Test: XEV Yoyo 20Ps

Test: XEV Yoyo 20Ps

To micromobility κερδίζει συνεχώς έδαφος και στη χώρα μας λόγω των υψηλών τιμών των καυσίμων, αλλά και της δυσκολίας εύρεσης θέσης στάθμευσης στα μεγάλα αστικά κέντρα. Τα ηλεκτρικά microcars είναι αυτά που παρουσιάζουν αναμφίβολα το μεγαλύτερο αγοραστικό ενδιαφέρον καθώς προσφέρουν πολύ χαμηλά έξοδα χρήσης, ελεύθερη μετακίνηση στον δακτύλιο και τρομερή ευκολία στο παρκάρισμα.

Test: XEV Yoyo 20Ps

Enter XEV

Το XEV Yoyo είναι μία από τις πολλές νέες αφίξεις στην κατηγορία των ηλεκτρικών microcars. Το κινέζικο μοντέλο διαφέρει όμως σε μεγάλο βαθμό από τον ανταγωνισμό και μάλιστα σε αρκετούς τομείς.

Αρχικά είναι η σχεδίαση. Μπορεί η έδρα της εταιρείας να είναι στην Σανγκάη, το σχεδιαστικό της τμήμα όμως είναι στο Τορίνο της Ιταλίας. Και αυτό είναι κάτι που «φαίνεται» στο design του. Έχετε δει πιο χαριτωμένο ρομποτάκι; Δεν νομίζω. Ναι υπάρχει και το εξίσου όμορφο Microlino, το οποίο προτάσσει το ρετρό design με έντονο ρομαντισμό και σύγχρονες πινελιές, εδώ όμως μιλάμε για κάτι άκρως φουτουριστικό και μοντέρνο. Τις εντυπώσεις κλέβουν τα μπροστινά και πίσω LED φωτιστικά σώματα (μόνο σε εμένα μοιάζει με χαρακτήρα από τα Transformers;;;) τα οποία είναι ακροβολισμένα στους προφυλακτήρες και τα πλαστικά Blades στις πόρτες τα οποία μπορούν να επιλεχθούν σε διαφορετικές χρωματικές επιλογές δίνοντας την δυνατότητα στους αγοραστές να δώσουν μία προσωπική πινελιά στο Yoyo που θα διαμορφώσουν.

Test: XEV Yoyo 20Ps

Με μήκος 2.530mm, πλάτος 1.500mm και ύψος 1.570mm το Yoyo έχει παραπλήσιες διαστάσεις με το smart Fowtwo 1ης γενιάς. Το μεταξόνιο φτάνει τα 1,68m και η απόσταση από το έδαφος τα 15cm. Όπως είναι αυτονόητο, το μικρούλι της XEV κυριολεκτικά χωράει παντού, δίνοντας τρομερή ευκολία στην καθημερινή κίνηση της μεγαλούπολης με τον κύκλο στροφής να φτάνει τα 9m. Είναι πραγματική ξενοιασιά να ξέρεις ότι το θα πας στο κέντρο της Αθήνας χωρίς να έχεις άγχος για το πού θα βρεις να παρκάρεις.

Yoyo is my name, playful is my game

Η παιχνιδιάρικη διάθεση του αμαξώματος περνάει και στο εσωτερικό, με την XEV να έχει εκμεταλλευτεί πολύ καλά τις διαστάσεις του Yoyo. Οι μεγάλες πόρτες -χωρίς πλαίσιο- εξασφαλίζουν εύκολη πρόσβαση στην καμπίνα, όπου οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες συνθέτουν μία ιδιαίτερα φωτεινή ατμόσφαιρα. Τηρούμενων των αναλογιών και της κατηγορίας, οι χώροι για τους 2 επιβάτες είναι καλύτεροι από αυτό που περιμένεις. Βέβαια λόγω του σταθερού τιμονιού -δεν ρυθμίζεται σε καμία κατεύθυνση- είναι άβολο για επιβάτες άνω του 1,85m. Tα καθίσματα είναι αρκετά άνετα, παρέχουν υποτυπώδη πλευρική στήριξη και είναι πολύρυθμιζόμενα (κατά μήκος και η ρύθμιση της πλάτης) για να βρεις την θέση οδήγησης που σου ταιριάζει. Το ταμπλό ακολουθεί την χαριτωμένη «προσέγγιση» του αμαξώματος, κάτι που κάνουν και τα πάνελ των θυρών. Τα πλαστικά είναι -αναμενόμενα- σκληρά και μέτριας ποιότητας -όπως συνηθίζεται σε μοντέλα μικροκινητικότητας, είναι όμως σίγουρα καλύτερα από το Citroen Ami και το Microlino. Η συναρμογή των πλαστικών είναι σε πολύ καλό επίπεδο και σπάνια θα ακούσεις κάποιον τριγμό.

Test: XEV Yoyo 20Ps

Παρόλη τη minimal διάθεση, το Yoyο σε καμία περίπτωση δεν είναι «φτωχό» από πλευράς εξοπλισμού. Το πιο βασικό για μία χώρα σαν την Ελλάδα είναι ότι έχει κλιματιστικό, κάτι που απουσιάζει από τα περισσότερα microcars! Δεν υπάρχει βέβαια ρύθμιση της θερμοκρασίας, παρά μόνον κατεύθυνση του αέρα, ενώ μόνο τα 2 από τα 3 συνολικά επίπεδα του ανεμιστήρα είναι χρηστικά, καθώς το τελευταίο παράγει υπερβολικό θόρυβο. Το κλιματιστικό έχει δύσκολο έργο στους 35+ο C, ακόμα και έτσι όμως δεν μπορείς παρά να ευλογήσεις την ύπαρξη του. Τα υπόλοιπα εξοπλιστικά «καλούδια» είναι: αυτόματο κλείδωμα των θυρών, ηλεκτρικά παράθυρα με αυτόματη λειτουργία, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι καθρέφτες, φώτα με λειτουργία follow me home, προεγκατάσταση τηλεφώνου μέσω Bluetooth, τρεις θύρες USB και Keyless Entry. Το τελευταίο είναι εξαιρετικά χρήσιμο, καθώς σε συνδυασμό με το μικρό κουμπάκι δίπλα από την χειρολαβή της πόρτας, επιτρέπει να μην χρησιμοποιείς ποτέ το κλειδί για το ξεκλείδωμα.

Test: XEV Yoyo 20Ps

Σε infotainment επίπεδο η 10άρα (10,2in) οθόνη αφής που εξοπλίζει τις εκδόσεις Joy και Sprint (7in στην βασική έκδοση Easy) καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες σου, διαθέτει screen mirroring (μέσω των εφαρμογών Apple CarPlay και Android Auto), ενώ επιπλέον εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων. Με λίγα λόγια σχεδόν τα πάντα περνούν από αυτή. Αποκρίνεται αρκετά γρήγορα στην αφή, αλλά έχει μονάχα προκαθορισμένες ενδείξεις και δεν μπορείς να την παραμετροποιήσεις καθόλου. Παρέχει βέβαια όλες τις χρήσιμες ενδείξεις για την ταχύτητα, τη στάθμη της μπαταρίας και την υπολειπόμενη αυτονομία, την λειτουργία της αναγεννητικής πέδησης κ.α.

Εδώ πρέπει να αναφέρουμε και μία επιπλέον «ιδιαιτερότητα» του Yoyo. Το αυτοκίνητο δεν διαθέτει κλασσικό χειρόφρενο, αλλά ποδόφρενο, το οποίο βρίσκεται αρκετά ψηλά, δίπλα από το φρένο και σε αναγκάζει να κάνεις καλλιτεχνικές επιδείξεις κάθε φορά που θες να παρκάρεις, ειδικά αν είσαι ψηλού αναστήματος. Ο χώρος αποσκευών με τα 180lt είναι επαρκής για τα ψώνια μίας βδομάδας, το κατώφλι φόρτωσης είναι ψηλό, ενώ λείπει και κάποιο είδος χωρίσματος -για παράδειγμα ένα δίχτυ το οποίο θα συγκρατούσε τις ντομάτες και τα ροδάκινα από το να παίζουν ποδόσφαιρο στον χώρο των επιβατών.

Test: XEV Yoyo 20Ps

Microcar με «εσάνς κανονικότητας»

Τα microcars δεν πρέπει να θεωρούνται και φυσικά να κρίνονται με τα κριτήρια κανονικού αυτοκινήτου. Είναι οχήματα αποκλειστικά για χρήση πόλης και για σύντομες διαδρομές. Εδώ βέβαια το Yoyo διαφέρει για ακόμα μία φορά. Το πεδίο δράσης του ξεφεύγει από τον γενικό κανόνα καθώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί υπό προϋποθέσεις και σαν κανονικό αυτοκίνητο (αρκεί να μην έχεις παράλογες απαιτήσεις να βγεις εθνική κ.λπ.). Ο ηλεκτροκινητήρας βρίσκεται στο πίσω μέρος (κάτω από τον χώρο αποσκευών) και αποδίδει 10,2Ps (7,5kW) συνεχούς ισχύος και 20,4Ps (15kW) peak ισχύος. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς με δύο οδηγικά modes, το D και το S. Το πρώτο είναι ουσιαστικά κάτι σαν ένα Eco mode στο οποίο υπάρχει μία νωθρότητα, αλλά και ομαλότητα στην επιτάχυνση, ενώ το S είναι αρκετά πιο ζωηρό και μόνο σε αυτό μπορείτε να δείτε την μέγιστη επιτάχυνση και ταχύτητα του οχήματος. Η XEV αναφέρει ότι η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 80km/h, μπορείς όμως εύκολα να δεις 90km/h στην οθόνη. Φυσικά δεν είναι ιδιαίτερα «σπιρτόζικο» κινείται όμως αξιοπρεπώς εντός του αστικού ιστού, με τα πρώτα 50km/h να έρχονται από σε 5sec.

H χωρητικότητα της συστοιχίας των μπαταριών (τεχνολογίας LiFePO4) είναι 10,4kWh με την εταιρεία να ισχυρίζεται αυτονομία 150km με μία πλήρη φόρτιση. Με κατανάλωση ενέργειας 10-11kWh/100km μία άκρως ρεαλιστική -πραγματική- αυτονομία είναι τα 100km, πιθανόν και 120km αν κάποιος είναι πολύ προσεκτικός με το γκάζι και χωρίς τη χρήση του κλιματιστικού. Η φόρτιση του Yoyo γίνεται με απλό οικιακό ρεύμα (ισχύος 2,5-2,7kW) και απαιτεί περίπου 5 ώρες για πλήρη φόρτιση, κάτι που σημαίνει ότι το κόστος μετακίνησης είναι κοντά στα €2/100km. Εναλλακτικά μπορεί να φορτίσει και σε Wallbox με την διαδικασία να απαιτεί περίπου τρεισήμισι ώρες. Στο μέλλον θα είναι διαθέσιμη και η υπηρεσία Battery Swapping, σε συνεργασία με την ελληνική εταιρία Microsun. Ο οδηγός του θα μπορεί να επισκεφθεί ένα από τα επιλεγμένα σημεία που θα δημιουργηθούν -αρχικά στην Αθήνα- και να ανταλλάξει μέσα σε μόλις 5 λεπτά τις άδειες μπαταρίες με άλλες πλήρως φορτισμένες. Η διαδικασία είναι πολύ εύκολη και θα την κάνει ο οδηγός από μόνος του!

Test: XEV Yoyo 20Ps

Όπως ήδη αναφέραμε, το Yoyo παρέχει μία εμπειρία οδήγησης που δεν απέχει σε μεγάλο βαθμό από ένα «κανονικό» αυτοκίνητο πόλης καθώς η ανεξάρτητη ανάρτηση μπροστά (γόνατα McPherson) και ο άξονας με ελατήρια πίσω εξασφαλίζουν ικανοποιητική άνεση. Δεν είναι ευχάριστο όταν το οδόστρωμα έχει αρκετές κακοτεχνίες, αλλά τηρούμενων των αναλογιών, η ποιότητα κύλισης είναι αντικειμενικά καλή. Σε ταχύτητες άνω των 50km/h η ανάρτηση δεν ανταποκρίνεται το ίδιο ομαλά και πρέπει να έχεις το νου σου καθώς δεν υπάρχει σύστημα ESP και το τιμόνι -με την ηλεκτρική υποβοήθηση- στερείται τόσο πληροφόρησης όσο και επαναφοράς. Τα φρένα παρότι αποτελούνται από 4 δισκόφρενα, δεν είναι ιδιαίτερα ισχυρά και απαιτούν ένα επίπεδο προσοχής για να φρενάρεις πάντα σωστά και στην απόσταση που θέλεις. Θα θέλαμε επίσης καλύτερη λειτουργία και από το Hill-Start Assist, το οποίο ενεργοποιείται αφού το Yoyo κυλίσει αρκετά προς τα πίσω.

Το XEV Yoyo αποτελεί αναμφίβολα μια από τις πιο ενδιαφέρουσες προτάσεις στην κατηγορία των microcars με όπλα του την εμφάνιση, τον εξοπλισμό, το χαμηλό κόστος χρήσης, αλλά και την άνεση και πρακτικότητα που προσφέρει στην καθημερινότητα. Η τιμή του ξεκινάει από τα €13.990 στην βασική έκδοση Εntry (συμπεριλαμβάνεται η κρατική επιδότηση των €3.000), με την Easy να ακολουθεί στα €14.300 προσθέτοντας σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση, ενώ η Joy στις €14.750 προσθέτει την αναβαθμισμένη οθόνη 10in και τέλος η κορυφαία Sprint της δοκιμής μας στις €15.500, η οποία εξοπλίζεται με ζάντες αλουμινίου 15in. Στα ποσά αυτά μπορείτε να υπολογίσετε επιπλέον έκπτωση €1.000 για νέους έως 29 ετών.

Τιμή βασικής έκδοσης Yoyo 20Ps Entry: €13.990 (με κρατική επιδότηση €3.000)

Τιμή έκδοσης δοκιμής Yoyo 20Ps Sprint: €15.500 (με κρατική επιδότηση €3.000)

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Σχεδίαση Απουσία ESP
Πρακτικότητα Έλλειψη αερόσακων
Ευελιξία Άνεση ανάρτησης
Οικονομία χρήσης Λειτουργία ABS και Hill Assist
Εξοπλισμός
Battery swapping (στο μέλλον…)
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΣύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη
ΘέσηΠίσω
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΤύποςΙόντων λιθίου
Χωρητικότητα10,4kWh
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους πίσω τροχούς
ΚιβώτιοΑυτόματο 1 σχέσης
ΔιαφορικόΕλεύθερο
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)2.530
Πλάτος (mm)1.500
Ύψος (mm)1.570
Μεταξόνιο (mm)1.680
Βάρος (kg)449 (χωρίς μπαταρίες)
Χώρος αποσκευών (lt)180
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson, ελικοειδή ελατήρια
ΠίσωΆκαμπτος άξονας, ελικοειδή ελατήρια
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΣυμπαγείς δίσκοι
ΠίσωΣυμπαγείς δίσκοι
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες5J x 15in
Ελαστικά155/60
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps)20
Ονομαστική ροπή (kgm)9,2
0-50km/h (sec)5
Τελική ταχύτητα (km/h)80
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ-
Ονομαστική (kWh/100km)7,4
Δοκιμής (kWh/100km)10
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
Ονομαστική (km)150
Δοκιμής (km)110