Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Alfa Romeo |
Μοντέλο | Tonale |
Segment | C-SUV |
Power Train | Hybrid |
Stellantis Task
Η Tonale έχει ένα πραγματικά δύσκολο έργο: οφείλει να κρατήσει ευχαριστημένους τους παραδοσιακούς οπαδούς της Alfa, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προσελκύσει μια νέα γενιά αγοραστών που αναζητούν μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση στα εδραιωμένα ονόματα (Audi Q3, BMW X1/X2, Mercedes GLA, Peugeot 3008, Volvo XC40 κ.α.) των μεσαίων SUV. Το πρώτο μέρος είναι πολύ απαιτητικό, καθώς ελάχιστα SUV είναι αρκετά σπορ σε χαρακτήρα και συμπεριφορά έτσι ώστε να ικανοποιούν τις ορέξεις των Alfisti, όμως η Tonale έχει όλα τα μηχανολογικά «εχέγγυα». Σε αυτή την προσπάθεια αλλαγής, η Tonale γυρνάει σελίδα στην ιστορία της Alfa Romeo κάτω από την ομπρέλα της Stellantis και αποτελεί το πρώτο μοντέλο της Ιταλικής φίρμας που εναρμονίζεται με την τάση του electrification, για σχετική μείωση του κόστους χρήσης, ακόμα και αν πρόκειται για ένα πρακτικά mild hybrid σύνολο.
Ακαταμάχητη
Η Tonale επιδυκνύει περήφανα την ιταλική προέλευση της και παρά το γεγονός ότι πρέπει να «γεμίσει τα παπούτσια» που άφησε η εξαιρετική -πρώτη απόπειρα των Ιταλών στα SUV- Stelvio, η σαφώς πιο compact φιγούρα ξεκινάει με άκρως θετικούς οιωνούς χάρη στο καταπληκτικό σχέδιο του Αλέξανδρου Λιώκη, Lead Exterior Designer της Alfa Romeo. Και αν η εμφάνιση είναι κάτι το υποκειμενικό, σταματάει να υφίσταται ως όρος όταν η πλειοψηφία πεζών και οδηγών στρέφουν το βλέμμα τους προς εκείνην. Τα τριπλά φωτιστικά σώματα τιμούν το ένδοξο παρελθόν της εταιρείας, παρέα με τον θυρεό στην μεγάλη μάσκα. Τα 156mm απόστασης από το έδαφος είναι αρκετά χαμηλά για SUV, με τον όρο crossover να της ταιριάζει καλύτερα, ακόμα και αν στο μάτι σε ξεγελάει και φαίνεται μεγαλύτερη και ψηλότερη. Παρατηρώντας την από τα πλάγια, θα διακρίνεις τις καθαρές γραμμές, τις μεγάλες 20άρες ζάντες, τις κόκκινες τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo και τα λογότυπα Speciale στα φτερά που τυποποιούν την υπερπλήρη -από όλες τις απόψεις- ειδική έκδοση Edizione Speciale που ήταν διαθέσιμη για τους πρώτους μήνες του λανσαρίσματος και πλέον διατίθεται στο πακέτο εξοπλισμού Veloce. Από εδώ και στο εξής η έκδοση Edizione Speciale θα είναι διαθέσιμη μόνο με τον Plug-in Hybrid κινητήρα με τα 280Ps.
Στο εσωτερικό, έχει γίνει μία ιδιαίτερα πετυχημένη προσπάθεια να συνδυαστεί το παρελθόν με το σύγχρονο παρόν της εταιρείας και αποτελεί τρανή απόδειξη ότι αυτή εδώ δεν είναι «μία ακόμα» Alfa Romeo. Το ταμπλό έχει ξεκάθαρη κλίση προς τον οδηγό, ενώ ο πίνακας οργάνων μπορεί να είναι πλήρως ψηφιακός με οθόνη 12,3in διατηρεί όμως στοιχεία “Alfa” -σε ένα από τα layouts- με την εμφάνιση διπλών οργάνων με απεικόνιση των δεικτών με old school γραμματοσειρές όπως το κλασσικό “giri” αντί του “rpm” που χρησιμοποιείται συνήθως. Η Tonale αλλάζει αυτά που θεωρούσαμε ως δεδομένα «τυπικά» για μία Alfa Romeo και παραθέτει μία καμπίνα με προσεγμένη συναρμογή, premium φινίρισμα -στην πλειοψηφία των επενδύσεων- και υψηλή τεχνολογία. Η οθόνη αφής 10,25in (βασικός εξοπλισμός σε όλες τις εκδόσεις) διαθέτει όμορφα γραφικά υψηλής ευκρίνειας και εύχρηστο μενού. Άλλο ένα σημείο που η Tonale θα σε εντυπωσιάσει είναι η πρακτικότητα. Κάτω από την κεντρική οθόνη υπάρχει ένα χρηστικό πάνελ με φυσικούς διακόπτες για άμεση πρόσβαση στις ρυθμίσεις του κλιματιστικού, ενώ υπάρχουν αρκετά μεγάλες θήκες για αντικείμενα και μία έξυπνη βάση επαγωγικής φόρτισης smartphone με κλίση προς τον οδηγό για να βλέπεις την οθόνη ενώ αυτό φορτίζει.
Η θέση οδήγησης είναι πιο ψηλή από αυτό που θα περίμενες από μία Alfa Romeo, κινείται όμως στις SUV πλαίσια και παρέχει πολύ καλή ορατότητα προς τα μπροστά, όχι το ίδιο καλή όμως προς τα πίσω. Οι χώροι για τους επιβάτες είναι πολύ καλοί, στα πίσω καθίσματα θα κάτσουν άνετα 2 ψηλοί επιβάτες με αρκετό αέρα από τα κεφάλια τους, ενώ η διάταξη του καθίσματος δυσκολεύει την άνετη μετακίνηση ενός τρίτου (εκτός και αν είναι πολύ μικροκαμωμένος). Όπως και να έχει θα απολαύσουν παροχές όπως δύο θήρες φόρτισης για Smartphones, θήκες στις πόρτες και αεραγωγούς για τον κλιματισμό. Ο χώρος αποσκευών είναι μέσα στα δεδομένα της κατηγορίας, με 500lt, διπλό πάτωμα και πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα.
Alfa's first Hybrid
H πρώτη μας δοκιμή με την Tonale ήταν στην έκδοση με τα 130Ps, νούμερο που δεν επαρκεί να αναδείξει τις ικανότητες της Tonale. Πλέον έχουμε στα χέρια μας την ισχυρότερη έκδοση του τετρακύλινδρου κινητήρα των 1,5lt που σε αυτή την εκδοχή εξοπλίζεται με διαφορετικό turbo με πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας VGT και συνδυάζεται με το ήπιο υβριδικό σύστημα 48V που ενσωματώνει έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα 20Ps μέσα στο 7άρι αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, με μπαταρία λιθίου χωρητικότητας 0,8kWh (και βάρους 14,5kg), η οποία βρίσκεται ανάμεσα στα μπροστινά καθίσματα για να μην κλέβει χωρητικότητα από το πορτ-μπαγκάζ. Το υβριδικό σύστημα επιτρέπει την κίνηση αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια, αυτό ισχύει όμως για μερικές εκατοντάδες μέτρα, κάτι που τα «απλά» MHEV δεν μπορούν να κάνουν. Μόλις όμως πατήσεις πάνω από το ¼ του γκαζιού ή αν περάσεις τα 30km/h, ενεργοποιείται αμέσως ο βενζινοκινητήρας 1,5lt που λειτουργεί στον αποδοτικό κύκλο Miller με υψηλή σχέση συμπίεσης 12,5:1, άμεσο ψεκασμό με πίεση 350bar και διπλό μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων. Η απόδοση φτάνει τα 160 άλογα με την ροπή να παραμένει αναλλοίωτη -24,5kgm- συγκριτικά με την μικρότερη έκδοση με τα 130Ps.
Cuore Sportivo
Οι 30 επιπλέον ίπποι διακρίνονται εύκολα, όχι τόσο σε επίπεδο εκρηκτικότητας, αλλά σε συνολικά πιο «γεμάτη» επιτάχυνση είτε επιζητείς ένα πιο γρήγορο και ασφαλές προσπέρασμα είτε θέλεις να αξιοποιήσεις τις υψηλές δυνατότητες του στησίματος της Tonale. Φυσικά και οι 160 ίπποι δεν είναι αρκετοί για να μετατρέψουν την Tonale σε ένα γρήγορο SUV -η διαφορά σε σχέση με την έκδοση με τα 130Ps είναι λιγότερη από 1sec στο 0-100km/h (160Ps: 8,8sec, 130Ps: 9,6sec), άλλα σου δίνουν την δυνατότητα να κινείσαι παντού πιο σβέλτα. Παραδόξως η μέση κατανάλωση κυμαίνεται κοντά στα επίπεδα της «μικρής» Tonale. Σε ανοιχτό δρόμο παίζει κοντά στα 8-8,5lt/100km, ενώ μέσα στην πόλη όπου ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί συχνά, μπορείς να δεις νούμερα ακόμα και κάτω από τα 7lt/100km.
Στην καθημερινότητα και σε αστικό περιβάλλον η Tonale δεν σε εντυπωσιάζει. Οι τεράστιοι τροχοί σημαίνουν αυξημένο θόρυβο κύλισης και οι εγκάρσιες ανωμαλίες γίνονται παραπάνω από αισθητές στους επιβάτες, παρά το γεγονός ότι τα αμορτισέρ επιλεκτικής απόσβεσης FSD κάνουν φιλότιμες προσπάθειες για να φιλτράρουν τους τυπικούς Ελληνικούς δρόμους. Το πλαίσιο και η ανάρτηση είναι υψηλού επιπέδου, όμως με 20άρηδες τροχούς και 40άρι προφίλ δεν θα μπορούσαν να γίνουν και θαύματα. Παρέχουν όμως πλεόνασμα πρόσφυσης και επιτρέπουν στην Tonale να «κουβαλάει» υψηλή ταχύτητα στις στροφές -κάτι που καταφέρνουν ελάχιστα SUV χωρίς το λαμπάκι του ESP να γίνεται φωτορυθμικό... Η Tonale στρίβει πάντα με ελάχιστες κλίσεις, με αντίστοιχα ελάχιστες υποστροφικές τάσεις, ακόμα και σε σχετικά κλειστά κομμάτια. Εκεί εντοπίζεις όμως το Ιταλικό DNA και την ουσία της Alfa Romeo, την πρώτη φορά που θα στρίψεις το τιμόνι με αυξημένη ταχύτητα. Σε τέτοιες απαιτητικές περιπτώσεις ανταποκρίνεται πολύ πιο άμεσα και συμμετοχικά από ένα Jeep Compass, το μοντέλο που μοιράζεται την πλατφόρμα της. Το τιμόνι έχει πολύ γρήγορη κρεμαγίερα με βήμα 13,6:1 (2,28 στροφές από άκρη σε άκρη) και παρότι είναι ταχύτατο, έχει πάντα έντονη υποβοήθηση ακόμα και στην ρύθμιση Dynamic. Εκεί σίγουρα θα μπορούσε να είναι λίγο πιο βαρύ προς όφελος της αίσθησης. Τα τρία προφίλ οδήγησης του DNA (Dynamic, Normal και Advanced Efficiency αντί του All Weather που ξέραμε μέχρι πρότινος) συνεχίζουν και αποτελούν παραμετροποιήσιμο στοιχείο και της Tonale, υπάρχει όμως και μία επιπλέον επιλογή: το ESP off! H απενεργοποίηση του είναι ένα παράξενο και ταυτόχρονα παράδοξο στοιχείο, και αποτελούσε ένα από τα κύρια μειονεκτήματα που είχα με την Giulia η οποία ήταν ένα καταπληκτικό οδηγικά αυτοκίνητο που περιοριζόταν μόνο από το μη απενεργοποιούμενο ESP της. Προφανώς στην Tonale γίνεται για κίνηση σε σαθρό/ολισθηρό οδόστρωμα, όμως δεν μπορώ να μην αναφέρω την έκπληξη μου με την επιλογή μετά το Dynamic.
Το μπουτόν εκκίνησης παραμένει στο κάτω μέρος του τιμονιού, όπως και τα σταθερά paddles αλλαγής σχέσεων που λάτρεψα στη Giulia, όμως εδώ, παρότι φαίνονται υπέροχα, δυσκολεύουν κάπως στην πρόσβαση των χειριστηρίων που βρίσκονται πίσω τους (είναι βέβαιο ότι ορισμένες φορές αντί για το φλας θα κάνεις ακούσιο κατέβασμα..). Το 7άρι κιβώτιο δεν ανταποκρίνεται στις υψηλές ικανότητες του στησίματος ακόμα και αν είσαι στο πρόγραμμα Dynamic (θα πρέπει να επιλέξεις την Manual λειτουργία αν δεν θες την αισθητή καθυστέρηση στα κατεβάσματα), δεν είναι όμως το μεγαλύτερο «αγκάθι» στο powertrain. Σε κάθε πίεση του γκαζιού υπάρχει ένας δισταγμός από το σύστημα διαχείρισης, με το θερμικό και το ηλεκτρικό μοτέρ να «τα λένε» για 1-2sec. Ακόμα και στην περίπτωση που πατήσεις τέρμα το γκάζι, υπάρχει πάντα μία υστέρηση με αποτέλεσμα η συνεργασία πλαίσιο-ανάρτηση-τιμόνι να είναι σαφώς καλύτερη από το υβριδικό σύστημα-κιβώτιο ταχυτήτων. Ακόμα και έτσι πάντως, το αποτέλεσμα είναι σε κάθε περίπτωση απολαυστικό και σε ωθεί να έχεις την Tonale στο Dynamic που ανταποκρίνεται καλύτερα.
H Tonale παρότι καθυστέρησε αρκετά στο ραντεβού της με τα SUV, καταφέρνει σε πολύ μεγάλο βαθμό το διττό της στόχο. Διατηρεί την παράδοση της sexy εμφάνισης και της δυναμικής οδηγικής συμπεριφοράς, βάζοντας δεύτερες σκέψεις σε όσους θέλουν ένα premium C-SUV. Για να αποκτήσει όμως κάποιος την έκδοση με τα 160Ps θα πρέπει να δαπανήσει €47.292 που κοστίζει η έκδοση Ti ή €50.792 που κοστίζει η Veloce. Φυσικά και είναι ακριβή -όπως όλα τα αυτοκίνητα ιδιαίτερα το τελευταίο έτος- όμως αν εξετάσουμε τον premium Ευρωπαϊκό ανταγωνισμό στα C-SUV, η τιμή της -αν αναλογιστούμε το υψηλό επίπεδο εξοπλισμού- δεν ξεφεύγει ιδιαίτερα.
Τιμή βασικής έκδοσης Tonale 1.5T MHEV 130Ps Super: €38.792
Τιμή έκδοσης δοκιμής Tonale 1.5T MHEV 160Ps Edizione Speciale: €56.192
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ:ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Design | Τιμή |
Ποιότητα κατασκευής | Ποιότητα κύλισης |
Τιμόνι | Λειτουργία υβριδικού συστήματος |
Οδηγική συμπεριφορά | |
Χρηστικό infotainment | |
Χώροι |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο + ηλεκτροκινητήρας 20Ps | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
Κυβισμός | 1.469cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 71,2mm x 92,2mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 12,5 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων με πτερύγια μεβλητής γεωμετρίας (VGT) | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 305x28mm με τετραπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι 278x12 με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 8J x 20in | |
Ελαστικά | 235/40 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.528 | |
Πλάτος (mm) | 1.841 | |
Ύψος (mm) | 1.601 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.636 | |
Βάρος (kg) | 1.525 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 500-1.550 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 160/5.500 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 24,5/1.500 | |
0-100km/h (sec) | 8,8 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 210 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 139-142 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική κατά WLTP (lt/100km) | 5,7 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 8,4 |