Θολό είναι το τοπίο σχετικά με την απαγόρευση της μεταφοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε οχηματαγωγά πλοία, ακόμα και μετά την εγκύκλιο που εξέδωσε στις 14 Νοεμβρίου το αρμόδιο Υπουργείο Ναυτιλίας, με συστάσεις προς τις ακτοπλοϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας για την ασφάλεια των μεταφορών.
Σύμφωνα με αυτή την εγκύκλιο λοιπόν παρέχονται κατευθυντήριες οδηγίες σε πλοία που εκκινούν από ελληνικό λιμένα και μεταφέρουν αυτοκίνητα εναλλακτικού καυσίμου (AFV Alternative Fuel Vehicles), με σκοπό την πρόληψη και τον περιορισμό του κινδύνου πρόκλησης πυρκαγιάς και έκλυσης τοξικών αερίων στους χώρους μεταφοράς οχημάτων.
Στα αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων που αναφέρει το υπουργείο, περιλαμβάνονται όλα τα υβριδικά αυτοκίνητα που φέρουν συσσωρευτές και τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν υγροποιημένα και συμπιεσμένα αέρια για την κίνησή τους (LPG και CNG).
Με την εγκύκλιο 2322.3/79893/2023 δεν απαγορεύεται η μεταφορά των παραπάνω οχημάτων εκτός κι αν υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι, με κυριότερο και πιθανότατα αυτό που είναι υπεύθυνο για την αναστάτωση, να αφορά την περίπτωση μεταφοράς «ασυνόδευτου» οχήματος.
Επιπλέον, απαγορεύεται η φόρτωση οχημάτων εναλλακτικού καυσίμου τα οποία έχουν βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας τους και στις δεξαμενές ή στους συσσωρευτές τους, αν και αυτό είναι σχετικό, αφού στην ίδια εγκύκλιο αναφέρεται πως η ευθύνη για την διασφάλιση ότι το όχημα δεν υφίσταται βλάβη ή ζημιά στο σύστημα τροφοδοσίας ή στους συσσωρευτές του, βαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων αυτών και ο πλοιοκτήτης δύναται να το εξασφαλίσει με όποιο τρόπο αυτός ορίσει.
Από εκεί και πέρα, η πλοιοκτήτρια εταιρεία έχει κάποια συγκεκριμένα πρωτόκολλα για τη μεταφορά αυτών, όπως είναι η καταγραφή της ακριβούς θέσης τους επί του πλοίου και η σχετική σήμανση για αυτά, την συνεκτίμηση του αυξημένου τους βάρους κατά την επιβίβασή τους, τη φύλαξή τους σε χώρους καλυπτόμενους από το κλειστό κύκλωμα παρακολούθησης και άλλες διαδικασίες που σχετίζονται με την ασφαλή μεταφορά τους.
Αναφέρεται επίσης ρητά πως απαγορεύεται να πραγματοποιηθεί φόρτιση ενός αυτοκινήτου EV ή ενός PHEV (Plug-in Hybrid), επί του πλοίου.
Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται να παρθούν συγκεκριμένες αποφάσεις και να ξεκαθαρίσει απόλυτα το τοπίο μεταφοράς τους, με δεδομένη και την αύξηση των πωλήσεων που παρουσιάζουν.