Το Fiat Tipo είναι ένα hatch-back με εξαιρετική αναλογία αξίας-τιμής. Προσφέρει κάτι παραπάνω από αρκετή πρακτικότητα, ενώ η άνετη ρύθμιση της ανάρτησης το καθιστούν ένα ολοκληρωμένο πεντάθυρο οικογενειακό αυτοκίνητο για να ζήσεις μαζί του. Δεν έχει την ποιότητα και τον οδηγικό χαρακτήρα των καταξιωμένων προτάσεων του C-segment, ωστόσο, το δυνατό του χαρτί είναι φυσικά η τιμή, αφού η βασική έκδοση κοστίζει €15.500 και προσφέρει περισσότερα από αυτά που θεωρούμε πλέον απαραίτητα. Αν ψάχνετε για ένα προσιτό οικογενειακό αυτοκίνητο, σίγουρα ρίξτε μια ματιά στο Tipo hatchback. Αν πάλι θέλετε κάτι που να ακολουθεί περισσότερο την τελευταία τάση της μόδας, η Fiat σας κλείνει το μάτι...
Cross 4 the people Με την κατηγορία των SUV να μονοπωλεί το ενδιαφέρον των καταναλωτών τα τελευταία χρόνια, όλες οι εταιρείες προσπαθούν να πάρουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μερίδιο από την crossover πίτα. Η Fiat έχει εδώ και αρκετά χρόνια το Panda Cross στην κατηγορία Α, το 500X στην κατηγορία B και πλέον το Tipo στην κατηγορία C. Όχι φυσικά το hatchback Tipo, το νέο και πιο περιπετειώδες Tipo Cross. Το νέο μικρομεσαίο crossover διατηρεί το υψηλό value-for money, την πρακτικότητα και την ευρυχωρία και προσθέτει στη συνταγή πιο μοντέρνο design, ανώτερο τεχνολογικό πακέτο εξοπλισμού και τον αποδοτικό κινητήρα 1.0FireFly Turbo των 100 ίππων.
Η σχεδιαστική διαφοροποίηση είναι εμφανής σε σχέση με τα αµαξώµατα hatchback, sedan και station wagon και κάνει το crossover μοντέλο πιο ενδιαφέρον εμφανισιακά. Οι σημαντικότερες αλλαγές εντοπίζονται στο μπροστινό μέρος όπου η ανασχεδιασμένη μάσκα διαθέτει ενεργές περσίδες (για βελτίωση της αεροδυναμικής απόδοσης) και φιλοξενεί το νέο λογότυπο της Fiat (που πρωτοείδαμε στο ηλεκτρικό 500e), με τα φωτιστικά σώματα να υιοθετούν τεχνολογία LED στην έκδοση City Cross και full LED στην πιο πλούσια Cross που δοκιμάζουμε. Ο Crossover χαρακτήρας ενισχύεται από τους ανασχεδιασμένους προφυλακτήρες, τα πλαστικά προστατευτικά περιμετρικά του αμαξώματος, τις ράγες οροφής και τις ζάντες νέας σχεδίασης (16in στην έκδοση City Cross και 17in στην Cross). Εκτός από τις σχεδιαστικές αλλαγές, το Tipo Cross έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 37mm, ενώ το ύψος του αμαξώματος είναι μεγαλύτερο κατά 61mm συγκριτικά με αυτό του Tipo Hatch-back. Το αυξημένο ύψος έχει όφελος όχι μόνο στην κίνηση εκτός δρόμου, αλλά και στην ευκολότερη πρόσβαση στην καμπίνα κάτι που εκτιμάται ιδιαίτερα από πολλούς αγοραστές που στρέφονται προς τις SUV κατηγορίες.
Cross practical
Στο εσωτερικό, η εικόνα είναι γνώριμη σχεδιαστικά με τις περισσότερες αλλαγές να έχουν γίνει για να εμπλουτίσουν το τεχνολογικό προφίλ του Tipo Cross. Πίσω από το πολυλειτουργικό τιµόνι βρίσκεται µια νέα ψηφιακή οθόνη 7in που έχει αντικαταστήσει τα παραδοσιακά αναλογικά όργανα και διαμορφώνεται αναλόγως με τις πληροφορίες που θέλει ο οδηγός να έχει σε κύρια απεικόνιση (υπολογιστή ταξιδίου, πλοήγηση, ηχοσύστημα κ.λπ.). Στο πάνω μέρος του ταμπλό θα συναντήσουμε μία ακόμη οθόνη αυτή την φορά αφής, με ίδια διαγώνιο στις 7 ίντσες, που διαθέτει φυσικούς περιστροφικούς διακόπτες τόσο για την ένταση όσο και για τον συντονισμό του σταθμού (το αναφέρουμε καθώς δεν είναι πλέον δεδομένο αναλογικά με το πόσο πολύπλοκα έχουν γίνει τα συστήματα infotainment...). Το σύστημα infotainment Uconnect 5 δεν διακρίνεται για τα εντυπωσιακά του γραφικά και μενού, είναι όμως εύκολο στην χρήση, διαθέτει πολλές επιλογές και υποστηρίζει φυσικά σύνδεση με τις πλατφόρμες Android Auto και Apple CarPlay. Για όσους θέλουν το κάτι παραπάνω υπάρχει και η προαιρετική οθόνη 10,25in που εκτός από υψηλότερη ανάλυση παρέχει και τη δυνατότητα ασύρματου mirroring στις προαναφερθέντες επιλογές συνδεσιμότητας με smartphones. Κάτι επίσης θετικό είναι και οι φυσικοί διακόπτες του κλιματισμού που δεν σε αναγκάζουν να μπαίνεις σε περιττά μενού για την ενεργοποίηση του.
Το πάνω μέρος του ταμπλό καλύπτεται από μαλακό πλαστικό καλής ποιότητας κάτι που δεν συνεχίζεται και στο κάτω μέρος του που είναι σαφώς πιο σκληρό σε αφή κάτι αναμενόμενο σε ένα αυτοκίνητο που βάζει πάνω απ' όλα το value for money. Ακόμα και έτσι όμως τα πλαστικά στις επενδύσεις των θυρών θα μπορούσαν να είχαν καλύτερη ποιότητα τουλάχιστον σε επίπεδο εμφάνισης. Εκεί που σίγουρα δεν θα υπάρξει κανένα παράπονο είναι οι χώροι τόσο στην καμπίνα όσο και για τις αποσκευές. Οι δύο μπροστινοί επιβάτες απολαμβάνουν εξαιρετικό χώρο κάτι που ισχύει και για τους δύο πίσω (ο τρίτος με μικρή παραχώρηση) που έχουν στην διάθεση τους παραπάνω από αρκετό αέρα για τα γόνατα και το κεφάλι τους. Η περιμετρική ορατότητα είναι αρκετά καλή, ενώ στον πλούσιο πακέτο εξοπλισμού Cross υπάρχει και κάμερα οπισθοπορείας που σίγουρα βοηθάει στο παρκάρισμα. Εξαιρετικός και πλήρως εκμεταλλεύσιμος είναι και ο χώρος των αποσκευών με τα 440lt και κάτω από το δάπεδο φόρτωσης θα βρούμε την ρεζέρβα κανονικού μεγέθους -κάτι που λείπει πλέον από αρκετές προτάσεις στην SUV κατηγορία.
Cross on the road
Το Tipo Cross που είχαμε στα χέρια μας διέθετε τον 1.0FireFly Turbo με τα 100Ps και τα 19,3kgm ροπής και αποτελεί την μοναδική επιλογή βενζίνης δίπλα στους πετρελαιοκινητήρες της σειράς MultiJet των 1,3lt (95Ps) και 1,6lt (130Ps). Πλήρως αλουμινένιος και με βάρος μόλις 93kg, o προηγμένος χιλιάρης της Fiat διαθέτει άμεσο ψεκασμό, φίλτρο μικροσωματιδίων GPF, ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα ελέγχου των βαλβίδων εισαγωγής MultiAir III που βελτιώνει την ελαστικότητα στις χαμηλές στροφές και την απόδοση υπό υψηλό φορτίο, παρέχοντας ταυτόχρονα μειωμένη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές ρύπων.
Η λειτουργία του τρικύλινδρου κινητήρα είναι εντυπωσιακή σε επίπεδο γραμμικότητας και έλλειψης κραδασμών. Η μέγιστη ισχύς των 100 ίππων παρέχει απλά αποδεκτές τιμές επιδόσεων με το 0-100km/h να ολοκληρώνεται σε 12,2sec και την τελική ταχύτητα να αγγίζει τα 183km/h. Τα 19,3kgm ροπής εμφανίζονται στις 1.750rpm, όμως στην πράξη ο κινητήρας δείχνει το καλό του πρόσωπο στο φάσμα 2.200-4.800rpm. Κάτω από τις 1.800rpm η υστέρηση από το turbo είναι έντονη και αρκετές φορές θα χρειαστεί να κατεβάσεις σχέση στο σχετικά μακρύ 5άρι κιβώτιο. Φυσικά και δεν θα λέγαμε όχι σε μία επιπλέον 6η σχέση που θα βοηθούσε και στο turbo lag, αλλά και στην κατανάλωση. Η Fiat υπόσχεται μέση τιμή στα 5,7lt/100km κάτι που απέχει από την πραγματικότητα κατά 1,5-2lt. Με σβέλτη οδήγηση θα βρίσκεσαι πάντα κοντά στα 8lt/100km και με πιο στρωτές και ομαλές κινήσεις με το δεξί πεντάλ θα πετύχεις τιμές γύρω στα 7lt/100km που είναι ικανοποιητική τιμή για την κατηγορία.
Σε αστικό περιβάλλον το ελαφρύ τιμόνι εκτιμάται με την λειτουργία City να παρέχει ακόμα πιο άνετο και γρήγορο παρκάρισμα. Η ρύθμιση της ανάρτησης είναι σχετικά σφιχτή παρέχοντας ικανοποιητική άνεση με μόνο τις έντονες ανωμαλίες να γίνονται αισθητές στην καμπίνα. Στον αντίποδα όμως οι κλίσεις του αμαξώματος στις στροφές είναι περιορισμένες ιδιαίτερα αν λάβουμε υπ' όψη τον crossover προσανατολισμό της συγκεκριμένης έκδοσης. Σε κάθε περίπτωση το σύνολο εμπνέει εμπιστοσύνη στον οδηγό και συνδυάζει το καλό κράτημα με την φιλική συμπεριφορά κοντά στο όριο, χωρίς φυσικά να εμπνέει για δυναμική οδήγηση. Το Tipo Cross δεν θα πει φυσικά όχι σε off-road μονοπάτια ήπιου χαρακτήρα με τα όρια να θέτονται από τον τύπο των ελαστικών και φυσικά από την απουσία τετρακίνησης ή παραμετροποίησης του ESP/Traction Control για κίνηση εκτός δρόμου.
Cross on a budget
Η Cross έκδοση του Tipo δίνει μια Crossover «αύρα» στο μικρομεσαίο ιταλικό μοντέλο με πιο μοντέρνο και ενδιαφέρον παρουσιαστικό, πιο πλούσιο τεχνολογικό πακέτο, διατηρώντας πάντα την εξαιρετική πρακτικότητα και σχέση αξίας-τιμής. Ξεκινάει από τα €17.450 για την βασική έκδοση City Cross, ενώ η πλουσιότερη Cross τιμολογείται στα €19.270. Η διαφορά των 1.800 ευρώ είναι δικαιολογημένη αφού η έκδοση Cross διαθέτει ένα ιδιαίτερα πλούσιο πακέτο που περιλαμβάνει φώτα LED εμπρός και πίσω, αυτόματο κλιματισμό, αισθητήρες παρκαρίσματος μπροστά και πίσω, κάµερα οπισθοπορείας, ψηφιακό πίνακα οργάνων, σύστημα πλοήγησης, 17άρες ζάντες Diamond Cut, σκουρόχρωμα πίσω κρύσταλλα, καθώς και ένα πλήρες πακέτο οδηγικών βοηθημάτων (Αυτόματο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, Blind Spot Assist, Intelligent Speed Assist, Adaptive cruise control κ.λπ.).
Τιμή βασικής έκδοσης Tipo City Cross 100Ps: €17.450 (Με τρέχον προωθητικό πρόγραμμα €1.300)
Τιμή έκδοσης δοκιμής Tipo Cross 100Ps: €19.270 (Με τρέχον προωθητικό πρόγραμμα €1.300)
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Value for money | Ποιότητα πλαστικών στο εσωτερικό |
Χώροι | Κατανάλωση υπό πίεση |
Επίπεδο εξοπλισμού | Αίσθηση τιμονιού |
Άνεση ανάρτησης |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 999cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 70mm x 86,5mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 10,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός καυσίμου, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.368 | |
Πλάτος (mm) | 1.802 | |
Ύψος (mm) | 1.556 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.638 | |
Βάρος (kg) | 1.280 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 440 | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με τριγωνικά ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 5 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 281mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα 228mm | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 6.5J x 17in | |
Ελαστικά | 215/55 R17 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 100/5.000 | |
0-100km/h (sec) | 12,2 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 183 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 130 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 5,5-5,7 (WLTP) | |
Δοκιμής (lt/100km) | 7,8 |