O γερμανικός όμιλος είναι πιθανόν να βάλει «λουκέτο» σε δύο εργοστάσιά της στην Γερμανία για πρώτη φορά στην πορεία της εταιρείας στην αυτοκινητοβιομηχανία από το 1937. Αναμφίβολα, η χρονιά του 2020 με την εμφάνιση της επιδημίας του κορωνοϊού έπληξε σε πολύ μεγάλο βαθμό τα έσοδα των αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά υπήρχαν και καθυστερήσεις ως προς τον εφοδιασμό των μονάδων παραγωγής με τα κατάλληλα ανταλλακτικά. Τα ποσοστά πωλήσεων του VW Group στην αγορά της Ασίας (κυρίως στην Κίνα που αποτελεί και την μεγαλύτερη αγορά της εταιρείας) σημείωσαν μείωση της τάξης του 8,2% για το πρώτο εξάμηνο του 2024, με τα λειτουργικά κέρδη του ομίλου να μειώνονται κατά 11,4% στα 10,1 δισ. Ευρώ. Τα στατιστικά δείχνουν επίσης πως υπήρχε πτώση στην προτίμηση του κοινού ως προς τα ηλεκτρικά μοντέλα των αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένου του VW Group όπου στην αγορά της Ευρώπης και της Αμερικής υπήρχε μείωση των πωλήσεων της τάξης του 15.2% και 15.4%.
Τα μέτρα ανάκαμψης
Τα στελέχη του γερμανικού κολοσσού, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Oliver Blume, και Οικονομικός Διευθυντής, Arno Antlitz, υποστήριξαν, ότι η πορεία των πωλήσεων κάνει περιττά δυο εργοστάσια εξηγώντας ότι η ζήτηση στην Ευρώπη δεν έχει ανακάμψει μετά την πανδημία, με τις παραδόσεις αυτοκινήτων να είναι περίπου δύο εκατομμύρια λιγότερα από την κορύφωσή της. Η Volkswagen έχει χάσει σε πωλήσεις περίπου «500.000 αυτοκινήτων, που ισοδυναμεί με περίπου δύο εργοστάσια», είπε ο Antlitz, και πρόσθεσε πως «Πρέπει να αυξήσουμε την παραγωγικότητα και να μειώσουμε το κόστος». Το οικονομικό περιβάλλον έγινε ακόμη πιο σκληρό και νέοι ανταγωνιστές εισέρχονται στην ευρωπαϊκή αγορά. Η Γερμανία, ιδίως ως τόπος παραγωγής, υστερεί περισσότερο όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα» δήλωσε σε αναλυτές σχετικά ο Blume.
Ο πρόεδρος της Volkswagen, Thomas Schafer, δήλωσε πως η κατάσταση είναι τεταμένη και δεν είναι αρκετή να ξεπεραστεί μόνο απλά μέτρα μείωσης του κόστους. Οι περικοπές του προσωπικού έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να κλείσουν δύο εργοστάσια στην Γερμανία. Το πρώτο εργοστάσιο εδρεύει στην Δρέσδη και άνοιξε τις πόρτες του το 2002, στο οποίο πλέον κατασκευάζεται το ID.3, ενώ παλιότερα χρησιμοποιείτο για την παραγωγή του Phaeton. Στο Όσναμπρουκ, βρίσκεται το άλλο εργοστάσιο που απειλείται με κλείσιμο, στο οποίο κατασκευάζονται το κάμπριο T-ROC και τα Porsche 718 Cayman και Boxster.
Αντίδραση από τα συνδικάτα
Τα σχέδια μείωσης του κόστους της Volkswagen αντιμετωπίζουν ισχυρή αντίσταση από τους εκπροσώπους των συνδικάτων, τα οποία κατέχουν σχεδόν τις μισές έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας, το όργανο που διορίζει εκτελεστικά διευθυντικά στελέχη. Περισσότεροι από 20.000 εργαζόμενοι συμμετείχαν στη συνάντηση της Τετάρτης μέσα και γύρω από τις εγκαταστάσεις του κύριου εργοστασίου της Volkswagen στο Βόλφσμπουργκ της Γερμανίας, όπου και έγινε η συνάντηση της διοίκησης του γερμανικού ομίλου με το συμβούλιο εργαζομένων της εταιρείας.
Η IG Metall, ένα από τα πιο ισχυρά συνδικάτα της Γερμανίας, κατηγόρησε την Volkswagen για κακοδιαχείριση και υποσχέθηκε να αγωνιστεί για την προστασία των θέσεων εργασίας. «Σήμερα, το διοικητικό συμβούλιο παρουσίασε ένα ανεύθυνο σχέδιο που κλονίζει τα ίδια τα θεμέλια της Volkswagen, απειλώντας μαζικά θέσεις εργασίας και τοποθεσίες», δήλωσε ο επικεφαλής διαπραγματευτής της IG Metall, Θόρστεν Γκρέγκερ. «Αυτή η προσέγγιση δεν είναι μόνο κοντόφθαλμη αλλά και εξαιρετικά επικίνδυνη -κινδυνεύει να καταστρέψει την καρδιά της Volkswagen. Δεν θα ανεχτούμε σχέδια που κάνει η εταιρεία σε βάρος του εργατικού δυναμικού».
Ταυτόχρονα, η επικεφαλής του συμβουλίου των εργαζομένων της VW, Daniela Cavallo, κατηγόρησε το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας για «κήρυξη πτώχευσης» και προανήγγειλε «σκληρή αντίσταση» σε ενδεχόμενο κλείσιμο εργοστασίων και ομαδικές απολύσεις, ενώ κατηγόρησε τη διοίκηση της εταιρείας για έλλειψη ιδεών: «Μείωση κόστους, κλείσιμο εργοστασίων, απολύσεις -αυτή η απάντηση στην κρίση δεν είναι απλώς δείγμα ένδειας, αλλά δήλωση χρεοκοπίας», δήλωσε. Η Cavallo αναγνώρισε ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα -άλλωστε οι εργαζόμενοι είχαν συμφωνήσει στο αρχικό σχέδιο εξυγίανσης- αλλά τόνισε ότι τα νέα σχέδια επιτρέπονται «μόνο σε ένα σενάριο, όταν έχει πεθάνει συνολικά το επιχειρηματικό μοντέλο, κάτι που δεν ισχύει. Η Volkswagen δεν υποφέρει από τα εργοστάσιά της στην Γερμανία και το εγχώριο εργοδοτικό κόστος, αλλά μάλλον από το γεγονός ότι το διοικητικό συμβούλιο δεν κάνει τη δουλειά του», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Volkswagen απασχολεί σχεδόν 683.000 εργαζόμενους παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων περίπου 295.000 στη Γερμανία, σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση αποδοχών της. Για πρώτη φορά, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης είναι αποφασισμένη να καταγγείλει συλλογικές συμβάσεις εργασίας που αποκλείουν απολύσεις εργαζομένων μέχρι το 2029. Στο θέμα παρενέβη και ο καγκελάριος Όλαφ Σολτς, αναζητώντας επαφή με τη διοίκηση της εταιρείας. Η Γερμανία πρέπει να μείνει χώρα με ισχυρή αυτοκινητοβιομηχανία, είπε ο υπουργός Εργασίας Χιουμπέρτους Χέιλ.