Αν ανακαλέσετε τη μνήμη σας και θυμηθείτε μερικά ονόματα άμεσα συνδεδεμένα με την αυτοκίνηση και τους αγώνες, αναμφισβήτητα το όνομα του Hans Mezger θα είναι ένα από αυτά. Σχεδίασε τον διάσημο πλέον αερόψυκτο flat-six boxer κινητήρα των Porsche 911, σχεδίασε εξ’ ολοκλήρου τη μυθική 917 και τον - εκρηκτικών επιδόσεων - κινητήρα της V12, με την περιεχόμενη γωνία των 180ο, όπως επίσης και τον κινητήρα της TAG Turbo Formula One. Ο Hans Mezger έχει ένα βαρύ ιστορικό στις πλάτες του, που τον κατατάσσει στους θρύλους της αυτοκίνησης.
Η αρχή μιας λαμπρής καριέρας
Ο Mezger γεννήθηκε στις 18 Νοεμβρίου του 1929 σε ένα μικρό χωριό κοντά στο Ludwigsburg της Στουτγκάρδης, το Ottmarsheim και ήταν ο νεότερος μεταξύ πέντε παιδιών, με τους γονείς του να έχουν στην ιδιοκτησία τους μια επαρχιακή πανσιόν. Όλα τα μέλη της οικογένειας του Hans είχαν κλίση στις καλές τέχνες, αφού είτε ζωγράφιζαν είτε έπαιζαν κάποιο μουσικό όργανο. «Από μικρό παιδί είχα βρει τελείως συναρπαστική τη ζωή και όταν πήγα στο σχολείο ήθελα να γίνω τα πάντα, από μουσικός μέχρι και ψυχίατρος», δήλωσε ο Hans Mezger όταν ρωτήθηκε για τα παιδικά του χρόνια. Τα αεροπλάνα και οι πτήσεις ήταν κάτι που ενθουσίαζαν τον μικρό Hans, ο οποίος μάλιστα παρακολουθώντας πτήσεις με το ανεμοπλάνο του σχολείου του ήθελε να πετάξει, αλλά το νεαρό της ηλικίας του δεν του το επέτρεψε.
Το τρίτο Reich και ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος τον βρήκαν στο μέσο των σπουδών του στο γυμνάσιο, ενώ στις 18 Απριλίου του 1945, μόλις τρεις εβδομάδες πριν τη λήξη του πολέμου, κατάφερε να αποφύγει τη στράτευση, με αρκετή τύχη και επικαλούμενος ένα ψεύτικο πρόβλημα υγείας. Η αρχική του σκέψη ήταν να γίνει σχεδιαστής αεροσκαφών, αλλά λόγω της συνθηκολόγησης που απαγόρευε τους ηττημένους πλέον Γερμανούς να κατασκευάσουν, συντηρούν και χρησιμοποιούν οποιουδήποτε είδους αεροπλάνο και ελικόπτερο αποφάσισε να γραφτεί στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο της Στουτγκάρδης και να σπουδάσει μηχανολόγος μηχανικός. Για την ιστορία, το 1951 επιτράπηκε η χρήση ανεμόπτερων στη Γερμανία, ενώ το 1956 η χρήση αεροσκαφών με κινητήρα. Όμως ο Mezger δεν μπορούσε να περιμένει τόσο καιρό και όταν αποφοίτησε, το 1956, στην ηλικία των 28 χρόνων, είχε αρκετές προτάσεις για δουλειά. Η Porsche όμως δεν συγκαταλέγονταν στις εταιρείες που τον ζητούσαν για να δουλέψει για λογαριασμό τους, κάτι που στεναχώρησε τον Mezger. «Η Type 356 ήταν ένα αυτοκίνητο που με ενέπνευσε και με έκανε να αγαπήσω την Porsche και με ώθησε να τους στείλω ένα βιογραφικό. Η εταιρεία με δέχθηκε, αλλά με έβαλε στον τομέα που κατασκεύαζε τα τρακτέρ της. Οραματίστηκα τον σχεδιασμό σπορ και αγωνιστικών αυτοκινήτων και τελικά κατάφερα να μπω στο αντίστοιχο τμήμα της εταιρείας». Από εκείνη τη στιγμή το ένα πράγμα έφερε το άλλο, με αποτέλεσμα ο Mezger να αποκτήσει την πρώτη του εμπειρία με αγωνιστικό κινητήρα, όταν ανέπτυξε μία φόρμουλα υπολογισμού του προφίλ των εκκεντροφόρων που θα χρησιμοποιούσαν στο πρώτο αγωνιστικό της Porsche για την Formula 1 το 1960. Ο Mezger αναμείχθηκε την εξέλιξη του οκτακύλινδρου συνόλου των 1.5lt Type 753, καθώς και στο σχεδιασμό του σασί της 804. «Η εταιρεία τότε ήταν μικρή, με αποτέλεσμα να χρειάζεται αρκετή δουλειά από το προσωπικό της, που πολλές φορές κάποιος μηχανικός που ασχολιόταν με κινητήρες, όταν ολοκλήρωνε την δουλειά του, έπιανε την εξέλιξη του σασί», θυμάται ο πλέον 91χρονος μηχανικός.
Το 1965 ο Mezger τέθηκε επικεφαλής του αγωνιστικού τμήματος εξέλιξης της Porsche, από τον ίδιο τον Ferdinand Piech.Πρωτύτερα όμως είχε ήδη σχεδιάσει τον διάσημο κινητήρα που εξόπλισε τις 901 και 911. Το τμήμα εξέλιξης των αγωνιστικών της Porsche ήταν το κλειδί της επιτυχίας στους αγώνες που ακολούθησαν. Ο Mezger θυμάται πως δούλευαν συνεχώς, χωρίς σταματημό και η περίοδος στα μέσα της δεκαετίας του 1960, ήταν συναρπαστική. Τότε ήταν που κατασκευάστηκε ένα σωληνωτό πλαίσιο με τα πάνελ του αμαξώματος από fiberglass με την ονομασία Porsche 906 Ollon-Villars, το οποίο μάλιστα από την σχεδίαση μέχρι την κατασκευή του χρειάστηκε να περάσουν μόλις 24 μέρες! Πάνω σε αυτό βασίστηκαν τα αγωνιστικά που ακολούθησαν, μεταξύ των οποίων και η θρυλική Porsche 917, το αγωνιστικό που χάρη σε αυτό η Porsche κέρδισε το Le Mans το 1970 και το 1971. Η 917 σχεδιάστηκε εξολοκλήρου από τον Hans Mezger, τόσο το αμάξωμα, όσο και ο δωδεκακύλινδρος κινητήρας της. Με την 917 η Porsche κέρδισε το πρωτάθλημα World Sportscar Championship τόσο το 1972, όσο και το 1973, ενώ με τις 917/10 και 917/30 μπήκε στο CanAm. Χάρη στην εμπειρία που αποκόμισαν από τα turbo, η τεχνολογία πέρασε από την ομάδα του Mezger στα αυτοκίνητα παραγωγής το 1974, στην μορφή της 911 Turbo. Ένα θρυλικό αυτοκίνητο που την ιστορία του όλοι πλέον την γνωρίζουμε. Από εκεί και πέρα ακολούθησαν πολλές νίκες και θρίαμβοι τόσο στις 24 ώρες του Le Mans, όσο στο World Sportscar Championship, όσο και στο US Indy Series. Όμως η καλύτερη στιγμή ήταν το 1981, όταν ο Ron Dennis και η ομάδα του, η McLaren, ζήτησαν την ανάπτυξη ενός υπετροφοδοτούμενου κινητήρα για το μονοθέσιό τους. Η Porsche ήταν η εταιρεία που επιλέχθηκε για αυτόν τον σκοπό και ο Mezger ξεκίνησε να σχεδιάζει σε λευκό χαρτί έναν 1.5lt V6 με 80ο περιεχόμενη γωνία, ο οποίος απέδιδε 1.000Ps. Το 1984 ο Nikki Lauda κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα F1 με αυτό το μονοθέσιο, για να τον ακολουθήσει στη συνέχεια ο Alain Prost τόσο το 1985, όσο και το 1986. Παράλληλα, η ομάδα κέρδισε δύο πρωταθλήματα κατασκευαστών, το 1984 και το 1985. «Αυτή ήταν μια μεγάλη επιτυχία στην καριέρα μου» αναπολεί ο Mezger, ο οποίος αποσύρθηκε από την ενεργό δράση το 1993. Όμως ακόμα και σήμερα αν και πλέον διανύει ήδη το 91ο έτος της ηλικίας του, έχει στενή συνεργασία με την Porsche.