Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Mazda |
Μοντέλο | 2 |
Segment | B-Segment |
Power Train | Βενζίνη |
Μοντέρνο με “old school” νότα
Έχουμε επιβεβαιώσει εδώ και δεκαετίες ότι η Mazda είναι «διαφορετικός» κατασκευαστής από τους υπόλοιπους «Ιάπωνες» τους οποίους βάζω σε εισαγωγικά γιατί… μάλλον το όνομα έχει μείνει στους περισσότερους από αυτούς, αφού με την υβριδική τεχνολογία, τα μοντέρνα CVT ή διπλού συμπλέκτη κιβώτια και φυσικά τις ενοποιήσεις/συνεργασίες με άλλους κατασκευαστές, τα μοντέλα τους λίγο θυμίζουν εκείνα του παρελθόντος με την άμεση απόκριση σε κάθε άγγιγμα του γκαζιού και τον ατμοσφαιρικό πολύστροφο χαρακτήρα, ανεξάρτητα αν η ιπποδύναμη ήταν 100, 150 ή 200Ps.
Η Mazda αποτελεί λοιπόν μια λαμπρή εξαίρεση σε αυτόν τον τομέα, επιμένοντας στο να εξελίσσει ατμοσφαιρικούς κινητήρες, με ζωντάνια την οποία ακολουθεί κατά πόδας πάντα και το πλαίσιο, προσφέροντας μια οδηγική απόλαυση που δεν πηγάζει από την ιπποδύναμη και τις επιδόσεις, αλλά από αυτό που λέμε «το αμάξι ακούει!», δηλαδή του λες κάτι με τα χέρια και τα πόδια σου και το κάνει. Ελπίζω να έχετε καταλάβει την αίσθηση που προσπαθώ να σας περιγράψω, γιατί δεν είχα και την καλύτερη βαθμολογία στην έκθεση, πάντως για το Mazda 2 αν έπρεπε να γράψω μόνο μια παράγραφο, θα ήταν αυτή, γιατί αυτή είναι η πληροφορία που πρέπει να ξέρει ένας υποψήφιος αγοραστής, ώστε να μην σταθεί στους απόλυτους ψυχρούς αριθμούς που σίγουρα το αδικούν.
Διαφορετική προσέγγιση
Η τελευταία ανανέωση δεν αλλάζει καθόλου τα βασικά της σχεδίασης που γνωρίσαμε για πρώτη φορά στην 3η γενιά (το 2014) και παρότι το 2019 το μικρό της Mazda πήρε μία τόνωση σε εξοπλιστικό επίπεδο, πλέον κάνει ένα ακόμα comeback για να διατηρηθεί επίκαιρο και στο 2024. Η ανανέωση εντοπίζεται στους διαφορετικούς προφυλακτήρες, στη νέα κυψελωτή μάσκα και στα νέα σχέδια των ζαντών αλουμινίου. Η πλούσια έκδοση Homura Aka που έχουμε στα χέρια μας προσφέρει και αρκετές σπορτίφ νότες όπως μαύρες ζάντες αλουμινίου 16in, μαύρο αυτοκόλλητο στην οροφή (που θυμίζει carbon) και τους καθρέπτες, μαύρη κεραία “shark fin”, αλλά και ένα μικρό κόκκινο σιρίτι στη μάσκα που προσδιορίζει την συγκεκριμένη έκδοση. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε και το καταπληκτικό χρώμα Aero Grey του αυτοκινήτου δοκιμής (χρέωση €400), που ταιριάζει εξαιρετικά στο ιαπωνικό supermini.
Η minimal αλλά ποιοτικότατη κατασκευή του εσωτερικού πραγματικά εντυπωσιάζει με το πόσο «απλό» είναι τελικά να φτιάξεις κάτι όμορφο και συνάμα άριστο λειτουργικά. Το Mazda 2 είναι το πιο εργονομικά άρτιο αυτοκίνητο που έχω οδηγήσει τα τελευταία χρόνια, με τα χειριστήρια του κλιματισμού να είναι απλά ΤΕΛΕΙΑ (ένας περιστροφικός διακόπτης για θερμοκρασία, ένας για ένταση ανεμιστήρα και ένας για την κατεύθυνση του αέρα με ξεκάθαρα τα κουμπιά A/C, ανακύκλωσης και ξεθάμπωμα τζαμιού στην μέση). Αυτά τα χειριστήρια πρέπει να θεωρηθούν ο σωστός τρόπος από την νομοθεσία και να γίνουν υποχρεωτικά έτσι για όλα τα αυτοκίνητα, όπως είναι το πχ το ESP.
Το ίδιο ισχύει και για την οθόνη του infotainment η οποία είναι αφής μόνο όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο! Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο κινείται, μπορείς να την χρησιμοποιήσεις μόνο από τον περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα και τα κουμπιά δίπλα του, αλλά και στο τιμόνι (επίσης ο καλύτερος και ασφαλέστερος δυνατός τρόπος). Το μενού μικρή σημασία έχει γιατί όπως και να είναι μετά από μια εβδομάδα χρήσης το μαθαίνεις, πόσο μάλλον έπειτα από κάποιους μήνες που θα έχεις το αυτοκίνητο. 100 ανθρώπους να βάλεις μέσα σε αυτό το αυτοκίνητο και να τους πεις: βάλε μουσική και A/C στα τζάμια, θα το κάνουν και οι 100 σε 5 δευτερόλεπτα. Υπάρχουν αυτοκίνητα που ακόμα κι εμείς που τα έχουμε δει όλα κάνουμε πάνω από μισό λεπτό να βρούμε πως ανοίγει το κάθε σύστημα, με αποκορύφωμα το VW Golf VIII, που το γύρισα πίσω μετά από 5 λεπτά σάουνας, κάθιδρος, για να μου δείξουν πως ενεργοποιείται ο κλιματισμός.
Mazda στην καρδιά
Καλές οι κόκκινες ραφές και οι suede επενδύσεις στο εσωτερικό της έκδοσης Homura Aka, αλλά ένα αυτοκίνητο από την Hiroshima δεν φαίνεται από αυτά. Φαίνεται από τα μηχανικά του μέρη, τα οποία στο συγκεκριμένο «φωνάζουν» Mazda. Με αρχηγό τον ατμοσφαιρικό, τετρακύλινδρο βενζινοκινητήρα e-Skyactiv G των 1,5lt με απόδοση 90Ps (υπάρχει και καλύτερη έκδοση με 115Ps), με άμεσο ψεκασμό και υψηλό λόγο συμπίεσης 15:1, η οποία μπορεί να μην εντυπωσιάζει για τα σημερινά δεδομένα, όταν έχουμε συνηθίσει στην «δωρεάν» ροπή των υπερτροφοδοτούμενων συνόλων, αλλά σε κερδίζει με την άμεση απόκριση και τον πολύ καλό επιλογέα με τις κοντές τρεις πρώτες σχέσεις, που μέσα στην πόλη θυμίζει hot-hatch σε αίσθηση από τα χειριστήρια. Δεν είναι γρήγορο όμως και αυτό είναι που το αδικεί, σίγουρα η έκδοση με τα 115 άλογα θα είναι πολύ πιο διασκεδαστική, ακόμα και στην καθημερινότητα αφού αυτά τα 25 επιπλέον άλογα στα 1.100kg του Mazda 2 μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά.
Οι επιδόσεις της έκδοσης με τα 90Ps με 9,8sec για τα πρώτα 100km/h από στάση είναι οριακές για να μην το πεις «αργό», ειδικά σε ένα μοντέλο που το υπόλοιπο αυτοκίνητο σου φωνάζει «πιο γρήγορα, πάτα κι άλλο». Αυτό το στοιχείο του χαρακτήρα του βέβαια έχει και τον αντίστοιχο αντίκτυπο στην κατανάλωση που δεν υπάρχει περίπτωση να πετύχεις την εργοστασιακή τιμή των 4,7lt/100km, αφού χρειάζεται να το οδηγείς πολύ νωχελικά για να την πλησιάσεις, κάτι που δεν πρόκειται ποτέ να κάνεις με ένα τόσο ευχάριστο οδηγικά αυτοκίνητο. Τα 6,6lt/100km που είδαμε εμείς είναι μια πιο ρεαλιστική τιμή, πολύ κοντά σε αυτήν που θα βλέπει κάποιος στην καθημερινότητα του. Το υβριδικό του σύστημα είναι εντελώς επικουρικό, με την ενέργεια να αποθηκεύεται σε πυκνωτή και όχι σε μπαταρία και έτσι το χρησιμοποιεί ουσιαστικά μόνο για την εκκίνηση του μοτέρ στην λειτουργία start/stop και σε πολύ χαμηλό φορτίο.
Η ανάρτησή του είναι σωστά ρυθμισμένη και ισορροπεί ιδανικά ανάμεσα στην άνεση και την ευχάριστη οδική συμπεριφορά, σε ένα συνδυασμό που πολύ λίγοι κατασκευαστές δίνουν την αρμόζουσα βαρύτητα πλέον, ένας εκ των οποίων είναι σίγουρα η Mazda. Στις στροφές συμπεριφέρεται πολύ καλύτερα από τον μέσο όρο της κατηγορίας, σαν ένα καλό μικρό hot-hatch, με τον πίσω εσωτερικό τροχό στον αέρα και το τιμόνι να σου λέει ακριβώς τι κάνουν οι μπροστινοί. Σε γενικές γραμμές είναι ευκολοδήγητο στο όριο και πολύ διασκεδαστικό. Για την δύναμη που του λείπει ή θα πρέπει να «στύβεις» τον κινητήρα του στο όριο περιστροφής ή να διατηρείς κεκτημένη ταχύτητα σε δρόμο με στροφές, κάτι που δεν είναι δύσκολο με τόσο καλό πάτημα και αίσθηση ασφάλειας από την ανάρτηση και τα φρένα με την εξαιρετική αίσθηση.
Σαν συμπέρασμα, όπως και με όλα τα αυτοκίνητα από την Hiroshima, μπορούμε να πούμε πως απευθύνεται σε αυτούς που βλέπουν το αυτοκίνητο «διαφορετικά από την μάζα», μέσα στους οποίους βάζω και τον εαυτό μου, γι’ αυτό η Mazda χαίρει τον αμέριστο σεβασμό μου, γιατί μπαίνει μέσα στην Ευρώπη και τους τρίβει την πραγματική τεχνολογία της αυτοκίνησης του 2024 στα μούτρα, όχι με ψεύτικα τεχνάσματα, αλλά με 15:1 συμπίεση και Euro 6!
Τιμή βασικής έκδοσης Mazda 2 Center-Line 75Ps: €17.140
Τιμή έκδοσης δοκιμής Mazda 2 1.5 e-Skyactiv G Homura Aka 90Ps: €22.077
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Οδική συμπεριφορά | Τιμή |
Ποιότητα εσωτερικού | Επιδόσεις |
Εργονομία | Έλλειψη ροπής στις χαμηλές στροφές |
Άνεση | |
Τιμόνι |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος σε σειρά, με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες/κύλινδρο | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
Κυβισμός | 1.496cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 74,5mm x 85,8mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 15 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερα | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.080 | |
Ύψος (mm) | 1.495 | |
Πλάτος (mm) | 1.695 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.570 | |
Βάρος (kg) | 1.115 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 255/887 | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 258mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα 200mm | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 5,5J x 16in | |
Ελαστικά | Toyo Proxes R55A 185/60 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 90/6.000 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 15,4/ 3.500 | |
0-100km/h (sec) | 9,8 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 183 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 107 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 4,7 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 6,6 |