Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Ταυτότητα Αυτοκινήτου
Μάρκα BMW
Μοντέλο X1
Segment C-SUV
Power Train Electric
Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Ο αρχηγός της κλάσης

Σε μια από τις ανταγωνιστικότερες κατηγορίες της αγοράς, αυτή των C-SUV, ο «πόλεμος» μεταξύ των εταιρειών είναι πλέον ανελέητος, με συνεχείς βομβαρδισμούς νέων αξιόλογων μοντέλων, που κάνουν την δουλειά μας πολύ δύσκολη. Όταν οδηγείς 4, 5, ή ακόμα και 10 παρόμοια σε χαρακτηριστικά καινούργια αυτοκίνητα, με παραπλήσιες διαστάσεις, τεχνολογία και ποιότητα, είναι πραγματικά δύσκολο να μην τα «τσουβαλιάσεις» όλα σε ένα κείμενο, στο οποίο θα μπορούσε απλά να αλλάζει το όνομα του μοντέλου και να ισχύουν όλα τα υπόλοιπα.

Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Η νέα BMW X1 όμως, ειδικά στην κορυφαία ηλεκτρική της έκδοση, δεν μπαίνει εύκολα σε αυτό το τσουβάλι. Μοιάζει να μην ανήκει καν σε αυτήν την κατηγορία, με την αψεγάδιαστη ποιότητα κατασκευής, την εξαιρετική ηχομόνωση, την δυναμική εμφάνιση, ειδικά με το πακέτο Μ Sport που την μεταμορφώνει, αλλά και με το ηλεκτρικό powertrain των δύο κινητήρων, που όσο και να θέλουμε να μείνουν στην αγορά για πάντα οι βενζινοκινητήρες, από μεριάς δύναμης και απόκρισης δεν συγκρίνονται.

Αν και είναι η μικρότερη από τα SUV της BMW, δεν υστερεί σε τίποτα έναντι των μεγαλύτερων X αδερφών της, πέραν των μεγαλύτερων χώρων, κάτι που μάλλον θα απασχολήσει πολύ λίγους, γιατί ούτε πολυμελείς οικογένειες υπάρχουν πια, ούτε πολυήμερες διακοπές. Εξάλλου, με 4.500mm μήκος, 1.845mm πλάτος και 2.692mm μεταξόνιο, δεν την λες μικρή σε καμία περίπτωση. Ο χώρος αποσκευών των 490lt (μόλις 10lt μικρότερος σε σχέση με τις τετρακίνητες εκδόσεις με θερμικά μοτέρ) είναι και αυτός υπέρ αρκετός και κάτι μου λέει πως αυτή η Χ1 δεν θα τσακίσει απλά τον ανταγωνισμό, αλλά θα δημιουργήσει «προβλήματα» ακόμα και στις μεγαλύτερες αδερφές της.

Frozen Grey Goddess

Η εμφάνιση της είναι άκρως δυναμική, με τα LED φωτιστικά σώματα που εκτείνονται μέχρι τα φτερά, την μεγάλη γρίλια και το πίσω μέρος με τα ανάγλυφα φανάρια και το χαμηλό τελείωμα της οροφής, που της προσδίδει κορυφαίο αεροδυναμικό συντελεστή Cd 0,26.

Η σχεδίαση της καμπίνας συμβαδίζει με την νέα φιλοσοφία της BMW, χρησιμοποιώντας τις διπλές οθόνες Curved Display με διαγώνιο 10,25in για τον πίνακα οργάνων και 10,7in για τον έλεγχο του infotainment. Ο περιστροφικός διακόπτης των προηγούμενων γενεών έχει καταργηθεί, όπως και τα περισσότερα φυσικά κουμπιά, αλλά ευτυχώς ο έλεγχος του ηχοσυστήματος γίνεται εκτός μενού. Οι ρυθμίσεις του κλιματισμού γίνονται μεν από την οθόνη, υπάρχουν όμως 2 μπάρες ελέγχου ανεξάρτητα από πού βρίσκεσαι στο μενού, για πιο γρήγορη πρόσβαση.

Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Η νεότερη γενιά του iDriveOS 8 είναι προσανατολισμένη στον έλεγχο των συστημάτων μέσω αφής και φωνητικών εντολών, κάτι που συνάδει φυσικά και με την εποχή μας, αρέσει δεν αρέσει σε «εμάς» τους παλιότερους. Η ποιότητα είναι κορυφαία σε υλικά και συναρμογή, χωρίς να ακούγεται ο παραμικρός τριγμός, αλλά -προσωπικά- προτιμώ το ταμπλό των μοντέλων της BMW πριν 2-3 χρόνια, όπου η σχεδίαση δεν στηριζόταν στις οθόνες. Μόδα είναι το «ντύσιμο» του ταμπλό με οθόνες και ελπίζω να περάσει, αλλά και να μην περάσει δεν θα αποτελούσε ποτέ τροχοπέδη στο να αγοράσω ένα τόσο καλό αυτοκίνητο.

iΧ Μ Sport

Γράμματα που συναντούμε πλέον συχνά στην πίσω πόρτα των BMW με τον εξηλεκτρισμό που έχει κάνει σε ολόκληρη την γκάμα της να έχει αφήσει ελάχιστα μοντέλα χωρίς την επιλογή plug-in υβριδικής ή αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης. Η νέα Χ1 ξεχωρίζει εξωτερικά από τις θερμικές «αδερφές» της από το γαλάζιο περίγραμμα της κεντρικής μάσκας και το μικρό «i» πάνω αριστερά, ενώ πίσω, την θέση των εξατμίσεων στον διαχύτη έχουν πάρει δύο γαλάζια καλύμματα που τουλάχιστον ταιριάζουν με το πραγματικά εκπληκτικό σατινέ χρώμα Frozen Pure Grey (+2.877 ευρώ) της συγκεκριμένης, το οποίο να σημειωθεί πως δεν λερώνεται εύκολα. Το πακέτο M Sport κοστίζει extra 5.024 ευρώ και παρότι είναι υπολογίσιμο ποσό, σίγουρα θα πρέπει να το σκεφτείτε αν την επιλέξετε, γιατί κάνει το αυτοκίνητο πολύ πιο όμορφο και καλύτερο στο δρόμο.

Εκτός από το διαφορετικό bodykit αμαξώματος, περιλαμβάνει ζάντες 19in, πιο σφιχτή ανάρτηση, σπορ καθίσματα και διάκοσμο στο εσωτερικό, μαύρη επένδυση ουρανού, σπορ τιμόνι κ.α. Το πακέτο αυτό ταιριάζει γάντι με το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης 5ης γενιάς eDrive Technology, που περιλαμβάνει δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν για κάθε άξονα, με κιβώτιο ταχυτήτων μίας σχέσης. Η συνδυαστική ισχύς των 2 μοτέρ είναι 313Ps, με 50,4kgm ροπής, παντού. Το παντού το λέω γιατί βλέπουμε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα επιδόσεις που «κανονικά» δεν συνάδουν με την αναλογία κιλών/ίππο, όπως γίνεται στα θερμικά.

Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Έχουν το πλεονέκτημα να βρίσκονται πάντα στην μέγιστη ισχύ, σαν να έχουμε ένα θερμικό κινητήρα να δουλεύει μόνιμα στις 7.000rpm για παράδειγμα και να μεταβάλλουμε συνεχώς την σχέση μετάδοσης. Αυτό τους χαρίζει άμεση και συνεχή δύναμη, που στην συγκεκριμένη περίπτωση εδώ επιταχύνει τα 2.085kg του αμαξώματος (+90kg του οδηγού) σε μόλις 5,12sec από στάση στα πρώτα 100km/h, μισό δευτερόλεπτο κάτω από όσο δηλώνει η BMW. Το μικρό paddle πίσω από το τιμόνι που γράφει boost mode και αυξάνει ελαφρώς την ισχύ για 10sec μάλλον έκανε την δουλειά του.

Ο αντίστοιχος χρόνος από θερμικό με το ίδιο βάρος και την ίδια ιπποδύναμη θα ήταν περίπου 6,5sec. Η τελική του ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180km/h, τα οποία φτάνει σε μόλις 16,5sec έχοντας περάσει τα 400m από στάση σε 13,42sec με 167,38km/h. Αστείες επιδόσεις από οικογενειακό SUV, είναι για να κάνεις πλάκα στον κόσμο. Μην το παρακάνουμε όμως, για να φτάσουν τα 64,7kWh της αξιοποιήσιμης ενέργειας που έχει αποθηκευμένα η μπαταρία να βγάλουμε την εβδομάδα, κάτι απόλυτα εφικτό αφού εντός πόλης τα 400km πραγματικής αυτονομίας είναι μια αξιοπρεπής τιμή.

Μόνο γκάζι;

Όχι, δεν έχει μόνο γκάζι και μετά προσευχή. Και τα φρένα της είναι δυνατά και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (στάνταρ στην έκδοση xDrive30) ελέγχει απόλυτα το βαρύ αμάξωμα. Το πεντάλ του φρένου είναι εξαιρετικό, παρά τον διπλό ρόλο που έχει να υπηρετήσει, ένα σημείο που τα περισσότερα ηλεκτρικά και υβριδικά μοντέλα της αγοράς πάσχουν, μιας και η μετάβαση από την απλή επιβράδυνση με τους κινητήρες για ανάκτηση ενέργειας και την πραγματική χρήση των φρένων είναι πολύ δύσκολο να μην γίνεται αισθητή στο πεντάλ. Η BMW -μαζί με την Porsche- είναι κορυφαίες σε αυτόν τον τομέα. Επίσης και στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς είναι σε κορυφαίο επίπεδο, με την χαμηλά τοποθετημένη μπαταρία να διατηρεί το κέντρο βάρους χαμηλά, με αποτέλεσμα να μην υστερεί από τις θερμικές X1 σε κράτημα.

Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Μόνο στο απόλυτο όριο θα προσέξει κάποιος διαφορά, η οποία οφείλεται στην αδράνεια που φέρνει μαζί του το επιπλέον βάρος, ακόμα και αν είναι στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου, αλλά η άφθονη δύναμη και η άμεση απόκριση των κινητήρων δεν σε αφήνουν να το καταλάβεις. Το τιμόνι της, χωρίς να είναι κακό ή ελλιπές σε πληροφορία, δεν είναι στο επίπεδο που μας έχουν συνηθίσει τα τιμόνια με το γαλανόλευκο σήμα στο κέντρο, αλλά... αυτό συμβαίνει επειδή τα περισσότερα από αυτά ήταν πισωκίνητα.

Η αλήθεια είναι πως επειδή αποφεύγουμε λόγω αυτονομίας και ελλιπούς δικτύου φόρτισης να κάνουμε μακρινά ταξίδια με ηλεκτρικά μοντέλα, δεν μας δίνεται εύκολα η ευκαιρία να τα οδηγήσουμε σε επαρχιακό οδικό δίκτυο, σε βουνά, σε δρόμους με στροφές κτλ για να υπάρχει μια πιο σωστή σύγκριση με τα υπόλοιπα, αλλά αυτό σύντομα θα αλλάξει, αφού όλο και περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα κατακλύζουν την αγορά και το δίκτυο -θέλοντας και μη- θα πρέπει να εμπλουτιστεί με περισσότερους σταθμούς φόρτισης.

Test: BMW iX1 xDrive30 313Ps

Η μπαταρία του iX1 πάντως υποστηρίζει φόρτιση μέχρι 130W και μπορεί να φορτίσει από άδεια στο 80% σε 30 λεπτά ή σε μία ώρα με φορτιστή των 50kWh. Στο σπίτι με φορτιστή 11kWh θα χρειαστεί 7 ώρες, ενώ με 22kWh θα γεμίσει σε 3 ώρες. Με αυτές τις δυνατότητες φόρτισης, μια στάση μισής ώρας κάθε 300km δεν είναι και τίποτα τραγικό... έτσι κι αλλιώς ένα διάλειμμα για ξεκούραση οι περισσότεροι το κάνουν, αρκεί να υπάρχουν παντού σταθμοί (με παραπάνω από μία ή δύο υποδοχές φόρτισης).

Η τιμή της, όπως την βλέπετε στις φωτογραφίες, είναι λίγο τσιμπημένη, με το πακέτο M Sport, το εκπληκτικό γκρι χρώμα Frozen και τον πλούσιο εξοπλισμό, αλλά μια «απλή» iX1 XDrive30 κοστίζει €54.990. Αν βέβαια μπορείτε να ζήσετε και με 204Ps, μπορείτε να επιλέξετε την δικίνητη έκδοση eDrive20 που κοστίζει από €47.400.

Τιμή βασικής έκδοσης iX1 eDrive20 204Ps: €47.400

Τιμή έκδοσης δοκιμής iX1 xDrive30 M Sport 313Ps: €54.990

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Επιδόσεις Αίσθηση τιμονιού
Οδική συμπεριφορά Δεν θα λέγαμε όχι σε λίγο μεγαλύτερη μπαταρία
Ποιότητα κατασκευής
Χώροι
Εμφάνιση
Εξοπλισμός
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
Τύπος2 Ηλεκτροκινητήρες AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη
ΘέσηΕμπρός & Πίσω
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΤύποςΣυστοιχία ιόντων λιθίου
Χωρητικότητα64,7kWh (ωφέλιμα)
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΠολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους τέσσερις τροχούς
ΚιβώτιοΑυτόματο 1 σχέσης
ΔιαφορικάΕλεύθερα
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι 330x24mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΑεριζόμενοι δίσκοι 300x20mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες8Jx19in
Ελαστικά245/45
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.500
Πλάτος (mm)1.845
Ύψος (mm)1.616
Μεταξόνιο (mm)2.692
Βάρος (kg)2.085
Χώρος αποσκευών (lt)490 - 1.495
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps)313
Ονομαστική ροπή (kgm)50,4
0-100km/h (sec)5,6
Τελική ταχύτητα (km/h)180 (Ηλ. Περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km)0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km)16,9-18,1kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km)18kWh/100km
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
Ονομαστική (km)416-439
Δοκιμής (km)390
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/Η
54,91
89,97
107,83
135,68
167,38