Η μεγαλύτερη έκθεση αυτοκινήτου της Ιαπωνίας επιστρέφει αυτή την εβδομάδα με νέο όνομα και εστίαση, αντανακλώντας την αυξανόμενη σημασία των τεχνολογιών ηλεκτροκίνησης και λογισμικού για τις αυτοκινητοβιομηχανίες στον αγώνα για να παραμείνουν ανταγωνιστικές παγκοσμίως. Ποια είναι τα μοντέλα που τράβηξαν την προσοχή του κοινού; Σχεδόν 500 εταιρείες συγκεντρώνονται (από την Τετάρτη 25/10) στο Tokyo Big Sight, το μεγαλύτερο διεθνές εκθεσιακό κέντρο της Ιαπωνίας, για το Japan Mobility Show. Η είσοδος θα είναι ανοιχτή για τους δημοσιογράφους τις πρώτες τρεις ημέρες και θα ανοίξει για το κοινό από το Σάββατο 28/10 έως τις 5 Νοεμβρίου.
Εκτός από τα εταιρικά περίπτερα, οι επισκέπτες θα μπορούν να εξερευνήσουν οπτικά ένα… φουτουριστικό Τόκιο, να δοκιμάσουν οχήματα επόμενης γενιάς και να παρακολουθήσουν συναυλίες και δρώμενα, σε ένα stage που τροφοδοτείται από ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από υδρογόνο. Ο Akio Toyoda, πρόεδρος της Toyota Motor και επικεφαλής της Ιαπωνικής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, της διοργανώτριας εκδήλωσης, δήλωσε τον Σεπτέμβριο: «Θέλουμε να στείλουμε ένα μήνυμα στον κόσμο για το μέλλον από την Ιαπωνία».
Τρία πράγματα που πρέπει να ξέρεις:
Από τα αυτοκίνητα στην κινητικότητα
Η έκθεση γινόταν συνήθως κάθε δύο χρόνια, αλλά η διοργάνωση του 2021 ακυρώθηκε λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Παλαιότερα ονομαζόταν Έκθεση Αυτοκινήτου του Τόκιο, τώρα : «Έκθεση Κινητικότητας της Ιαπωνίας», διευρύνοντας την εστίαση από τα αυτοκίνητα στο μέλλον των μεταφορών γενικότερα. Έτσι τώρα περιλαμβάνει τα ιπτάμενα αυτοκίνητα, τα οχήματα ενός ατόμου και φυσικά των υποδομών τους. Οι διοργανωτές ελπίζουν να επαναφέρουν την σπίθα της εξέλιξης με την εμβληματική εκδήλωση για την βιομηχανία της Ιαπωνίας.
Με τα χρόνια, η έκθεση είχε χάσει το ενδιαφέρον του ιαπωνικού κοινού λόγω της αδιαφορίας του για τα αυτοκίνητα και τη στροφή προς την ψηφιακή τεχνολογία. Ο αριθμός των επισκεπτών κορυφώθηκε στα 2 εκατομμύρια το 1991, αλλά μειώθηκε σε 770.000 το 2017. Η πιο πρόσφατη διοργάνωση, αυτή του το 2019, προσέλκυσε 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες. Ωστόσο, μόνο 192 εταιρείες συμμετείχαν πριν από τέσσερα χρόνια και αυτή ήταν η χαμηλότερη συμμετοχή από τη δεκαετία του 1990, όταν δήλωσαν συμμετοχή 300 εταιρίες.
Η φετινή διοργάνωση θα φιλοξενήσει ένα ρεκόρ 475 επιχειρήσεων. «Οι εταιρείες που συμμετέχουν μοιράζονται την αίσθηση της κρίσης, βλέποντας ότι η παγκόσμια ανταγωνιστικότητα της Ιαπωνίας μειώνεται σε σύγκριση με την Κίνα, τις ΗΠΑ και την Ασία», δήλωσε ο Jun Nagata, επικεφαλής επικοινωνίας της Toyota και επικεφαλής της επιτροπής της έκθεσης. Περίπου 100 startups θα έχουν περίπτερα ή θα πραγματοποιήσουν συναντήσεις με εταιρείες και οι διοργανωτές θα δώσουν 75.000€ (12 εκατομμύρια γιεν) στην καλύτερη από αυτές.
Περίπου 200 εταιρείες από άλλες βιομηχανίες, όπως η ενέργεια και η ψηφιακή τεχνολογία, θα παρουσιάσουν επίσης τις προτάσεις τους. Οι διοργανωτές ελπίζουν να καλωσορίσουν τουλάχιστον 1 εκατομμύριο επισκέπτες.
Τα ηλεκτρικά οχήματα κυριαρχούν
Η εκδήλωση εξακολουθεί να είναι σε μεγάλο βαθμό ένα μέρος όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να δείξουν τα πιο πρόσφατα μοντέλα και τις νεότερες προτάσεις τους. Για τις παραδοσιακές εταιρείες αυτοκινήτων της Ιαπωνίας που προσπαθούν να μην χάσουν τη φήμη τους, καθυστερώντας να μπουν στον παγκόσμιο αγώνα της ηλεκτροκίνησης, θα είναι μια ευκαιρία να δείξουν τη στρατηγική τους για την ηλεκτροκίνηση.
Οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες
Η Toyota θα αποκαλύψει ένα ηλεκτρικό Land Cruiser SUV, καθώς και δύο πρωτότυπα EV επόμενης γενιάς. Η Nissan Motor θα αποκαλύψει τέσσερα πρωτότυπα EV, ένα από τα οποία θα είναι εξοπλισμένο με μπαταρία στερεάς κατάστασης, μια βασική τεχνολογία που οι παίκτες της βιομηχανίας αγωνίζονται να αναπτύξουν και να εμπορευματοποιήσουν. Το περίπτερο της Honda Motor θα παρουσιάσει το μοντέλο EV που σχεδιάζει να κυκλοφορήσει στη Βόρεια Αμερική το 2024, καθώς και ένα πρωτότυπο EV κατασκευασμένο από ανακυκλωμένο υλικό. Οι Ιάπωνες κατασκευαστές θα διεκδικήσουν την προσοχή των επισκεπτών ενάντια στην κινεζική BYD, η οποία θα παρουσιάσει ένα off-road SUV υπό την premium μάρκα της Yangwang. Η μάρκα λανσαρίστηκε τον Ιανουάριο και διαθέτει τις πιο πρόσφατες τεχνολογίες οδήγησης και ασφάλειας της BYD. Θα εμφανιστούν επίσης τα τρία EV μοντέλα της που θα είναι σύντομα διαθέσιμα στην Ιαπωνία. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes-Benz και BMW καθώς και η ανοιχτή πλατφόρμα ανάπτυξης ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Ταϊβάν MIH Consortium της Foxconn είναι επίσης μεταξύ των μικρών ομίλων ξένων εταιρειών που συμμετέχουν στην έκθεση.
Το υδρογόνο (κινεί) και κατακτά την αγορά
Παρά τα ηλεκτρικά οχήματα που τείνουν να κατακτήσουν τις αγορές όλου του κόσμου, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας δεν έχει εγκαταλείψει την χρήση του υδρογόνου ως άλλου καυσίμου για την απαλλαγή από τους ρύπους στον τομέα των μεταφορών. Η έκθεση Japan Mobility Show στοχεύει να αναθερμάνει ενθουσιασμό για τη χρήση του καυσίμου μέσω του H2 Energy Festival. Το event διάρκειας εννέα ημερών θα γίνει σε μια σκηνή που τροφοδοτείται από ηλεκτρική ενέργεια που προέρχεται από τα οχήματα υδρογόνου της Toyota που έχουν στηθεί στον χώρο και θα περιλαμβάνει εμφανίσεις από δημοφιλείς μουσικούς, δημιουργούς TikTok, κωμικούς και χορευτές hip-hop.
Εκτός σκηνής, η εταιρία East Japan Railway θα παρουσιάσει ένα τρένο με υδρογόνο, εξοπλισμένο με σύστημα κυψελών καυσίμου και μπαταρίες αποθήκευσης. Θα παρουσιαστεί επίσης ένα πρωτότυπο τετράτροχο με κινητήρα υδρογόνου, χάρη σε μια ερευνητική κοινοπραξία που δημιουργήθηκε τον Μάιο από τη Honda, τη Suzuki και άλλους μεγάλους ιάπωνες κατασκευαστές μοτοσυκλετών.
Τα μοντέλα που παρουσιάζονται
Honda Prelude Concept
Το ηλεκτρικό Prelude μας τόνωσε τις ελπίδες για μία επιστροφή του Sportive Honda στην παραγωγή. Η εταιρία δεν ανακοίνωσε λεπτομέρειες για τους κινητήρες. Όμως όλοι ρωτούσαν αν θα βγει στην παραγωγή.
Lexus Future Zero-Emission Catalyst
Σύμφωνα με την Lexus η έκδοση παραγωγής αυτού του concept θα έχει τη μορφή hatchback. Θα έχει περίπου το ίδιο μέγεθος με το σημερινό IS. Η Lexus δεν έδωσε πληροφορίες σχετικά με το μέγεθος και τον τύπο της μπαταρίας, καθώς και τις προδιαγραφές για το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Mazda SP Concept
Ηλεκτρικό αλλά με περιστροφικό κινητήρα Rotary (να δημιουργεί την ηλεκτρική ενέργεια) , το SP Concept, θα μπορούσε να συνεχίσει την παράδοση των σπορ αυτοκινήτων της Mazda. Ένας κινητήρας με δύο ρότορες φορτίζει μπαταρίες που δίνουν σε αυτό το εκθεσιακό πρωτότυπο ισχύ 365 PS.
Mitsubishi D:X Concept:
Πρόκειται για ένα εξαθέσιο mini van με plug-in υβριδικό σύστημα μετάδοσης κίνησης, τετρακίνηση και η σχεδόν επίπεδη οροφή, για να μεγιστοποιήσει το χώρο στο εσωτερικό.
NissanHyperForce
Το αστέρι της έκθεσης είναι το Nissan Hyper Force. Οι φήμες λένε πως θα γίνει το ηλεκτρικό GT-R με ισχύ 1.341 Ps μπαταρίες στερεάς κατάστασης και μπορεί να πετύχει τελική ταχύτητα 321 km.
Subaru Sport Mobility Concept
Το Subaru Sport Mobility Concept μοιάζει σαν ένα ηλεκτρικό Cyberpunk SVX και έκανε το ντεμπούτο του με ένα… αεροσκάφος (το Air Mobility concept).
Toyota FT-Se
Το concept της Toyota μας δίνει ελπίδες για μια αναβίωση του MR2. Το ηλεκτρικό διθέσιο έχει και έκδοση GR και μια εντελώς νέα ιδέα εσωτερικού σχεδιασμού.