Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Audi |
Μοντέλο | RS e-tron GT |
Segment | E-Segment |
Power Train | Electric |
Αν αναρωτιέται ακόμα κανείς για το πού βρίσκεται σήμερα και τι μπορεί να κάνει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η απάντηση δίνεται απλόχερα από την Audi και το RS e-tron GT. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που είναι η επιτομή της τεχνολογίας και ένα σύνολο που εκφράζει απόλυτα τον δρόμο που έχει χαράξει η γερμανική φίρμα, ο οποίος -εκ του αποτελέσματος- σε γεμίζει με αισιοδοξία. Τουλάχιστον σε όσα αφορούν το αυτοκίνητο αυτό καθαυτό, γιατί γενικότερα με την ηλεκτροκίνηση υπάρχουν ακόμα αρκετά ζητήματα που πρέπει να επιλυθούν για να νιώσεις το ίδιο αισιόδοξος...
Δεν είναι η πρώτη φορά που βρισκόμαστε απέναντι σε ένα αυτοκίνητο «δήλωση» της ικανότητας και των προθέσεων μιας εταιρείας, όμως αντίθετα με τα υπόλοιπα αυτοκίνητα «βιτρίνας» των βασικότερων ανταγωνιστών της, η Audi τόλμησε να το προσεγγίσει διαφορετικά. Όταν λοιπόν οι Mercedes-Benz και BMW επέλεξαν τη σιγουριά που τους εξασφαλίζει ένα μεγάλο SUV για να ενσωματώσουν σε αυτά όλη την υφιστάμενη τεχνολογία τους, η Audi πήρε ένα πολύ πιο σαφές ρίσκο και προσπάθησε να κατασκευάσει ένα πραγματικά σπορ ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Αρωγός της στην προσπάθεια αυτή ήταν το τμήμα Audi Sport το οποίο είναι και το πρώτο που έχει τόσο μεγάλη συμβολή και εμπλοκή στην υλοποίηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, σε αντίθεση με τις Mercedes-AMG και BMW M. Από την άλλη, ίσως να μην γινόταν ποτέ αυτή η προσπάθεια αν δεν υπήρχε η Porsche Taycan. Το «αδελφό» αυτοκίνητο του RS e-tron GT με το οποίο και μοιράζονται πολλά κοινά στοιχεία. Σε αντίθεση όμως με την Taycan, που έχει ακόμα πιο ισχυρές εκδόσεις στην γκάμα της, το Audi RS e-tron GT είναι η κορυφαία έκδοση του μοντέλου.
Σχεδιαστική…ιδιοτέλεια
Το σχεδιαστικό προφίλ του RS e-tron GT είναι το πρώτο και το απόλυτα κυρίαρχο χαρακτηριστικό του για να σε γεμίσει υποσχέσεις. Οι αρμονικές έως και σαγηνευτικές αναλογίες του και ο ευκρινής διαχωρισμός των όγκων του αμαξώματος αποτελούν και σε σχεδιαστικό επίπεδο μια σπουδή για την Audi. Τα περίπου 5m μήκους, τα 2m πλάτους και τα μόλις 1,4m ύψους δεν αφήνουν καμία αμφιβολία για τον σπορ χαρακτήρα του, εμπλουτισμένο βεβαίως με τα απαραίτητα premium στοιχεία. O Marc Lichte, ο επικεφαλής του σχεδιαστικού τμήματος της Αudi, τονίζει ξεκάθαρα πως είναι το πιο όμορφο αυτοκίνητο που έχει σχεδιάσει… Και αυτό γιατί είχε την ελευθερία να δημιουργήσει πατώντας πάνω σε έναν βασικό πυλώνα, αυτόν της κορυφαίας αεροδυναμικής απόδοσης. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας βρίσκεται έτσι στο Cd=0,24 και εκτός από το αισθητικό αποτέλεσμα, συμβάλλει και στην βελτιστοποίηση της απόδοσης του αυτοκινήτου σε ό,τι αφορά το ηλεκτρικό του υπόβαθρο.
Στο εσωτερικό αντίθετα έχουμε μια άλλη εικόνα, πολύ πιο συμβατική. Χωρίς να είναι αδιάφορο βέβαια, το RS e-tron GT δεν έχει «κάτι» που να υποδηλώνει με το ίδιο σθένος τον επιθετικό του προσανατολισμό εκ των έσω, βασιζόμενο κυρίως σε αυτά που μας έχει συνηθίσει η Audi. Την κορυφαία ποιότητα κατασκευής και φινιρίσματος δηλαδή και την συμπαγή αίσθηση της κατασκευής. Μόνο τα σπορ ηλεκτρικά καθίσματα πολλαπλών ρυθμίσεων και οι Alcantara επενδύσεις σε πολλά μέρη της καμπίνας υπογραμμίζουν την RS ταυτότητα του e-tron GT, όπως δηλαδή συμβαίνει και σε όλα τα συμβατικά μοντέλα της εταιρείας με τον συγκεκριμένο λογότυπο. Ο διάκοσμος είναι αναμφίβολα ευχάριστος και σύγχρονος, με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων Virtual Cockpit των 12,3in και την οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό των 10in να είναι τα βασικά «εργαλεία» του οδηγού. Ο οποίος οδηγός θα εκτιμήσει περισσότερο από όλα την εξαιρετική θέση οδήγησης που του προσφέρει το RS e-tron GT κάτι που οφείλεται στην ιδιαίτερη τεχνοτροπία της μπαταρίας που βρίσκεται στο δάπεδο και τις εσοχές της για να φιλοξενήσει τις βάσεις των καθισμάτων. Μαζί με το κορυφαίας απόδοσης και στάνταρ ηχοσύστημα της Bang & Olufsen των 705W με 3D sound, 16 ηχεία και 15κάναλο ενισχυτή.
Όσον αφορά στους χώρους του, το γενικό συμπέρασμα είναι πως ικανοποιεί όσο ένα συμβατικό τετράθυρο κουπέ αυτοκίνητο, αρά το πρόσημο είναι θετικό. Σε πλήρη ανάλυση αυτό σημαίνει πως οι πίσω επιβάτες θα χρειαστεί να κάνουν κάποιες παραχωρήσεις αν είναι άνω του μέσου ύψους, τόσο όσον αφορά τον διαθέσιμο χώρο για τα πόδια τους, αλλά κυρίως για τα κεφάλια τους. Περιορισμένος -αναλογικά με τις διαστάσεις του αμαξώματος- είναι και ο χώρος αποσκευών, προσφέροντας 350lt για φόρτωση στο πίσω μέρος, όμως αυτό βελτιώνεται με τα 81lt του εμπρός καπό.
Out of this world
Ως πρεσβευτής της τεχνολογικής εξέλιξης της Audi, το RS e-tron GT χρησιμοποιεί ό,τι καλύτερο διαθέτει στα ράφια της η εταιρεία από το Ingolstadt. Τόσο σε μηχανολογικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο συστημάτων υποβοήθησης. Την κίνησή του ή μάλλον την εκτόξευσή του έχουν αναλάβει από κοινού οι 2 ηλεκτροκινητήρες (ένας σε κάθε άξονα) με απόδοση 238Ps για τον εμπρός και 455Ps για τον πίσω. Αμφότεροι είναι μόνιμης διέγερσης σύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες, ενώ η μεγάλη τους απόδοση οφείλεται στην επιπλέον χρήση χαλκού -αναλογικά με τις διαστάσεις- μέσω τεχνολογίας που έχουν αναπτύξει από κοινού Audi και Porsche. Άλλο ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό, είναι το γεγονός πως εκτός του κιβωτίου σταθερής σχέσης του εμπρός κινητήρα, ο πίσω διαθέτει και αυτός κιβώτιο 2 σχέσεων. Την εναλλαγή την οποία αντιλαμβάνεσαι μόνο από την εκκίνηση και πραγματοποιείται στα 90km/h με φουλ φορτίο. Πριν πούμε για την εμπειρία επιτάχυνσης και επιδόσεων, ας σταθούμε λίγο στα υπόλοιπα νούμερα. Αρχικά η συνδυαστική απόδοση του RS e-tron GT ανέρχεται στους 598 ίππους, ενώ η «συνεχόμενη» απόδοση είναι κάτι λιγότερο από 200 άλογα. Θεωρητικά στο cruising με σταθερή ταχύτητα χρησιμοποιεί δηλαδή αυτή την απόδοση. Αν όμως πιέσεις το γκάζι στο πάτωμα, τότε εκτοξεύεται εμπρός δαιμονισμένα, ανεβάζοντας τα km/h με αμείωτη ένταση. Και αν μπορέσεις να διατηρήσεις την πίεση του πεντάλ στο πάτωμα για 2,5sec, τότε ενεργοποιείται αυτόματα το Boost Mode, κάτι που σημαίνει πως «ξεκλειδώνεις» τους 646 ίππους, που είναι η μέγιστη -στιγμιαία- τιμή απόδοσης που μπορούν να δώσουν οι 2 ηλεκτροκινητήρες. Με ενεργοποιημένο το Launch Control στην εκκίνηση, για τα 100 km/h το RS e-tron GT χρειάζεται μόλις 3,18sec, ενώ τα 200km/h έρχονται σε 11,39sec (400άρι σε 11,24sec). Όπως και να έχει, η επιτάχυνση αλλά και οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις μέχρι και τον ηλεκτρονικό κόφτη στα 250km/h αποτελούν μια συγκλονιστική εμπειρία, ακόμα και για αυτούς που έχουν συνηθίσει την ωμή και άμεση επιτάχυνση που προσφέρουν όλα τα ισχυρά ηλεκτρικά μοντέλα.
ΦόRτιSες και έφυγες…
Η μπαταρία του RS e-tron GT έχει χωρητικότητα 93,4kWh, χρησιμοποιώντας από αυτές τις 83,7kW. Όπως σε κάθε του πτυχή και εδώ κρύβονται καινοτόμες ιδέες, με απαρχή το σύστημα ψύξης με 4 κυκλώματα ώστε να διατηρεί τη θερμοκρασία της μπαταρίας στο βέλτιστο, μεταξύ 30 και 35οC. Επιπλέον και προκειμένου να μειωθούν τα ζητήματα που άπτονται της ηλεκτροκίνησης -ιδιαίτερα όταν μιλάμε για τέτοιες ενεργειακές ανάγκες- το κύκλωμα φόρτισης είναι στα 800V. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να δεχθεί ρεύμα ισχύος έως και 270kW από ταχυφορτιστή DC, ενώ προαιρετικά και με κόστος 1.996 ευρώ δέχεται το μέγιστο των 22kW που μπορεί να δώσει ένα wallbox AC. Στην πράξη για να ανακτήσεις από το 5% έως το 80% της μπαταρίας χρησιμοποιώντας συνεχές ρεύμα χρειάζεσαι μόλις 22,5min, ενώ για μια πλήρη φόρτιση από AC (22kW) χρειάζεσαι 5 ώρες περίπου. Και με μέση κατανάλωση στις 24 με 25kW/100km, έχεις αυτονομία της τάξης των 380-400km σε μεικτό κύκλο οδήγησης με τη διακριτική βοήθεια του συστήματος ανάκτησης ενέργειας όπου χρειάζεται. Σχετικά με αυτή, ρυθμίζεται από τα paddles πίσω από το τιμόνι, αλλά σε καμία θέση δεν είναι αισθητή και ιδιαίτερα αποδοτική η λειτουργία της, ενώ «λείπει» και η λειτουργία one pedal…
Και RS αλλά και GT
Ο οδηγικός χαρακτήρας του Audi RS e-tron GT έχει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε αυτό το αυτοκίνητο. Ακόμα μεγαλύτερο και από την εντυπωσιακή εμφάνιση, αλλά και από τις εντυπωσιακές του επιδόσεις, το πιο ευχάριστο είναι πως συνδυάζει τα παραπάνω με έναν πραγματικά σπορ χαρακτήρα. Παρά τους 2,3 τόνους βάρους του και την αμεσότητα της μεταφοράς της ισχύος στο δρόμο -που δεν είναι πάντοτε πλεονέκτημα-, το RS e-tron GT είναι καθηλωτικό. Πριν φτάσουμε εκεί, όμως, δεν γίνεται να μην σταθούμε στη δουλειά της ανάρτησης. Ή μάλλον της αερανάρτησης με τους 3 θαλάμους που ισοπεδώνει τα πάντα στο πέρασμά της. Και που εκτός της εξαιρετικής της απόσβεσης κάνει πραγματικά σοβαρή δουλειά στη διαχείριση του ελέγχου του αμαξώματος. Σε πρώτη ανάλυση είναι ίσως και πιο μαλακή από όσο θα περίμενες ακόμα και στην επιλογή dynamic κάτι που σημαίνει πως δικαιωματικά διατηρήθηκε το GT στην ονομασία του μοντέλου. Το αμάξωμα σηκώνεται κατά 2cm όταν κινείται με λιγότερα από 30km/h, και από τα 90 έως τα 180km/h χαμηλώνει κατά 1cm, ενώ πάνω από τα 180km/h χαμηλώνει ακόμα κατά 1,2cm.
Μετά από αυτή, βασικό συστατικό της συμπεριφοράς του RS e-tron GT αποτελεί η ηλεκτρική τετρακίνηση quattro, η οποία ενσωματώνει ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης με πολύδισκο συμπλέκτη πίσω που κλειδώνει έως και στο 100%, ενώ είναι και 5 φορές πιο άμεσο στη λειτουργία του. Σε κάθε θέση των προγραμμάτων οδήγησης (Efficiency, Comfort και Dynamic) ο πίσω κινητήρας έχει τον πρώτο λόγο, στην dynamic ωστόσο βάζει πιο ενεργά το πίσω μέρος στην εξίσωση, περιορίζοντας τις τάσεις υποστροφής που παρουσιάζει στα πατημένα ανοιχτά κομμάτια. Όσον αφορά στο «RS» μέσα στην ονομασία του, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία πως πρόκειται για ένα γνήσιο τέκνο της οικογένειας με τα ίδια δυναμικά χαρίσματα της Audi. Και μπορεί να μην έχει αυτή την ρυθμισιμότητα και τη μηχανική σύνδεση με τον οδηγό που προσφέρει το R8, με το οποίο κατασκευάζονταν δίπλα-δίπλα στο Bollinger Hofe, έχει όμως πολλά περισσότερα και που τελικά δεν τα αλλάζεις με τίποτα. Οδηγικά είναι σίγουρα λιγότερο απαιτητικό από το supercar της Audi με το θερμικό μοτέρ και αποδεικνύεται ακόμα πιο αποτελεσματικό αν ξέρεις τι κάνεις.
Έχουμε εν ολίγοις ένα γνήσιο RS και ένα γνήσιο ηλεκτρικό supercar που το μόνο που του λείπει είναι αυτός ο μοναδικός ήχος του V10 του R8... Αλλά αυτό έχουμε τώρα. Και εκ του αποτελέσματος μπορούμε να ζήσουμε και με τoν fake 8κύλινδρο ήχο που γεμίζει την καμπίνα του στην dynamic επιλογή.
Τιμή βασικής έκδοσης e-tron GT: €114.580
Τιμή έκδοσης δοκιμής RS e-tron GT: €156.580
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Eμφάνιση | Αυτονομία |
Επιδόσεις | Ορατότητα προς τα πίσω |
Οδική συμπεριφορά | Συντηρητικό -αναλογικά με τον hi-tech χαρακτήρα- εσωτερικό |
Ποιότητα κατασκευής | |
Άνεση ανάρτησης | |
Υψηλή τεχνολογία |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | 2 Ηλεκτροκινητήρες AC, σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Εμπρός και πίσω, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Συστοιχία ιόντων λιθίου | |
Χωρητικότητα | 93,4kWh (83,7 ωφέλιμη) | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Διπλά ψαλίδια, αερανάρτηση, αντιστρεπτική ράβδος | |
Πίσω | Διάταξη πολλαπλών συνδέσμων, αερανάρτηση, αντιστρεπτική ράβδος | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους τέσσερις τροχούς | |
Κιβώτιο | 1 σχέσης εμπρός/2 σχέσεων πίσω | |
Διαφορικά | Μπλοκέ πίσω άξονα | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι 410mm με εξαπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Αεριζόμενοι δίσκοι 365mm με τετραπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 9,5J x 21in εμπρός/ 11,5J x 21in πίσω | |
Ελαστικά | 265/35 εμπρός - 305/35 πίσω | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.989 | |
Πλάτος (mm) | 1.964 | |
Ύψος (mm) | 1.414 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.900 | |
Βάρος (kg) | 2.345 | |
Χώρος αποσκευών (lt) | 350 + 81 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm) | 598 (646 σε overboost) | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 84,6 | |
0-100km/h (sec) | 3,2 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 250 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 0 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (kWh/100km) | 19,8-22,1kWh/100km (κατά WLTP) | |
Δοκιμής (kWh/100km) | 24,2-25kWh/100km | |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | ||
Ονομαστική (km) | 447-495 (κατά WLTP) | |
Δοκιμής (km) | 380 | |
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ | ||
ΚΜ/Η: SEC | ||
0-60 | 1,51 | |
0-80 | 2,25 | |
0-100 | 3,18 | |
0-120 | 4,22 | |
0-140 | 5,62 | |
0-160 | 7,26 | |
0-180 | 9,33 | |
0-200 | 11,39 | |
ROLL ON | ||
ΚΜ/Η: SEC | ||
60-160 | 5,75 | |
100-200 | 8,21 |