Μικρά, ευχάριστα και sport
Από την στιγμή που μπήκα να οδηγήσω και τα δύο αυτά αυτοκίνητα, όχι μόνο σε αυτό το συγκριτικό, αλλά και παλιότερα το κάθε ένα μόνο του, ψάχνω να βρω ένα καλό λόγο να τα προτιμήσει κάποιος από το κορυφαίο Ford Fiesta ST. Για το Swift Sport Hybrid μπορούν να υπάρχουν αρκετοί λόγοι, όπως να μην αρέσει σε κάποιον το Fiesta, να μην θέλει να πάρει Ford, να έχει ήδη άλλο Ford, να μην αντέχει τον ήχο του τρικύλινδου, να θέλει Ιαπωνικό και πολλά ακόμα. Για το Fiesta ST-Line όμως... το έργο είναι ακόμα πιο δύσκολο. Αρκεί ένα επιπλέον 15% στην τιμή αγοράς και λίγα παραπάνω χρήματα στα ετήσια έξοδα και στην κατανάλωση καυσίμου, για να πάρεις το ίδιο αυτοκίνητο με 500cc και 45Ps λιγότερα; Και δεν είναι μόνο αυτά... το Fiesta ST είναι καλύτερο σε όλα, εκτός από την άνεση της ανάρτησης. Οι μόνοι λόγοι που μπόρεσα να βρω, είναι ένας λογικός και ένας παράλογος που όμως ισχύουν. Ο λογικός είναι πως όλοι μας για να αγοράσουμε ένα καινούριο αυτοκίνητο, συνήθως μαζεύουμε ένα κεφάλαιο και υπολογίζουμε μια μηνιαία δόση την οποία θα μπορούμε να εξυπηρετήσουμε για ένα εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να αποπληρώσουμε το δάνειο που χρειάστηκε για την εξόφληση του υπόλοιπου ποσού. Πολλές φορές «το τραβάμε από τα μαλλιά» και φτάνουμε σε ένα «ταβάνι» που λέμε: «μέχρι εκεί, δεν έχω άλλα».
Αν αυτό το ταβάνι μας φτάσει στα €20.000, τότε δεν παίρνουμε το ST με τα 200 άλογα και το σούπερ στήσιμο που ξεκινάει από τα €22.135, αλλά το πιο προσιτό ST Line. Ο άλλος λόγος, ο πιο παράλογος, είναι όταν δεν το αγοράζουμε μόνοι μας, αλλά το παίρνει κάποιος άλλος για εμάς (συνήθως σε αυτή την κατηγορία των μικρών hatch-back, πατέρας σε γιο...), όπου ισχύει το «ο παραγγέλων και υπόλογος», του οποίου, προερχόμενου από μια άλλη εποχή, τα 155Ps του φαίνονται υπερ-αρκετά και τα 200Ps του ST σαν τετράτροχη βολίδα...
Κάπου εδώ μου τελειώνουν οι δικαιολογίες, δικαιολογίες που κανονικά δεν θα χρειάζονταν αν οι τιμές των τριών αυτοκινήτων είχαν μια μεγαλύτερη διαφορά, γιατί στην πραγματικότητα πρόκειται για δυο εξαιρετικά μοντέλα που απευθύνονται στο αγαπημένο μου κοινό, τους νέους και ενθουσιώδεις οδηγούς που αγαπούν το αυτοκίνητο και τις επιδόσεις.
Άρα;
Άρα έχει νόημα να ασχοληθεί κανείς και με τα δύο. Έχει νόημα αν υπολογίσουμε ότι η αγορά έχει πλέον ελάχιστα “warm-hatch”, αυτοκίνητα δηλαδή με σχετικά μικρό μέγεθος και βάρος και υψηλή ισχύ. Δεν θα αναλωθούμε σε τεχνικές λεπτομέρειες, γιατί αυτές μπορείτε να τις δείτε στις ξεχωριστές δοκιμές που έχουμε κάνει και στα δύο μοντέλα εδώ στο Cartest.gr και θα ήταν βαρετό και κουτό να τις επαναλάβω σε ένα συγκριτικό με copy paste.
Εδώ είναι καλύτερα να αναλύσουμε περισσότερο το πως είναι το κάθε ένα από αυτά στον δρόμο, καθώς και τις διαφορές που έχουν μεταξύ τους, κάτι που γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, δηλαδή έχοντας ταυτόχρονα και τα δύο και οδηγώντας τα, το ένα μετά το άλλο. Αρχικά και τα δύο αυτοκίνητα είναι αρκετά πιο γρήγορα από αυτό που δηλώνουν οι κατασκευαστές τους, μια μόδα που επικρατεί τα τελευταία χρόνια και δεν έχω καταλάβει γιατί. Παρόλο που οι αριθμοί δηλώνουν το αντίθετο, με το Swift να είναι 26Ps πιο αδύναμο και τις εργοστασιακές τιμές επιτάχυνσης να το παρουσιάζουν 0,2sec πιο αργό από το Fiesta, με 9,1sec για το 0-100km/h, εμείς όμως το έχουμε μετρήσει στα 7,85sec. Και το Fiesta είναι πιο γρήγορο από το 8,9sec που ανακοινώνει η Ford με σχεδόν ένα δευτερόλεπτο κάτω, άρα καταλήγουμε στο ότι «πηγαίνουν σχεδόν μαζί». Το Fiesta είναι πιο δυνατό και το Swift Sport είναι πιο ελαφρύ. Το Swift ζυγίζει ελάχιστα πάνω από ένα τόνο ενώ το Fiesta 1.160kg. Αυτό μας δίνει 7,9kg/Ps για το Swift και 7,5kg/Ps για το Fiesta. Για τους λάτρεις των βελτιώσεων πάντως, πιο εύκολο θα είναι να δυναμώσετε το Swift παρά να ελαφρύνετε το Ford...
Επίσης ο τετρακύλινδρος 1.4lt BoosterJet έχει την δυνατότητα να αποδώσει περισσότερα άλογα, ενώ ο τρικύλινδρος 1.0EcoBoost, όσο και να πεις, είναι πιο πιεσμένος. Η υποβοήθηση πάντως που έχουν από το ήπιο υβριδικό σύστημα είναι σαφώς πιο αισθητή στην περίπτωση του Fiesta, όπου συμβάλει πραγματικά στην απόδοση, αυξάνοντας την ροπή στα 24,5kgm σχεδόν σε όλο το φάσμα των μεσαίων στροφών, ενώ στην περίπτωση του Swift είναι εκεί ξεκάθαρα για μείωση της κατανάλωσης και των ρύπων. Μάλιστα το υβριδικό μοντέλο είναι και 11Ps πιο αδύναμο από την προηγούμενη -μη υβριδική- έκδοση. Πιο ελαφρύ, πιο αδύναμο, λογικά θα πρέπει να είναι και πιο οικονομικό έτσι δεν είναι; Κατά τη Suzuki λοιπόν είναι, με 4,7lt/100km, μισό λίτρο κάτω από το Fiesta που έχει θεωρητικά 5,2lt/km. Στην πραγματικότητα καίνε και τα δύο λίγο πάνω από 7,0lt/km, ενώ με γρήγορη οδήγηση περνούν εύκολα τα 8lt/100km. Αν θέλεις λοιπόν, ναι μπορούν να γίνουν οικονομικά, αλλά αν ήθελες οικονομία γιατί πήρες το Sport; Στην πραγματικότητα, όλα αυτά γίνονται για τους ρύπους και την φορολόγηση. Μια φορολόγηση που επηρεάζει και την τελική τιμή αγοράς, όπου για το Fiesta ST-Line mHEV ξεκινάει από τα €19.180 και το Swift Sport Hybrid από τα €21.130. Συγνώμη, αλλά δεν μπορώ και πάλι να μην αναφέρω τα €22.747 του πεντάθυρου Fiesta ST, θα ήταν υποκρισία να κάνουμε πως δεν υπάρχει. Υπάρχει και τα αξίζει περισσότερο από κάθε αυτοκίνητο της αγοράς σήμερα, αλλά όπως είπαμε, ακόμα και τα μικρά warm-hatch «πιτσιρίκια» έχουν ψυχή.
Και τι ψυχή!
Και τα δύο αυτοκίνητα είναι εξαιρετικά, «ψυχωμένα», με ευχάριστη και διαδραστική συμπεριφορά. Το Swift είναι πιο «ζωντανό» και δείχνει πάντα πιο έτοιμο να επιτεθεί από το Fiesta, με πιο άμεσες αλλά και πιο «ξερές» αντιδράσεις, από το τιμόνι και την ανάρτηση. Είναι πιο σφιχτό, λιγότερο άνετο και θυμίζει ακόμα τα παλιά καλά ιαπωνικά μοντέλα με την μηχανική πεταλούδα που «άκουγαν» στο γκάζι καλύτερα. Γενικά έχει λίγο πιο «μηχανική» και λιγότερο φιλτραρισμένη αίσθηση στην οδήγηση από το Fiesta, που παίρνει κεφάλι με το πιο άμεσο και καλύτερο σε πληροφόρηση τιμόνι του. Το λιγότερο φιλτράρισμα του Swift από τα τεκταινόμενα του δρόμου, όμως έχουν και ένα επιπλέον τίμημα, που δεν είναι άλλο από την τραχύτητα και την μειωμένη άνεση. Είναι λίγο πιο θορυβώδες, ακούγονται μέσα στην καμπίνα τα λάστιχα, τα πετραδάκια στους θόλους, θόρυβοι από την ανάρτηση στις λακκούβες και γενικά είναι λίγο πιο old-school σε αίσθηση, κάτι που σε μερικούς (όπως εμένα) αρέσει ενώ σε άλλους όχι.
Άλλοι θα προτιμήσουν το «πιο μονωμένο» Fiesta που είναι εξίσου αποτελεσματικό σε επιδόσεις και το καταφέρνει διατηρώντας μια πιο μοντέρνα, πιο 2021 αίσθηση. Εγώ είμαι πιο πολύ της «ειδικής» φιλοσοφίας, που υποστηρίζει πως όταν αγοράζω ένα αυτοκίνητο, ξέρω τι αγοράζω και δεν ζητάω με 20 χιλιάδες ευρώ Bentley. Όταν παίρνω ένα μικρό hot hatch για να διασκεδάζω στους δρόμους της πόλης και στους σφιχτούς επαρχιακούς, περιμένω να χοροπηδάω λίγο μέσα στο ταξίδι και ας μην μου αρέσει. Αν μπορούσα θα έπαιρνα 911 Turbo που τα κάνει όλα τέλεια. Το Fiesta ST-Line είναι πιο all around που λέμε, πιο άνετο στην καθημερινή μετακίνηση, πιο αθόρυβο, καλύτερο στο ταξίδι, πιο ραφιναρισμένο γενικά, αλλά όχι πιο “Gti”.
To Suzuki Swift Sport είναι πιο πολεμικό, πιο σκληρό (αλλά σε καμία περίπτωση κούτσουρο), με λιγότερη μόνωση και για αυτούς που θέλουν ένα τέτοιο σπορ αυτοκίνητο είναι καλύτερη επιλογή. Έχει πιο «ζωντανό» χαρακτήρα, ακούει καλύτερα στο γκάζι και ανταποκρίνεται ταχύτατα στις απότομες εναλλαγές κατεύθυνσης, κάτι που μπορούν να έχουν μόνο τα τόσο ελαφριά αυτοκίνητα. Το Fiesta έχει βέβαια αυτό το χειρουργικής ακρίβειας τιμόνι, το οποίο μάλιστα, αν δεν είχε και αυτήν την «τεχνητή» επαναφορά όταν πλησιάζει στην ευθεία (την οποία έχει και το μεγαλύτερο ST και είναι εκνευριστική γιατί δεν χρειάζεται, μια χαρά τιμόνι θα ήταν και χωρίς να το φέρνει στην ευθεία το ηλεκτρομοτέρ της κολόνας στις τελευταίες 5°), θα ήταν ακόμα καλύτερο.
Γενικά, αν θέλεις ένα γρήγορο αυτοκίνητο πόλης, πάρε το Fiesta ST-Line mHEV, αν θέλεις ένα μικρό, ελαφρύ και πολεμικό hatch-back, πάρε το Swift Sport Hybrid και αν θέλεις το καλύτερο μικρό hot hatch όλης της αγοράς, βάλε άλλα δύο χιλιάρικα και πάρε το Fiesta ST, που μας έχει στοιχειώσει, ανεξάρτητα από το ποιο hatchback δοκιμάζουμε...
Τιμή έκδοσης δοκιμής Fiesta ST-Line mHEV 155Ps: €19.180
Τιμή έκδοσης δοκιμής Swift Sport Hybrid: €21.130
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
SUZUKI SWIFT SPORT HYBRID | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τετρακύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, 2ΕΕΚ, 4 βαλβίδες ανά κύλινδρο | |
Κυβισμός | 1.373cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 73mm x 82mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 10,8 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 6,5Jx17in | |
Ελαστικά | 195/45 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.890 | |
Πλάτος (mm) | 1.735 | |
Ύψος (mm) | 1.495 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.450 | |
Βάρος (kg) | 1.020 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 265 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 129/5.500 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 24/2.000 | |
0-100km/h (sec) | 9,1 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 210 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 106 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 4,7 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 7,4 | |
FORD FIESTA ST-LINE mHEV 155Ps | ||
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Τρικύλινδρος βενζινοκινητήρας σε σειρά με μπλοκ και κυλινδροκεφαλή από αλουμίνιο, με 2ΕΕΚ και 4 βαλβίδες/κύλινδρο, ηλεκτρικός κινητήρας 11,5kW | |
Κυβισμός | 998cc | |
Διάμετρος x Διαδρομή | 71,9mm x 82mm | |
Σχέση Συμπίεσης | 10 | |
Τροφοδοσία | Άμεσος ψεκασμός, υπερτροφοδότης καυσαερίων | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Χειροκίνητο 6 σχέσεων | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7Jx17in | |
Ελαστικά | 205/45 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 4.065 | |
Πλάτος (mm) | 1.735 | |
Ύψος (mm) | 1.477 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.493 | |
Βάρος (kg) | 1.163 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 303 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 155/6.000 | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 24,5/2.500-5.000 | |
0-100km/h (sec) | 8,9 | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 219 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 116 | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (lt/100km) | 5,2 | |
Δοκιμής (lt/100km) | 7,1 |