Για την Γαλλική μάρκα αυτό το μοντέλο την εδραίωσε στη σύγχρονη εποχή, τόσο ως προϊόν και από την πλευρά του μάρκετινγκ όσο και στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Μια αναδρομή σε μια επική ιστορία που περιγράφει τη σειρά των επιτυχημένων compact αυτοκινήτων της Peugeot.
Η ιστορία ενός αυτοκινήτου είναι συχνά, πρώτα και κύρια, η ιστορία των ανθρώπων που το δημιούργησαν. Η ιστορία του 205 είναι ένα μεγάλο κομμάτι αυτής του Jean Boillot, μέλους του διοικητικού συμβουλίου της Peugeot
στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ήταν αυτός που, σε μια δύσκολη στιγμή για την εταιρεία, σκέφτηκε το φιλόδοξο project ενός νέου μικρού αυτοκινήτου που θα ήταν πολύ περισσότερο από ένα αυτοκίνητο πόλης, ένα αυτοκίνητο πολλαπλών χρήσεων, τόσο άνετο στην πόλη όσο και σε επαρχιακούς δρόμους, ικανό να μεταφέρει μια μικρή οικογένεια, αλλά και προσιτό... με λίγα λόγια, ένα αυτοκίνητο για όλα.
Peugeot εναντίον… Pininfarina
Όσον αφορά τη σχεδίαση, καθώς και την τεχνολογία και το μάρκετινγκ, το 205 άλλαξε το παιχνίδι. Ενώ αρκετά από τα προηγούμενα Peugeot είχαν σχεδιαστεί από τον Pininfarina, στο 205 ήταν οι σχεδιαστές της Γαλλικής εταιρίας με επικεφαλής τον Gerard Welter που κέρδισαν τον διαγωνισμό που διοργανώθηκε εσωτερικά για το project του νέου μοντέλου (ο Pininfarina «παρηγορήθηκε» σχεδιάζοντας το Peugeot 205 cabrio). Μαζί τους ήταν ένα διάσημο όνομα στον σχεδιασμό αυτοκινήτων, ο Paul Bracq, τότε μέλος του στούντιο της Peugeot, που δημιούργησε το εσωτερικό του 205.
Το πρώτο μικρό diesel υψηλής απόδοσης
Τεχνικά, το 205 σηματοδότησε την είσοδο της Peugeot στη σύγχρονη εποχή: Συμπαγές αλλά ευρύχωρο, πρακτικό με το hatchback αμάξωμα, αποδοτικό και οικονομικό ταυτόχρονα, προσαρμοσμένο σε όλες τις χρήσεις... Συγκεκριμένα, είναι το πρώτο αυτοκίνητο της μάρκας με αντιστρεπτικές ράβδους στους τροχούς, ώστε να ελευθερωθεί περισσότερος χώρος στον χώρο επιβατών. Ήταν επίσης το πρώτο αυτοκίνητο που είχε τη νέα οικογένεια κινητήρων XU, δηλαδή τον XUD7, έναν τετρακύλινδρο κινητήρα 1.769 κ.εκ. με 60 ίππους, που έκανε το Peugeot 205 το πρώτο μικρό γαλλικό πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο και κυρίως το πρώτο μικρό μοντέλο diesel που προσφέρει απόδοση ισοδύναμη με αυτή των αντίστοιχων βενζινοκίνητων, αλλά με πολύ χαμηλότερη κατανάλωση (3,9l/100km κατά μέσο όρο).
Από 45 έως... 200 ίππους!
Το 205 ήταν το πρώτο μικρό Peugeot, που είχε τόσο μεγάλη και ποικίλη γκάμα κινητήρων - από 45 έως 200 ίππους και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, μια σπάνια επιλογή στην αγορά εκείνη την εποχή. Από την κυκλοφορία του το 1983, είχε τέσσερις βενζινοκινητήρες και έναν πετρελαιοκινητήρα. Την επόμενη χρονιά, η γκάμα επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει τα θρυλικά GTI και Turbo 16, καθώς και ένα 3θυρο αμάξωμα. Ακολούθησε μια ολόκληρη σειρά εκδόσεων, από τις πιο προσιτές, όπως η Junior του 1986 με τα τζιν καθίσματα, μέχρι τις πιο «σικάτες», όπως η Lacoste ή η Gentry.
Όταν η διαφήμιση εφηύρε τον «ιερό αριθμό»
Από το 1983, το 205 είχε μια στρατηγική μάρκετινγκ που ταίριαζε στα χαρακτηριστικά του. Μόλις εκτοξεύτηκε, το παρατσούκλι «ιερός αριθμός» έγινε διάσημο. Οι τηλεοπτικές διαφημίσεις που το χρησιμοποίησαν ήταν αποτελεσματικές και ταίριαζαν πολύ με την εποχή, όπως το περίφημο κλιπ, στο οποίο ένα στρατιωτικό αεροπλάνο κυνηγά και βομβαρδίζει το Peugeot 205 σε μια παγωμένη λίμνη, με μια αίσθηση πολύ «James Bond». Η διαφήμιση ήταν σκηνοθετημένη από τον Gerard Pires, ο οποίος λίγα χρόνια αργότερα θα έκανε τη διάσημη ταινία μεγάλου μήκους Taxi, με πρωταγωνιστή ένα Peugeot 406.
Ο πραγματικός πρωταθλητής
Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός έγινε ένα ισχυρό εργαλείο για την προώθηση του 205 και της μάρκας Peugeot. Το 1984, υπό την ώθηση του Jean Todt, η Γαλλική εταιρία μπήκε στην κορυφαία κατηγορία του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, (το διάσημο «Group B»), με το εντυπωσιακό 205 Turbo 16.
Κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης σεζόν, ο Ari Vatanen κέρδισε τρία ράλι. Το 1985 και το 1986, το Peugeot 205 Turbo 16 «έφερε» τον παγκόσμιο τίτλο των κατασκευαστών και στους Timo Salonen (1985) και Juha Kankkunen (1986) τον τίτλο των οδηγών. Μόλις το Group B καταργήθηκε στα τέλη του 1986, ο Jean Todt πρότεινε στην Peugeot να συμμετάσχει με το 205 T16 σε ένα θρυλικό event, το Paris-Dakar. Η πρόκληση έγινε αποδεκτή και η ομάδα κέρδισε τη διοργάνωση του 1987 και του 1988. Το Peugeot 205 T16 κέρδισε το διάσημο ράλι, πρώτα στα χέρια του Ari Vatanen και στη συνέχεια με οδηγό τον Juha Kankkunen.
Το τέλος
Το 1998, μετά από μια μακρά και πλούσια καριέρα 15 ετών, και παραγωγή 5.278.050 μονάδων, το Peugeot 205 υποκλίθηκε. Στο μυαλό των φίλων του αυτοκινήτου, θα παραμείνει για πάντα ο «ιερός αριθμός» της Peugeot, αυτός που έχτισε τα θεμέλια μιας εξαιρετικής σειράς επιτυχημένων αυτοκινήτων, των Peugeot 206, 207 και σήμερα του Peugeot 208.