Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | BYD |
Μοντέλο | Atto 3 |
Segment | C-SUV |
Power Train | Electric |
«Κινέζικος δράκος»
Αυτή είναι η σχεδιαστική γλώσσα που χρησιμοποιήθηκε, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η BYD, και αν το δεις από μπροστά ή 3/4, τα αιχμηρά φανάρια σε συνδυασμό με την μάσκα σου βγάζουν κάτι ...από φάτσα κινέζικου δράκου! Απ΄ την στιγμή που διάβασα την δήλωση, τώρα το μυαλό μου βλέπει μόνο αυτό, ή όπως λένε και τα αμερικανάκια “Once you see it, you can't unsee it”! Το σχήμα του ATTO 3 είναι εύπεπτο, χωρίς πολλά-πολλά και δεν άκουσα από κανέναν αρνητικά σχόλια, οι Κινέζοι σχεδιαστές με αρχισχεδιαστή τον Γερμανό Wolfgang Egger (έχει περάσει από Audi, Lamborghini, ενώ δικό του παιδί είναι και η πανέμορφη Alfa Romeo 8C Competizione!) έπαιξαν κάπως «εκ του ασφαλούς» ώστε να πουλήσουν καλά σε Κίνα αλλά και στον υπόλοιπο πλανήτη, στοχεύοντας ξεκάθαρα στους ευρωπαίους. Κοιτώντας το προφίλ του BYD αρχικά βλέπεις τις όμορφες καμπύλες όμως σιγά- σιγά παρατηρείς κάτι σημαντικό, μικροί πρόβολοι! Έστειλαν αρκετά προς τα έξω τους 2 άξονες και έχει μεγαλώσει έτσι το μεταξόνιο στα 2,720mm, με το μήκος στα 4,455m μήκος να το τοποθετεί στην καρδιά της C-SUV κατηγορίας.
Ένα «διαφορετικό» εσωτερικό
Εδώ το σχεδιαστικό team είχε αναμφίβολα μεγαλύτερη ελευθερία να σμιλεύσει έναν ιδιαίτερο χώρο για να περνάς τον χρόνο σου. Συρόμενες χειρολαβές ενσωματωμένες στα twitter του premium ηχοσυστήματος Dirac Performance, κυματιστό ταμπλό, κόκκινα λάστιχα στις τσέπες των θυρών που θυμίζουν χορδές κιθάρας, επιλογέας ταχυτήτων-αντιγραφή από μαχητικό αεροσκάφος, και άλλα πολλά, φαίνονται αρχικά ως διασκεδαστικές “gimmick” λεπτομέρειες, αλλά μετά τα δέχεσαι ευχάριστα αφού είναι κομμάτι του εκκεντρικού χαρακτήρα του ATTO 3. Ο χρωματικός συνδυασμός σε λευκό και μπλε είναι καλοδεχούμενος (δεν μπορείς να κάνεις και αλλιώς, είναι ο μοναδικός!), κάνει το εσωτερικό να δείχνει φωτεινό και μεγαλύτερο οπτικά. Εδώ μπαίνει στο παιχνίδι η πολύ μεγάλη ηλιοροφή, στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις, που κάνει το εσωτερικό ακόμη πιο...ευάερο και ευήλιο, στο BYD δεν πρόκειται κανείς να νιώσει κλειστοφοβικά! Η αίσθηση ποιότητας των υλικών είναι πολύ καλή, πολύ κοντά στο μέσο όρο της «απαιτητικής» κατηγορίας, με τα vegan δέρματα να «το ανεβάζουν» στα επίπεδα των Γερμανών, όμως δεν μπορούμε από τώρα να ξέρουμε για τη διάρκεια τους στον χρόνο. Η συναρμογή πάντως πείθει καθώς τις μέρες που το είχα στα χέρια μου πολύ σπάνια άκουσα κάποιον μικροτριγμό.
Τώρα πάμε στο κομμάτι που τραβάει το βλέμμα αμέσως και ξεχνάς τα υπόλοιπα, την μεγάλη, άμεση στις εντολές, οθόνη αφής 12,8in (15,5in στις κορυφαίες εκδόσεις) που μπορεί να περιστρέφεται -ναι, περιστρέφεται- προσφέροντας οριζόντια ή κάθετη διάταξη ανάλογα με το τι χρειάζεσαι. Έξυπνο χαρακτηριστικό, βολικό και σίγουρα εντυπωσιακό. Μπαίνω στο menu για να δω πόσο εύκολο είναι στην χρήση (όχι απ΄ τα ευκολότερα της κατηγορίας, αλλά το μαθαίνεις γρήγορα) και αρχίζω να χασκογελάω. Είναι αυτονόητο πως η Ελλάδα έχει μια πολύ μικρή αγορά, ιδίως αν την συγκρίνεις με την μεγάλη Γερμανική ή, ακόμη χειρότερα, με την γιγαντιαία Κινεζική. Αλλά έναν άνθρωπο που γνωρίζει ελληνικά να κάτσει και να ελέγξει τις μεταφράσεις στο menu θα μπορούσαν να τον βάλουν. Το Sport (στην επιλογή αίσθησης τιμονιού και πέδησης) το μεταφράζει ως Άθλημα, ενώ στο Equalizer του ηχοσυστήματος τις επιλογές Country και Rock ως Χώρα και Βράχο αντίστοιχα, πράγματα που διορθώνονται πανεύκολα με ένα software update.
Υπάρχει όμως κι ένα λίγο μελανό κομμάτι του εσωτερικού, το «άτιμο» κάθισμα! Ενώ είναι άνετο (σε συγκρατεί σωστά στα πλευρά και ελάχιστα στους γοφούς), το προσκέφαλο είναι ενσωματωμένο και η κάτω του καμπύλη, εκεί που ενώνεται με την πλάτη του καθίσματος, εμένα μου κάθονταν χαμηλά, οπότε με χτυπούσε ανάμεσα στους ώμους και ήταν κάπως εκνευριστικό. Μετά από μια ολόκληρη ημέρα προσπαθώντας να μην έχω αυτή την ενόχληση, κατάφερα να ρυθμίσω όσο καλύτερα γίνονταν την θέση οδήγησης, αλλά ποτέ δεν ήρθε ακριβώς στα μέτρα μου. Οι Κινέζοι φαίνεται χρησιμοποιούν λίγο διαφορετικό σωματότυπο στις μετρήσεις τους απ΄ ότι οι Ευρωπαίοι/Ιάπωνες/Κορεάτες, έτσι αν είσαι άνω του 1,80m (μακρύ κορμό), ίσως να μην σου ταιριάξει τέλεια. Κάτι που επίσης θα ενοχλήσει τους ψηλούς οδηγούς είναι η αδυναμία ρύθμισης του τιμονιού σε βάθος, κάτι που δεν συναντάμε σε κανένα άλλο μοντέλο της κατηγορίας. Ο πίνακας οργάνων 5in πίσω από το τιμόνι είναι μικρός σε μέγεθος και εμφανίζει όλες τις βασικές πληροφορίες που χρειάζεται ο οδηγός (ταχύτητα, ποσοστό μπαταρίας, υπολειπόμενη αυτονομία, οδηγικό προφίλ κ.α.) με κάπως μικρά και δυσδιάκριτα γραφικά. Οι πίσω επιβάτες θα βολευτούν μια χαρά, έχοντας αξιοπρεπή χώρο για το κεφάλι και τα πόδια και τη δυνατότητα να βάλουν τα πέλματα κάτω από τα εμπρός καθίσματα -κάτι που δεν ίσχυε στο Seal. Αντίστοιχα θετική εικόνα έχουμε και στον χώρο αποσκευών που φτάνει τα 440lt και διπλό δάπεδο για να αποθηκεύεις με άνεση τα καλώδια φόρτισης.
Ο εξοπλισμός ασφαλείας και άνεσης του ATTO 3, φουλ και υπεραρκετός από την βασική έκδοση Comfort! Περιλαμβάνει, μεταξύ αρκετών άλλων πολλά συστήματα υποβοήθησης όπως Adaptive Cruise Control, αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (AEB), αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας, έλεγχο 360ο από κάμερες, και σύστημα προειδοποίησης εκτροπής λωρίδας (LDW), αν και η αυτόματη διόρθωση είναι παραπάνω από έντονη και μερικές φορές έως και ενοχλητική. Επίσης, διαθέτει διζωνικό κλιματισμό (η αντλία θερμότητας είναι στάνταρ προς όφελος της κατανάλωσης ενέργειας) και ηλεκτρικά και θερμαινόμενα καθίσματα, που κάνουν την καθημερινή συμβίωση άνετη και ευχάριστη. Από την στιγμή που θα μπεις στο παγωμένο όχημα, σε λιγότερο από 1 λεπτό αρχίζεις και ζεσταίνεσαι.
Τι υπάρχει από κάτω?
Η e-Platform 3.0, είναι μια προηγμένη αρχιτεκτονική ειδικά σχεδιασμένη για ηλεκτρικά οχήματα. Αυτή η πλατφόρμα εξασφαλίζει χαμηλότερο κέντρο βάρους, καλύτερη κατανομή και βελτιωμένη αεροδυναμική. Παράλληλα, προσφέρει υψηλή αποδοτικότητα στον ενεργειακό έλεγχο και αυξημένη ασφάλεια μέσω της στιβαρής και θωρακισμένης κατασκευής της.
H BYD ξεκίνησε πριν 30 χρόνια να κατασκευάζει μπαταρίες και αυτή την στιγμή είναι ο δεύτερος (πίσω απ΄ την επίσης Κινεζική CATL) μεγαλύτερος κατασκευαστής μπαταριών αυτοκινήτων στον πλανήτη! Οπότε το ATTO 3 δεν θα μπορούσε πάρα να φοράει μια 100% δική της μπαταρία που την ονομάζουν Blade, χωρητικότητας 60,4kWh, με αυτονομία που φτάνει τα 420km στον κύκλο WLTP. Η μπαταρία χρησιμοποιεί τεχνολογία LFP (φωσφορικού σιδήρου-λίθιο, καθόλου κοβάλτιο), που φημίζεται για την ασφάλεια και την ανθεκτικότητά της, με ενεργειακή πυκνότητα 140Wh/kg, η BYD μιλάει για διάρκεια ζωής 5 χιλιάδων κύκλων ή χοντρικά 2 εκατομμυρίων χιλιομέτρων! Η BYD ανακοινώνει βάρος κοντά στα 420kg για την μπαταρία του Atto 3. Ταυτόχρονα είναι πολύ ανθεκτική σε δοκιμές διάτρησης, καθώς το πλαίσιο αποτελεί δομικό στοιχείο της συστοιχίας μπαταριών, αυξάνοντας έτσι την συνολική ακαμψία! Οπότε δεν είναι καθόλου περίεργο που στις δοκιμές ασφάλειας του EuroNCAP, το ATTO 3 απέσπασε πέντε αστέρια.
Το ηλεκτρομοτέρ απόδοσης 204Ps και 31,6kgm, είναι τοποθετημένο στον εμπρός άξονα, χρησιμοποιεί τεχνολογία σύγχρονου τύπου μόνιμου μαγνήτη (Permanent Magnet Synchronous Motor) για βελτιωμένη απόδοση και μειωμένες απώλειες. Σε συνδυασμό με την άμεση απόκριση του ηλεκτρομοτέρ, κάνει την καθημερινή οδήγηση άνετη και αν θες σπιρτόζικη. Η ανάκτηση ενέργειας είναι πολύ καλή, με τρία επίπεδα ρύθμισης που σου δίνουν την ελευθερία να προσαρμόσεις την οδήγησή σου. Θέλεις να «ρολάρει» στην εθνική και να μην κόβει αμέσως; Κανένα πρόβλημα. Θέλεις να φρενάρει έντονα και να φορτίζει περισσότερο την μπαταρία; Γίνεται κι αυτό. Ακόμη και στο μέγιστο επίπεδο, το φρενάρισμα είναι αδύναμο και σε καμία περίπτωση δεν πλησιάζει το one-pedal drive.
Άνεση πρωτίστως
Με διάταξη MacPherson μπροστά και πολλαπλών συνδέσμων πίσω, το ATTO 3 είναι εξοπλισμένο με ένα απρόσμενα ακριβό συνδυασμό! Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι προσανατολισμένη ξεκάθαρα προς την άνεση. Απορροφά εύκολα τις ανωμαλίες του δρόμου, κρατώντας την καμπίνα ήσυχη και τους επιβάτες χαλαρούς. Ταιριάζει με τον χαρακτήρα του ως οικογενειακό SUV, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως έχει 17,5cm απόσταση απ΄ το έδαφος και βάρος 1.750kg (αρκετά ελαφρύ για ηλεκτρικό C-SUV βέβαια). Άρα το να παίρνει κάποιες κλίσεις είναι απόλυτα λογικό, ίσως σε αγχώσει λίγο στην πρώτη στροφή που θα αποφασίσεις να «επιτεθείς» όμως στην πραγματικότητα κρατάει σωστά. Τα Continental EcoContact 6Q λάστιχα διαστάσεων 235/50 στις 18άρες ζάντες προσφέρουν αρκετή πρόσφυση οπότε το BYD δεν πρόκειται να σε προδώσει. Ακόμα και να επιλέξεις το Sport Mode ανάμεσα από τα 3 διαθέσιμα, οι σπορ ορέξεις σου και η διάθεση για γρήγορη οδήγηση θα εξανεμιστούν γρήγορα, τσάμπα ο κόπος και η extra κατανάλωση ενέργειας, δεν θα κερδίσεις τίποτα σε οδηγικό επίπεδο. Το ATTO 3 είναι απολυτά φιλικό και υποστροφικό στο όριο με το πίσω τμήμα να είναι σταθερότατο.
Φρενάρεις δυνατά με το Regen και τα καλά ρυθμισμένα φρένα (με μέτρια αίσθηση από το πεντάλ) πριν την στροφή, στρίβεις ήρεμα (παραδόξως το τιμόνι είναι καλύτερο απ΄ ότι περιμένεις), πατάς τέρμα το γκάζι στην έξοδο. Η ροπή των 31,6kgm είναι πάντα εκεί, έτοιμη να σε «τραβήξει» άμεσα μπροστά, οποιοσδήποτε άλλος τρόπος θα είναι πιο αργός! Από στάση το BYD είναι γρήγορο, το VBOX έγραψε 7,41sec για το 0-100km/h (7,3sec λέει η εταιρεία), ενώ για το τετρακοσάρι ήθελε 15,6sec, παρόμοιο με BMW 520d 197 ίππων!
Παρόλα αυτά η κατανάλωσή του είναι πολύ καλή (εταιρεία που κατασκευάζει μπαταρίες είναι, ξέρει να διαχειρίζεται σωστά την ενεργεία), έτσι μέσα στην πόλη παίζεις στο 15,1-15,4kWh/100km, ανεβαίνει στα 17-17,5kWh/100km σε μεικτό κύκλο και περίπου 23kWh/100km με 120km/h σταθερά στην εθνική. Οπότε η αυτονομία είναι 380-390km μέσα στην πόλη και περίπου 270km στην εθνική. Βέβαια σε DC ταχυφορτιστή θέλει 29min για να ανέβει απ΄ το 30 στο 80% και αυτό γιατί το σύστημα ελέγχου της μπαταρίας επιτρέπει ταχύτητα μέχρι τα 88kW, αρκετά κάτω από τον ανταγωνισμό δηλαδή. Σε AC φορτιστή (wallbox σπιτιού π.χ.) φορτίζει με ισχύ 11kW και για πλήρη φόρτιση θέλει εξήμισι ώρες, πολύ καλός χρόνος.
ATTACK
Οι Κινέζοι είναι αμείλικτοι. Το όποια μειονεκτήματα βρήκα είναι πραγματικά μικρά για μία εταιρεία που κατασκεύασε το πρώτο της αυτοκίνητο μόλις 19 χρόνια πριν! Το ATTO 3 με την ιδιαίτερα επιθετική τιμή των €26.525 (περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση και ένα πρόσθετο Electric bonus της BYD) είναι ένα άνετο και ισορροπημένο, funky, καθημερινό όχημα στην κατηγορία των C-SUV με ελάχιστο ανταγωνισμό στα χρήματα που κοστίζει. Αν βάλουμε το “EV” χαρακτηριστικό στην εξίσωση, ο ανταγωνισμός είναι μηδαμινός, με το ATTO 3 να στοχεύει την κορυφή.
Τιμή Βασικής Έκδοσης ATTO 3 60,4kwh 204Ps Comfort: €26.525
Τιμή Έκδοσης Δοκιμής ATTO 3 60,4kwh 204Ps Design: €28.041
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΡΕΛΛΑΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Τιμή | Αδύναμο σύστημα ανάκτησης |
Σχεδίαση αμαξώματος-εσωτερικού | Κλίσεις αμαξώματος υπό πίεση |
Ποιότητα κατασκευής | Φόρτιση DC έως 88kw |
Εξοπλισμός | |
Χώροι | |
Άνεση | |
Κατανάλωση ενέργειας |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Σύγχρονο ηλεκτρικό μοτέρ μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Συστοιχία φωσφορικού σιδήρου-λιθίου | |
Χωρητικότητα | 60,4kWh | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους εμπρός τροχούς | |
Κιβώτιο | Μιας σχέσης | |
Διαφορικά | Ελεύθερα | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.455 | |
Ύψος (mm) | 1.615 | |
Πλάτος (mm) | 1.875 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.720 | |
Βάρος (kg) | 1.750 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 440 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Πολλαπλοί σύνδεσμοι, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 8Jx18in | |
Ελαστικά | 235/50 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps) | 204 | |
Ονομαστική ροπή (kgm) | 32 | |
0-100km/h (sec) | 7,3 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 160 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική κατά WLTP (kWh/100km) | 14,3 | |
Δοκιμής (kWh/100km) | 16,1 | |
Ονομαστική Αυτονομία (km) | 420 | |
Αυτονομία Δοκιμής (km) | 380 |