BMW iX M60 619Ps

Ταυτότητα Αυτοκινήτου
Μάρκα BMW
Μοντέλο iX M60
Segment E-SUV
Power Train Electric
BMW iX M60 619Ps

Η αναβάθμιση από μια «απλή» BMW σε ένα μοντέλο με το μαγικό σηματάκι της M δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο να δικαιολογηθεί αν τα χρήματα δεν αποτελούν πρόβλημα. Ανέκαθεν τα μοντέλα της M είχαν σημαντικά βελτιωμένα μηχανικά μέρη, αναβαθμισμένο στήσιμο και ένα μοναδικό soundtrack -όλα δηλαδή τα απαραίτητα στοιχεία που κάνουν την οδηγική εμπειρία πιο απολαυστική. Η BMW iX M60 έχει την απαραίτητη δύναμη και τις επιδόσεις που ακολουθούν το όνομα “M” όμως με βάρος 2.6 τόνους και τιμή που ξεκινάει από τα 137.450 ευρώ δεν είναι εύκολο να την προτείνεις σε σχέση με τα «θερμικά» αδέρφια του τμήματος M όπως για παράδειγμα τη νέα M4. Είναι περισσότερο ένα showcase τεχνολογίας για τις δυνατότητες της 5ης γενιάς του eDrive της BMW παρά ένα -wannabe- σπορ crossover.

At the crossroads

Το αυτοκίνητο αυτό προσπαθεί να κάνει κάτι εξαιρετικά δύσκολο. Να ενώσει τρεις εντελώς διαφορετικές νοοτροπίες αυτοκίνησης: τα ηλεκτρικά “i” ΒMW, τα SUV “X” ΒMW και τα σπορ “M” ΒMW. Οι κατασκευαστές που θα τολμούσαν τέτοιο επιχείρημα είναι πραγματικά λίγοι, όμως η Βαυαρική εταιρεία μας έχει αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν ότι δεν αρέσκεται να ακολουθεί τις τεχνολογίες της αυτοκίνησης και προτιμάει να τις δημιουργεί. Το iX M60 δεν είναι βέβαια ένα προϊόν 100% M GMBh, όπως, ας πούμε, τα παρόμοιου μεγέθους X5 M και Χ6 Μ. Είναι ένα σκαλί πάνω από την έκδοση xDrive50, φέρνοντας περισσότερη ισχύ, πιο σπορ ρυθμίσεις σε πλαίσιο και στήσιμο και πιο πλούσιο πακέτο εξοπλισμού.

BMW iX M60 619Ps

Η αισθητική είναι πάντα ένας ιδιαίτερα υποκειμενικός τομέας, οπότε μπορείτε να αποφασίσετε μόνοι σας πως αισθάνεστε για την ομολογουμένως ανορθόδοξη σχεδίαση της iX. Προσωπικά θεωρώ ότι είναι αναμφίβολα εντυπωσιακή, όχι όμως και απαραίτητα όμορφη. Τουλάχιστον ξεχωρίζει από την ομήγυρη. Η πολυσυζητημένη μάσκα με τα τεράστια κάθετα νεφρά είναι κυρίαρχο στοιχείο του design, με τα λεπτά φωτιστικά σώματα να δίνουν μία κομψή υπόσταση. Η κορυφαία έκδοση M60 προσφέρει επιπλέον μεγαλύτερες -αεροδυναμικά σχεδιασμένες- ζάντες 22in, μπλε δαγκάνες φρένων, και κάτι που βλέπουμε πρώτη φορά σε μοντέλο της BMW, το σήμα M σε μαύρο χρώμα. Οι διαστάσεις της είναι πολύ κοντά με μίας συμβατικής X5 με μήκος 4.953mm και πλάτος 1.967mm, όμως η iX M60 σφύζει από τεχνολογία και premium χαρακτήρα, δείχνοντας και νιώθοντας τόσο ακριβή όσο και φουτουριστική.

Γαλαξίας της Ανδρομέδας

Κάτω από τον εξαιρετικά αεροδυναμικό μανδύα (συντελεστής Cd:0,26 στο Sport Mode όπου η ανάρτηση μειώνει το ύψος του αμαξώματος) συναντάμε το ίδιο προηγμένο σασί όλων των iX που αποτελείται από μείγμα Carbon Fiber και αλουμίνιο, παρέχοντας εξαιρετικές τιμές ακαμψίας. Η πλατφόρμα τύπου skateboard φιλοξενεί το τεράστιο πακέτο μπαταριών που βρίσκεται τοποθετημένο χαμηλά και έχει ενεργειακή χωρητικότητα 111,5kWh (105,2kWh ωφέλιμα). Το πακέτο των μπαταριών ζυγίζει 500kg και διαθέτει ξεχωριστά packs για εύκολη αντικατάσταση σε περίπτωση γήρανσης.

Το μεγαλύτερο όμως ενδιαφέρον στο 5ης γενιάς σύστημα eDrive της BMW έχουν οι δύο ηλεκτροκινητήρες. Με την πρόσφατη έλλειψη της αγοράς από πολύτιμα μέταλλα, το BMW Group επένδυσε 790 εκατομμύρια ευρώ για την επέκταση της παραγωγικής ικανότητας στα εργοστάσιά  σε Dingolfing, Leipzig, Regensburg και Steyr. Οι νέου τύπου ηλεκτροκινητήρες που εξέλιξε η BMW δεν διαθέτουν καθόλου μαγνήτες και άλλες σπάνιες γαίες στους ρότορες. Αντ' αυτού οι ηλεκτροκινητήρες είναι τριφασικοί AC, σύγχρονου τύπου με πτερύγια (brushes) ενσωματωμένα πάνω στον στάτη. Ωστόσο, με σχεδόν κάθε άλλο ηλεκτρικό όχημα στην αγορά να χρησιμοποιεί κινητήρες μόνιμου μαγνήτη χωρίς πτερύγια (brushless) και με παραδοσιακά μικρότερη διάρκεια ζωής από αυτούς τους κινητήρες, η επένδυση του BMW Group προκαλεί απορία. Η BMW χρησιμοποίησε μια νέα εξαιρετικά προηγμένη τεχνολογία στεγανοποίησης για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των ηλεκτροκινητήρων της εγκιβωτίζοντάς τους σε ένα περίβλημα που εξαλείφει τη μόλυνση από τη σκόνη στο εσωτερικό του στάτη και των καλωδίων από τα πτερύγια που έρχονται σε επαφή με τον μεταγωγέα. Η διάταξη αυτή είναι κοινή τόσο στην iX xDrive 50 όσο και στην i4 M50, όμως στην iX M60 οι μηχανικοί του τμήματος M έπρεπε να βρουν έναν τρόπο να παράγουν ακόμα περισσότερη ισχύ από τα 526Ps. Έτσι, επιμήκυναν τον ρότορα και τον στάτη του πίσω κινητήρα κατά 20mm, προκειμένου να χωρέσουν περισσότερο χαλκό και να ενισχύσουν την αγωγιμότητα, διπλασιάζοντας την ένταση ρεύματος που περνάει από τον στάτη. Κάπως έτσι τα 600A γίνονται 1.200A και η ισχύς του πίσω κινητήρα αυξάνεται από τα 340Ps σε 490Ps, ενώ ο μπροστά ηλεκτροκινητήρας αποδίδει 259Ps, φέρνοντας το συνδυαστικό νούμερο στους 540 ίππους και την ροπή στα 103,5kgm. Στo Sport Mode τα νούμερα ανεβαίνουν ακόμα περισσότερο και φτάνουν τα 619Ps με 112,1kgm! Αυτή η εξωφρενική δύναμη μεταδίδεται μέσω ενός νέου συστήματος ηλεκτρονικά ελεγχόμενης τετρακίνησης που σε κανονικές συνθήκες μεταδίδει το μεγαλύτερο ποσοστό ροπής στους πίσω τροχούς, εμπλέκοντας τον μπροστά ηλεκτροκινητήρα μόνο σε συνθήκες όπου χρειάζεται μεταφορά ροπής και στους μπροστά τροχούς. 

BMW iX M60 619Ps

Το μεγάλο πακέτο μπαταριών της iX M60 επαρκεί για περίπου 450km με κανονική οδήγηση, ενώ με εγκράτεια στο δεξί πεντάλ είναι πιθανό να πλησιάσει και τα 500km σε αστικό περιβάλλον λόγω της πολύ καλής διαχείρισης ενέργειας που διαθέτει. Τις λιγοστές ώρες που την είχαμε στα χέρια μας είδαμε μία μέση τιμή 25,5kWh/100km. Ο on board φορτιστής φτάνει μόλις τα 11kW και με χρήση wallbox απαιτεί λίγο πάνω από 10 ώρες για την πλήρη φόρτιση, ενώ με wallbox ισχύος 7.4kW αυξάνεται κατά 6 ώρες. Υπάρχει και δυνατότητα φόρτισης σε ταχυφόρτιση DC με ισχύ στα 195kW που θα φτάσει το 80% της μπαταρίας σε μόλις 39 λεπτά (από το 10%), αλλά στη χώρα μας είναι πρακτικά αδύνατο να εκμεταλλευτείτε αυτή τη δυνατότητα. 

Premium Tech

Η σχεδίαση του εσωτερικού έχει έναν κύριο σκοπό. Να εντυπωσιάσει. Η ποιότητα των υλικών είναι κορυφαία με προσεγμένη συναρμογή και εξαιρετική χωροταξική εκμετάλλευση. Ο μινιμαλισμός έχει κυρίαρχο τόνο όπως και η προηγμένη εικόνα τεχνολογίας που παρέχουν οι διπλές -και ελάχιστα κυρτές- ψηφιακές οθόνες μεγέθους 12,3in για τον πίνακα οργάνων και 14,9in για τα συστήματα πολυμέσων. Η τελευταία είναι φυσικά αφής και χρησιμοποιεί το τελευταίας -8ης-γενιάς λογισμικό iDrive. Ενώ σε γενικές γραμμές βρίσκω πολύ εύκολο και χρηστικό το interface της που χρησιμοποιούν τα τελευταία μοντέλα της BMW, εδώ μου φάνηκε αρκετά πιο πολύπλοκο. Η ανάγκη ενσωμάτωσης τόσων επιλογών, ρυθμίσεων και ανέσεων θα σε φέρουν αναμφίβολα πολλές φορές να ψάχνεσαι μέσα από μενού. Για να μην αναφερθώ για το αρχικό σοκ που θα φας μόλις πατήσεις τον κλιματισμό. Στην περίπτωση αυτή ο μεγάλη οθόνη γεμίζει με κυκλάκια που το κάθε ένα έχει διάφορες επιλογές για τον οδηγό και χωρίζεται με άλλη μία σειρά από τα ίδια κυκλάκια για τον συνοδηγό. Πανικός!

BMW iX M60 619Ps

Στην αιωρούμενη κονσόλα που διαθέτει καλαίσθητη επένδυση ξύλου ξεχωρίζουν οι διακόπτες από κρύσταλλο που πλαισιώνονται από ορισμένα touch μπουτόν για την επιλογή των διαφορετικών προφίλ οδήγησης, τις περιμετρικές κάμερες, αλλά και την ρύθμιση του ύψους από την αερανάρτηση. Είναι συνολικά ένα ευχάριστο και έντονα φουτιριστικό περιβάλλον που θα εντυπωσιάσει ακόμα και τον πιο απαιτητικό. Αρκεί να έχει πολύ καλή επαφή με τις νέες τεχνολογίες.

Και πόσο M είναι;

Τα αυτοκίνητα BMW M έχουν να κάνουν με τις αισθήσεις και την ακρίβεια των κινήσεων, αποτελώντας κάτι σαν προέκταση του σώματος του οδηγού. Η iX M60 αισθάνεσαι ότι έχει σήμα M μόνο και μόνο επειδή διαθέτει 619 ίππους και επιταχύνει από στάση μανιασμένα. Υπάρχει λόγος για τον οποίο το όνομα XM «φυλάχθηκε« για ένα SUV που θα χρησιμοποιεί τον twin-turbo V8 των 4,4lt. Ότι και να κάνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τους λείπει ο μοναδικός ήχος που παράγει ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης με σπορ καταβολές. Δεν λέω οι προσπάθειες του -πολλαπλά βραβευμένου με Oscar- συνθέτη Hans Zimmer είναι φιλότιμες και ο τεχνητός ήχος είναι φουτουριστικός και πετυχημένος, αλλά δεν φτάνει ούτε στο ελάχιστο την μελωδία που παράγουν οκτώ κύλινδροι με την παλινδρόμηση 8 «παλαιολιθικών» εμβόλων. Αυτό που θα εντυπωσιάσει ακόμα και τον πιο petrolhead είναι η καθηλωτική επιτάχυνση από στάση. Βρίσκεις μία μεγάλη ευθεία, ενεργοποιείς το Sport Mode που κατεβάζει το ύψος του αμαξώματος και ρυθμίζει αναλόγως την τετρακίνηση, το σύστημα διεύθυνσης και το ESP, κρατάς το φρένο πατάς το γκάζι και βλέπεις στον πίνακα οργάνων την ένδειξη Launch Control, ενώ ταυτόχρονα νιώθεις έναν τεχνητό κραδασμό, σαν να σε προειδοποιεί το αυτοκίνητο για αυτό που θα επακολουθήσει! Εκτόξευση! Νιώθεις στιγμιαία σαν τον Pete “Maverick” Mitchell και έχεις αγγίξει τα 100km/h σε 4,03sec. Σκέφτεσαι ότι είναι αδύνατον να επιταχύνει έτσι ένα όχημα που ζυγίζει 2,7 τόνους (υπολογίστε και τα 103kg του οδηγού..), όμως το V-BOX δεν λέει ψέματα και η οθόνη αναφέρει ότι περνάει τα 160km/h σε 8,56sec. Πτώση ισχύος νιώθεις μετά τα 180km/h αφού η iX M60 περνάει κατά πολύ τα 200km/h και περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250km/h. Μόλις διακόψεις το roller coaster, θα εντυπωσιαστείς από την εξαιρετικά άνετη ανάρτηση που παρά τους τροχούς των 22in  φιλτράρει τρομερά αποτελεσματικά σχεδόν τα πάντα και το τιμόνι μαζί με την τετραδιευθυνση θα αποτελέσουν σημαντικό σύμμαχο στην πόλη.

BMW iX M60 619Ps

Τα φρένα δεν δείχνουν να ζορίζονται ιδιαίτερα από το εξαιρετικά υψηλό βάρος, όμως τα λάστιχα εκφράζουν την δυσαρέσκεια τους σε γρήγορο ρυθμό. Και παρότι έχει γίνει ουσιαστική δουλειά στο σασί και στο στήσιμο της iX M60, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ένα γνήσιο προϊόν του τμήματος M. Παρότι παίρνει ελάχιστες κλίσεις, η αρχική αδράνεια που αισθάνεται ο οδηγός σε γρήγορο στρίψιμο είναι ορισμένες φορές ιδιαίτερα έντονη. Είναι όμως πάντα προβλέψιμη στις αντιδράσεις της και δεν θα πει και όχι στα παιχνίδια με την ουρά αρκεί να σεβαστείς την υπέρμετρη ορμή που φέρνει το βάρος με την απότομη άνοδο των χιλιομέτρων.

Η νέα iX M60 αποτελεί περισσότερο μία βιτρίνα τεχνολογίας για το 5ης γενιάς σύστημα eDrive παρά ένα δελεαστικό M προϊόν. Πρόκειται για μία κατασκευή κορυφαίου τεχνολογικού επιπέδου με premium καταβολές, έντονα φουτουριστικό προφίλ και πολυδιάστατο χαρακτήρα. Ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός όμως έρχεται από την ίδια την γκάμα της iX και πιο συγκεκριμένα την xDrive50, που διαθέτει ελαφρώς μειωμένη ισχύ, αλλά υψηλότερη  αυτονομία. Ναι, η έκδοση M60 προσθέτει επιπλέον ισχύ, διαφορετικό προγραμματισμό αερανάρτησης και τετρακίνησης, μεγαλύτερες αντιστρεπτικές και φρένα, φουτουριστικό ήχο κατά την επιτάχυνση, όμως αυτά τα χαρακτηριστικά είναι δύσκολο να δικαιολογηθούν από τα 22.300 ευρώ που χωρίζουν τα δύο μοντέλα.

Τιμή βασικής έκδοσης iX xDrive40 326Ps: €90.950

Τιμή βασικής έκδοσης iX M60 619Ps: €137.450

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΑΘΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ

Μας άρεσεΔεν μας άρεσε
Εκρηκτικές επιδόσεις Τιμή
Ποιότητα κατασκευής Βάρος
Υψηλή τεχνολογία
Χώροι
Ποιότητα κύλισης
Εξοπλισμός
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ
ΤύποςΔύο ηλεκτροκινητήρες AC σύγχρονου τύπου
ΘέσηΕμπρός και πίσω
ΜΠΑΤΑΡΙΑ
ΤύποςΣυστοιχία ιόντων λιθίου
Χωρητικότητα111,5kWh (105,2kWh ωφέλιμα)
ΑΝΑΡΤΗΣΗ
ΕμπρόςΓόνατα McPherson με ψαλίδια βάσης, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη αερανάρτηση, αντιστρεπτική δοκός
ΠίσωΔιάταξη πολλαπλών συνδέσμων, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη αερανάρτηση, αντιστρεπτική δοκός
ΜΕΤΑΔΟΣΗ
ΚίνησηΣτους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο1 σχέσης
ΔιαφορικόΕλεύθερο, με ηλεκτρονικό κλείδωμα
ΑΜΑΞΩΜΑ
Μήκος (mm)4.953
Ύψος (mm)1.696
Πλάτος (mm)1.967
Μεταξόνιο (mm)3.000
Βάρος (kg)2.584
Χώρος αποσκευών (lt)500-1.750
ΦΡΕΝΑ
ΕμπρόςΑεριζόμενοι δίσκοι 348x36mm με τετραπίστονες δαγκάνες
ΠίσωΑεριζόμενοι δίσκοι 345x24mm με μονοπίστονες δαγκάνες
ΤΡΟΧΟΙ
Ζάντες9,5Jx22in
ΕλαστικάPirelli P Zero 275/40
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ
Ονομαστική ισχύς (Ps/rpm)619
Ονομαστική ροπή (kgm/rpm)103,5 (112,1 με Sport Mode και Launch Control)
0-100km/h (sec)3,8
Τελική ταχύτητα (km/h)250 (Ηλ. περιορισμένη)
ΕΚΠΟΜΠΕΣ ΡΥΠΩΝ
C02 (gr/km)0 (WLTP)
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Ονομαστική (kWh/100km)21,9kWh/100km (WLTP)
Δοκιμής (kWh/100km)25,5kWh/100km
AYTONOMIA
Ονομαστική (km)502-561 (WLTP)
ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΠΟ ΣΤΑΣΗ
ΚΜ/ΗSEC
0-602,06
0-802,89
0-1004,03
0-1205,18
0-1406,67
0-1608,56
0-18010,74