Αυστηρούς δασμούς στα κινεζικά προϊόντα, οι οποίοι φτάνουν μέχρι και το 100% στα ηλεκτρικά οχήματα, ανακοίνωσε σήμερα ο Αμερικανός πρόεδρος Τζο Μπάιντεν. Συγκεκριμένα, ο Μπάιντεν παρουσίασε μια δέσμη δασμολογικών αυξήσεων σε ένα μεγάλο αριθμό κινεζικών εισαγόμενων προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων των τσιπ υπολογιστών, ορυκτών υλικών και ηλεκτρικών οχημάτων, διακινδυνεύοντας μια ανοιχτή αντιπαράθεση με το Πεκίνο. Ο Αμερικανός πρόεδρος θα διατηρήσει τους δασμούς που έθεσε σε ισχύ ο προκάτοχός του Ντόναλντ Τραμπ, ενώ θα αυξήσει άλλους, ανέφερε ο Λευκός Οίκος σε ανακοίνωσή του, επικαλούμενος “απαράδεκτους κινδύνους” για την “οικονομική ασφάλεια” των ΗΠΑ που δημιουργούνται από τις «αθέμιτες» κινεζικές πρακτικές που κατακλύζουν τις παγκόσμιες αγορές με φθηνά προϊόντα.
Σε ποια προϊόντα θα επιβληθούν δασμοί
Τα νέα μέτρα επηρεάζουν κινεζικά εισαγόμενα αγαθά αξίας 18 δισ. δολαρίων, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται χάλυβας και αλουμίνιο, ημιαγωγοί, μπαταρίες, κρίσιμα ορυκτά, και ηλιακές κυψέλες, ανέφερε ο Λευκός Οίκος. Ο Μπάιντεν θα αυξήσει φέτος τους δασμούς βάσει του άρθρου 301 του νόμου περί εμπορίου του 1974 από 25% σε 100% στα ηλεκτρικά οχήματα, από 7,5% σε 25% στις μπαταρίες ιόντων λιθίου, από 25% σε 50% στα υλικά που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ηλιακών κυψελών, ενώ η εισαγωγή χάλυβα και αλουμινίου θα έχει πρόσθετους δασμούς κατά 25%. Επίσης για πρώτη φορά θα επιβληθούν δασμοί στις κινεζικές εισαγωγές ιατρικών βελόνων και συρίγγων, καθώς και σε γερανούς μεταφοράς εμπορευμάτων σε πλοία, ανέφερε ο Λευκός Οίκος.
Ο Λευκός Οίκος δήλωσε ότι οι αυξήσεις των δασμών ήταν απαραίτητες για την προστασία των αμερικανικών βιομηχανιών από τον αθέμιτο ανταγωνισμό. «Η Κίνα παράγει με ρυθμό που ξεπερνά κατά πολύ κάθε εύλογη εκτίμηση της παγκόσμιας ζήτησης», δήλωσε ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος, σε τηλεφωνική επικοινωνία με δημοσιογράφους. «Αυτό θα πλημμυρίσει την παγκόσμια αγορά με προσφορά που υπονομεύει την ικανότητά μας να χτίζουμε παραγωγική ικανότητα στο εσωτερικό και… μας αφήνει όλους σε όλο τον κόσμο πιο ευάλωτους στον οικονομικό καταναγκασμό», είπε ο αξιωματούχος.
It follows
Θα ακολουθήσουν περισσότεροι δασμοί το 2025 και το 2026 για τους ημιαγωγούς, των οποίων ο δασμολογικός συντελεστής θα διπλασιαστεί στο 50%, καθώς και για τις μπαταρίες ιόντων λιθίου που δε χρησιμοποιούνται σε ηλεκτροκίνητα οχήματα, τον γραφίτη και τους μόνιμους μαγνήτες, καθώς και τα ιατρικά και χειρουργικά γάντια από καουτσούκ. Επίσης ορισμένοι βουλευτές έχουν ζητήσει μαζικές αυξήσεις στους δασμούς των κινεζικών οχημάτων. Ο πρόεδρος της Επιτροπής της Γερουσίας για τραπεζικά θέματα, Σέροντ Μπράουν, αξιώνει από την κυβέρνηση Μπάιντεν να απαγορεύσει τελείως τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, λόγω ανησυχιών ότι εγκυμονούν κινδύνους για τα προσωπικά δεδομένα των Αμερικανών.
Αξιωματούχοι της κυβέρνησης Μπάιντεν δήλωσαν πως τα μέτρα είναι «προσεκτικά στοχευμένα» και δεν είναι πιθανό να επιδεινώσουν την πληθωριστική κρίση η οποία έχει ήδη προκαλέσει την οργή των Αμερικανών ψηφοφόρων και έχει θέσει σε κίνδυνο την προσπάθεια επανεκλογής του Μπάιντεν.
Έντονη αντίδραση της Κίνας
Το Πεκίνο έσπευσε να καταδικάσει τους νέους δασμούς με ανακοίνωση το βράδυ της Τρίτης. «Η κλιμάκωση των δασμών από τις ΗΠΑ έρχεται σε αντίθεση με τις δεσμεύσεις του προέδρου Μπάιντεν να μην καταστείλει ή να περιορίσει την ανάπτυξη της Κίνας και να μην επιδιώξει την αποσύνδεση από την Κίνα», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας. «Οι ΗΠΑ θα πρέπει να διορθώσουν αμέσως τις αδικίες τους και να ανακαλέσουν τα δασμολογικά μέτρα κατά της Κίνας. Η Κίνα θα λάβει αποφασιστικά μέτρα για να υπερασπιστεί τα δικά της συμφέροντα», τόνισε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος του κινεζικού κράτους.
Αυτό θα επηρεάσει σοβαρά το κλίμα διμερούς συνεργασίας, ανέφερε σε ανακοίνωσή του το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου, καλώντας τις Ηνωμένες Πολιτείες να «αναιρέσουν αμέσως τις λανθασμένες αποφάσεις τους και να ακυρώσουν τα επιπλέον δασμολογικά μέτρα εναντίον της Κίνας». Η αύξηση των δασμών δεν «συνάδει με το πνεύμα ομοφωνίας που είχε εξευρεθεί από τους δύο αρχηγούς κρατών», προστίθεται στην ανακοίνωση, σε μια αναφορά στη συνάντηση των προέδρων Σι Τζινπίνγκ και Τζο Μπάιντεν πέρυσι.
Στο «ρινγκ» και η Ευρώπη
Είναι γνωστό εδώ και μήνες ότι και η Ευρωπαϊκή ένωση βλέπει με μισό μάτι την απόβαση των κινέζων στην Ευρώπη, με την έκθεση που κυκλοφόρησε από το Rhodium Group να αναφέρει ότι «η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να χρειαστεί να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς έως και 50% για να επιβραδύνει τη ροή των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη». Η έρευνα κατά των κινεζικών επιδοτήσεων αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο και μετά την ολοκλήρωσή της ενδέχεται να επιβληθούν νέοι δασμοί εισαγωγής στην Κίνα.
Παρ’ όλα αυτά, ορισμένοι παραδοσιακοί Γερμανοί κατασκευαστές θεωρούν ότι μία τέτοια κίνηση μπορεί να είναι ολέθρια για την συνολική αγορά του αυτοκινήτου. Ο Oliver Zipse, CEO της BMW, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η έρευνα μπορεί να σημαίνει ότι: «πυροβολείς τα πόδια σου». Ανέφερε σχετικά ότι η BMW και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες εξαρτώνται από πληθώρα ανταλλακτικών, εξαρτημάτων και πρώτες ύλες: «Δεν θα υπάρχει ούτε ένα αυτοκίνητο στην ΕΕ χωρίς κινεζικά εξαρτήματα». Αντίστοιχη τοποθέτηση έκανε και ο CEO της Volkswagen, Thomas Schaefer στην σύνοδο κορυφής των Financial Times για το μέλλον του αυτοκινήτου: «Αυτή η πιθανή αύξηση των δασμών μπορεί να καταλήξει σε αντίποινα». Ένα μήνα πριν, ο Ola Kallenius, CEO της Mercedes-Benz, εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με την αναμενόμενη αύξηση και υποστήριξε ότι «οι δασμοί πρέπει να μειωθούν, αντί να αυξηθούν». Ο Kallenius δήλωσε ότι οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες δεν αναζητούν προστασία και ότι η Ευρώπη χρειάζεται αυξημένο ανταγωνισμό για την παραγωγή καλύτερων οχημάτων.