Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Porsche |
Μοντέλο | Cayenne Coupe |
Segment | E-SUV |
Power Train | Plug-in Hybrid |
The Stuttgart Hero
Η Cayenne ήταν ένα αυτοκίνητο που έπρεπε να παλέψει για να «πετύχει». Βλέπετε οι παραδοσιακοί αγοραστές της φίρμας (και ουκ ολίγα στελέχη) ήταν κάθετα αντίθετοι με την απόφαση της Porsche να βγάλει στην παραγωγή μία «ψηλωμένη, τετράπορτη 911». Η πρώτη γενιά λανσαρίστηκε το 2002 και δέχθηκε σκληρή κριτική από δημοσιογράφους και κοινό, καθώς οι σχεδιαστές της εταιρείας προσπάθησαν να ενσωματώσουν όσα περισσότερα 911 στοιχεία μπορούσαν στο σασί του VW Touareg (και Audi Q7) που αμφότερα βασίζονταν στην πλατφόρμα PL71. Η Cayenne αναπτύχθηκε «μυστικά» σε μια εγκατάσταση στο Hemmingen, αρκετά κοντά στο κέντρο εξέλιξης Weissach και των κεντρικών γραφείων της Porsche. Παρά τους haters, η Cayenne ήταν αστραπιαίο hit για την γερμανική φίρμα καθώς πούλησε από την πρώτη κιόλας χρονιά περισσότερα από 20.000 αυτοκίνητα, ενώ το 2003 το νούμερο αυτό διπλασιάστηκε!
Δύο δεκαετίες αργότερα, το εγχείρημα Cayenne είναι τόσο πετυχημένο που έδωσε νέα διάσταση στον όρο “premium sport SUV”, αποτελώντας το μοντέλο με το οποίο συγκρίνονται τα κορυφαία SUV τα ανταγωνισμού, ενώ δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι η επιτυχία της Cayenne «ανάγκασε» πολλές παραδοσιακές εταιρείες κατασκευής σπορ μοντέλων (Aston Martin, Ferrari, Lamborghini και Maserati) να ενδώσουν στο «SUV trend» προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικές με τις συνολικές τους πωλήσεις. Στην τρίτη της πλέον γενιά, η Cayenne, δέχθηκε πριν μερικούς μήνες ένα ολιστικό φρεσκάρισμα σε αμάξωμα και εσωτερικό. Διατηρεί τις δύο παραλλαγές σχεδίασης σε κανονική και coupe εκδοχή, με την γκάμα να ξεκινάει από την «απλή» Cayenne με τους 353 ίππους από τον 3lt V6 κινητήρα χωρίς ηλεκτρική υποβοήθηση και να κορυφώνεται στην Cayenne Turbo E-Hybrid με τα 739Ps και τα 96,8kgm ροπής.
Στα χέρια μας έχουμε την πιο ορθολογική έκδοση για τα Ελληνικά δεδομένα, καθώς η Cayenne E-Hybrid χάρη στο plug-in υβριδικό της σύστημα, αποδίδει 470Ps με 66,3kgm ροπής, διαθέτει μειωμένο κατά 50% τέλος ταξινόμησης, αποτελώντας την πιο συμφέρουσα αγορά στις €129.590. Προσφέρει δηλαδή αντίστοιχες επιδόσεις με την Cayenne S (4lt V8 twin turbo με 474Ps), είναι φθηνότερη όμως κατά 55.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα έχει και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας!!! Είναι σα να λέει η Porsche στους πελάτες της: «πάρε αυτή, την πιο οικολογική και οικονομική υβριδική Cayenne και θα σου μείνουν χρήματα να πάρεις και μία μεταχειρισμένη Boxster/Cayman για να κάνεις τις βόλτες σου τα Σαββατοκύριακα»!
The premium aspects
Πριν προχωρήσουμε στα πιο ειδικά, ας μείνουμε λίγο στα στοιχεία που έφερε η ανανέωση του μοντέλου. Σε επίπεδο εμφάνισης, οι αλλαγές εστιάζονται κυρίως στο μπροστινό μέρος καθώς συναντάμε νέα μάσκα με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα (που αφήνουν σε κοινή θέα αρκετά από τα ψυγεία), ανασχεδιασμένο προφυλακτήρα, νέα φανάρια και ελαφρώς πιο τονισμένα φτερά σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Αριστοκρατικά δυναμική, η εικόνα της Cayenne (ειδικά στην Coupe έκδοση με το πιο sexy κατέβασμα της οροφής και το ελαφρώς διαφοροποιημένο πίσω μέρος), είναι άκρως επιβλητική και μυώδης αναδεικνύοντας απόλυτα τις πληθωρικές διαστάσεις της (μήκος 4,93m και πλάτος 1,98m). Ο αέρας της ανανέωσης έφερε σε όλες τις εκδόσεις (ως standard εξοπλισμό) τους καταπληκτικούς προβολείς LED Matrix (πλέον η αναβάθμιση από την τεράστια λίστα των extras είναι τα φανάρια HD LED Matrix με χρέωση €2.800), που διαθέτουν 32.000 pixel σε κάθε φανάρι, εξασφαλίζοντας εκπληκτική απόδοση φωτισμού.
Στο εσωτερικό, οι σχεδιαστές προχώρησαν σε αλλαγές μεγαλύτερης έκτασης, με το ανασχεδιασμένο ταμπλό να φέρει εμφανείς δεσμούς με την Taycan. Οι τρεις οθόνες καταλαμβάνουν σχεδόν όλη την επιφάνεια του, με την οθόνη του συνοδηγού να αποτελεί μέρος του προαιρετικού εξοπλισμού (+€1.769) και να ολοκληρώνει ιδανικά το Porsche Driver Experience, το σύστημα πολυμέσων της εταιρείας. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων με κορυφαία ανάλυση και διαγώνιο 12,6in, είναι αρκετά παραμετροποιήσιμος, διαθέτει πληθώρα χρήσιμων ενδείξεων και διατηρεί το μοτίβο με τα κυκλικά όργανα, ακόμα και αν δεν υπάρχει πλέον το αναλογικό στοιχείο. Από την Taycan είναι εμπνευσμένη και η μεταφορά του επιλογέα ταχυτήτων δεξιά από την κολόνα του τιμονιού, στο πάνω μέρος του ταμπλό.
Κάτι που αρχικά μπορεί να ξενίσει ορισμένους, σύντομα όμως θα ανακαλύψεις ότι είναι ιδιαίτερα βολικό, αφήνοντας επιπλέον χώρο στην κεντρική κονσόλα. Εκεί πλέον συναντάμε μία θήκη για μικροαντικείμενα και ένα κομψό panel διακοπτών -φυσικών, αλλά και αφής- για τον έλεγχο του κλιματισμού και την ένταση του ηχοσυστήματος. Η κεντρική οθόνη αφής των 12,3in διαθέτει ιδιαίτερα εύχρηστο μενού, άμεση απόκριση και όπως όλες οι υπόλοιπες οθόνες, εξαιρετική ευκρίνεια. Η απτή ποιότητα, η εκτεταμένη χρήση μαλακών πλαστικών και δερμάτινων επιφανειών, σε συνδυασμό με την αψεγάδιαστη συναρμογή, σίγουρα ικανοποιούν τις ομολογουμένως υψηλές προσδοκίες των υποψήφιων αγοραστών ενός premium E-SUV με εξαψήφια τιμή.
Οι χώροι θα βολέψουν με άνεση ακόμα και πέντε επιβάτες με το κεντρικό τούνελ να περιορίζει λίγο τον χώρο για τα πέλματά τους. Ο χώρος αποσκευών παραθέτει 434lt, νούμερο σημαντικά μειωμένο συγκριτικά με τα 592lt των θερμικών εκδόσεων.
Avanti e-Hybrid!
Πάντα λάτρευα την “homage” τοποθέτηση του διακόπτη της μίζας στην αριστερή μεριά του τιμονιού. Πλέον αυτή έχει αντικατασταθεί με έναν ταιριαστό στην εποχή, αλλά καθόλου «ιδιαίτερο» διακόπτη εκκίνησης. Πατάς το Engine Start και δεν ακούς τίποτα. Κανένα γουργουρητό από V6 δεν έρχεται γλυκά στην ατμόσφαιρα, παρά μόνο απόλυτη ησυχία. Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει πλέον 177 ίππους (από 136Ps της προηγούμενης γενιάς) και 46,9kgm ροπής. Η μπαταρία των 25,9kWh (21,8 ωφέλιμες), μπορεί να εξασφαλίσει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για 60-70km (έως και 90km εντός πόλεως ισχυρίζεται η Porsche) χωρίς εξάρσεις στο δεξί πεντάλ και με ταχύτητες έως 135km/h, ενώ η πλήρης φόρτιση της μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα σε περίπου δυόμισι ώρες χρησιμοποιώντας ρεύμα AC σε Wallbox ισχύος 11kW. Το θερμικό εξακύλινδρο μοτέρ χωρητικότητας 2.995cc, χάρη στο σύστημα VarioCam Plus και το twin-scroll turbo, αποδίδει 305Ps και 42,8kgm ροπής από πολύ χαμηλά, μόλις από τις 1.340rpm, και διατηρείται μέχρι τις 5.300rpm.
Όσο η μπαταρία έχει αποθέματα, ο ηλεκτροκινητήρας έχει τον πρώτο λόγο στην κίνηση του οχήματος και τα 2.500kg μοιάζουν σημαντικά λιγότερα. Η απόδοση του υβριδικού συστήματος είναι πολύ γραμμική, χωρίς το παραμικρό ξέσπασμα. Νοιώθεις ότι έχει πάντα υψηλά αποθέματα ισχύος, στο τέρμα γκάζι όμως δεν θα συγκλονιστείς από την επιτάχυνση (0-100km/h σε 4,9s), καθώς το βάρος είναι πολύ υψηλό. Ας μην γελιόμαστε όμως, υπάρχουν πολύ ισχυρότερες εκδόσεις για να καλύψουν αυτές τις ανάγκες. Δεν είναι αυτός ο «σκοπός» της E-Hybrid… Ο σκοπός της είναι να κινείται καθημερινά στην πόλη απαιτώντας καθόλου ή πολύ λίγο καύσιμο και να εκμηδενίζει τις αποστάσεις ανάμεσα στις εθνικές οδούς και τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους.
Το 8άρι αυτόματο PDK κιβώτιο λειτουργεί εξαιρετικά, και προσαρμόζεται άμεσα στο φορτίο ή το πρόγραμμα οδήγησης που έχεις επιλέξει. Το τιμόνι προέρχεται αυτούσιο από την 911, συνεισφέροντας στην σπορ διάθεση και στο κάτω μέρος του διαθέτει το μικρό περιστροφικό χειριστήριο εναλλαγής προγραμμάτων οδήγησης που διαμορφώνουν αναλόγως την απόκριση του κινητήρα και του κιβωτίου, καθώς και την υποβοήθηση στο τιμόνι. Αν παραμείνεις στα προγράμματα Normal/Hybrid Auto μπορείς να κινηθείς εντυπωσιακά οικονομικά και να περιοριστείς στα 7-8lt/100km, νούμερο που είναι αντιστρόφως ανάλογο από αυτό που περιμένεις βλέποντας την επιβλητική παρουσία της Cayenne. Ακόμα και με την εξάντληση των αποθεμάτων της μπαταρίας η κατανάλωση θα ανέβει στα 11-12lt/100km που είναι εξαιρετική τιμή για την κατηγορία.
Αν ξεπεράσεις το «άγχος» της κατανάλωσης και επιλέξεις το πρόγραμμα Sport ή Sport Plus, θα διαπιστώσεις το πόσο μπορεί να αλλάξει ο χαρακτήρας της Cayenne. Σε αυτά τα προγράμματα το υβριδικό σύστημα φροντίζει να διατηρεί επαρκές επίπεδο ενέργειας στην μπαταρία, έτσι ώστε το ηλεκτρικό μοτέρ να μπορεί να παρέχει τη μέγιστη δύναμή του. Εδώ όλα γίνονται με πιο έντονο και πιο γρήγορο τέμπο, με σημαντικά πιο γρήγορη απόκριση από θερμικό και ηλεκτρικό μοτέρ και το PDK να αλλάζει αστραπιαία τις σχέσεις. Υπάρχει και επιλογή Manual λειτουργίας, όμως θεωρώ ότι ελάχιστοι θα την χρειαστούν, αφού η λειτουργία του κιβωτίου ειδικά στα σπορ προγράμματα είναι εξαιρετική.
Η Cayenne της δοκιμής μας ήταν εξοπλισμένη με την προαιρετική αερανάρτηση (+2.812 ευρώ) που σε συνδυασμό με τα στάνταρ ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ PASM, κάνει θαύματα για την άνεση και διατηρεί πάντα τις κλίσεις του αμαξώματος στο ελάχιστο. Σαφώς πιο σφιχτή από την πλειοψηφία των ανταγωνιστών της, εξασφαλίζει όμως σε κάθε περίπτωση -και οδόστρωμα- άκρως ποιοτική κύλιση.
Το σύνολο προδιαθέτει για γρήγορη και σπορ οδήγηση, καθώς οι τεράστιοι τροχοί (το δικό μας αυτοκίνητο φορούσε τις προαιρετικές ζάντες 22in) τα μεγάλα φρένα (δίσκοι 390mm μπροστά και 358mm πίσω παρακαλώ…) και τα υψηλά και πάντα υπαρκτά αποθέματα ροπής, όμως η Cayenne δεν βολεύεται σε σφιχτές διαδρομές. Το βάρος και ο όγκος της δεν αρέσκονται σε άτσαλες κινήσεις και απαιτούν μία ομαλότητα στις κινήσεις, διατηρώντας την «φόρα» και τα υψηλά χιλιόμετρα στις καμπές. Αν γίνεις λίγο πιο επιθετικός η ουρά θα συμμετέχει στις ορέξεις σου, όμως τα ηλεκτρονικά δεν σε αφήνουν να παίξεις σε μεγάλο βαθμό. Το τιμόνι είναι λίγο πιο ελαφρύ απ’ ό,τι θα περίμενες από ένα αυτοκίνητο με το έμβλημα της Porsche, είναι όμως απόλυτα ακριβές. Αν υπολογίσουμε βέβαια τον προσανατολισμό του αυτοκινήτου και την γενικότερη φιλοσοφία του, οι επιλογές των μηχανικών της γερμανικής φίρμας είναι άκρως πετυχημένες.
Στην πρίζα!
Εν κατακλείδι, η ανανεωμένη Porsche Cayenne εξακολουθεί να οριοθετεί την κορυφή της κατηγορίας, με την έκδοση E-Hybrid να αποτελεί ένα εξαιρετικά πολυτάλαντο και άνετο όχημα για τις καθημερινές μετακινήσεις με ελάχιστες απαιτήσεις καυσίμου (χωρίς ωστόσο αυτό να αποτελεί το «κύριο» κριτήριο επιλογής του δυνητικού της αγοραστικού κοινού). Και μπορεί η συγκεκριμένη έκδοση να «προτάσσει» ως προτεραιότητα τις περιβαλλοντικές επιταγές, το plug-in υβριδικό σύνολο προσθέτει στην συνταγή εξαιρετικές επιδόσεις, αντίστοιχες σημαντικά ακριβότερων εκδόσεων στην γκάμα του μοντέλου.
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Design | Χώρος αποσκευών |
Ποιότητα κατασκευής | Κατανάλωση υπό πίεση |
Εξοπλισμός | Κόστος προαιρετικού εξοπλισμού |
Άνεση | |
Επιδόσεις | |
Φρένα | |
Οικονομία καυσίμου | |
Οδηγικός χαρακτήρας |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Εξακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε διάταξη V με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 4ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο με σύστημα VarioCam Plus, ηλεκτροκινητήρας 177Ps | |
Κυβισμός | 2.995 cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 84,5mm x 89mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 11,2 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων twin-scroll | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους τέσσερις τροχούς | |
Κιβώτιο | Αυτόματο 8 σχέσεων PDK | |
Διαφορικό | Ελεύθερο με Porsche Traction Management | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.930 | |
Πλάτος (mm) | 1.983 | |
Ύψος (mm) | 1.678 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.895 | |
Βάρος (kg) | 2.500 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 434-1.344lt | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Αερανάρτηση, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (PASM), αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Αερανάρτηση, διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (PASM), αντιστρεπτική δοκός | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 390mm, εξαπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι 358mm, τετραπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 10J x 22in μπροστά, 11,5J x 22in | |
Ελαστικά | 285/40 μπροστά, 315/35 πίσω | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Συνδυαστική ισχύς (Ps/rpm) | 470/ 5.250-6.250 | |
Συνδυαστική ροπή (kgm/rpm) | 66,3/1.000-5.000 | |
0-100km/h (sec) | 4,9 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 254 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 κατά WLTP (gr/km) | 33-42 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 1,5-1,8 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 9,8 |