Η αγορά των pick-up αλλάζει. Μπορεί στην χώρα μας να τα λέμε ακόμη «αγροτικά», αλλά τα ανοιχτά ημιφορτηγά δεν είναι μόνο «εργαλεία δουλειάς». Έχουν μεγαλώσει σημαντικά σε διαστάσεις, κάποια έχουν πλαίσιο ίδιο με αυτό των επιβατικών ή και SUV μοντέλων, ανεξάρτητες αναρτήσεις και πολύ καλές εκτός δρόμου ικανότητες κίνησης. Εξυπηρετούν όχι μόνο την επαγγελματική τους ιδιότητα, αλλά και τα χόμπυ ή την οικογενειακή μετακίνηση. Μάλιστα κάποια έχουν γίνει και μόδα για τους περισσότερο «ψαγμένους» που δεν θέλουν τα μεγάλα SUV.
Ford, Isuzu, Toyota και Volkswagen: Οι σφετεριστές του… θρόνου
Τέσσερις εταιρείες κυνηγούν την πρωτιά στις πωλήσεις των ημιφορτηγών 4x4 με διπλή καμπίνα, η Ford με το Ranger, η Isuzu με το D-Max, η Toyota με το HiLux και η Volkswagen με το Amarok. Νεότερο στην ελληνική αγορά το Amarok, που είναι το αποτέλεσμα μιας εταιρικής σχέσης επαγγελματικών οχημάτων μεταξύ της Volkswagen και της Ford, το οποίο σχετίζεται πολύ στενά με το Ford Ranger (κατασκευάζονται στο ίδιο εργοστάσιο). Όσο και αν ακούγεται περίεργο, τα δύο επαγγελματικά αυτοκίνητα δεν ξεχωρίζουν μόνο από το σήμα. Σύμφωνα μάλιστα με την Volkswagen: «Τα μόνα ορατά κοινόχρηστα μέρη είναι η οροφή, οι χειρολαβές στις πόρτες και τα καλύμματα στους καθρέφτες».
Σε αντίθεση με το Ranger, το Isuzu D-Max και το Toyota Hilux, το Amarok είναι διαθέσιμο μόνο στο μεγαλύτερο αμάξωμα διπλής καμπίνας (με τέσσερις πόρτες και πίσω καθίσματα). Αυτό σημαίνει ότι η αρχική του τιμή είναι υψηλότερη από των ανταγωνιστών και επίσης δίνει λιγότερες επιλογές στους υποψήφιους αγοραστές. Όλα τα Amarok έχουν τετρακίνηση με αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων και τα φθηνότερα μοντέλα διαθέτουν κινητήρα diesel 2.000cc, 205Ps. Στην κορυφή της γκάμας είναι ο V6 3.0TDI με τα 240PS (όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής μας). Υπάρχουν τέσσερα επίπεδα εξοπλισμού για να διαλέξετε: Life, Style, PanAmericana και Aventura, μαζί με μια τεράστια γκάμα προαιρετικών αξεσουάρ (μέχρι και σκηνή οροφής).
Εμφάνιση επιμελώς… ατημέλητη
Το πιο χαρακτηριστικό σημείο της εμφάνισης του Amarok είναι το εμπρός μέρος του, το οποίο δεν αλλάζει ανάλογα με την έκδοση. Το νέο εμπρός καπό είναι ένα χαρακτηριστικό του σχεδιαστικού DNA της VW. Την εικόνα ενισχύουν οι πρεσαρισμένες γραμμές, που διαπερνούν το καπό και κατά μήκος της μάσκας του ψυγείου. Το μοτίβο δένει με τους ενσωματωμένους στο αμάξωμα προβολείς LED, που είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις. Στις εκδόσεις PanAmericana, Aventura και Style, τα εμπρός φωτιστικά σώματα χρησιμοποιούν την εξελιγμένη τεχνολογία IQ.Light-LED Matrix, τα οποία δείχνουν ιδανικά για την ζούγκλα των… πόλεων και προσφέρουν μία χαρακτηριστική σχεδιαστική «υπογραφή» στο εμπρός μέρος του αυτοκινήτου. Στα πλάγια, οι γραμμές του αμαξώματος διακόπτονται από τους θόλους των τροχών, που έχουν την ξεχωριστή σχεδίαση που χαρακτήριζε και την πρώτη γενιά του Amarok. Τα «φτερά» πάνω από τους τροχούς των 21 ιντσών έχουν δυναμική εμφάνιση, που τονίζεται ακόμα περισσότερο από τα πλαστικά προστατευτικά τους. Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το πίσω μέρος. Κάτω από το σήμα της εταιρείας βρίσκεται η λέξη «Amarok», η οποία είναι ανάγλυφη και καλύπτει όλο σχεδόν το πλάτος της πίσω πόρτας. Τα πίσω φωτιστικά σώματα σε σχήμα «C», τα οποία βρίσκονται τοποθετημένα στις άκρες του αμαξώματος, τονίζουν ακόμα περισσότερο την αίσθηση του μεγάλου πλάτους του αυτοκινήτου.
Εσωτερικό με κάτι από SUV και… Ranger
Στο εσωτερικό, πολλά από τα βασικά στοιχεία του Amarok είναι τα ίδια με αυτά που θα βρείτε σε κάποια SUV, αλλά και στο Ford Ranger. Ευτυχώς ένα από αυτά είναι και η πολύ καλή θέση οδήγησης, με πολλές ρυθμίσεις και ένα άνετο κάθισμα. Η ορατότητα προς τα έξω γίνεται ευκολότερη, χάρη στα ψηλά πλαϊνά παράθυρα. Δεν λείπουν οι μεγάλοι καθρέφτες, τα ηλεκτρονικά gadget και φυσικά η στάνταρ κάμερα οπισθοπορείας για βοήθεια στην στάθμευση.
Η σχεδίαση είναι πολύ κοντά στο Ranger, αλλά και στα μεγάλα SUV της Volkswagen. Στις ομοιότητες με το Ranger συναντάμε τον ίδιο επιλογέα ταχυτήτων και ορισμένους βασικούς διακόπτες, αν και το Amarok διαθέτει διαφορετικά καθίσματα, τιμόνι και μια σειρά διακοπτών κάτω από την οθόνη αφής.
Το Amarok ενσωματώνει τις ρυθμίσεις του κλιματισμού στην οθόνη αφής του infotainment. Αυτό σημαίνει ότι: Όλες οι επιλογές και ρυθμίσεις πρέπει να γίνουν όσο είσαι σε στάση, αφού θα χρειαστεί να επιλέξεις από το κύριο μενού και το slide bar για να αλλάξεις τη θερμοκρασία. Εδώ το Volkswagen υπολείπεται σε σχέση με το Ford, που έχει διατηρήσει τα φυσικά κουμπιά και χειριστήρια για τον κλιματισμό. Το θετικό είναι ότι υπάρχει το κουμπί της ρύθμισης για την ένταση του ήχου στο ηχοσύστημα, σε αντίθεση με άλλα μοντέλα της VW.
Όπως και στο Ranger, για τον πίνακα ελέγχου υπάρχει οθόνη 12,3in, ενώ για τον έλεγχο του infotainment φροντίζει μία ακόμη οθόνη 12in με κάθετη διάταξη. Έχουν τα ίδια υλικά και χρησιμοποιούν το ίδιο λειτουργικό σύστημα, αλλά τα μενού είναι διαφορετικά σε εμφάνιση και ενδείξεις. Ο διάκοσμος θυμίζει SUV, θα θέλαμε ωστόσο να έχει λίγο πιο μαλακά πλαστικά. Ωστόσο, το μοντέλο είναι πιο πολυτελές εσωτερικά από το Toyota Hilux. Τον πήχη ανεβάζουν τα επίπεδα εξοπλισμού PanAmericana και Aventura, τα οποία έχουν δερμάτινο φινίρισμα στο επάνω μέρος του ταμπλό και στο εσωτερικό των θυρών.
Η δεύτερη γενιά Amarok έχει μεγαλύτερο μήκος κατά 96mm, κάτι που δίνει στους επιβάτες στα πίσω καθίσματα ακόμη περισσότερο χώρο για τα πόδια. Ο χώρος για το κεφάλι είναι επίσης πολύ καλός. Τέσσερις ψηλοί επιβάτες κάθονται πολύ άνετα, ακόμη και αν χρειαστεί να διανύσουν μεγάλες αποστάσεις. Οι αποθηκευτικοί χώροι είναι πολλοί και λειτουργικοί, με ενσωματωμένες τσέπες αποθήκευσης στη βάση του καθίσματος. Σε αντίθεση με το Toyota Hilux, η βάση του πίσω καθίσματος δεν αναδιπλώνεται για να ελευθερώσει χώρο στο εσωτερικό.
Τι γίνεται η δουλειά;
Το πιο σημαντικό, τουλάχιστον για τους επαγγελματίες αγοραστές pick-up φορτηγών, είναι πως το μοντέλο έχει μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 1,19 τόνων και η καρότσα μπορεί να χωρέσει δύο «Ευρωπαλέτες» (έχουν μήκος 80cm, πλάτος 120cm και χρησιμοποιούνται σε διάφορες εμπορικές δραστηριότητες μεταφορών προϊόντων) τοποθετημένες πλάγια.
Στο Amarok δεν υπάρχει η επιλογή αμαξώματος μονής καμπίνας για να… ανταλλάξεις τα πίσω καθίσματα με βάρος ωφέλιμου φορτίου, οπότε θα χρειαστεί να περιορίσεις τον χώρο φόρτωσης, αν θέλεις να μεταφέρεις επιβάτες. Στην καρότσα υπάρχουν δακτύλιοι πρόσδεσης για φορτία έως και 400kg. Ο χώρος της μπορεί να κλείσει χειροκίνητα ή ηλεκτρικά με μουσαμά. Τέλος το Amarok σηκώνει ως και 350 κιλά στην οροφή του, όταν είναι σε στάση, τα οποία είναι αρκετά για μία σκηνή οροφής.
Η ώρα της κίνησης
Με δύο επιλογές κινητήρων, η γκάμα του Amarok ξεκινά με ένα diesel 2 λίτρων 205Ps. Στην κορυφή της γκάμας υπάρχει ένας V6 diesel 3,0lt 240 ίππων, ενώ και τα δύο μοντέλα εξοπλίζονται με αυτόματο κιβώτιο 10 σχέσεων.
Το αυτοκίνητο της δοκιμής μας ήταν το 3.0TDI V6, με άφθονη δύναμη, ήσυχη και ομαλή λειτουργία και μπόλικη ροπή από τις χαμηλές στροφές. Το κιβώτιο ταχυτήτων ανταποκρίνεται στην αυτόματη λειτουργία τόσο στην κίνηση με φορτίο όσο και σε ρυμούλκηση, όμως οι αλλαγές ταχυτήτων έχουν έναν δισταγμό στις αλλαγές. Μόλις περάσεις στις χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων, η κατάσταση γίνεται καλύτερη, αλλά δεν έχει την αμεσότητα που θέλεις. Βέβαια μην ξεχνάς πως το Amarok είναι ένα ημιφορτηγό και όχι ένα σπορ SUV.
Στο δρόμο είναι ιδιαίτερα ήσυχο. Μόνο ο όγκος του θα σε προβληματίσει και θα σου θυμίζει πως οδηγείς «φορτηγό». Στην αρχή θέλει λίγα λεπτά να συνηθίσεις τις διαστάσεις του, που δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητες. Θα το καταλάβεις μόλις βρεθείς σε σταθμό διοδίων, που είσαι στο ίδιο ύψος με την/τον υπάλληλο. Ο θόρυβος του κινητήρα είναι απομονωμένος και ίσως να αισθανθείς λίγους κραδασμούς στο πάτωμα και τα χειριστήρια, αλλά μόνο όταν είναι κρύος.
Η κύλιση είναι πολύ καλή χωρίς κραδασμούς, ενώ ο θόρυβος από τον δρόμο είναι ανεπαίσθητος (αποτέλεσμα της πολύ καλής ηχομόνωσης). Ακούς μόνο τον ήχο από τον αέρα σε ταχύτητες πάνω από τα 120km/h, κάτι που δεν θα το αποφύγεις λόγω διαστάσεων και γιατί η αεροδυναμική είναι «απούσα» από την πληθωρική κατασκευή.
Μόλις προσαρμοστείς στις νέες διαστάσεις, θα δεις πως το τιμόνι είναι αρκετά ακριβές και όχι πολύ βαρύ, κάνοντας εύκολη την οδήγηση σε χαμηλές ταχύτητες στην πόλη ή στον αυτοκινητόδρομο. Σε αστικά κέντρα θα σε βοηθήσουν και τα ηλεκτρονικά συστήματά του, όπως το Park Assist Plus. Το αυτόματο σύστημα υποβοήθησης στάθμευσης κάνει το παρκάρισμα παιχνίδι. Επίσης, χρήσιμη σε καταστάσεις με… στενότητα χώρου είναι η προβολή περιβάλλοντος (Area View). Επιτρέπει διάφορες προβολές με κάμερες και στις τέσσερις πλευρές του οχήματος, συμπεριλαμβανομένης μιας προβολής 360° από ψηλά. Αφήνοντας την πόλη και σε δρόμο με στροφές, το Amarok θα σε εντυπωσιάσει με την οδική συμπεριφορά του. Δεν είναι κοντά σε αυτή των premium SUV, αλλά εμπνέει ασφάλεια και σε βοηθά να κινηθείς σβέλτα (στην άσφαλτο) ή παιχνιδιάρικα (στο χώμα). Αν μάλιστα είχες οδηγήσει pick-up προηγούμενης γενιάς, θα εντυπωσιαστείς με την ρύθμιση και την λειτουργία της ανάρτησης. Η οδήγησή του όμως απαιτεί προσαρμογή, δεν το χειρίζεσαι όπως ένα hatchback ή ένα μικρομεσαίο SUV.
Εκτός δρόμου, η άνεση και το… ατσαλάκωτο στυλ του Amarok παραμένουν και εδώ βοηθά η νέα γενιά της τετρακίνησης 4MOTION, το μπλοκέ πίσω διαφορικό και η απόσταση των 23,5 εκατοστών από το έδαφος. Για την τετρακίνηση έχεις τις κλασικές επιλογές: 2L-4A-4H-4L, αλλά και τα έξι προφίλ οδήγησης. Έτσι, εκτός από τα γνωστά modes «Normal» και «Eco», υπάρχουν τα προφίλ: «Slippery» (για ασφαλτοστρωμένους δρόμους με ολισθηρή επιφάνεια), «Snow/Sand» (για χιόνι ή άμμο) και «Mud/Ruts» (λάσπη/αυλακιές). Τέλος, το «Tow/Haul» σε βοηθά να κινηθείς όταν έχεις φορτώσει το αυτοκίνητο ή ρυμουλκείς σκάφος, τρέιλερ ή τροχόσπιτο.
Εκτός από τα παραπάνω είναι και οι νέες προδιαγραφές που έχουν εδώ ρόλο. Οι μικρότεροι πρόβολοι δίνουν τώρα γωνία προσέγγισης 30ο, γωνία διαφυγής 26ο και γωνία ράμπας 21ο, ενώ τώρα περνά νερά βάθους 80cm (από τα 50cm του προηγούμενου μοντέλου).
Αν θέλεις κάτι που εστιάζει ακόμα περισσότερο στις εκτός δρόμου διαδρομές, επέλεξε την έκδοση PanAmericana του Amarok ή το Ford Ranger Raptor ή το Toyota Hilux GR Sport που διαθέτουν: ελαστικά για εκτός δρόμου χρήση, διαφορετικό setup στην ανάρτηση και μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος. Οι επιδόσεις, το φορτίο και οι ικανότητες εκτός δρόμου, όπως καταλαβαίνεις, δεν βοηθούν την οικονομία στο Amarok. Τα 8,8lt/100km, που δίνει η Volkswagen σαν μέση τιμή, είναι πρακτικά άπιαστο νούμερο. Με αρκετή προσπάθεια, κρατήσαμε την κατανάλωση στα 10lt/100km στην πόλη, είδαμε 12-12,5lt σε επαρχιακό δρόμο, ενώ στην Εθνική Οδό το on-board computer έγραψε 10,9lt/100km.
Συμπέρασμα
Το Amarok προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στις ιδιότητες του εργαλείου για τον επαγγελματία και του οικογενειακού αυτοκινήτου, ιδιότητα την οποία αποκτά θυσιάζοντας τις μεταφορές αγαθών. Είναι το ακριβότερο στην κατηγορία και δεν έχει επιλογή μονής καμπίνας. Είναι όμως ένα δυνατό, πρακτικό και άνετο στην οδήγηση, ελαφρύ φορτηγό, που κρύβει τις διαστάσεις του (στην πόλη) και δεν χάνει το πλεονέκτημα της άνεσης ακόμη και όταν κινείται εκτός δρόμου.
Τιμή βασικής έκδοσης Amarok 2.0TDI AT10 205Ps: €48.200
Τιμή έκδοσης δοκιμής Amarok 3.0TDI V6 AT10 240Ps: €55.000
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου | Τιμή αγοράς |
Χώροι για τους επιβάτες | Μοναδική επιλογή διπλής καμπίνας |
Οδική συμπεριφορά (εντός και εκτός δρόμου) | Υπερβολικές διαστάσεις (για κίνηση εντός πόλεως) |
Αίσθηση SUV στο εσωτερικό |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπoς | Εξακύλινδρος πετρελαιοκινητήρας σε διάταξη V, με μπλοκ από χυτοσίδηρο και κεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 2.993cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 84 x 90mm | |
Σχέση συμπίεσης | 16 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός common rail, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους πίσω τροχούς, με επιλογή τετρακίνησης | |
Κιβώτιο | Αυτόματο 10 σχέσεων με μετατροπέα ροπής | |
Διαφορικό | Περιορισμένης ολίσθησης | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Άκαμπτος άξονας Watts link, αντιστρεπτική δοκός | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 8,5Jx21in | |
Ελαστικά | 275/50 | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 332mm με διπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι 300mm με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 240/3.250 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 61,2/1.750-2.250 | |
0-100km/h (sec) | 8,8 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 180 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 266 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 8,8 (WLTP) | |
Δοκιμής (lt/100km) | 10,4 |