεγάλο του μεταξόνιο, με αποτέλεσμα να έχεις ένα άνετο και ξεκούραστο ταξίδι.
Συμπερασματικά, το Cupra Formentor είναι ένα αυτοκίνητο «μπαλαντέρ». Κάνει για πόλη, κάνει για χώμα, κάνει για ταξίδι, κάνει και για γρήγορη βόλτα. Είναι και όμορφο, ποιοτικό και καλά εξοπλισμένο, άρα... τα 31.490 ευρώ για τη βασική έκδοση ή τα €33.990 για την έκδοση της δοκιμής με το αυτόματο κιβώτιο δεν είναι και τόσα πολλά, ειδικά εδώ που έχουν φτάσει οι τιμές, το λες και ευκαιρία.
Τιμή βασικής έκδοσης Formentor 1.5TSI 150Ps 6ΜΤ: €31.490
Τιμή έκδοσης δοκιμής Formentor 1.5TSI 150Ps DSG: €33.990
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Απόδοση κινητήρα | Πολύπλοκο σύστημα infotainment |
Ποιότητα κατασκευής | |
Υψηλή τεχνολογία | |
Άνεση ανάρτησης | |
Οδική συμπεριφορά |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 1.498cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 74,5mm x 85,9mm | |
Σχέση συμπίεσης | 10,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.450 | |
Ύψος (mm) | 1.520 | |
Πλάτος (mm) | 1.839 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.680 | |
Βάρος (kg) | 1.452 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 450-1475 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αμορτισέρ λαδιού, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αμορτισέρ λαδιού, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 312x25 με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι 272x10 με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 8Jx18in | |
Ελαστικά | 245/45 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 150/5.000-6.000 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 25,5/1.500-3.500 | |
0-100km/h (sec) | 8,9 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 203 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 150-163 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 6,6-7,2 (WLTP) | |
Δοκιμής (lt/100km) | 8,3 |