Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Smart |
Μοντέλο | EQ ForTwo |
Segment | Α-Segment |
Power Train | Electric |
Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι καινούριο “concept” για το έξυπνο αυτοκινητάκι της Mercedes-Benz, αφού στην εξέλιξη της πρώτης γενιάς του μοντέλου υπήρχαν σκέψεις για τέτοια έκδοση. Το 2007 παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά του μοντέλου που εξοπλιζόταν με ηλεκτρικό σύστημα -Smart Fortwo Electric Drive- και με την Mercedes-Benz να έχει ταχθεί υπέρ της ηλεκτροκίνησης δεν θα μπορούσε να μην προσφέρει ηλεκτρικό σύστημα κίνησης και στην τρίτη γενιά του μοντέλου.
Το μήκος του Smart παραμένει στα 2,7m, όμως το πλάτος του έχει αυξηθεί (1.663mm) με αποτέλεσμα να είναι μεγαλύτερος ο χώρος για τους δύο επιβάτες στο εσωτερικό. Οι τρομερά μαζεμένες διαστάσεις το κάνουν MVP εντός πόλεως, με το παρκάρισμα να εξακολουθεί να αποτελεί υπόθεση «παιχνίδι» ακόμα και για ανθρώπους που δεν τα πάνε καλά με το συγκεκριμένο «άθλημα».
Smart looks
Η ηλεκτροκίνητη έκδοση ξεχωρίζει από τα LED φωτιστικά σώματα στο εμπρός μέρος, αλλά και την κυψελωτή μάσκα που είναι βαμμένη αποκλειστικά στο χρώμα του αμαξώματος. Το σήμα με το χαρακτηριστικό “ΕQ” στο μπροστινό μέρος και στα πλαίσια των καθρεπτών «προμηνύει» την ηλεκτρική ταυτότητα του μοντέλου.
Στο εσωτερικό, οι αλλαγές είναι περισσότερο «χτυπητές» με την κεντρική κονσόλα να έχει ανασχεδιαστεί για να φιλοξενήσει την μεγαλύτερη οθόνη αφής 8in με το ανανεωμένο και αρκετά απλό σύστημα infotainment που εκτός από τη συνδεσιμότητα με τα smartphones, το σύστημα πλοήγησης και το ηχοσύστημα, παρέχει ενδείξεις για την ροή της ενέργειας κατά την κίνηση. Η ποιότητα κατασκευής είναι σε υψηλό επίπεδο, οι χώροι για αντικείμενα είναι αρκετές -για την φύση του μοντέλου- και το μόνο που θα ενοχλήσει είναι η ορατότητα προς τα πίσω.
Ο οδηγός έχει μπροστά του έναν αναλογικό πίνακα οργάνων με μία μικρή ψηφιακή οθόνη, την «ηλεκτρική διαφορά» κάνει όμως το επιπλέον οργανάκι στην αριστερή μεριά του ταμπλό, που ενημερώνει για την λειτουργία του ηλεκτρομοτέρ, την ανάκτηση ενέργειας, αλλά και το υπόλοιπο της μπαταρίας.
Η καμπίνα ξεχωρίζει για την ευρυχωρία της. Ακόμα και δύο μεγαλόσωμοι επιβάτες δεν θα έχουν κανένα θέμα να βολευτούν στα καθίσματα, διαθέτοντας απόλυτα επαρκείς χώρους και για το κεφάλι και για τα πόδια. Ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα 260lt είναι επίσης αρκετός για αυτοκίνητο με μήκος 2,7m.
Under tray
Η ηλεκτρική «καρδιά» του Smart EQ αποδίδει 82Ps και 16,3kgm ροπής και βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το χώρο αποσκευών. Αντλεί ενέργεια από μία συστοιχία μπαταριών χωρητικότητας 17,6kWh που εντοπίζονται στο δάπεδο του αυτοκινήτου. Η μικρή χωρητικότητα αποτελεί και το μοναδικό «αγκάθι» στην καθημερινή διαδικασία αφού μπορεί η εταιρεία να ανακοινώνει αυτονομία 159km, όμως στην πράξη είναι πολύ δύσκολο να ξεπεράσεις τα 130km. Τις 7 ημέρες που το είχα για δοκιμή έψαχνα να φορτίσω το «λαίμαργο» Smart EQ σε κάθε ευκαιρία, αφού η κατανάλωση με το σύστημα κλιματισμού ενεργοποιημένο κυμαίνεται στα 18-19kWh/100km, νούμερο εξαιρετικά υψηλό για μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο με βάρος 1.095kg. Υπάρχει πρόγραμμα ECO που ευνοεί περισσότερο την αυτονομία περιορίζοντας την ισχύ και την απόκριση του ηλεκτροκινητήρα, όμως μειώνει σημαντικά και την απόδοση του κλιματιστικού, που όπως καταλαβαίνετε κατακαλόκαιρο στην Αθήνα, το συγκεκριμένο mode μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο το βράδυ.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τη φόρτιση, προσφέρει την επιλογή ενσωματωμένου φορτιστή 4,6kW ή, χωρίς επιπλέον χρέωση, 22kW. Στην δεύτερη περίπτωση όμως θα πρέπει να ξεχάσετε την φόρτιση σε οικιακή πρίζα. Η φόρτιση από το 10 έως το 80% απαιτεί 40 λεπτά σε Wallbox ισχύος 22kW, 3,5 ώρες χρησιμοποιώντας Wallbox 7,2kW ή περίπου 6-7 ώρες χρησιμοποιώντας οικιακή παροχή.
Αυστηρά εντός πόλεως
Η οδήγηση του ηλεκτρικού Smart αποτελεί μία ευχάριστη διαδικασία, αυστηρά όμως εντός πόλεως. Η ευκολία μετακίνησης και η ευελιξία του σε στενά είναι μοναδικά (κύκλος στροφής μόλις 6,95m), με το χαμηλό επίπεδο θορύβου να ενισχύει την ιδανικότητα του «πακέτου» για καθημερινή μετακίνηση. Μέχρι τα 80km/h έχει εξαιρετική ζωντάνια κάτι που φαίνεται από το 0-60km/h που ολοκληρώνεται σε 4,8sec, ενώ η τελική ταχύτητα του περιορίζεται στα 130km/h. Περίεργη είναι η επιλογή των μηχανικών να μην συμπεριλάβουν μία λειτουργία B με πιο έντονη ανάκτηση ενέργειας, με το Smart EQ να χρησιμοποιεί το ραντάρ απόστασης για να τη ρυθμίσει όχι ιδιαίτερα πετυχημένα και πάντα με την επιβράδυνση να μην είναι έντονη.
Η διαφορετική (λόγω αυξημένου βάρους) ρύθμιση της ανάρτησης διατηρεί ένα καλό επίπεδο άνεσης χωρίς ωστόσο να μην υπάρχουν φορές που οι έντονες εγκάρσιες ανωμαλίες δεν καταφέρνουν να φιλτραριστούν επαρκώς και μεταφέρονται στο εσωτερικό. Ο θόρυβος κύλισης είναι αισθητός χωρίς ποτέ να ενοχλεί, ενώ τα φρένα είναι προοδευτικά, θέλουν όμως όπως τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λίγο χρόνο εξοικείωσης. Τα επίπεδα πρόσφυσης είναι σχετικά ψηλά και η οδική συμπεριφορά είναι πάντοτε φιλική και ασφαλής, χωρίς φυσικά να προδιαθέτει για γρήγορη οδήγηση.
Το ηλεκτρικό Smart παραμένει εξαιρετικά στιλάτο, απίστευτα πρακτικό και ευέλικτο εντός πόλεως, με τον ηλεκτροκινητήρα να παρέχει ζωντανές επιδόσεις και να μειώνει δραματικά το κόστος χρήσης. Η αυτονομία του δεν είναι μεγάλη και σε αναγκάζει να ψάχνεις συχνά για θέση φόρτισης, όμως ακόμα και έτσι, αποτελεί μία δελεαστική εναλλακτική για την καθημερινότητα στην πόλη. Διαθέτει πολλές επιλογές εξατομίκευσης και ξεκινάει από τις €25.990, ενώ με το όφελος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» φτάνει περίπου τις €20.000.
Τιμή βασικής έκδοσης Fortwo Coupe EQ 82Ps: €25.990
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Κ. ΒΟΥΡΒΑΧΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Design | Τιμή |
Τρομερή ευελιξία εντός πόλεως | Μικρή αυτονομία |
Βολικό και ευκίνητο | Άνεση στις εγκάρσιες ανωμαλίες |
Ζωντανές επιδόσεις | |
Χώροι για 2 επιβάτες |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Ηλεκτροκινητήρας σύγχρονου τύπου, μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Πίσω | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Συστοιχία ιόντων λιθίου | |
Χωρητικότητα | 17,6kWh | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους πίσω τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο 1 σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Άξονας De Dion, αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 5J x 15in μπροστά, 6J x 16in | |
Ελαστικά | 165/65 μπροστά, 185/50 πίσω | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 2.695 | |
Ύψος (mm) | 1.555 | |
Πλάτος (mm) | 1.663 | |
Μεταξόνιο (mm) | 1.873 | |
Βάρος (kg) | 1.095 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 260 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 82 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 16,3 | |
0-100km/h (sec) | 11,5 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 130 (Ηλ.περιορισμένη) | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 0 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (kWh/100km) | 17-19,3kWh/100km (WLTP) | |
Δοκιμής (kWh/100km) | 18kWh/100km | |
AYTONOMIA | ||
Ονομαστική (km) | 159 (WLTP) | |
Δοκιμής (km) | 110 |