Η Citroen γιορτάζει την 30ή επέτειο της Xantia, που κυκλοφόρησε στις 4 Μαρτίου 1993. Περισσότερες από 1.300.000 μονάδες παρήχθησαν μεταξύ 1993 και 2002 στην Ευρώπη (η Xantia είχε επίσης πολύ καλή παρουσία και στην Κίνα από το 1996 έως το 1997 και στο Ιράν μέχρι το 2010) και έγινε ένα πραγματικά εμβληματικό μοντέλο στην ιστορία της Γαλλικής εταιρίας.
Αναγνωρισμένη για την άνεση, την ασφάλεια και την οδηγική απόλαυση που προσέφερε, η Xantia, διαδέχτηκε την BX και παρουσίασε την τεχνολογία Hydractive II, ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα υδροπνευματικής ανάρτησης που μείωνε την αντίσταση της κύλισης και βελτίωνε την οδική συμπεριφορά, χωρίς να επιβάλλει συμβιβασμούς στην άνεση.
Όσοι «έζησαν» την επιτυχία του αυτοκινήτου θυμούνται την εκπληκτική επίδοση του στη δοκιμασία αποφυγής Ταράνδου το 1999, με την ταχύτητα εισόδου να μην έχει ξεπεραστεί ακόμα και από αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων (όχι μόνο οικογενειακά).
Η τεχνολογία Hydractive II βρήκε την απόλυτη έκφρασή της, στην έκδοση Activa του μοντέλου, που κυκλοφόρησε το 1994, εξοπλισμένη και με το νέο σύστημα SC-CAR που επέτρεπε στην Xantia να στρίβει χωρίς το αμάξωμά της να παίρνει κλίσεις. Αυτό το πλεονέκτημα της Xantia ήταν που ενέπνευσε τον Jacques Seguela και δημιούργησε την αξέχαστη διαφήμιση με τον Carl Lewis.
Αυτή την επέτειο γιόρτασε η L' Aventure Citroën στο Conservatoire Citroen του Aulnay-sous-Bois, παρουσία του club Xantia Activa, που έφερε στο χώρο 56 αυτοκίνητα.
Κατασκευασμένο σε 1.326.259 μονάδες από το 1993 έως το 2010, κυρίως στο εργοστάσιο της Rennes la Janais, η Xantia έχει γίνει αβίαστα ένα από τα πιο διάσημα μοντέλα της Citroen.
Το σχήμα της ολοκληρώθηκε από τον Daniel Abramson στο κέντρο σχεδιασμού της Citroen, με βάση τη δημιουργία που πρότεινε ο Ιταλικός Οίκος Bertone. Δυναμικό, με ρευστή γραμμή και στιβαρό, αυτό το σεντάν διατηρούσε κάποιες γραμμές της ναυαρχίδας XM και επέβαλλε μια νέα σιλουέτα στη γκάμα της Citroen. Χάρη και στο μοναδικό του στυλ, αλλά και στην τεχνολογία που εισήγαγε στην κατηγορία της, η Xantia ψηφίστηκε ως το καλύτερο αυτοκίνητο της χρονιάς το 1993.
Εννέα χρόνια καινοτομίας στην υπηρεσία της άνεσης
Κατά τη διάρκεια των εννέα ετών της παραγωγής, η Xantia εξελίχθηκε σε πολλά σημεία. Αρχικά, ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού (SX και VSX), με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Οι κορυφαίες εκδόσεις ήταν εξοπλισμένες με το υδροπνευματικό σύστημα «Hydractive II». Το 1994, κυκλοφόρησε η έκδοση Activa η οποία ενσωμάτωσε στο σύστημα Hydractive II, δύο κυλίνδρους που εμπόδιζαν τις κλίσεις να ξεπεράσουν τη… μισή μοίρα (0,5°), αυξάνοντας τον αριθμό των σφαιρών της ανάρτησης σε 10 συνολικά. Με αυτή την ανάρτηση, η Xantia μπορούσε να στρίψει χωρίς καθόλου κλίσεις. Η τεχνολογία αυτή, οδήγησε και στην ανάπτυξη ειδικής σειράς ελαστικών από την Michelin.
Το 1995, παρουσιάστηκε η Xantia Break στην αγορά.
Το 1997, η Xantia ανανεώθηκε, ενώ η τελευταία αναβάθμιση του μοντέλου ήρθε το 1998, όταν η Xantia εγκαινίασε σε επίπεδο Ομίλου PSA τον ολοκαίνουργιο diesel κινητήρα 2.0 HDi, υψηλής πίεσης με κοινή γραμμή τροφοδοσίας - τεχνολογίες αιχμής για την εποχή.
Απόλυτη άνεση: hydractive II
Από πλευράς τεχνολογίας, ήταν η άφιξη του συστήματος Hydractive II, μιας τεχνολογίας που συνδύαζε τη δύναμη του υδραυλικού κυκλώματος και την ταχύτητα των ηλεκτρονικών. Η συμβατική υδροπνευματική ανάρτηση ήταν εξοπλισμένη με μια πρόσθετη σφαίρα ανά άξονα, η οποία μπορούσε να ενεργοποιηθεί μέσω ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων στο κανονικό κύκλωμα, έχοντας μια σφαίρα ανά κύλινδρο ανάρτησης. Αυτό επέτρεπε τον καθορισμό δύο καταστάσεων ευελιξίας και απόσβεσης της ανάρτησης: μια άνετη και μια σπορ. Οι αισθητήρες επέτρεπαν στην κεντρική μονάδα ελέγχου να επιλέξει ανάμεσα στις δύο λειτουργίες ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Και στις δύο περιπτώσεις, αυτή η τεχνολογία πρόσφερε σε οδηγούς και επιβάτες να ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση, αλλά κυρίως με περισσότερη γαλήνη.
Έμπνευση για Διαφημιστές
Η Xantia είχε καινοτομίες και ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά, επομένως ήταν ιδανικό μοντέλο για κάποιες από τις χαρακτηριστικές διαφημίσεις της Citroen. Μπορεί κανείς να αναφερθεί στη διάσημη διαφήμιση του 1995 με τον απόλυτο star του στίβου εκείνης της εποχής, Carl Lewis, στην οποία αναγκάζεται να γίνει μοναχός λόγω στοιχήματος. Το 1998, ακολούθησε μια ακόμα ιδιαίτερη διαφήμιση, με την… πυραμίδα από κινούμενες Xantia να κάνουν ελιγμό και να μην κουνιέται τίποτα, σε αντίθεση με μια αντίστοιχη ανταγωνιστικού μοντέλου, αποδεικνύοντας έτσι τον εξαιρετικό χειρισμό της τελευταίας γενιάς της Xantia.