H επέλαση των κινέζικων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις αγορές των ΗΠΑ και της Ευρώπης είναι γεγονός πως έχει τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις στις αμερικάνικες και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Τον περασμένο Μάιο, η κυβέρνηση του Τζον Μπάιντεν ανακοίνωσε αύξηση των δασμών σε πολλά κινέζικα προιόντα -μεταξύ αυτών και των ηλεκτρικών οχημάτων- κατά την εισαγωγή τους στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Σειρά είχε και η Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία ψήφισε αύξηση των δασμών έως και 45% την προηγούμενη Παρασκευή, ανοίγοντας διαμάχη με το Πεκίνο. Τα μέλη της ΕΕ ήταν διχασμένα όσον αφορά τους δασμούς. Η Γερμανία, της οποίας η αυτοκινητοβιομηχανία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εξαγωγές προς την Κίνα, τάχθηκε εναντίον τους. Ακόμα και η Volkswagen που αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα δήλωσε ότι οι δασμοί είναι «η λάθος προσέγγιση». Ενώ 10 χώρες που αντιπροσωπεύουν το 45,99% του πληθυσμού της ΕΕ (συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, της Ιταλίας και της Πολωνίας) υποστήριξαν το μέτρο αύξησης των δασμών, 12 χώρες που αντιπροσωπεύουν το 31,36% του πληθυσμού απείχαν και πέντε χώρες με επικεφαλή τη Γερμανία, που αποτελούν το 22,65%, ψήφισαν κατά των δασμών.
Η κορυφαία βιομηχανική ένωση της Γερμανίας, η BDI, κάλεσε την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Κίνα να συνεχίσουν τις εμπορικές συνομιλίες για τους δασμούς, ώστε να αποφευχθεί μια «κλιμακούμενη εμπορική σύγκρουση». Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία διεξήγαγε την ψηφοφορία, δήλωσε ότι η ΕΕ και η Κίνα θα «εργαστούν σκληρά για να διερευνήσουν μια εναλλακτική λύση» για τους εισαγωγικούς δασμούς, προκειμένου να αντιμετωπίσουν αυτό που αποκάλεσε «επιζήμια επιδότηση» των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων. Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας χαρακτήρισε την απόφαση για την επιβολή δασμών «άδικη» και «παράλογη», αλλά πρόσθεσε ότι το ζήτημα μπορεί να επιλυθεί μέσω διαπραγματεύσεων.
Η Ε.Ε. και η Κίνα θα προσπαθήσουν να βρουν μια μέση λύση στο πρόβλημα αυτό, καθώς δεν επηρεάζεται μόνο αρνητικά η οικονομία της Ευρώπης και των κινέζικων αυτοκινητοβιομηχανιών, αλλά έχουν αντίκτυπο και στις ευρωπαϊκές μάρκες αυτοκινήτων, οι οποίες έχουν εργοστάσια στην Κίνα, όπως η BMW και η Mercedes-Benz. Η Κίνα είναι επίσης έτοιμη να λάβει «αντίμετρα» εάν η ΕΕ προχωρήσει στην επιβολή των δασμών. Το Πεκίνο πιθανότατα θα απαντήσει με μια σειρά αντίποινων μέτρων που θα στοχεύουν σε βασικές ευρωπαϊκές βιομηχανίες. Ένας πιθανός στόχος είναι ο ευρωπαϊκός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας, ιδίως οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Κίνα είχε απειλήσει προηγουμένως να επιβάλει δασμό 25% στα εισαγόμενα βενζινοκίνητα οχήματα υψηλού κυβισμού, επηρεάζοντας σημαντικά μάρκες όπως οι Audi, BMW, Mercedes-Benz και Porsche. Ωστόσο, το Πεκίνο μπορεί να διστάζει να ακολουθήσει αυτή την οδό, δεδομένης της αντίθεσης της Γερμανίας στους δασμούς και της σημαντικής παραγωγής αυτών των οχημάτων στην Κίνα.
Η προοπτική των δασμών έχει ωθήσει ορισμένες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να εξετάζουν το ενδεχόμενο να επενδύσουν σε εργοστάσια στην Ευρώπη, κάτι που θα μπορούσε να τις βοηθήσει να αποφύγουν τους δασμούς. Οι πρόσθετοι δασμοί έχουν ήδη επιβραδύνει τη δυναμική των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ευρώπη, με τις πωλήσεις τους να έχουν μειωθεί κατά 48% τον Αύγουστο σε περίοδο 18 μηνών. Με την αύξηση των δασμών, οι κινέζικες μάρκες αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει είτε να προσπαθήσουν να απορροφήσουν τους δασμούς είτε να αυξήσουν τις τιμές των μοντέλων τους, ενώ ο εγχώριος ανταγωνισμός είναι τεράστιος με μια πρόσφατη έρευνα να υποστηρίζει πως 6 στις 7 κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι μη κερδοφόρες μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η Ευρώπη είναι ένας επιθυμητός προορισμός για τους κατασκευαστές της Κίνας, επειδή τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πωλούνται σε σχετικά υψηλούς αριθμούς και σε πολύ πιο εύρωστες τιμές από άλλες εξαγωγικές αγορές. Το μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων που πωλήθηκαν στην Ε.Ε. και που κατασκευάστηκαν στην Κίνα αυξήθηκε από περίπου 3 τοις εκατό σε περισσότερο από 20 τοις εκατό τα τελευταία τρία χρόνια. Οι κινεζικές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 8% αυτού του μεριδίου αγοράς.