• Από κατασκευαστής φελλών στη Χιροσίμα, καινοτόμος παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, η Mazda γιορτάζει 100 χρόνια σχεδιασμού και μηχανολογικής καινοτομίας
• Η εταιρεία πρόκειται να παρουσιάσει το εντυπωσιακό της παρελθόν το Μάρτιο στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Φέτος η Mazda γιορτάζει την επέτειο των 100 χρόνων της. Με αυτή την αφορμή εγκαινιάζεται μία χρονιά εκδηλώσεων, όπως το Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης του 2020, κατά τη διάρκεια του οποίου η εταιρεία θα θυμίζει το παρελθόν της και θα ατενίζει το μέλλον της.
Ενάντια στη συμβατικότητα
Η Mazda οδηγήθηκε από το 1920 από την τόλμη, την αμφισβήτηση της κοινής πρακτικής και την αναζήτηση νέων δρόμων στους τομείς της μηχανολογίας και του σχεδιασμού, με αποτελέσματα που οι άλλοι τα θεωρούσαν ανέφικτα.
Σε όλη αυτή τη διαδρομή, η Mazda κατέγραψε σημαντικές διακρίσεις. Ήταν η πρώτη Ασιατική μάρκα που κέρδισε το Le Mans το 1991. Παρουσίασε το εμβληματικό Cosmo Sport 110S, τον περιστροφικό κινητήρα σε μοντέλο μαζικής παραγωγής και δημιούργησε ένα παγκόσμιο best-seller : το διθέσιο roadster Mazda MX-5, με πάνω από ένα εκατομμύριο πωλήσεις από το λανσάρισμά του το 1989. Είναι η μάρκα που παρουσίασε τον πρώτο βενζινοκινητήρα στον κόσμο που συνδυάζει τις τεχνολογίες αυτανάφλεξης με συμπίεση, και ανάφλεξη με σπινθήρα, τον κινητήρα Skyactiv-X.
Από τους φελλούς στα αυτοκίνητα
100 χρόνια πριν ήταν ένας κατασκευαστής φελλών στη Hiroshima, μέχρι τη στιγμή που ένας βιομήχανος, ο Jujiro Matsuda, ανέλαβε τα ηνία της Toyo Cork Kogyo Co. Ltd και το 1921 την μετέτρεψε πρώτα σε κατασκευαστή εργαλειομηχανών, και στη συνέχεια σε κατασκευαστή αυτοκινήτων.
Το πρώτο μοντέλο ήταν ένα τρίκυκλο – το Mazda-Go – που ξεκίνησε να πωλείται το 1931. Το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα δημοφιλές, καθώς δεχόταν συνεχείς βελτιώσεις. Παραδείγματος χάριν, το 1938 με το πρωτοποριακό κιβώτιο τεσσάρων ταχυτήτων, πέτυχε την κατά 20% μείωση της κατανάλωσής του.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, το εργοστάσιο των φορτηγών ξεκίνησε και πάλι να λειτουργεί, λίγους μήνες μετά τη ρίψη της ατομική βόμβας στη Hiroshima.
Τα επαγγελματικά οχήματα εξακολούθησαν να αποτελούν προτεραιότητα της εταιρείας μετά τον πόλεμο και το πρώτο επιβατικό που ήταν το Mazda R360, παρουσιάστηκε το 1960. Το αυτοκίνητο αυτό ήταν μεγάλη επιτυχία στην κατηγορία των «kei-cars» στην Ιαπωνία, και άνοιξε το δρόμο στις μετέπειτα επιτυχημένες σειρές των αυτοκινήτων της Mazda που βλέπουμε μέχρι και σήμερα.
Επιτυγχάνοντας το ακατόρθωτο
Το 1961, η εταιρεία υπέγραψε μία συμφωνία με τη Γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία NSU παίρνοντας τα δικαιώματα εξέλιξης και παραγωγής του νέου μικρού και ελαφρού περιστροφικού κινητήρα Wankel.
Η συνέχεια είναι λίγο πολύ γνωστή: οι Ιάπωνες μηχανικοί κατόρθωσαν αυτό που όλοι οι άλλοι θεωρούσαν ακατόρθωτο. Το 1967, το φουτουριστικό Mazda Cosmo Sport 110S έγινε το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα στον κόσμο. Ήταν η αρχή ενός εντυπωσιακού ‘success story’, καθώς για πολλά χρόνια η εταιρεία παρουσίασε μεγάλο αριθμό μοντέλων, όπως το Mazda RX-7, καταγράφοντας πωλήσεις σχεδόν δύο εκατομμυρίων αυτοκινήτων εφοδιασμένων με περιστροφικό κινητήρα. Η Mazda θα αποδείκνυε επίσης και την τεχνολογική της υπεροχή στους αγώνες, όντας η πρώτη Ασιατική μάρκα που κέρδισε τον περίφημο αγώνα των 24 ωρών του Le Mans το 1991, με το Mazda 787B. Ένα αγωνιστικό με τέσσερεις ρότορες, και το μοναδικό αυτοκίνητο με κινητήρα χωρίς πιστόνια, που έχει κερδίσει ποτέ το συγκεκριμένο αγώνα.
Ο περιστροφικός κινητήρας της Mazda αποτέλεσε και την έμπνευση για τους πρωτοποριακούς κινητήρες τεχνολογίας Skyactiv, τα κιβώτια μετάδοσης, τις πλατφόρμες και τα αμαξώματα που εξελίχθηκαν με στόχο τη μέγιστη αποδοτικότητα, και ενσαρκώνουν τη φιλοσοφία Jinba Ittai, που δηλώνει τη σχέση οδηγού-αυτοκινήτου σε όλα τα μοντέλα της Mazda.
Μοναδική ταυτότητα – η αγάπη για την οδήγηση
Με τον περιστροφικό κινητήρα να αποτελεί τρανό παράδειγμα της αφοσίωσης της Mazda στην κατασκευή αυτοκινήτων ‘fun-to-drive’, ήταν λίγο μετά το 1984 όταν η εταιρεία μετονομάστηκε επισήμως σε Mazda Motor Corporation Το 1989, η παρουσίαση ενός πανάλαφρου roadster με την ονομασία Mazda MX-5 τάραξε πραγματικά τα νερά, δεδομένου ότι εκείνη την εποχή τα μικρά διθέσια ανοιχτά μοντέλα, ήταν σχεδόν εξαφανισμένα. Σήμερα, μετά από τέσσερις γενιές, το Mazda MX-5 παραμένει το κορυφαίο σε πωλήσεις roadster στην ιστορία της αυτοκινητοβιομηχανίας, έχοντας από το 2016, ξεπεράσει σε πωλήσεις το ιστορικό ρεκόρ του ενός εκατομμυρίου αυτοκινήτων.
Είναι η χαρά της οδήγησης που βρίσκει κανείς στο DNA όλων των σημερινών μοντέλων της Mazda και θα παραμείνει και για τα επόμενα 100 χρόνια, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία συνεχίζει να βιώνει κοσμογονικές αλλαγές.
Τα επόμενα 100 χρόνια
Σήμερα, η Mazda διαθέτει μία γκάμα μοντέλων, σχεδιασμένων με γνώμονα τη φιλοσοφία του Kodo – Soul of Motion (ψυχή εν κινήσει), που κατακτούν βραβεία σχεδίασης σε όλο τον κόσμο, ενώ η μάρκα εξακολουθεί να αμφισβητεί το κατεστημένο. Απόδειξη αυτής της αμφισβήτησης αποτελεί και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της μάρκας, Mazda ΜΧ-30. Πρόκειται για ένα μοντέλο του μέλλοντος, που σέβεται όμως και το παρελθόν της Mazda. To εσωτερικό του είναι φιλικό προς το περιβάλλον και περιλαμβάνει στοιχεία από φελλό, επιστρέφοντας στις βάσεις πάνω στις οποίες ξεκίνησε η Toyo Cork Kogyo. «Σκεπτόμενοι τα επόμενα 100 χρόνια, θα συνεχίσουμε να κυνηγάμε τις προκλήσεις, να δημιουργούμε μοναδικά προϊόντα, τεχνολογίες και εμπειρίες που οι πελάτες μας αγαπούν», δήλωσε ο Πρόεδρος και CEO Akira Marumoto.