Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | CUPRA |
Μοντέλο | Born |
Segment | C-Segment |
Power Train | Electric |
Sport EV
Ένα μοντέλο δεν χαρακτηρίζεται sport μόνο από τις υψηλές επιδόσεις, όπως και ένα αυτοκίνητο με υψηλές επιδόσεις δεν είναι απαραίτητα και sport. Υπάρχουν μεγάλα και βαριά SUV που είναι πύραυλοι αλλά… δεν είναι sport, όπως και αυτοκίνητα με 130Ps που χαίρεσαι να τα οδηγείς, σαν το Mazda MX-5 για παράδειγμα. Μεγάλο ρόλο παίζει το στήσιμο, η ανάρτηση και σίγουρα η εμφάνιση στο να συντεθεί ένας χαρακτήρας ή ένα προφίλ, αν προτιμάτε, που να αποπνέει την εικόνα και την αίσθηση του οδηγικά ευχάριστου και διασκεδαστικού αυτοκινήτου.
Όλα τα μοντέλα της CUPRA είναι προσανατολισμένα προς αυτήν την κατεύθυνση, αφού μέχρι πρόσφατα αυτή η ονομασία ήταν το χαρακτηριστικό των κορυφαίων sport εκδόσεων των μοντέλων της Seat, την οποία θα αποχαιρετήσουμε τα επόμενα χρόνια, μιας και το VW Group αποφάσισε να την μετατρέψει σε εταιρεία μικροκινητικότητας και θα παραμείνει μόνο το brand της CUPRA ως σπορ και premium εταιρεία.
To CUPRA Born βασίζεται στη γνωστή αρθρωτή πλατφόρμα ΜΕΒ του Volkswagen Group (την ίδια με το VW ID.3&ID.4), με μεγάλο μεταξόνιο 2.765mm που του χαρίζει άπλετους χώρους στο εσωτερικό και η έκδοση της δοκιμής μας είναι η e-Boost που από τα 204Ps της απλής αποδίδει 27 επιπλέον ίππους, φτάνοντας τους 231Ps, με την ίδια όμως ροπή των 31,6kgm. Για τους γνώστες των κινητήρων εσωτερικής καύσης, αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που δημιουργεί μια κάποια σύγχυση… αφού αυτές οι δύο τιμές είναι αλληλένδετες, αλλά ο τρόπος που αποδίδουν τα ηλεκτρικά μοτέρ την ισχύ, δεν ταιριάζει με αυτόν των θερμικών, όπου η ροπή μειώνεται όσο ανεβαίνουν οι στροφές. Για να μην πλατειάζουμε όμως και κουράσουμε αυτούς που δεν τους ενδιαφέρουν τόσο οι τεχνικές λεπτομέρειες, κρατήστε πως αυτή η ροπή των 31,6kgm στην έκδοση με τα 204Ps αποδίδεται στο εύρος 0-4.200rpm, ενώ στην 231Ps, συνεχίζει να αποδίδεται μέχρι τις 5.000rpm, προφανώς καταναλώνοντας περισσότερη ενέργεια από την μπαταρία, δηλαδή είναι θέμα ρύθμισης της ροής ενέργειας από το σύστημα διαχείρισης. Απλοποιημένα, τα ηλεκτρικά αποδίδουν περισσότερο όταν τους δίνεις περισσότερο ρεύμα, ενώ τα θερμικά δεν αποδίδουν περισσότερο αν τους δώσεις απλώς περισσότερη βενζίνη.
e-Boost power
Η έκδοση e-Boost είναι διαθέσιμη με δύο διαφορετικής χωρητικότητας μπαταρίες, με 58kWh και 77kWh, όπου δεν αλλάζει η απόδοση, αλλά η αυτονομία και φυσικά η τιμή. Το δικό μας εδώ είναι με την μικρότερη εκ των δύο και υπόσχεται αυτονομία της τάξεως των 420km, μια τιμή που μπορεί να επιτευχθεί με πολύ προσεκτική οδήγηση και μόνο εντός πόλης. Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις… η κατανάλωση από τις αισιόδοξες ονομαστικές τιμές 15,7-16,7kWh θα αγγίξει -και στον ανοιχτό δρόμο θα ξεπεράσει- τις 20kWh, οπότε μια αυτονομία των 300-320km είναι πιο ρεαλιστική. Η ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση δεν ρυθμίζεται, οπότε μένει σε προκαθορισμένο επίπεδο το οποίο είναι μεν σχετικά έντονο, αλλά όχι όπως στα μοντέλα με την λειτουργία one pedal, άρα στην καθημερινή μετακίνηση θα χρησιμοποιείς και το πετάλι του φρένου κανονικά. Η επαναφόρτιση της μπαταρίας σε εναλλασσόμενο ρεύμα φτάνει έως και τα 11kW και διαρκεί 6 ώρες και 15 λεπτά, ενώ με ταχυφορτιστή DC (ισχύος έως 130kW) μπορεί να φτάσει στο 80% της συνολικής χωρητικότητας σε μόλις σε 30 λεπτά. Εκτός από την αυξημένη ισχύ, με το πακέτο e-Boost θα πάρετε και ζάντες 19 ιντσών και μεγαλύτερα φρένα με δίσκους 340mm εμπρός (σε σχέση με 330mm που έχει η έκδοση των 204Ps), ενώ η επιλογή των ταμπούρων παραμένει για τον πίσω άξονα.
Μπορεί να μοιράζεται την ίδια πλατφόρμα και το σύστημα κίνησης με το ID.3 της VW, όμως οι σχεδιαστές και μηχανικοί της CUPRA έχουν δημιουργήσει ένα σύνολο που φαίνεται πιο δυναμικό σε εμφάνιση, με την εικόνα να συνεχίζεται και στον τρόπο με τον οποίο κινείται στον δρόμο. Τα τριγωνικά LED φωτιστικά εμπρός και η σφηνοειδής λογική του εμπρός μέρους δίνουν ένα σύνολο που αποπνέει δυναμισμό, με τις διχρωμίες στο χρώμα του χαλκού να ξεχωρίζουν ακόμα και με την παραμικρή ματιά.
Σύμφωνα με την CUPRA, οι επιδόσεις της έκδοσης e-Boost είναι βελτιωμένες σε σχέση με την απλή, με τα 100km/h από στάση να έρχονται σε 6,6sec, αντί για 7,3sec που χρειάζεται αυτή με τα 204Ps, αλλά σύμφωνα με το V-Box μας, μόνο με τον οδηγό μέσα είναι ακόμα πιο γρήγορο, αφού σημείωσε μόλις 6,23sec για τα πρώτα 100km/h, βγαίνοντας από τα 400m σε 14,56sec με ταχύτητα 154,45km/h, άρα ξέρουμε πως σε 400 και κάτι μέτρα έχει πιάσει την τελική του των 160km/h. Πολύ γρήγορο αυτοκίνητο αν αναλογιστεί κανείς πως αυτό το επιτυγχάνει με μόλις 231Ps, ζυγίζοντας 1.824kg αυτό και επιπλέον 90kg ο οδηγός =1914kg. Αν βάλουμε δίπλα του ένα θερμικό μοντέλο με τα ίδια χαρακτηριστικά, δεν θα προλάβει ούτε φωτογραφία να το βγάλει. Μεγάλο μεν το βάρος του, αλλά άριστα κατανεμημένο στο πάτωμα, ανάμεσα από τους τροχούς, του χαρίζει χαμηλό κέντρο βάρους και ιδανική κατανομή 50/50 ανάμεσα στους δύο άξονες, κάτι που έχει και το αντίστοιχα θετικό αντίκτυπο στην οδική του συμπεριφορά. Ο κινητήρας του που ζυγίζει λιγότερο από 90kg είναι τοποθετημένος μεταξύ των πίσω τροχών και έχει την δυνατότητα να περιστρέφεται έως τις 16.000rpm, ενώ ανάλογα με το επιλεγμένο πρόγραμμα οδήγησης, αλλάζει και η απόκρισή του στο γκάζι.
Μοντέρνο και νεανικό!
Μπαίνοντας στην καμπίνα του Born e-Boost, η πρώτη διαφορά που θα αντιληφθείς σε σχέση με την «απλή» έκδοση είναι στο τιμόνι. Εδώ υπάρχουν δύο διακόπτες, ένας για την επιλογή του προγράμματος οδήγησης (Comfort, Range, Performance και Individual) και ένας για την άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος CUPRA (που δεν διαθέτουν οι απλές εκδόσεις), ώστε αν σε προκαλέσει κάποιος στο φανάρι, να μην τσακώνεσαι με την οθόνη και το menu μέχρι να το επιλέξεις. Τέλος στον βασικό εξοπλισμό του θα βρείτε και τα εξαιρετικά σε πλευρική στήριξη Granite Gray bucket καθίσματα. Η σχεδίαση είναι μοντέρνα, με τους σχεδιαστές προφανώς να γνωρίζουν πως το αυτοκίνητο απευθύνεται σε νέους, που έχουν καλή σχέση με την τεχνολογία και τα ηλεκτρονικά συστήματα. Η κεντρική οθόνη αφής των 12in με το “tricky” σύστημα πολυμέσων της VW το οποίο απαιτεί «κάποια» συνήθεια ώστε να μην ψάχνεις τις λειτουργίες του σε χρόνους που προκαλούν εκνευρισμό, τουλάχιστον έχει όμορφα και ευδιάκριτα γραφικά και πλήρη εξοπλισμό σε επίπεδο συστημάτων ψυχαγωγίας, ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού.
Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή, η συναρμογή ακόμα καλύτερη (κάτι πολύ σημαντικό σε ηλεκτρικό μοντέλο που ο παραμικρός τριγμός θα γίνει απόλυτα αισθητός) και ο σπορ χαρακτήρας της κατασκευής έκδηλος από διάφορες λεπτομέρειες σε μπρονζέ χρώμα, στο τιμόνι, στις ραφές και στο ταμπλό.
Οι χώροι του είναι πολύ καλοί ακόμα και για 5 άτομα, καθώς η απουσία του κεντρικού τούνελ επιτρέπει την μεταφορά 3 ατόμων χωρίς να στριμωχτούν (εκτός αν ξεπερνούν το 1.85m), ενώ ο χώρος για τις αποσκευές τους είναι 385lt.
Διαφορετικό
Το CUPRA Born με το πακέτο e-Boost στον δρόμο είναι πολύ ευχάριστο, άμεσο και «ζωντανό» σε κάθε πάτημα του γκαζιού, κρατάει πολύ και στρίβει ελαφρώς υποστροφικά, χωρίς να αντιδράει σε άφημα του γκαζιού ή στην μεταφορά βάρους τόσο πρόθυμα όσο ένα θερμικό μοντέλο με πλατφόρμα MQB. Ακόμα και στο πρόγραμμα CUPRA, το ESP επιτρέπει στην ουρά του να πάρει μία συγκεκριμένη γωνία που θεωρεί ασφαλή και χρήσιμη για να στρίψεις και μετά θα επέμβει αυστηρά, κόβοντάς σου την διάθεση για κάτι παραπάνω. Το τιμόνι του είναι άμεσο και αισθητά βελτιωμένο σε πληροφόρηση σε σχέση με το ID.3, ενώ στο πρόγραμμα CUPRA αποκτά ακόμα μεγαλύτερο βάρος και η ηλεκτρονική ανάρτηση με το προαιρετικό πακέτο DCC (Dynamic Chassis Control με χρέωση 700 ευρώ) και τις 15βαθμίδες ρύθμισης μπορεί να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του εκάστοτε οδηγού. Γενικά είναι άνετο και δεν ενοχλεί παρά τις 19άρες ζάντες (στάνταρ στην έκδοση 231Ps) και στον ανοιχτό δρόμο είναι σταθερό και ευκολοδήγητο χάρη και στο μακρύ του μεταξόνιο. Βέβαια το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο και 58άρα μπαταρία ακόμα δεν είναι «εντελώς» ξέγνοιαστο, αλλά γίνονται βήματα προς αυτήν την κατεύθυνση, με την προσθήκη όλο και περισσότερων ταχυφορτιστών στο εθνικό οδικό δίκτυο. Πάντως αν πρόκειται να το χρησιμοποιείτε συχνά για τέτοιες διαδρομές, καλό είναι να προτιμήσετε την έκδοση με την μεγαλύτερη μπαταρία των 77kWh που κοστίζει μεν 3.600 ευρώ παραπάνω, αλλά έχει και 130km μεγαλύτερη αυτονομία.
Τιμή βασικής έκδοσης Born 58kWh 204Ps: €41.900
Τιμή έκδοσης δοκιμής Born e-Boost 58kWh 231Ps: €43.900
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Sport εμφάνιση | Πολύπλοκο infotainment |
Επιδόσεις | Απουσία one-pedal drive |
Οικονομία χρήσης | |
Χώροι-πρακτικότητα | |
Ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά | |
Τεχνολογία |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Ηλεκτροκινητήρας AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Πίσω, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Συστοιχία ιόντων λιθίου | |
Χωρητικότητα | 62kWh (58kWh ωφέλιμα) | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους πίσω τροχούς | |
Κιβώτιο | 1 σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 340x27mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα 280mm | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7,5Jx19in | |
Ελαστικά | 215/50 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.322 | |
Πλάτος (mm) | 1.809 | |
Ύψος (mm) | 1.540 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.766 | |
Βάρος (kg) | 1.824 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 385 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 231/5.300-7.000 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 31,6/0-5.000 | |
0-100km/h (sec) | 6,6 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 160 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 0 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (kWh/100km) | 15,7-16,7kWh/100km (WLTP) | |
Δοκιμής (kWh/100km) | 19,5kWh/100km | |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | ||
Ονομαστική (km) | 420 | |
Δοκιμής (km) | 310 | |
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ | ||
ΚΜ/Η | SEC | |
0-60 | 3,04 | |
0-80 | 4,42 | |
0-100 | 6,23 | |
0-120 | 8,63 | |
0-140 | 11,72 | |
0-160 | 16,96 | |
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ | ||
Μ | SEC | ΚΜ/Η |
18 | 2,55 | 50,88 |
60 | 4,74 | 84,03 |
100 | 6,30 | 100,52 |
200 | 9,46 | 125,85 |
400 | 14,56 | 154,45 |