Το νέο RS 3, που θα λανσάρει σύντομα η Audi σε παγκόσμια πρεμιέρα, είναι το πρώτο μοντέλο της μάρκας που διαθέτει το RS Torque Splitter, ένα νέο κατανεμητή ροπής που διαμοιράζει την ισχύ μεταξύ των πίσω τροχών με πλήρως μεταβλητό τρόπο. Σε συνδυασμό με τον πεντακύλινδρο κινητήρα με ισχύ 400Ps, το compact σπορ μοντέλο της Audi είναι εξαιρετικά ευέλικτο. Ο 2.5TFSI αποδίδει πλέον 51kgm ροπής, 2kgm δηλαδή περισσότερο από ότι στο προηγούμενο μοντέλο. Το Audi RS 3 ολοκληρώνει το 0-100km/h σε 3,8sec και φτάνει σε τελική ταχύτητα τα 290km/h, πράγμα που το κάνει το ταχύτερο αυτοκίνητο της κατηγορίας του.
Ο Meic Diessner, μηχανικός εξέλιξης και δοκιμών της Audi για το σασί και ο Frank Stippler, οδηγός αγώνων και δοκιμών, που εξέλιξε το αυτοκίνητο στο φημισμένο Nordschleife του Nurburgring, δίνουν περισσότερες πληροφορίες για τον κατανεμητή ροπής, λίγο πριν την παγκόσμια πρεμιέρα του νέου RS 3 με την επαναστατική νέα τεχνολογία.
RS Torque Splitter
Χάρη στο RS Torque Splitter, είναι δυνατό να ελεγχθεί ενεργά η κατανομή της ροπής ανάμεσα στους πίσω τροχούς. Το πίσω διαφορικό στο προηγούμενο μοντέλο, χρησιμοποιούσε έναν πολύδισκο συμπλέκτη, ενώ το RS Torque Splitter χρησιμοποιεί έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη σε κάθε ημιαξόνιο, με αποτέλεσμα η ροπή να μεταφέρεται σε μεγαλύτερο ποσοστό στον εξωτερικό πίσω τροχό που έχει και το υψηλότερο φορτίο, με σκοπό την βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα στις αριστερές στροφές, η ροπή μεταδίδεται στον πίσω δεξή τροχό, στις δεξιές στον πίσω αριστερό, ενώ όταν το όχημα κινείται ευθεία, η ροπή κατανέμεται εξίσου και στους δύο πίσω τροχούς. Σε πιο απαιτητική οδήγηση, το RS Torque Splitter μπορεί να μεταφέρει ακόμα και το 100% της διαθέσιμης ροπής στον τροχό που δέχεται το υψηλότερο φορτίο. Η ακριβής κατανομή της ροπής κίνησης εξαρτάται πάντα από τη λειτουργία που επιλέγεται στο Audi drive select και την αντίστοιχη κατάσταση οδήγησης.
Ο κάθε ένας από τους πολύδισκους συμπλέκτες που χρησιμοποιεί το RS T.S. έχει την δική του ξεχωριστή μονάδα ελέγχου, η οποία ελέγχει μέσω των αισθητήρων ταχύτητας, αλλά και του ηλεκτρονικού ελέγχου σταθεροποίησης του κάθε τροχού, για να πάρει ένδειξη της ταχύτητάς του. Η επιλεγμένη σχέση στο κιβώτιο, η θέση της πεταλούδας γκαζιού, η πλευρική και η διαμήκης επιτάχυνση και η γωνία του τιμονιού, είναι παράγοντες που επηρεάζουν τη λειτουργία του RS T.S. Επιπρόσθετα, είναι συνδεδεμένο με το Modular Vehicle Dynamics Controller, μία κεντρική μονάδα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς του αυτοκινήτου. Όλα τα παραπάνω έχουν σαν αποτέλεσμα την μείωση της υποστροφής, την καλύτερη επιτάχυνση του αυτοκινήτου μέσα στην στροφή, αλλά και την μείωση της υπερστροφής σε συνθήκες έντονης μεταφοράς βάρους.
Αναβαθμισμένος κινητήρας
Ο πεντακύλινδρος 2.5TFSI στο νέο Audi RS 3 είναι πιο ισχυρός και προσφέρει μεγαλύτερη ροπή, αντί για 49kgm, αποδίδει πλέον 51kgm μεταξύ 2.250 και 5.600rpm, ενώ η ισχύς φτάνει τα 400Ps από τις 5.600rpm, μέχρι τις 7.000rpm. Η νέα ECU που χρησιμοποιεί ο κινητήρας έχει βελτιωμένο τρόπο επικοινωνίας με τους διάφορους αισθητήρες με αποτέλεσμα την ταχύτερη απόκριση του κινητήρα, ειδικά στις χαμηλές στροφές. Το 7-τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη διαχειρίζεται αποτελεσματικά τη δύναμη του πεντακύλινδρου κινητήρα, μεταδίδοντας την κίνηση και στους τέσσερις τροχούς. Έχει πιο ανθεκτική κατασκευή που λαμβάνει υπόψη την αυξημένη ροπή και την πιο σπορ αναλογία σχέσεων μετάδοσης. Η έξυπνη αλληλεπίδραση όλων των στοιχείων του κινητήρα, συμπεριλαμβανομένου του Launch Control, επιτρέπει στο RS3 να αλλάζει ταχύτητες πολύ γρήγορα, με αποτέλεσμα γρήγορες εκκινήσεις και μοναδική επιτάχυνση.
Τι ρόλο παίζει ο modular vehicle dynamics controller;
Μετά τη χρήση του στα A3 και S3, ο modular Vehicle Dynamics Controller (mVDC) διασφαλίζει επίσης ότι τα συστήματα πλαισίου αλληλεπιδρούν με μεγαλύτερη ακρίβεια και πιο γρήγορα στο νέο RS3. Για να γίνει αυτό, το κεντρικό σύστημα συλλέγει δεδομένα από όλα τα εξαρτήματα που σχετίζονται με την πλευρική δυναμική. Το mVDC συγχρονίζει τις δύο μονάδες ελέγχου ροπής, τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ και τον έλεγχο ροπής σε κάθε τροχό για οδήγηση και χειρισμό υψηλής ακρίβειας. Συνολικά, αυξάνει την ευελιξία ολόκληρου του οχήματος, ειδικά σε απαιτητικές διαδρομές. Το σύστημα δυναμικής οδήγησης Audi drive select στο νέο RS3 προσφέρει επτά προφίλ οδήγησης, τις Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency, καθώς και RS Individual, RS Performance και RS Torque Rear. Ανάλογα με την επιλεγμένη λειτουργία, τα χαρακτηριστικά των στοιχείων του συστήματος μετάδοσης κίνησης και πλαισίου αλλάζουν από έμφαση στην άνεση σε εξαιρετικά δυναμική, ακόμη και βελτιστοποιημένη για την πίστα απόδοση. Εκτός από τον κατανεμητή ροπής, το Audi drive select έχει επίσης επίδραση στα χαρακτηριστικά του κινητήρα και του κιβωτίου ταχυτήτων, στο σύστημα διεύθυνσης, στα αμορτισέρ και στα κλαπέτα της εξάτμισης. Διαφορετικές χαρακτηριστικές καμπύλες για καθένα από τα προαναφερθέντα συστήματα δημιουργούν ένα ευρύ φάσμα οδηγικών εμπειριών.
Στη λειτουργία RS Individual, κάθε σύστημα μπορεί να διαμορφωθεί ξεχωριστά εντός των προκαθορισμένων χαρακτηριστικών καμπυλών του. Στη λειτουργία Dynamic, όλα τα στοιχεία έχουν διαμορφωθεί για σπορ οδήγηση. Ο οδηγός το αισθάνεται αυτό με μια πιο άμεση απόκριση στο τιμόνι και ιδιαίτερα ευέλικτο χειρισμό για δυναμική οδήγηση, με αισθητό ήχο κινητήρα. Οι αλλαγές ταχυτήτων του S tronic κιβωτίου είναι ταχύτερες και η επιτάχυνση ακόμη πιο σπορ. Η απόλυτη δυναμική συμπεριφορά μπορεί να βιωθεί σε λειτουργία Dynamic και στη νέα, ειδικά για το RS 3 λειτουργία RS Torque Rear.
Η στάνταρ σπορ ανάρτηση RS διαθέτει νέα αμορτισέρ και σύστημα βαλβίδων, αμφότερα ειδικά για το RS3. Οι βαλβίδες διασφαλίζουν ότι τα αμορτισέρ παρουσιάζουν μια ιδιαίτερα ευαίσθητη απόκριση ως μέρος των χαρακτηριστικών τους. Αυτό επιτρέπει στην ανάρτηση να ανταποκρίνεται στην αντίστοιχη κατάσταση οδήγησης ακόμα πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.
Η σπορ ανάρτηση RS plus με adaptive damper control διατίθεται προαιρετικά. Ρυθμίζει συνεχώς και μεμονωμένα κάθε αμορτισέρ στις οδικές συνθήκες, την κατάσταση οδήγησης και τη λειτουργία που επιλέγεται στο Audi drive select. Οι τρεις χαρακτηριστικές καμπύλες comfortable, balanced και sporty παρέχουν μια αντιληπτή εμπειρία των χαρακτηριστικών των αμορτισέρ. Η ιδανική δύναμη απόσβεσης υπολογίζεται εντός χιλιοστών του δευτερολέπτου - χαμηλή για σαμαράκια, υψηλή για στήριξη του αμαξώματος κατά τη γρήγορη στροφή ή το φρενάρισμα. Για να γίνει αυτό, οι αισθητήρες μετρούν την κατακόρυφη επιτάχυνση του αμαξώματος και την κίνηση των μεμονωμένων τροχών σε σχέση με αυτό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα αυξημένη δυναμική και εξαιρετική σταθερότητα οδήγησης με ακόμα μεγαλύτερη άνεση σε σύγκριση με την σπορ ανάρτηση RS. Στη λειτουργία RS Individual, τα αμορτισέρ μπορούν να διαμορφωθούν σύμφωνα με τις ατομικές απαιτήσεις και τις συνθήκες του δρόμου εντός των τριών χαρακτηριστικών καμπυλών. Στη λειτουργία RS Performance, υπάρχει μια ειδική ρύθμιση άνεσης για τα αμορτισέρ που ελαχιστοποιεί την κάθετη διέγερση και παρέχει τη βέλτιστη υποστήριξη για ομαλή πλευρική δυναμική - ιδιαίτερα κατάλληλη για πίστα με ανώμαλες επιφάνειες, όπως το Nordschleife.