Test: Seat Ibiza FR 1.0TSI 115Ps

Ταυτότητα Αυτοκινήτου
Μάρκα Seat
Μοντέλο Ibiza
Segment B-Segment
Power Train Βενζίνη
Test: Seat Ibiza FR 1.0TSI 115Ps

Αφανής ήρωας…

Άκουσον άκουσον, το πάλαι ποτέ δημοφιλέστατο Seat Ibiza να το βλέπεις πλέον σπάνια στον δρόμο και να έχει πουλήσει μόλις 872 μονάδες στο πρώτο ενιάμηνο του 2024, κάτι που οφείλεται μεν στην επέλαση των B-SUV, αλλά ακόμα και αν εξετάσουμε το B-segment, βρίσκεται αρκετά χαμηλά, στην 11η θέση. Βλέπετε, η Seat από την στιγμή που ανακοινώθηκε η αλλαγή πλεύσης της από την μαμά VW σε εταιρεία μικροκινητικότητας, σίγουρα δεν επενδύει το ίδιο σε μακροχρόνια πλάνα. Αυτό όμως δεν αναιρεί το γεγονός πως τα αυτοκίνητα της είναι πολύ ολοκληρωμένα, σπορτίφ και είναι από τα ελάχιστα της αγοράς που προσφέρονται σε καλές τιμές. Μπορεί λοιπόν η Cupra να έχει πάρει σχεδόν ολοκληρωτικά την θέση της στο αυτοκινητιστικό στερέωμα, αλλά όποιος θέλει, προλαβαίνει να αγοράσει ακόμα ένα από τα τελευταία Seat (μέχρι το 2026 θα βγάζει αυτοκίνητα). Ειδικά το συγκεκριμένο Ibiza που στην έκδοση FR με τον τρικύλινδρο TSI του ενός λίτρου είναι ένα πολύ ευχάριστο, όμορφο και διασκεδαστικό καθημερινό αυτοκίνητο. Ακόμα καλύτερο φυσικά είναι με τον τετρακύλινδρο 1.5TSI και τους 150 ίππους, αλλά εκείνο κοστίζει 4.200 ευρώ ακριβότερα (€25.290 με στάνταρ το αυτόματο κιβώτιο όμως).

 Test: Seat Ibiza FR 1.0TSI 115Ps

Χιλιάρης με τσαγανό!

Και κάπως έτσι η έκδοση FR με τον μικρότερο 1.0TSI φαντάζει ως η καλύτερη επιλογή ή μάλλον -με τιμή €21.090- η πιο value-for-money. Φυσικά και δεν έχει την ισχύ του 1.5TSI, αλλά το ελαφρύ αμάξωμα του Ibiza το κινεί αξιοπρεπώς. Πέραν του καλύτερου εξοπλισμού και των σπορ διακοσμητικών, η έκδοση FR διαθέτει και ουσιώδη στοιχεία που τονώνουν την οδηγική ευχαρίστηση του οδηγού, όπως ζάντες 17in (έχει προαιρετικά και 18άρες, αλλά είναι κάπως υπερβολή για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο και ειδικά με τον χιλιάρη), φρένα με μπροστινούς δίσκους 276mm, σφιχτή ανάρτηση και κάτι που δεν φαίνεται αλλά παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο από όλα. Το εξαιρετικά ρυθμισμένο ESP της VW με το torque vectoring, το ίδιο που είχαμε συναντήσει και στο Golf VIII, αλλά και το Skoda Fabia Monte Carlo, το οποίο πραγματικά είναι τόσο καλό που σε προκαλεί να παίζεις με την πρόσφυση στα γλιστερά κομμάτια, μόνο και μόνο για να δεις πώς θα τοποθετήσει το αυτοκίνητο στην στροφή από μόνο του. Πέραν λοιπόν από αυτά, η έκδοση FR μπορεί προαιρετικά να εξοπλιστεί με ψηφιακό πίνακα οργάνων 10,25in (+250 ευρώ) και ηχοσύστημα BeatsAudio. Η κεντρική οθόνη των 8,25in (ή προαιρετικά 9,2in) με το Seat Connect ανταποκρίνεται στην φωνητική εντολή Hola Holaκαι φυσικά διαθέτει συνδεσιμότητα μέσω Android Auto και Apple Car Play. Η θέση οδήγησης είναι άνετη και εργονομική, με περισσότερη στήριξη στα πιο σπορτίφ καθίσματα της έκδοσης FR. Οι χώροι στο εσωτερικό του είναι επαρκείς για μια τετραμελή οικογένεια, χωρίς υψηλές απαιτήσεις, ενώ τα 355lt του χώρου αποσκευών είναι από τις κορυφαίες τιμές στην κατηγορία. Το εσωτερικό του είναι ποιοτικό, με φωτιζόμενους αεραγωγούς και φυσικούς διακόπτες για τον κλιματισμό, με μαλακά πλαστικά στο πάνω μέρος του ταμπλό, εκτός από την διακοσμητική γυαλιστερή πλαστική φάσα στην μέση.

 Test: Seat Ibiza FR 1.0TSI 115Ps

Το λεγόμενο warm-hatch

Το Ibiza FR με τον τρικύλινδρο TSI των 999cc είναι αρκετά ζωντανό στον δρόμο και ιδιαίτερα ευχάριστο. Αρωγός σε αυτό είναι το καλό χειροκίνητο εξάρι κιβώτιο, με την σφιχτή κλιμάκωση και τον επιλογέα με το θετικό κούμπωμα. Οι 115 ίπποι του μπορεί να μην παραπέμπουν σε σύγχρονο hot-hatch, αλλά η άφθονη ροπή (20,4kgm) σε όλο το φάσμα μετά τις 1.800rpm μπορεί να το κινήσει πραγματικά σβέλτα εντός και εκτός πόλης. Με μεικτή οδήγηση, εντός πόλης, Αττικής οδού και λίγο βουνίσια διαδρομή, η κατανάλωσή του κρίνεται ικανοποιητική με μέσο όρο τα 7,2lt/100km. Στον ανοιχτό δρόμο, η σπορ ανάρτηση περιορίζει τις κλίσεις και προσφέρει άμεσες αντιδράσεις χωρίς να επηρεάζει αισθητά την άνεση των επιβατών. Είναι αρκετά πιο σφιχτή απ’ ότι στις υπόλοιπες εκδόσεις του μοντέλου, απορροφά όμως τις περισσότερες ανωμαλίες χωρίς πρόβλημα και χωρίς αισθητούς κραδασμούς και θορύβους.

Στο βουνό, σου δίνει την αίσθηση μεγαλύτερου συνόλου, με σταθερό πάτημα, ουδετερότητα στην οδική συμπεριφορά και εύκολα ρυθμίσιμη ουρά, χαρακτηριστικά που σου δίνουν εμπιστοσύνη να ανεβάσεις ρυθμό σε διαδρομή με στροφές. Το αισθάνεσαι πάντα ανάλαφρο -κάτι που με 1.070kg επιβεβαιώνεσαι και στην πράξη- πρόθυμο να στρίψει με χιλιόμετρα, με αρωγό την υψηλή πρόσφυση από τα 215/45 ελαστικά και είναι πάντα πρόθυμο να ακολουθήσει πιστά την πορεία που υποδεικνύεις με το τιμόνι. Το οποίο τιμόνι έχει μέτρια αίσθηση και είναι αρκετά ελαφρύ στην κανονική ρύθμιση, στο πρόγραμμα οδήγησης Sport όμως έχει περισσότερο βάρος, ενώ βελτιώνεται σημαντικά και η απόκριση του γκαζιού.

Test: Seat Ibiza FR 1.0TSI 115Ps

Οι επιδόσεις του από στάση, με 9,7sec για τα πρώτα 100km και η τελική ταχύτητα των 198km/h δεν αντικατοπτρίζουν τον χαρακτήρα και την διασκεδαστική συμπεριφορά του, μεγάλο μέρος της οποίας, όπως είπαμε, οφείλεται στο εξαιρετικό του ESP. Τώρα θα μου πείτε, αφού αυτό το ESP είναι τόσο καλό, γιατί δεν χρησιμοποιούν όλα τα μοντέλα του ομίλου αυτό το software; Η απάντηση είναι πως το «καλό» δεν είναι το ίδιο για όλους. Ο μέσος οδηγός με το SUV με αυτόν που θα αγοράσει Ibiza FR ή Fabia Monte Carlo δεν έχουν την ίδια άποψη για το τι είναι καλή οδική συμπεριφορά. Ο πρώτος θέλει να φρενάρει στην στροφή και να μην κουνιέται τίποτα, ενώ ο δεύτερος θέλει να μπορεί να τοποθετήσει την ουρά του αυτοκινήτου πιο έξω με το φρένο. Άρα, ο καθείς στο είδος του. Και το είδος του συγκεκριμένου είναι -γονιδιακά τουλάχιστον- σπορ από την στιγμή που γράφει FR στην πίσω πόρτα, ακόμα και με τον μικρό κινητήρα του ενός λίτρου ο οποίος φυσιολογικά υστερεί κάτω από τις 1.800rpm, αλλά μετά, όταν δηλαδή μπαίνει το turbo στο παιχνίδι, η ροπή του θυμίζει μεγαλύτερο και δυνατότερο κινητήρα. Δεν απογειώνεται, αλλά τραβάει δυνατά και σταθερά ακόμα και όταν οι στροφές ανέβουν, ειδικά με τις δύο τρεις σχέσεις. Στον αυτοκινητόδρομο, τα κυβικά και η ιπποδύναμη φαίνεται ότι είναι λίγα για “GTi”, αλλά μόνο στις ψηλές στροφές που θα το δείτε να λαχανιάζει, αλλά με μια σχέση πάνω στο κιβώτιο και κινούμενο στο αγαπημένο του φάσμα, που είναι οι μεσαίες στροφές, θα ταξιδέψει με άνεση και ασφάλεια. Είναι συνολικά ένα εξαιρετικό μικρό αυτοκίνητο, ένα από τα λίγα που έχουν απομείνει στο είδος, αφού η επέλαση των B-SUV έχει κόψει από τις πωλήσεις ακόμα και από αυτήν την κατηγορία, που ήταν ο βασιλιάς των μεγάλων πόλεων. Όσο για τα μικρά hot hatch... αφήστε τα, είναι πλέον είδος προς εξαφάνιση.

Τιμή βασικής έκδοσης Ibiza 1.0TSI 95Ps 5MT Reference: €17.990

Τιμή έκδοσης δοκιμής Ibiza 1.0TSI 115Ps 6MT FR: €21.090

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Τιμή Σύστημα infotainment
Οδική συμπεριφορά Αίσθηση τιμονιού
Ρύθμιση ESP
Εξοπλισμός
Άνεση ανάρτησης
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΤρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά, με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο
Κυβισμός999cc
Διάμετρος x Διαδρομή74,5mm x 76,4mm
Σχέση συμπίεσης11,5
ΤροφοδοσίαΆμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.059
Ύψος (mm)1.447
Πλάτος (mm)1.780
Μεταξόνιο (mm)2.564
Βάρος (kg)1.070
Χώρος αποσκευών (lt)355
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΗμιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους εμπρός τροχούς
ΚιβώτιοΜηχανικό 6 σχέσεων
ΔιαφορικόΕλεύθερο
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι 276x24mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΣυμπαγείς δίσκοι 230x9mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες7Jx17in
Ελαστικά215/45
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm)115/5.500
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)20,4/2.000-3.500
0-100km/h (sec)9,7
Τελική ταχύτητα (km/h)198
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km)124 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (lt/100km)5,5 (WLTP)
Δοκιμής (lt/100km)7,2