Μπαίνει και επίσημα στην παραγωγή το TOGG το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το οποίο σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται στην Τουρκία. Το αν το TOGG θα έχει επιτυχία στις πωλήσεις μένει να φανεί. Οι επικριτές βλέπουν το έργο κύρους ως όχημα προεκλογικής εκστρατείας για τον Πρόεδρο Erdogan.
Τα τελευταία χρόνια, η Τουρκία προσπαθεί να κάνει οικονομικά βήματα για να γίνει πιο ανεξάρτητη - και να μειώσει την εξάρτηση από ξένες χώρες. Τώρα η χώρα κάνει ένα σημαντικό βήμα όσον αφορά την κινητικότητα: Για πρώτη φορά, ένα αυτοκίνητο εγχώριας παραγωγής μπαίνει στην παραγωγή. Το όνομά του είναι: TOGG. Η συντομογραφία σημαίνει «Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu» (Ο Όμιλος Επιχειρήσεων Αυτοκινήτων της Τουρκίας.)
Η παραγωγή ξεκίνησε στο Gemlik, στην επαρχία της Προύσας, από τις 29/10/2022. Η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του εργοστασίου στη βορειοδυτική Τουρκία έχει μεγάλη συμβολική σημασία: Είναι η 99η επέτειος από την ίδρυση της Τουρκικής Δημοκρατίας.
Η TOGG είναι μια κοινοπραξία που ιδρύθηκε το 2018. Στόχος της είναι να κάνει την Τουρκία πιο ανεξάρτητη από ξένους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Στόχος των ιθυνόντων του εργοστασίου είναι το επόμενο έτος, να παραχθούν 17.000 έως 18.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο Gemlik. Το εργοστάσιο έχει σχεδιαστεί για να παράγει 175.000 οχήματα και σχεδιάζει να φτάσει σε αυτή τη απόδοση τα επόμενα πέντε χρόνια.
Πότε θα είναι έτοιμο;
Ακόμα κι αν ξεκινήσει η παραγωγή τώρα, θα χρειαστεί ακόμη καιρός μέχρι να βγει το πρώτο αυτοκίνητο από τη γραμμή συναρμολόγησης στο Gemlik. Σύμφωνα με τα σχέδια της εταιρείας, τα πρώτα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι έτοιμα προς πώληση τον Μάρτιο του 2023, λίγο πριν τις εκλογές.
Το νέο TOGG διαδόθηκε ως το «αυτοκίνητο του λαού». «Όταν ο Πρόεδρος Erdogan παρουσίασε το αυτοκίνητο, όλοι περίμεναν ότι θα κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο που κάθε Τούρκος θα μπορούσε να αντέξει οικονομικά», λέει ο δημοσιογράφος Emre Ozpeynirci. Ωστόσο, η υψηλή τιμή πώλησης φαίνεται να γκρέμισε αυτό το όνειρο.
Ο σχεδιασμός και η τελική συναρμολόγηση του TOGG είναι 100% Τουρκικά, τα μεμονωμένα εξαρτήματα όμως όχι: Η μπαταρία, ο κινητήρας και άλλα ηλεκτρονικά εξαρτήματα προέρχονται από το εξωτερικό. Στην αρχή της παραγωγής, το 51% του αυτοκινήτου προέρχεται από την Τουρκία. Σύμφωνα με τον υπουργό Βιομηχανίας Varank, στόχος είναι να επιτευχθεί μερίδιο 65% τα επόμενα χρόνια.
Πόσο θα κοστίζει;
Το SUV, θα κοστίζει περίπου 900.000 τουρκικές λίρες (50.000 ευρώ), κάτι που δεν είναι προσιτό για πολλούς Τούρκους. Σύμφωνα με τον Ozpeynirci, οι 500.000 λίρες είναι το απόλυτο ανώτατο όριο για τον μέσο Τούρκο καταναλωτή όταν αγοράζει ένα νέο αυτοκίνητο. Αναμένεται ότι η TOGG θα φέρει στην αγορά ένα φθηνότερο μοντέλο μόνο σε δύο ή τρία χρόνια.