Η παγκόσμια έλλειψη ημιαγωγών που προβληματίζει την αυτοκινητοβιομηχανία εδώ και σχεδόν δύο χρόνια δείχνει σημάδια χαλάρωσης, τουλάχιστον προς το παρόν. Η Mercedes Benz, η Daimler Truck Holding και η BMW συγκαταλέγονται μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που διαθέτουν πλέον αρκετά εξαρτήματα υψηλής τεχνολογίας για να παράγουν με πλήρη δυναμικότητα, αφού αντιμετώπισαν εξοντωτικές διακοπές για μήνες.
Η σημαντική ανακάλυψη έρχεται νωρίτερα από ότι προέβλεπαν οι εταιρείες και σηματοδοτεί ένα φωτεινό σημείο για έναν κλάδο που αντιμετωπίζει επιδείνωση της οικονομίας και του πληθωρισμού, ενώ διαχειρίζεται μια ιστορική μετάβαση στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων.
«Εξακολουθούμε να το παρακολουθούμε από εβδομάδα σε εβδομάδα, αλλά μέχρι τώρα βασικά σε όλο τον κόσμο, δεν είχαμε προβλήματα με την παραγωγή», δήλωσε ο Joerg Burzer, επικεφαλής παραγωγής και διαχείρισης της αλυσίδας εφοδιασμού της Mercedes. Προβλήματα ανεφοδιασμού συμβαίνουν «εδώ κι εκεί», είπε, «αλλά τίποτα σε σύγκριση με αυτό που ήταν πέρυσι».
Παρόλο που η ζήτηση για αυτοκίνητα ανέβηκε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να περιορίσουν την παραγωγή τους, καθώς τα εργοστάσια παγκοσμίως δεν μπορούσαν να προμηθευτούν αρκετά chip κρίσιμα για τα νέας τεχνολογίας οχήματά τους. Οι διακοπές στις γραμμές ήταν τόσο σοβαρές που η παγκόσμια παραγωγή επιβατικών αυτοκινήτων μετά βίας έχει δείξει σημάδια ανάκαμψης στα προ πανδημίας επίπεδα.
Καθώς η προσφορά ημιαγωγών βελτιώνεται, οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιορίζουν τις εκκρεμείς παραγγελίες τους και οι ανησυχίες στρέφονται στο πώς θα διατηρηθεί η ζήτηση των καταναλωτών εν μέσω επιταχυνόμενου πληθωρισμού και υψηλότερων επιτοκίων.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla, Elon Musk, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να μειώσει το προσωπικό κατά 10% και ότι έχει ένα «σούπερ κακό προαίσθημα» για την οικονομία, σύμφωνα με το Reuters.
Δεν είναι όμως όλοι τόσο απαισιόδοξοι όσο ο Musk. Το κλίμα των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών βελτιώθηκε σημαντικά τον Μάιο, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Ifo. Η έρευνα έδειξε αυξανόμενη εμπιστοσύνη μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών ότι θα είναι σε θέση να αυξήσουν τις τιμές για να αντιμετωπίσουν το αυξανόμενο κόστος των πρώτων υλών.
Μέρος της νέας διαθεσιμότητας ημιαγωγών προέρχεται από την αποδυνάμωση των οικονομικών προοπτικών και τον πληθωρισμό, που μείωσε τη ζήτηση για ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης που χρησιμοποιούν επίσης τα εξαρτήματα αυτά.
Η BMW εξέφρασε παρόμοια συγκρατημένη αισιοδοξία, λέγοντας ότι όλα τα εργοστάσια βρίσκονται σε λειτουργία και ότι η εταιρεία δεν αντιμετωπίζει καμία διακοπή λόγω προμηθειών chip.
«Αυτή τη στιγμή, η κατάσταση είναι λίγο πιο σταθερή», είπε ένας εκπρόσωπος, προσθέτοντας ότι η BMW εξακολουθεί να παρακολουθεί την παροχή chip σε καθημερινή βάση και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο νέων διαταραχών τις επόμενες εβδομάδες και μήνες.
Ο Όμιλος Volkswagen, ο οποίος όπως και άλλοι εκτίμησε ότι ο περιορισμός θα αρχίσει να χαλαρώνει το δεύτερο εξάμηνο του 2022, βλέπει επίσης σταθερές προμήθειες, σύμφωνα με εκπρόσωπο, ο οποίος υπογράμμισε ότι εξακολουθεί να υπάρχει σημαντική αβεβαιότητα για τους επόμενους μήνες.