Electric Vision
Είναι πραγματικά σπάνιο ένα μικρό, πεντάθυρο, hatchback αυτοκίνητο, να προκαλέσει τεράστιο ντόρο και ενθουσιασμό τόσο σε δημοσιογράφους όσο και καταναλωτές, όμως μόλις διέρρευσαν οι πρώτες φωτογραφίες του Honda e Prototype Concept υπήρξε αυτομάτως μία «έκρηξη» ζήτησης για περισσότερες πληροφορίες. Πλέον, όχι μόνο το έχουμε μπροστά μας, αλλά το οδηγήσαμε, στα πλαίσια του Honda Electric Vision Drive Event που διοργάνωσε η Ελληνική εισαγωγική εταιρεία της Honda, στο κέντρο εκπαίδευσης της ιαπωνικής φίρμας λίγο έξω από την Φρανκφούρτη.
Το Honda e είναι το πρώτο, μαζικής παραγωγής, αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Honda (το Honda EV Plus του 1997 είχε περιορισμένη παραγωγή γύρω στις 300-350 μονάδες) και αποτελεί μονάχα ένα από τα ηλεκτρικά μοντέλα της ιαπωνικής εταιρείας που έχει θέσει ως στόχο μέχρι το 2022 να διαθέτει ηλεκτρικές ή υβριδικές εκδόσεις σε όλα τα mainstream μοντέλα της στην Ευρώπη. Αυτή η τολμηρή φιλοδοξία της Honda έρχεται να επιβεβαιώσει την δέσμευση της μάρκας για πιο αποδοτικές και καθαρές μετακινήσεις, ιδιαίτερα στα αστικά κέντρα, χρησιμοποιώντας προηγμένα προϊόντα ηλεκτρικής και υβριδικής τεχνολογίας. Η Honda μάλιστα υπολογίζει ότι μέχρι το έτος 2030, τα δύο τρία των παγκόσμιων πωλήσεών της θα είναι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις. Στα πλαίσια λοιπόν του Honda Electric Vision οδηγήσαμε τα δύο πρώτα μοντέλα του ηλεκτρικού οπλοστασίου της εταιρείας, το νέο Honda e και το νέο Jazz e:HEV, ενώ θα ακολουθήσουν μέχρι τα τέλη της επόμενης χρονιάς 4 νέα μοντέλα με χρήση υβριδικής ή ηλεκτρικής τεχνολογίας. Πάμε όμως αμέσως στην αιχμή του δόρατος της e τεχνολογίας της Honda και φυσικά το πιο ποθητό…
Compact Power
Είχαμε εντυπωσιαστεί από το αυτοκίνητο που είχε παρουσιαστεί επίσημα στη διεθνή έκθεση της Φρανκφούρτης το 2019. Από κοντά το Honda e όμως είναι ακόμα πιο όμορφο, φέρνοντας μοναδικά τη σχεδιαστική γλώσσα του πρώτου Civic του 1972 στη σύγχρονη εποχή. Όπως θα ήταν το Civic δηλαδή στο Blade Runner 2049. Χωρίς όμως να πετάει. Τροχούς έχει ακόμα, 16in στην απλή έκδοση και 17in στην Advance. Η εμφάνισή του σε κερδίζει από το πρώτο δευτερόλεπτο είτε ασχολείσαι με αυτοκίνητα είτε όχι. Είναι ένα πανέμορφο τετράτροχο gadget που θα μπορούσε να έχει και το σηματάκι της Apple. Τα στρογγυλά φωτιστικά σώματα εμπρός δίνουν τον απαραίτητο ρετρό τόνο στα πρότυπα του «στρογυλλοφάναρου» Civic πρώτης γενιάς, ενώ το πίσω μέρος είναι σχεδόν ίδιο σε σχεδίαση με το μπροστινό, με τα οβάλ φωτιστικά να βρίσκονται στις άκρες ενός μεγάλου πλαισίου σε μαύρο γυαλιστερό χρώμα. Η σχεδίαση είναι λιτή, σχεδόν μινιμαλιστική, χωρίς κανένα νεύρο στο αμάξωμα, με έξυπνα «κρυμμένες» χειρολαβές και με τους καθρέφτες να έχουν αντικατασταθεί από κάμερες υψηλής ανάλυσης. Είναι πρακτικά αδύνατον να περάσει από κάπου και να μην γίνει το επίκεντρο συζήτησης.
Η Honda φρόντισε το e να αποτελέσει ένα ξεχωριστό μοντέλο χωρίς να βασίζεται σε κάποιο άλλο μοντέλο όπως το e208 και το eCorsa, δίνοντας του μία εντελώς ξεχωριστή πλατφόρμα. Η μπαταρία Ιόντων Λιθίου (li-on) έχει χωρητικότητα 35,5kWh και βρίσκεται τοποθετημένη ακριβώς στο κέντρο του πατώματος για την επίτευξη ιδανικής κατανομής βάρους 50:50, με τον ηλεκτροκινητήρα συνεχές ρεύματος τοποθετημένο στον πίσω άξονα, εγκάρσια, στέλνοντας την ισχύ αποκλειστικά στους πίσω τροχούς. Οπότε έχουμε τη χαριτωμένη μικρογραφία μίας Porsche 911 με κινητήρα-κίνηση πίσω.
Η ονομαστική αυτονομία φτάνει τα 222 ονομαστικά χιλιόμετρα, που σε πραγματικές συνθήκες είναι περίπου 200km τα οποία κρίνονται ικανοποιητικά για κίνηση αποκλειστικά εντός πόλεως. Οι μηχανικοί της Honda λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες μετακίνησης στα αστικά κέντρα, δεν ήθελαν να δώσουν στο e μία πιο μεγάλη μπαταρία που θα το επιβάρυνε με extra βάρος και θα χάλαγε την οδική του συμπεριφορά. Η διαδικασία της πλήρης φόρτισης απαιτεί λίγο πάνω από 4 ώρες με την χρήση Wallbox 7,3kW, ενώ σε συνεχές ρεύμα μπορεί να συνδεθεί με ταχυφορτιστή ισχύος 50kW φτάνοντας την μπαταρία στο 80% σε μόλις 30 λεπτά, ενώ με απλή οικιακή παροχή η φόρτιση απαιτεί περίπου 18 ώρες. H Honda έχει παράλληλα μία έξυπνη λύση που ακούει στο όνομα “ubitricity” και περιλαμβάνει ένα smart cable με ενσωματωμένο μετρητή ενέργειας, το οποίο μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να φορτίσεις το e σε οποιαδήποτε πρίζα με τη χρέωση να υπολογίζεται εκείνη τη στιγμή και να περνά στο οικιακό σου τιμολόγιο!
Πόσες οθόνες παρακαλώ;
Το εσωτερικό είναι εξίσου ξεχωριστό με τη σχεδίαση του αμαξώματος και μοιάζει σαν concept car παρά σαν μοντέλο παραγωγής. Οδηγός και συνοδηγός έχουν μία συστοιχία από 5 οθόνες με τις 2 να εκτελούν χρέη καθρέφτη (ακόμα και ο κεντρικός μπορεί να έχει ψηφιακή απεικόνιση όμως προσωπικά με ζάλιζε οπότε επέλεξα τον παραδοσιακό τρόπο…), τον πίνακα οργάνων να έχει αντικατασταθεί από ψηφιακό panel 8,8in ενώ στο κέντρο βρίσκονται δύο οθόνες αφής 12,3in. Το μενού στις δύο κεντρικές οθόνες είναι διαφορετικό και μπορείς να αλλάξεις την θέση κάθε οθόνης, αλλά και να παραμετροποιήσεις τι εφαρμογές θα έχεις σε κάθε μεριά της οθόνης. Όλο αυτό ακούγεται ιδιαίτερα πολύπλοκο, όμως στην πράξη δεν είναι, καθώς το μενού είναι γρήγορα κατανοητό. Βέβαια για να γίνει γρήγορα κατανοητή η λειτουργία και ο έλεγχος των οθονών, πρέπει οι επιβάτες να είναι εξοικειωμένοι με την τεχνολογία και τα gadgets. Η απουσία κεντρικού τούνελ είναι καλοδεχούμενη σε ένα τόσο φουτουριστικό αυτοκίνητο και ανάμεσα από τα καθίσματα συναντάμε τα κουμπιά ελέγχου κίνησης και τον επιλογέα του drive mode. Οι χώροι είναι αρκετά καλοί για 4 επιβάτες δεδομένου ότι μιλάμε για ένα αυτοκίνητο με μήκος 3,9m, με το χώρο αποσκευών να περιορίζεται όμως στα 171lt.
Στο κέντρο υπάρχει μία επένδυση από συνθετικό ξύλο που φέρνει μία νότα 70’s στην σύγχρονη -ηλεκτρική- εποχή που παραδόξως δεν δείχνει παράταιρο και ταιριάζει με την μοναδική εικόνα που δεν μοιάζει με κανένα άλλο αυτοκίνητο της αγοράς. Η ποιότητα των υλικών είναι αρκετά καλή, όχι όμως κορυφαία για την υψηλή κατηγορία τιμής που βρίσκεται το e, με τα σκληρά πλαστικά να διαθέτουν εξαιρετική συναρμογή, χωρίς να υπάρχει το παραμικρό τρίξιμο. Το Honda e φυσικά και είναι network connected, διαθέτει ψηφιακό βοηθό Honda Personal Assistant, αλλά και την εφαρμογή My Honda+, μέσω της οποίας μπορείς να ενημερώνεσαι για το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, να κλειδώνεις ή να ξεκλειδώνεις τις πόρτες ή ακόμα και να «προετοιμάζεις» το αυτοκίνητο για εκκίνηση όποτε πλησιάζεις. Το Honda e εξοπλίζεται με όλα τα συστήματα ασφαλείας του πακέτου Honda SENSE με αναβαθμισμένες κάμερες και σόναρ με ευρύτερη κάλυψη από τις προηγούμενες υλοποιήσεις.
Unexpected Fun!
Υπάρχει μία νοοτροπία ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι στην πλειοψηφία τους αδιάφορα οδηγικά. Το Honda e είναι εδώ να τους διαψεύσει. Πραγματικά δεν περιμένεις ότι αυτό το μικρό μπιζουδάκι των 1.527kg μπορεί να είναι τόσο καλοστημένο και κυρίως, διασκεδαστικό! Το ιδιαίτερα άκαμπτο πλαίσιο, το χαμηλό κέντρο βάρους, η ανεξάρτητη πίσω ανάρτηση και το σφιχτό αλλά ιδανικό setup αμορτισέρ και ελατηρίων, δίνουν μία αναπάντεχα ενθουσιώδη συμπεριφορά στις στροφές. Τα 154 άλογα της έκδοσης Advance που οδηγήσαμε (διατίθεται και με 136Ps με την ροπή και στα 2 να είναι ίδια στα 32,1kgm) σε «εκτοξεύουν» στα 100km/h σε 8,3sec και θα ορκιζόσουν ότι είναι ακόμα πιο γρήγορο από αυτό που υποδηλώνει το νούμερο. Η έκδοση Advance διαθέτει ζάντες 17in με ελαστικά 205/45 εμπρός και 225/45 πίσω, δίνοντας σπορ πάτημα και υποδειγματική «άρνηση» στην υποστροφή. Το τιμόνι με το μεταβλητό λόγο προσφέρει πολύ καλή πληροφόρηση με το Sport Mode να κρύβει εντυπωσιακά το υψηλό βάρος του e.
Αν όμως ξεχαστείς με την διασκεδαστική συμπεριφορά του μικρού της Honda θα δεις τα χιλιόμετρα αυτονομίας να μειώνονται με εντυπωσιακό ρυθμό. Εκεί θα εκτιμήσεις τη λειτουργία του Single Pedal Control (όπως στο Nissan Leaf) όπου οδηγείς μονάχα με το πεντάλ του γκαζιού το οποίο αφήνοντας το, φρενάρει περισσότερο φορτίζοντας πολύ πιο γρήγορα τη μπαταρία. Όταν θυμηθείς ότι το e δεν είναι σπορ κατασκευή, αλλά αυτοκίνητο πόλης, θα εκτιμήσεις το ελαφρύ τιμόνι και τον εντυπωσιακά μικρό κύκλο στροφής στα 8,6m, παρέχοντας στο μικρό της Honda ευελιξία αυτοκινήτων κατηγορίας Smart.
Το Honda e είναι το πιο ξεχωριστό μικρό ηλεκτροκίνητο μοντέλο της αγοράς και διαθέτει μοναδικό design, ευρηματικό εσωτερικό και αναπάντεχα σπορτίφ οδική συμπεριφορά. Θα είναι διαθέσιμο στη χώρα μας μέσα στο Νοέμβριο, με την τιμή της έκδοσης των 136 ίππων να κοστίζει με την επιδότηση του κράτους, €30.186 και την έκδοση Advance με τα 154Ps, €34.274 ευρώ. Περισσότερα όμως θα έχουμε να πούμε με την δοκιμή του μοντέλου σε ελληνική άσφαλτο για να διαπιστώσουμε την αυτονομία και την κατανάλωση του σε πραγματικές συνθήκες.
Τιμή βασικής έκδοσης e: €30.186 (Με όφελος κρατικής επιδότησης)
Μας άρεσε | Δεν μας άρεσε |
---|---|
Ακαταμάχητο Design | Περιορισμένη αυτονομία |
Υψηλή τεχνολογία | Τιμή |
Ευρηματικό ταμπλό | |
Οδική συμπεριφορά | |
Επιδόσεις |
Τεχνικά Χαρακτηριστικά | ||
---|---|---|
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ | ||
Τύπος | Ηλεκτροκινητήρας DC, συγχρονικού τύπου | |
Θέση | Πίσω, εγκάρσια | |
ΜΠΑΤΑΡΙΑ | ||
Τύπος | Ιόντων Λιθίου (li-on), χωρητικότητας 35,5kWh | |
ΑΝΑΡΤΗΣΗ | ||
Εμπρός | Γόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
Πίσω | Ανεξάρτητη διάταξη με γόνατα McPherson, ελικοειδή ελατήρια, αντιστρεπτική δοκός | |
ΜΕΤΑΔΟΣΗ | ||
Κίνηση | Στους πίσω τροχούς | |
Κιβώτιο | 1 σχέσης | |
Διαφορικό | Ελεύθερο | |
ΦΡΕΝΑ | ||
Εμπρός | Αεριζόμενοι δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
Πίσω | Συμπαγείς δίσκοι με μονοπίστονες δαγκάνες | |
ΤΡΟΧΟΙ | ||
Ζάντες | 7Jx17in (e Advance) | |
Ελαστικά | 205/45 εμπρός και 225/45 πίσω (e Advance) | |
ΑΜΑΞΩΜΑ | ||
Μήκος (mm) | 3895 | |
Πλάτος (mm) | 1750 | |
Ύψος (mm) | 1.512 | |
Μεταξόνιο (mm) | 2.530 | |
Βάρος (kg) | 1.527 | |
Χώρος Αποσκευών (lt) | 171 | |
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ | ||
Ονομαστική Ισχύς (Ps/rpm) | 136 – 154 (e Advance) | |
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm) | 32,1 | |
0-100km/h (sec) | 9 – 8,3 (e Advance) | |
Τελική Ταχύτητα (km/h) | 145 (Ηλ.περιορισμένη) | |
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ | ||
C02 (gr/km) | 0 (WLTP) | |
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ | ||
Ονομαστική (kWh/100km) | 16,8kWh/100km (WLTP) | |
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ | ||
Ονομαστική (km) | 222 (WLTP) |