Ταυτότητα Αυτοκινήτου | |
---|---|
Μάρκα | Skoda |
Μοντέλο | Citigo |
Segment | Α-Segment |
Power Train | Electric |
Καθημερινή μετακίνηση
Μόλις γυρίσεις το κλειδί, βλέπεις τον πίνακα οργάνων να ανάβει και δεξιά ο δείκτης «καυσίμου» να δείχνει στο full. Δίπλα ακριβώς, κάτω απ' το μεγάλο, κεντρικό ταχύμετρο φαίνεται η αυτονομία, 255km. Ακούγονται λίγα; Και όμως, ο μέσος όρος οδήγησης μέσα στην πόλη, στην Ευρώπη, είναι κάτι λιγότερα από 60km. Ακόμη και για καφέ και ψώνια να πας μετά τη δουλειά, ουσιαστικά είναι αρκετά δύσκολο να εξαντλήσεις τη μπαταρία του Citigo e IV. Με νορμάλ χρήση εύκολα βγάζει 3 ημέρες. Και μόλις φτάσει η ώρα της φόρτισης, τα πράγματα είναι πανεύκολα. Σε πάρκινγκ, με ταχυφορτιστή των 40kW, θέλεις μόλις μία ώρα για να φτάσει η μπαταρία στο 80%, για το ίδιο ποσοστό στο σπίτι με το ειδικό wallbox των 7,2kW χρειάζεσαι λίγο πάνω από 4 ώρες. Αν το συνδέσεις κατευθείαν στην απλή οικιακή πρίζα, επειδή η ισχύς φόρτισης είναι πολύ μικρότερη (μόνο 2,3kW), θα μεγαλώσει αρκετά ο χρόνος, φτάνοντας τις 13 ώρες. Δεν αποτελεί το παραμικρό πρόβλημα, γιατί αν κάθε μέρα μόλις επιστρέφεις στο σπίτι το συνδέεις στην πρίζα, πας για ύπνο και το επόμενο πρωί σε περιμένει φουλαρισμένο, με κόστος (για πλήρη φόρτιση), ενάμιση ευρώ!
Βενζίνη τέλος!
Στο Citigo δεν υπάρχει πλέον έκδοση με θερμικό κινητήρα ή ηλεκτρικό ή τίποτα!
Το πακέτο μπαταριών με χωρητικότητα 36,8kWh (ωφέλιμη 32,3kWh) και ο ηλεκτροκινητήρας φόρτωσαν στο μικρό Skoda 290kg έξτρα βάρος, βέβαια όλο είναι τοποθετημένο τόσο χαμηλά που κυριολεκτικά πατάς επάνω του. Πάτωμα και κάθισμα πίσω επιβατών είναι γεμάτο μπαταρίες, έτσι το κέντρο βάρους του οχήματος βρίσκεται χαμηλά και μολονότι η ζυγαριά δείχνει πια 1.230kg, δεν το καταλαβαίνεις ποτέ.
Σε αυτό βοηθάει και το ότι το Citigo είναι δυνατότερο από πριν. Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 83Ps, ίσως κάνεις το λάθος και νομίζεις ότι θα είναι κάπως νωχελικό και αδύναμο. Η ροπή του φτάνει στα 22kgm, περισσότερα απ' όσο βγάζει ένας ατμοσφαιρικός δίλιτρος! Και επειδή είναι ηλεκτρικό, η αμεσότητα και απόκρισή του είναι εκπληκτικές. Μόλις ανοίξει ένα κενό στη διπλανή λωρίδα μέσα στην κίνηση, μία που τσεκάρεις καθρέφτη - βγάζεις φλας και μία που είσαι ήδη εκεί! Σε καθημερινές συνθήκες εντός αστικού κύκλου είναι απ' τα αμεσότερα αυτοκίνητα που μπορείς να οδηγήσεις. Δεν χρειάζεται να περιμένεις έναν θερμικό κινητήρα να ανεβάσει στροφές, δεν χρειάζεται να μετράς δευτερόλεπτα ώστε το κιβώτιο να βάλει την κατάλληλη σχέση. Παλιά αυτά, τώρα πλέον πατάς και εξαφανίζεται! Στην πραγματικότητα, πολλές φορές χαμογέλασα γιατί «χτύπησε» το αντισπίν, κάτι που δεν φαντάζεσαι ποτέ ότι θα συμβεί σε ένα αυτοκίνητο πόλης. Αν έχεις οδηγήσει έστω και μία φορά στη ζωή σου αυτόματο μέσα στην κίνηση, ξέρεις πόσο πιο άνετο και ευκολότερο είναι να ζήσεις και να κυκλοφορείς μαζί του. Σκέψου ότι το ηλεκτρικό είναι ακόμη πιο εύκολο! Πρόσθεσε τώρα στην εξίσωση τις μικρές του διαστάσεις και το «εύκολο στο να καταλάβεις πού ακριβώς είναι οι γωνίες του» σχήμα του, τότε στο μυαλό σου η καθημερινή μετακίνηση θα έχει γίνει συνώνυμη του Skoda Citigo e IV.
Σοβαρό look
Μπροστά η βαμμένη -στο χρώμα του αμαξώματος- μάσκα δεν έχει πλέον αεραγωγούς, αφού η ανάγκη για ψύξη είναι πολύ μικρότερη απ' ό,τι πριν. Ο προφυλακτήρας έγινε πιο αεροδυναμικός, τα LED φώτα στα εμπρός φανάρια του δίνουν ένα πιο μοντέρνο υφάκι, όμως παραμένει το γνωστό μας μικρό Skoda, δεν πρόκειται να το μπερδέψεις. Σοβαρή εμφάνιση έξω, αλλά και μέσα. Το έξω μου αρέσει που είναι σοβαρό, μέσα όμως θα έπρεπε να υπάρχει περισσότερο χρώμα, 2-3 funky πινελιές, άλλωστε τα αυτοκίνητα πόλης πρέπει να σου φτιάχνουν κάπως τη διάθεση, ιδίως όταν αυτή χαλάει συχνά λόγω «πηξίματος» και κίνησης!
Και δυστυχώς εδώ φαίνεται λίγο η ηλικία του: δεν έχει καμία οθόνη αφής στο εσωτερικό του. Υπάρχει μια βάση στο κέντρο του ταμπλό για να τοποθετείς εκεί το κινητό σου και μόλις το συνδέσεις μέσω bluetooth με το σύστημα του αυτοκινήτου (κατεβάζεις τα applications Move&Fun και Skoda Connect), μπορείς να το δουλεύεις σαν GPS, να βλέπεις λειτουργίες του οχήματος, ακόμη και να επεμβαίνεις στη φόρτιση της μπαταρίας ή τη λειτουργία του AC. Καλά όλα αυτά, αλλά θα προτιμούσα μία οθόνη αφής! Τα θετικά είναι πολύ πιο ουσιαστικά, το εσωτερικό είναι πράγματι ευρύχωρο, η ποιότητα των υλικών είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητική και η ορατότητα, σε όλες τις γωνίες, άριστη.
Άστο στο Normal
Μπροστά απ' τον επιλογέα «ταχυτήτων» (ονομασίες που μοιάζουν κατάλοιπα του παρελθόντος σε τέτοια οχήματα), βρίσκεται ένα κουμπί που γράφει Eco και Eco+. Είναι 2 προγράμματα λειτουργίας που τα ονόματά τους λένε ξεκάθαρα τι κάνουν, απλά αυξάνουν την αυτονομία. Πατάς μια φορά, ενεργοποιείται το Eco και ρίχνει τον κινητήρα στα 68Ps και 17kgm ροπής. Πατάς δεύτερη, ενεργοποιείται το σκληροπυρηνικό Eco+, όπου ο κινητήρας πέφτει στα 55Ps με 14kgm, μπαίνει κόφτης τελικής στα 95km/h και απενεργοποιείται ο κλιματισμός.
Το αφήνεις μόνιμα στο Normal, οδηγείς σαν λογικός άνθρωπος και δεν έχεις ποτέ κανένα απολύτως πρόβλημα. Ίσως να έπρεπε να υπάρχει μόνο το Eco+, με ένα μεγάλο κόκκινο κουμπί, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, να το χτυπάς δυνατά με την παλάμη σου και να σου δίνει την εξτρά αυτονομία που χρειάζεσαι!
Ταυτόχρονα υπάρχει και το σύστημα ανάκτησης ενέργειας. Κάθε φορά που σηκώνεις το πόδι από το γκάζι ή πατάς το φρένο, ο ηλεκτροκινητήρας μετατρέπεται σε ηλεκτρογεννήτρια και αξιοποιώντας την κινητική ενέργεια του αυτοκινήτου, φορτίζει τις μπαταρίες. Εγώ επέλεξα το 4ο και πιο αυστηρό στάδιο, με το που χαλαρώνεις λίγο το δεξί πεντάλ, κατευθείαν νιώθεις να φρενάρει έντονα το αυτοκίνητο, λες και ξέχασες σηκωμένο το χειρόφρενο. Σε 500 μέτρα το έχεις συνηθίσει και μετά απορείς πώς οδηγούσες χωρίς αυτό το σύστημα μέχρι τώρα! Ουσιαστικά οδηγείς χρησιμοποιώντας ένα πεντάλ, το δεξί και μόνο όταν θες να ακινητοποιήσεις εντελώς ή πολύ άμεσα το Citigo, θα χρησιμοποιήσεις τα φρένα.
Στην οδήγηση;
Είναι αυτονόητο ότι μέσα στην πόλη είναι στο στοιχείο του. Αμεσότατο, πανεύκολο, παρκάρει με τη σκέψη, περνάει από σημεία που μέχρι τώρα χωρούσαν μόνο μοτοσικλέτες. Η ανάρτησή του είναι ελάχιστα πιο σκληρή από πριν, για να αντιμετωπίσει το επιπλέον βάρος, όμως πρακτικά δεν υπάρχει θέμα μείωσης της άνεσης ή κοπανημάτων σε ανωμαλίες. Σε ένα απροσδόκητο τεστ Ταράνδου που έκανα (σκύλος σε σκοτεινό δρόμο), δεν είχε το παραμικρό θέμα να στρίψει και να φρενάρει, χωρίς να τρομάξει τους επιβάτες. Ίσως το ABS να είναι κάπως πιο ευαίσθητο τώρα, αλλά γενικά σου περνάει έντονα το αίσθημα της ασφάλειας. Όσο το σκέφτομαι, δεν θυμάμαι και κάποιο Skoda που να μην κάνει το ίδιο!
Για το 0-100km/h, η Τσέχικη εταιρεία ανακοινώνει 12,3sec, αλλά το Citigo και το VBOX την διέψευσαν γράφοντας εύκολα και επαναλαμβανόμενα 1sec λιγότερο, με το αντισπίν να ενεργοποιείται. Η τελική του είναι περιορισμένη στα 130km/h και την χτυπάει μόλις βγαίνει από το τετρακοσάρι, θέλει 17,91sec για να το διανύσει.
Ρίχνοντας μια ματιά σε κάποια παλιότερα θέματα, το σύγκρινα με τα νούμερα ενός βελτιωμένου Skoda Octavia 1.6TDI 200Ps, με 38kgm ροπής. Πράγματι γελούσα, γιατί δεν το πίστευα! Ο μικρός της παρέας είχε οριακά καλύτερα 18μετρο και 60μετρο από στάση, ενώ έβγαιναν κοπίο στο 100άμετρο!!! Χτυπήσανε επίσης με απειροελάχιστη διαφορά το ίδιο 50-80km/h (αν και στον πραγματικό κόσμο, το Octavia θα έβλεπε συνεχώς τα πίσω φανάρια του ηλεκτροκίνητου μπόμπιρα). Και όλα αυτά είναι ακόμη πιο τρελά αν σκεφτείς κάτι πολύ βασικό: Το τεράστιο Octavia είναι μόνο 130kg βαρύτερο... δες διαφορά σε δύναμη - ροπή και βγάλε το συμπέρασμά σου!
Ρεζουμέ
Μου άρεσε πολύ σαν αυτοκίνητο, για καθημερινή χρήση μέσα σε πόλη είναι σχεδόν ανίκητος συνδυασμός. Είναι το πιο προσιτό ηλεκτροκίνητο μοντέλο της αγοράς αυτή τη στιγμή, με τα €22.300 να μπορούν να διαμορφωθούν στα €17.965 με την κρατική επιδότηση. Πραγματικά απορώ γιατί δεν είναι όλα τα αυτοκίνητα πόλης σαν το Skoda Citigo e IV.
Τιμή βασικής έκδοσης Citigo e IV: €22.300 (€17.955 με κρατική επιδότηση)
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Απόδοση κινητήρα | Πολύ σοβαρό εσωτερικό |
Αυτονομία | Έλλειψη touch screen οθόνης |
Χώροι για επιβάτες και αποσκευές | |
Άνεση ανάρτησης | |
Τιμή |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Ηλεκτροκινητήρας σύγχρονου τύπου και μόνιμου μαγνήτη | |
Θέση | Εμπρός, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Ιόντων Λιθίου (li-on), χωρητικότητας 36,8kWh (32,3kWh χωρητικότητα κίνησης) | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ημιάκαμπτος άξονας, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους μπροστινούς τροχούς | |
Κιβώτιο | Μίας σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Ταμπούρα | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 5,5Jx16in | |
Ελαστικά | 185/60 | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3.597 | |
Πλάτος (mm) | 1.645 | |
Ύψος (mm) | 1.481 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.422 | |
Βάρος (kg) | 1.235 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική ισχύς (Ps) | 83 | |
Ονομαστική ροπή (kgm) | 22 | |
0-100km/h (sec) | 12,3 | |
Τελική ταχύτητα (km/h) | 130 | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 0 (WLTP) | |
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ | ||
ΚΜ/Η | SEC | |
0-60 | 4,68 | |
0-80 | 7,5 | |
0-100 | 11,42 | |
0-120 | 16,61 | |
ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ | ||
M | SEC | KM/H |
18 2,87 | 42,53 | |
60 5,66 | 67,52 | |
100 7,60 | 80,44 | |
200 11,55 | 100,63 | |
400 17,91 | 124,22 | |
ΡΕΠΡΙΖ | ||
ΚΜ/Η | SEC | |
50-80 | 3,87 |