Είναι αναμφίβολο ότι η ηλεκτροκίνηση είναι το “next-best thing” στην αυτοκίνηση και παρότι υπολειπόμαστε σημαντικά έναντι των συνολικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην χώρα μας, σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), οι ταξινομήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών μοντέλων στην Ελλάδα, έχει αυξηθεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 280% τους πρώτους οκτώ μήνες του 2021, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Το ποσοστό αυτό είναι τρομερά εντυπωσιακό αν υπολογίσουμε το σχεδόν ανύπαρκτο δίκτυο των δημοσίων σημείων φόρτισης οχημάτων. Αυτό αποδεικνύει η τελευταία έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) που κατατάσσει τη χώρα μας στις τελευταίες θέσεις σε σημεία φόρτισης ανάμεσα στα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιο συγκεκριμένα, από τα 224.237 σημεία φόρτισης που διατίθενται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδόν το 30% βρίσκεται στην Ολλανδία (66.665), 20,4% στη Γαλλία (45.751), και το 19,9% βρίσκεται στη Γερμανία (44.538).
Τα ευρήματα δείχνουν ότι 10 χώρες δεν διαθέτουν ούτε έναν φορτιστή για κάθε 100 χιλιόμετρα βασικών οδικών αξόνων. Όλες αυτές οι χώρες έχουν επίσης μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μικρότερο από 3% (εκτός από την Ουγγαρία). Επιπλέον, 18 κράτη-μέλη της ΕΕ διαθέτουν λιγότερα από 5 σημεία φόρτισης ανά 100 χιλιόμετρα δρόμου, ενώ μόλις τέσσερα διαθέτουν περισσότερους από 10 φορτιστές για κάθε 100 χιλιόμετρα δρόμου. Στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων για το κλίμα “Fit for 55” που δημοσιεύθηκε τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε ότι μέχρι το 2030 οι εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι 55% λιγότερες από τα επίπεδα του 2021 -από 37,5% που ήταν ο στόχος για το 2030 που είχε τεθεί μόλις πριν από τρία χρόνια. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη λοιπόν θα πρέπει να διαθέσουν εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά τα επόμενα χρόνια για να επιτύχουν αυτόν τον δύσκολο στόχο.
Οι πέντε χώρες της ΕΕ με τα περισσότερα δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων:
1 Ολλανδία: 66.665 σημεία
2 Γαλλία: 45.751 σημεία
3 Γερμανία: 44.538 σημεία
4 Ιταλία: 13.073 σημεία
5 Σουηδία: 10.370 σημεία
Οι πέντε χώρες της ΕΕ με τα λιγότερα δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων:
1 Κύπρος: 70 σημεία
2Μάλτα: 96 σημεία
3 Λιθουανία: 174 σημεία
4 Βουλγαρία: 194 σημεία
5 Ελλάδα: 275 σημεία
Ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema, ανέφερε σχετικά:
«Οι καταναλωτές δεν θα είναι σε θέση να κάνουν τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών εάν δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού στους δρόμους όπου οδηγούν. Για παράδειγμα, αν οι πολίτες της Ελλάδας, της Λιθουανίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας πρέπει να διανύουν 200 χιλιόμετρα ή και περισσότερα για να βρουν έναν φορτιστή, δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Θα πρέπει να σημειωθεί σημαντική πρόοδος στην ανάπτυξη υποδομών σε ολόκληρη την ΕΕ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι πρόοδοι που έχουν σημειωθεί σε μερικές χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι ενθαρρυντικές, αλλά δεν πρέπει να μας αποσπάσουν την προσοχή από τη δεινή κατάσταση του δικτύου φόρτισης σε άλλες χώρες της ΕΕ».
Σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανά 100 χιλιόμετρα δρόμου:
Χώρα Σημεία φόρτισης/100 χλμ. Μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών
Αυστρία 6,1 9,5%
Βέλγιο 5,5 10,7%
Βουλγαρία 0,8 –
Γαλλία 4,1 11,2%
Γερμανία 19,4 13,5%
Δανία 4,4 16,4%
Ελλάδα 0,2 2,6%
Εσθονία 0,7 1,8%
Ιρλανδία 1 7,4%
Ισπανία 1,1 4,8%
Ιταλία 5,1 4,3%
Κροατία 2,3 1,9%
Κύπρος 0,5 0,5%
Λετονία 0,5 2,7%
Λιθουανία 0,2 1,1%
Λουξεμβούργο 34,5 11,4%
Μάλτα 3,4 –
Ολλανδία 47,5 25%
Ουγγαρία 0,6 4,7%
Πολωνία 0,4 1,9%
Πορτογαλία 14,9 13,5%
Ρουμανία 0,5 2,2%
Σλοβακία 2 1,9%
Σλοβενία 1,6 3,1%
Σουηδία 5 32,2%
Τσεχία 0,9 2,5%
Φιλανδία 3,3 18,1%