Οι αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών για χαμηλή κατανάλωση και οι συνεχώς αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές CO2 έχουν καταστήσει δημοφιλείς τους πολύ αποδοτικούς, τρικύλινδρους κινητήρες. Η Opelπροσφέρει τέτοια μηχανικά σύνολα σε όλη τη γκάμα επιβατικών οχημάτων της, βενζινοκίνητα ή diesel. Το νέο Astraθεωρείται ακόμα και πρωταθλητής στις εκπομπές CO2 στην κατηγορία του. «Το νέο Astra είναι πιο αποδοτικό από ποτέ, με έως 21% χαμηλότερες εκπομπές CO2» δήλωσε ο CEO της Opel, Michael Lohscheller. «Πέντε από τους επτά κινητήρες εκπέμπουν λιγότερο από 100g CO2 / km στον κύκλο NEDC. Με τις νέες γενιές κινητήρων και κιβωτίων του, το Opel Astra θέτει πρότυπα χαμηλών εκπομπών ρύπων». Η Opel απαριθμεί 25 χρόνια στην εξέλιξη τρικύλινδρων κινητήρων. Όλα ξεκίνησαν το 1995 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, με το Opel MAXX.
Πριν από είκοσι πέντε χρόνια, οι τρικύλινδροι κινητήρες – ακόμα και οι ατμοσφαιρικοί – ήταν ακόμα πολύ σπάνιοι, παρά τα εγγενή πλεονεκτήματά τους έναντι των τετρακύλινδρων, όπως η μεγαλύτερη απόδοση, το μικρότερο βάρος και οι μειωμένες απώλειες λόγω τριβών. Το σκηνικό άρχισε να αλλάζει δραματικά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, όταν η Opel αποκάλυψε το MAXX, ένα καινοτόμο, πρωτότυπο όχημα πόλης του μέλλοντος, με προηγμένο, τρικύλινδρο, βενζινοκινητήρα.
Το MAXX και ο “high tech” κινητήρας του εξέπληξαν τους επισκέπτες της Γενεύης. Λιγότερο από 12 μήνες αργότερα, η Opel ξάφνιασε για μία ακόμα φορά τον κόσμο, ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να φέρει τον “in-line triple” στη μαζική παραγωγή. Με την απόφαση αυτή η Opel έγινε ο πρώτος Ευρωπαίος κατασκευαστής αυτοκινήτων που εξέλιξε ένα σύγχρονο τρικύλινδρο κινητήρα σε επίπεδο παραγωγής. Το MAXX ήταν ένα πρωτότυπο μελλοντικό αυτοκίνητο πόλης. Αντί της χρήσης πάνελ από πρεσαριστό ατσάλι, το αμάξωμα ήταν κατασκευασμένο από εξελασμένο αλουμίνιο, κάτι που επέτρεπε την εύκολη παραγωγή τμημάτων διαφόρων μεγεθών και σχημάτων στο εργοστάσιο. Ο κλωβός, μερικώς ακάλυπτος, ήταν αποτέλεσμα της συγκόλλησης των τμημάτων και περιελάμβανε τη σχεδίαση εξωτερικού και εσωτερικού.
Το ‘κλειδί’ στη δημιουργία του MAXX concept: ο κλωβός από εξελασμένο αλουμίνιο αποτέλεσε τη βάση για αρθρωτή σχεδίαση
Ο κλωβός προσέφερε όχι μόνο βέλτιστη ασφάλεια αλλά και τη βάση για την αρθρωτή δομή, που ήταν το ‘κλειδί’ στη δημιουργία MAXX concept και προάγγελος των σύγχρονων ευέλικτων πλατφορμών οχημάτων. Μοντέλα cabrio, pick-up, off-roader, van ακόμα και ταξί μπορούσαν να ‘χτιστούν’ στην ίδια πλατφόρμα – ο πελάτης το αποφάσιζε στη φάση παραγγελίας. Αν και οι πελάτες δεν μπορούσαν να μεταβάλουν τις διαστάσεις, είχαν τη δυνατότητα να αλλάξουν την εξωτερική εμφάνιση και τον εξοπλισμό εσωτερικού, ακόμα και μετά την παράδοση του οχήματος. Με μήκος 2.97mm και πλάτος & ύψος 1.575mm, το κοντό, δίθυρο MAXX ήταν ήδη ευρύχωρο. Εάν ο πελάτης ήθελε να μεταφέρει πολλές αποσκευές, μπορούσε να επιλέξει διάταξη δύο καθισμάτων με χώρο φόρτωσης περίπου ίδιων διαστάσεων με ενός Astrastationwagon. Ένας πίσω πάγκος καθισμάτων εγκαταστημένος στην αλουμινένια δομή προσέφερε χώρο για τέσσερα άτομα. Η ασφάλεια ήταν το ίδιο σημαντική με την ευελιξία. Πλέον της στιβαρής αλουμινένιας δομής, το MAXX διέθετε αερόσακο οδηγού και ABS. Υιοθετώντας τεχνολογίες από τη μεσαία και την ανώτερη-μεσαία κατηγορία, το MAXX διέθετε εμπρός ανάρτηση με γόνατα McPherson βασισμένη στην αρχή DynamicSAfety (DSA), γνωστή από τα OpelVectra και Omega. Οι μηχανικοί τοποθέτησαν το ρεζερβουάρ καυσίμου ανάμεσα στους πίσω τροχούς για βέλτιστη ασφάλεια, ενώ η δομή από εξελασμένο αλουμίνιο προστάτευε το πίσω τμήμα και προσέφερε μια ζώνη ελεγχόμενης παραμόρφωσης μπροστά.
“High-tech”: εν σειρά τρικύλινδρος κινητήρας με δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής, τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο
Ένας ακόμα σημαντικός στόχος ήταν η περιβαλλοντική συμβατότητα. Το αλουμίνιο, πέραν της εύκολη ανακύκλωσής του είναι και ένα ελαφρύ υλικό. Το MAXX ζύγιζε μόλις 650kg και αυτό επέτρεπε πρόσθετη εξοικονόμηση ενέργειας. Ο τρικύλινδρος κινητήρας του MAXX προσέφερε πρόσθετη ενεργειακή απόδοση. Συμπαγής, ελαφρύς και οικονομικός, πολιτισμένος και ισχυρός, ο νέος βενζινοκινητήρας ήταν ο πρώτος που εξελίχθηκε σε επίπεδο παραγωγής από Ευρωπαίο κατασκευαστή αυτοκινήτων. Με κυβισμό 973cc, δύο εκκεντροφόρους επικεφαλής και τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο, ο “high tech” κινητήρας ολοκλήρωσε τα πρώτα του χιλιόμετρα σε δύο πρωτότυπα του MAXX concept. Με χωρητικότητα περίπου 330cc ανά κύλινδρο, το νέο μέλος της οικογένειας ECOTEC είχε βέλτιστη σχέση διαμέτρου-διαδρομής, τα πλεονεκτήματα της οποίας αντικατοπτρίζονταν στην εντυπωσιακή μέγιστη ροπή των 90Nm στις 2.500rpm και στη μέγιστη ισχύ των 37kW (50hp) στις 5.000rpm. Με τέτοιες τιμές, ο κινητήρας 1.0L υπερείχε των τετρακύλινδρων ανταγωνιστών του χαρίζοντας στο MAXX ζωηρές επιδόσεις: επιτάχυνση 0 - 100km/h σε 12,1sec και τελική ταχύτητα 151 km/h. Πιο εντυπωσιακή ήταν η οικονομική κατανάλωση ενέργειας – με σχέση συμπίεσης 10.1:1, ο τρικύλινδρος κινητήρας του MAXX είχε κατανάλωση μόλις 3,9 l/100km με σταθερή ταχύτητα 90km/h, σύμφωνα με τον κύκλο δοκιμών της εποχής “Euromix”. Πάνω από 25 χρόνια μετά το ντεμπούτο του MAXX, η υψηλή απόδοση των τρικύλινδρων κινητήρων παραμένει εξέχον χαρακτηριστικό της γκάμας κινητήριων συνόλων Opel – κυρίως στο Corsa, το μοντέλο που λανσάρισε τον καινοτόμο 1.0L inline triple της Opel το 1997 και εξακολουθεί να προσφέρει υπερσύγχρονους, τρικύλινδρους κινητήρες σήμερα.