Επί αρκετές δεκαετίες, τα συστήματα τετρακίνησης προσέφεραν καλύτερη πρόσφυση σε ολισθηρές συνθήκες, στέλνοντας ισχύ και στους τέσσερις τροχούς – κάτι όμως που είχε ως τίμημα την αύξηση της κατανάλωσης καυσίμου.
Η τεχνολογία all-wheel drive (AWD) που εμφανίστηκε αργότερα μπορούσε να ανιχνεύει ποιοι τροχοί είχαν την καλύτερη πρόσφυση στέλνοντας περισσότερη ισχύ στους τροχούς που το είχαν ανάγκη, γεγονός που είχε μειωμένο αντίκτυπο στην κατανάλωση.
Τώρα, η Ford κάνει το επόμενο βήμα λανσάροντας στο Kuga την τεχνολογία AWD disconnect. Η τεχνολογία χρησιμοποιεί τεχνητή νοημοσύνη (AI) για να απενεργοποιεί το σύστημα Intelligent All-Wheel Drive του Kuga σε ευνοϊκές οδηγικές συνθήκες για ακόμα μικρότερη κατανάλωση, ενώ μπορεί να το επανασυνδέει σε κλάσματα δευτερολέπτου όταν κρίνει ότι ο οδηγός χρειάζεται επιπλέον πρόσφυση.
Μπορεί οι οδηγοί να αντιμετωπίζουν συνθήκες μειωμένης πρόσφυσης όλο το χρόνο, όμως το Intelligent All-Wheel Drive προσφέρει ένα ιδιαίτερο πλεονέκτημα τους χειμερινούς μήνες όταν η βροχή, το χιόνι και ο πάγος τείνουν να καταστήσουν το οδόστρωμα ιδιαίτερα επικίνδυνο. Ένα ολισθηρό οδόστρωμα εξ αιτίας των καιρικών συνθηκών ή λόγω υπολειμμάτων λαδιού ή ύπαρξης λάσπης ήταν υπεύθυνο για το 8% των τροχαίων ατυχημάτων στη Μ. Βρετανία το 2019. Σύμφωνα με στοιχεία της Ford, η τεχνολογία AWD disconnect μπορεί να αυξήσει την οδική ασφάλεια, μειώνοντας την ίδια στιγμή την κατανάλωση κατά 6,5%, αλλάζοντας σε εμπρόσθια κίνηση, αναλόγως των συνθηκών.
«Το σύστημα all-wheel drive δεν προορίζεται μόνο για off-road συνθήκες – η έξτρα πρόσφυση μπορεί να κάνει τα ταξίδια πιο ομαλά, πιο ασφαλή και λιγότερο στρεσογόνα για τους οδηγούς, κυρίως σε χειμερινές συνθήκες» δήλωσε ο Glen Goold, chief programme engineer του Kuga. «Σχεδιάσαμε το νέο Kuga με την προοπτική της μείωσης της κατανάλωσης, και η τεχνητή νοημοσύνη του συστήματος AWD disconnect δημιουργεί τις προϋποθέσεις για κάτι τέτοιο, διατηρώντας παράλληλα όλα τα πλεονεκτήματα του Intelligent All-Wheel Drive.»
“Fuzzy logic”
Το σύστημα All-Wheel Drive του Kuga παρακολουθεί συνεχώς ποιοι τροχοί έχουν την καλύτερη πρόσφυση στην επιφάνεια του δρόμου, λαμβάνοντας πληροφορίες από αισθητήρες σε όλο το όχημα.
Η ισχύς κατανέμεται ομαλά μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών διασφαλίζοντας προοδευτική συμπεριφορά και άριστη απόκριση στις στροφές, με τις ρυθμίσεις να πραγματοποιούνται σε λιγότερο από 20 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Σε περιπτώσεις όπου οι εμπρός τροχοί έχουν μηδενική πρόσφυση, το σύστημα μπορεί να στείλει μέχρι και το 100% της ισχύος στους πίσω τροχούς.
Η προηγμένη τεχνολογία AWD disconnect χρησιμοποιεί έναν ειδικό ηλεκτρονικό εγκέφαλο και αλγόριθμο “fuzzy logic” για να προσδιορίσει εάν η ισχύς στους πίσω τροχούς μπορεί να αποσυνδεθεί εντελώς σε περιπτώσεις όπως για παράδειγμα όταν το όχημα κινείται στον αυτοκινητόδρομο με υψηλές θερμοκρασίες και στεγνές συνθήκες. Αυτό προσωρινά καθιστά το Kuga προσθιοκίνητο για ακόμα μικρότερη κατανάλωση.
Το σημαντικό είναι ότι το σύστημα AWD disconnect μπορεί να επαναφέρει την ισχύ στον πίσω άξονα εάν κρίνει ότι το Intelligent All-Wheel Drive είναι – ή σύντομα θα είναι – απαραίτητο. Το AWD disconnect παρακολουθεί πληροφορίες που λαμβάνει από το σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης και το ABS, για να αξιολογήσει το σπινάρισμα και την ολίσθηση των τροχών, καθώς και άλλα στοιχεία, όπως η ενεργοποίηση των υαλοκαθαριστήρων και η εξωτερική θερμοκρασία, ενώ μπορεί να ανιχνεύσει ακόμα και αν το Kuga ρυμουλκεί τρέιλερ, για να αποφασίσει μέσα σε 10 χιλιοστά του δευτερολέπτου.
«Το ’Fuzzy logic’ αναφέρεται στον αλγόριθμό που μπορεί να λαμβάνει υπόψη όλες τις μεταβλητές πριν αποφασίσει, όπως κάνουμε όλοι όταν αποφασίζουμε τι θα φορέσουμε με βάση την πρόγνωση καιρού, την εποχή, τις εξωτερικές συνθήκες και τον προορισμό μας» δήλωσε ο Scott Beiring, driveline applications supervisor της Ford. «Για το Kuga, αυτό σημαίνει ότι το Intelligent All-Wheel Drive δεν θα εμπλακεί μόνο και μόνο επειδή λειτουργούν οι καθαριστήρες. Ο αλγόριθμος λαμβάνει υπόψη πληροφορίες από αρκετούς αισθητήρες, πριν αποφασίσει κατά πόσον απαιτείται παρέμβαση, αλλά αυτό γίνεται πολύ ταχύτερα από όσο θα μπορούσε ένας ανθρώπινος εγκέφαλος.»